Yamaha 5 års garanti

Det jag tror är viktigt, och som killen i videon också sa, är att inte gasa hårt förrän motorn är varm. Oavsett hur många eller få mil motorn har.

Metaller utvidgar sig olika med temperatur. Därför bör man inte belasta motorn hårt innan motorn har rätt temperatur och fått det spel som den är konstruerad för. Visst går det att köra ändå. Men moderna hojar klarar misshandel betydligt bättre än förr och ska du inte behålla hojen i 10 år så kan du skita i det. :D

Sedan vad som går på garanti och inte beror på massa olika orsaker.
Om ett märke får ryktet att aldrig ta något på garanti kan det kosta mer än det "bussiga" märket som har gott rykte och tar den kostnaden som reklam.
:tummenupp

Honda hade problem när Guldvingen kom. Löste det med att ge kunderna nya hojar mot att de inte berättade det.
Det kostade mindre än att få dåligt rykte som hade betytt sämre försäljning! :tummenupp

När jag nämner "loggningen" så var det en kollega på jobbet som råkade ut för det på sin skoter, vågar inte dra historian exakt då jag inte minns riktigt. Men han fick massa strul med sin garanti pga "övervarvning"...

Skit samma, jag körde in mt-09:an under 5000 varv de första 90 milen. Så det är väl inte omöjligt att göra det med den nya heller, var mer bara nyfiken.

Sedan om hojarna skall köras in hårt eller mjukt när dom är ny verkar vara luddigt, personligen tror jag absolut inte på en stenhård inkörning... Och inte på en lugn inkörning heller, mer normalåkning isåfall.

För mig känns det som att (TEORI) nya prylar inte bör pressas på för höga varv först man "slitit in dom". Jag förstår att det är det man gör med en hårdkörning i början, men nya ventiler, ventilsäten, ventilstyrningar osv mår knappast bra av den friktion dom utsätts för vid blåvarvning de första uppstarterna. Man byter ju oljan på 100 mil av en anledning, för att motordelarna släpper material ner i oljan, de första 100 milen är oljan skitigare än vad den kommer vara på en 1000 service. Och när motorn släpper material så har man friktion på ställen, som minskar med tiden när den sliter in sig. Därför tror jag inte att en hård inkörning är att föredra. Men som sagt, jag är ingen mekaniker, säger bara vad jag tror. Hade aldrig hört talas om att folk kör in sina fordon hårt.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien