Yamaha 5 års garanti

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Tjäna! Inhandlade min MT-09 i April förra året, och har funderat lite på garantin.
Läser man Garantiboken man får med så står det ju mer i den än i Sveriges lagbok...
Tex att man INTE får tvätta hojen med avfettning, eller vilket vax man vill osv osv osv:dummer..

Det står även att de första 100 milen som görs på hojen, bör köras lugnt, vilket jag kan förstå. Men man får tex: inte varva mer än 5000rpm, för då spricker tydligen garantin? Jag förstår såklart att det gäller i viss mån, att man tex inte bör ligga på varvstoppen som en dåre hit och dit. Men det jag funderade över är hur hårt man bör ta detta? Att köra 100 mil som en moped är ju inte direkt roande, kan Yamaha se loggar på hur man kört fordonet? Varvtal osv? Hur kör ni med nya hojar? Kan man bruka dom som vanligt eller är det viktigt att ligga och fisåka de första 100 milen?

Jag undrar eftersom att jag ska byta hoj.
 
Min handlare sa att jag skulle strunta i råden angående inkörning som stod i manualen när jag köpte min MT-07 ny. Det enda som jag skulle tänka på var att segdra på för hög växel men det ska man ju inte göra oavsett.
 
Finns massvis med trådar i detta ämnet.

Inkörningen är (enligt mig) inte till för att köra in hojen, den är till för att köra in DIG på hojtypen! - Speciellt om du köper en sporthoj så är det inte alls en dum idé att köra 100 lugna mil för att lära sig behärska en ny maskin med 200 häst.

Sedan kan jag ändå tycka att det tar upp till 500 mil innan maskineriet "släpper" och blir mjukt och smidigt (Detta oavsett om det är en ny bil eller mc-motor). Men att vevstakarna ska flyga genom blocket för att du varvar din hoj över 7000 rpm.........det är ingen större risk.
 
Hörde härförleden att för en BMW-model så fanns det risk och risken var så pass stor att motorn var spärrad vid ett visst rpm under inkörning... men men... det var dom sagt BMW det :arsele
 
Man pangar på så in i helsike. Skojar inte. ;) Kontroversiellt ämne dock. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
belasta motorn, gå igenom registret ordentligt på varje växel, nedväxlingar med mycket motorbroms ska vara bra. Se till att motorn är varm först bara.
 
Å andra sidan verkar inte en korrekt inkörning enligt bok direkt skada, min har gått 5' nu och huvuddelen av de milen på bana/race, har ännu inte öppnat motorn. . . . Vill minnas jag hämtade hojen torsdag eftermiddag, jobbade natten och gjorde 100mila på måndagen, var inte så jobbigt lång tid i moppetempo. ;)
 
Tack för input grabbs, det som oroar mig är inte att motorn ska ta skada egentligen, för det tror jag inte att den gör vid normalkörning/lugnkörning de första 100 milen, det jag funderade över som jag fick höra var att dom kan logga hojen och se vilken typ av körning man gjort, så skulle motorn rasa av vilken anledning som helst, så kan dom skylla på en sån sak som inkörningen för att dom inte vill ta kostnadssmällen. False/true?
 
Tack för input grabbs, det som oroar mig är inte att motorn ska ta skada egentligen, för det tror jag inte att den gör vid normalkörning/lugnkörning de första 100 milen, det jag funderade över som jag fick höra var att dom kan logga hojen och se vilken typ av körning man gjort, så skulle motorn rasa av vilken anledning som helst, så kan dom skylla på en sån sak som inkörningen för att dom inte vill ta kostnadssmällen. False/true?

Jag har haft samma fundering.
I min bok (Ducati monster 821) så är det 6000 varv de första hundra milen och 7000 varv de tvåhundra första milen.
Men med tanke på att det var en demohoj som endast körts på en provkörningsdag så har jag ytterst svårt att tro att dessa varvtal ej överskreds.
 
belasta motorn, gå igenom registret ordentligt på varje växel, nedväxlingar med mycket motorbroms ska vara bra.
Varför motorbroms?

Det enda som jag skulle tänka på var att segdra på för hög växel men det ska man ju inte göra oavsett.
Vad kan då hända?

Vilka tekniska förklaringar finns det till ovanstående utsagor?
 
. det jag funderade över som jag fick höra var att dom kan logga hojen och se vilken typ av körning man gjort ... False/true?

Kan titta i databoxen över din körning menar ni?

Har aldrig hört talas om att data från körning skulle spelas in/loggas. Låter konstigt.
 
Kan titta i databoxen över din körning menar ni?

Har aldrig hört talas om att data från körning skulle spelas in/loggas. Låter konstigt.

Om man bara får spekulera lite så vore det inte speciellt svårt att ha en mätning av varvtal och tid för att avgöra om man kört på höga varv över en längre tid och då helt enkelt sätta en flagga som enkelt kan läsas senare. Det behöver inte handla om loggning av körning. Helt enkelt för att ha bevis vid ev. garantiärende. I bilar däremot sker såklart en del loggning.
 
tror inte heller att dom kan logga någon data om din körning. jag har läst här på forumet om någon som varit på besök hos någon känd motor tillverkare där dom kör in motorerna i bänk och kör dom då riktigt hårt, så en överdrivet lugn inkörning tror ja inte så mycket på. jag körde precis som vanligt med min mt-07a när jag hämtade ut den ny, inga idiotkörningar men rätt hårt kortare stunder.

angående garantin så betalar dom ju såklart inte om dom inte måste. det man ska fundera på är ju modifikationer, gör verkstaden det dom ska så blir du av med garantin vid tex byte av avgas system och till och med blinkers. om byte av blinkers påverkar hela garantin lr bara en viss del vet ja inte.

men det var i alla fall vad jag fick höra på verkstaden när min koppling strulade efter 600 mil då pga två st lameller som delats i 3-4 bitar. verkstaden var iaf snälla och fotade så att inte akra systemet blev med på bilden så att allt gick på garantin.
 
Självklart kör man in motorcykeln, man kör lugn utan att pressa den innan första servicen+ lite efter ...
Är övertygad om att en " inkörd" hoj håller längre och går bättre bättre efter x- tusen mil.
Skall du bara ha hojen 1200 mil så spelar det antagligen ingen roll.

Är motorn väl inkörd så mår den antagligen bra av att pressas och få jobba, -det är ju det de är gjorda för :tummenupp
 
Självklart kör man in motorcykeln, man kör lugn utan att pressa den innan första servicen+ lite efter ...
Är övertygad om att en " inkörd" hoj håller längre och går bättre bättre efter x- tusen mil.
Skall du bara ha hojen 1200 mil så spelar det antagligen ingen roll.

Är motorn väl inkörd så mår den antagligen bra av att pressas och få jobba, -det är ju det de är gjorda för

Men vad bygger du det på, vad är det som övertygat dig? Det låter som något du bara gissar dig till.

Har du sett vad tillverkarna gör med motorn första körningen?
 
Kör normalt bara.. Inte tokpressa hojen men du behöver ju inte fjollköra heller.
Det finns vissa som säger att man ska köra stenhårt de första milen, andra säger det skall tas lugnt och försiktigt
 
Men vad bygger du det på, vad är det som övertygat dig? Det låter som något du bara gissar dig till.

Har du sett vad tillverkarna gör med motorn första körningen?

Utbildning och samlad erfarenhet.
 
Utbildning och samlad erfarenhet.

Jag har alltid funderat över detta så du får gärna dela med dig av lite detaljer. Vad i motorn är det som behöver inkörningen? Som i Jakes video låter det vettigt att kolvringarna behöver det men det skulle göras med hård inkörning. I övrigt kommer jag inte på vad som ska köras in lugnt eller vilken fördel det skulle ha.
 
Men jösses vad ni nojjar...!?

Man köper väl ny hoj för att slippa bry sig för mycket?
Om priset man får betala - förutom massa stålars, är att ta det lite sansat första helgen så är det väl bara att bita kulan?

Att hålla sig under 5000 varv är inte att köra moped. Är man ändå angelägen att köra fort så är det en härlig utmaning att hålla tempot uppe längs kurviga vägar med varvtalet kvar i den nedre skalan.
Det handlar om inställning:
Är man bombsäker på att det kommer att bli trist att köra in sin nya hoj - ja, då blir det så.

Så till din egentliga fråga:

Nej, jag tror inte att man regelmässigt tömmer ECUn på de uppgifter som finns där för att 4 år senare slänga en missad växling under inkörningen i ansiktet på dig, när vattenpumpen gett upp.

...däremot tror jag nog att verkstaden blir nyfiken om du dyker upp till förstaservicen med ett flingflångades bakdäck monterat, och innerskärmen, kuts och allt sprutmålat med gummiflarn efter tidernas fuck-you börnout. Fanns möjligheten att titta bakåt, på någon slags digital skvallernål - så hade i vart fall jag gjort det som Yamahamek, om jag hade sådana misstankar.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top