Xyrons Gsxr ska överladdas

6mm invändigt räcker gott

Det blir lite specialnipplar för att få till det

Men satsa på en pressad metallomspunnen teflonslang ( värt pengarna tro mig)
 
Kvalitetsvagn och kvalitetsvagn... runt detta garaget gödslar de med dem. Konstigt nog står de flesta still....:rolleyes:
Ja W123 är ju ofta utsedd som world's most durable car, och OM615, 616 och 617-dieselmotorerna som världen mest slitstarka personbilsmotorer som någonsin tillverkats. Så inte så konstigt att det finns många kvar av dessa över 30 år gamla bilar. En Ford granada eller cittra pallas från samma år växer ju inte på trän direkt :tungan

http://www.youtube.com/watch?v=kjPin5ndD7c&feature=related
 
Last edited:
Jag är faktiskt oskyldig till den där sönderkörningen, det var en kompis jag svetsade åt. Faktiskt! :D

De har ju startat en ny serie nu, erf sprint... där de tillåter överladdning....:gnissla

Ok du går fri! :) Bra att dina kompisar fixar övningsobjekt till dig.

Sant att det finns en ny serie, du blir kung där då? Snabbast på rakan i alla fall?
 
Här är bilden på hur det ser ut på min som vi snackade om.

Kanske går att göra nått liknande? Ser väll ut en en bromsledningsanslutning?
 

Bifogat

  • IMAG0331.jpg
    IMAG0331.jpg
    241.1 KB · Visningar: 177
6mm invändigt räcker gott

Det blir lite specialnipplar för att få till det

Men satsa på en pressad metallomspunnen teflonslang ( värt pengarna tro mig)
Ah klockrent, då kan jag borra och gänga insidan av originalpluggen jag skruvat bort.
Tips på anslutningar/banjos? (den mr helmut föreslår?) Finns det någon vettig banjo för m12 1,5 som det är på turbon? kan ju gänga det jag behöver i pluggen...

Tack för hjälpen förresten, sparar alltid massa tid när folk som vet delar med sig :tummenupp

Här är bilden på hur det ser ut på min som vi snackade om.

Kanske går att göra nått liknande? Ser väll ut en en bromsledningsanslutning?
Ska på hydroscand imorrn får vi se vad de är så gräva fram...
Tror jag skippar att borra och göra en genomföring i tråget, ska övertala noc till att svarva mig ett alu rör så svetsar jag det i tråget istället.

6mm in och 16mm ut borde väll räcka?
 
Last edited:
Dagens resultat blev följande...
Hade tänkt montera oljekylen för att se så den skulle gå fri från turbon och kåporna. Men insåg ganska fort att jag måste ha ett avgassystem först för att kunna se vart jag ska montera oljekylaren.

Sagt och gjort fram med avgasflänsen och rörbitarna och börja mäta, kapa och pungta lite...
Det blir jäkligt trångt!

Röret tar i sidokåpan där det svänger längst fram, i bakkant av tråget och även vid mynningen snuddar det vid kåpan. Vet inte om jag törs dra röret nå närmare oljetråget eller oljefiltret, vill inte värma oljan allt för mycket i onödan...

Ska man plasta och härja med kåporna och bredda dem, eller hur skulle man gjort. Det felar på väldigt lite, kanske nypa ihop avgasröret i skruvstädet på de ställen de tar och sedan linda röret med avgasbandage. Går väll även att klistra aluminiumtejp på insidan av kåporna för att reflektera bort en del av värmen...

Har även monterat tillbaka generatorkåpan efter Viktor L donerade en handgjord packning som passade klockrent :tummenupp
Hoppas även du är nöjd med spalterna jag hade på avgasröret jämfört med skället jag fick på grenröret... :rolleyes:
 

Bifogat

  • 20110324316.jpg
    20110324316.jpg
    239.3 KB · Visningar: 172
  • 20110324313.jpg
    20110324313.jpg
    236.6 KB · Visningar: 156
  • 20110324310.jpg
    20110324310.jpg
    239.1 KB · Visningar: 186
  • 20110324309.jpg
    20110324309.jpg
    243.7 KB · Visningar: 171
  • 20110324307.jpg
    20110324307.jpg
    235 KB · Visningar: 150
  • 20110324305.jpg
    20110324305.jpg
    242.5 KB · Visningar: 167
  • 20110324304.jpg
    20110324304.jpg
    245.1 KB · Visningar: 168
  • 20110324298.jpg
    20110324298.jpg
    233.5 KB · Visningar: 157
6mm in och 16mm ut borde väll räcka?

Jag tycker de låter bra. Men så kan jag inte alla tumregler.

Undrar fortfarande om folk brukar bygga sig en såndär behållare även när man inte pumpar bort oljan. Men det kanske bara behövs när man ligger mycket nära nivån.

Ska man plasta och härja med kåporna och bredda dem, eller hur skulle man gjort.

På bilen vi byggt då hade vi avgasbandage på grenröret. När man precis hade kört med bilen så kunde man lägga handen på grenröret. Det isolerar alltså värmen något överjävligt.
 

Bifogat

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    71.2 KB · Visningar: 339
Burken endast för returoljepump

Därimot är det smart att gå in i sidan på tråget ( vänster) på så sätt förhindrar man all olja som annars vill rusa fram vid inbromsning att blockera returen

90 graders AN10 ( jic 10) samm sak fast i järn svetsa gängnippel i sidan på tråget och gänga i 90 gradaren
 
Burken endast för returoljepump

Därimot är det smart att gå in i sidan på tråget ( vänster) på så sätt förhindrar man all olja som annars vill rusa fram vid inbromsning att blockera returen

90 graders AN10 ( jic 10) samm sak fast i järn svetsa gängnippel i sidan på tråget och gänga i 90 gradaren
Okej, vad är det för innermått på en an10 koppling?

Hittade att an12 hade 14,2mm innermått så antar jag måste satsa på sånna då.
Borde ju inte bli mer än klockrent med en gängnippel i rostfritt som jag svetsar i flänsen jag ska göra för olja ut, och sedan en gängnippel i alu i tråget.
Hade inte tänkt på det med oljan förskjuts, ska definitivt sätta anslutningen i sidan på tråget, kanontips!

Edit: Verkar vara en djungel, alla skriver olika mått på an8/10/12 kopplingarna invändigt....
 
Last edited:
an4 = 5,56mm
an6 = 8,73mm
an8 = 11,12mm
an10 = 14,27mm
an12 = 17,47mm

Med de måtten så borde det bli bra att sätta
Olja till turbo
m16 1,5 -> an6 --90 graders an6 böj-- stålspunnen an6 slang --90graders an6 böj-- an6->m12 1,5

Olja från turbo
svetsnippel an10 rf --- stålspunnen an10 slang --an10 90graders böj-- svetsnippel an10 alu

Det blev ju lite klurigt detta, hade varit kanon om man kunde använda originalgängningen i blocket för oljan till turbon. Måste dock ut och mäta om jag rymmer en 90graders böj där eller om jag måste borra upp och gänga originalpluggen för att sätta en an6 banjo istället...
 
Tommy, jag hittade en av styrpinnarna till generatorkåpan på arbetsbänken. Hunnit kladda dit kåpan på obestämd tid ännu? Annars klarar du dig nog utan den... :näsblod

Nåja, den finns här hos mig. :)
 
an4 = 5,56mm
an6 = 8,73mm
an8 = 11,12mm
an10 = 14,27mm
an12 = 17,47mm

Med de måtten så borde det bli bra att sätta
Olja till turbo
m16 1,5 -> an6 --90 graders an6 böj-- stålspunnen an6 slang --90graders an6 böj-- an6->m12 1,5

Olja från turbo
svetsnippel an10 rf --- stålspunnen an10 slang --an10 90graders böj-- svetsnippel an10 alu

Det blev ju lite klurigt detta, hade varit kanon om man kunde använda originalgängningen i blocket för oljan till turbon. Måste dock ut och mäta om jag rymmer en 90graders böj där eller om jag måste borra upp och gänga originalpluggen för att sätta en an6 banjo istället...



Kolla med slangfirman vad dom har

Så här ser mina oljeslangar ut ( AN4 )

Banjo M14 i ena änden och skruvkoppling i andra

Går att göra banjo M12 med naturligtvis

Jag kör en dubbel hålskruv på vänster sida utav busamotorn

Det sitter redan ett rör där som förser toppen med olja
jag lägger min slang ovanpå där och kör med dubbel ( lång) hålskruv
 

Bifogat

  • Oljeslang.jpg
    Oljeslang.jpg
    253.5 KB · Visningar: 182
Tommy, jag hittade en av styrpinnarna till generatorkåpan på arbetsbänken. Hunnit kladda dit kåpan på obestämd tid ännu? Annars klarar du dig nog utan den... :näsblod

Nåja, den finns här hos mig. :)
Jo jag förstod att det var där den tagit vägen när jag inte hittade den på bänken i garaget. Men kåpan sitter där för gott numera, kan ta styrningen nästa gång vi möts och lägga den på hyllan. Om jag ska fixa kopplingen nått mera..... :rolleyes:
 
Hm.. Hur mycke spel behöver jag mellan så det inte smälter kylarn?

Vad har du för dimension på olja in till turbon? Har en m16 plugg som jag kan sätta en nippel från, men då får jag 10mm inv diameter på slangen. Problemet är att det bara är m12 på turbon vilket ger 8mm inv diameter med de kopplingar jag kollat på...


Kvalitetsvagn och kvalitetsvagn... runt detta garaget gödslar de med dem. Konstigt nog står de flesta still....:rolleyes:


Jag är faktiskt oskyldig till den där sönderkörningen, det var en kompis jag svetsade åt. Faktiskt! :D

De har ju startat en ny serie nu, erf sprint... där de tillåter överladdning....:gnissla


spelet behöver ju vara så att det inte kan ligga emot,mitt såg bra ut men den trycktes mot av vind eller att saker vrider sig så kolla en xtra gång.
inlopp turbo har jag an 4 med strypning på 2 mm

mvh peterpain
 
Några timmar i garaget blev avklarade idag, känns ständigt som två steg fram ett steg bak...
Skulle små korrigera avgasröret så det skulle gå fritt från kåpan, när jag lyckats med det då låg det an mot oljetråget istället.... Skulle kapade lite till och korrigera men då blev det för mycket. Bara kapa mer och lägga i en distans....Kan det jävlas så ska det göra det ordentligt också...:mad:

Men tillslut blev det faktiskt riktigt bra, ska bara snedkapa utblåset bakom fotpinnen och linda röret i avgasbandage så man inte smälter kåporna :yoparty
 

Bifogat

  • 20110328336.jpg
    20110328336.jpg
    236.4 KB · Visningar: 150
  • 20110328335.jpg
    20110328335.jpg
    247.6 KB · Visningar: 168
  • 20110328331.jpg
    20110328331.jpg
    243.8 KB · Visningar: 162
  • 20110328322.jpg
    20110328322.jpg
    238.3 KB · Visningar: 154
  • 20110328328.jpg
    20110328328.jpg
    240.1 KB · Visningar: 165
  • 20110328339.jpg
    20110328339.jpg
    237.4 KB · Visningar: 149
Några timmar i garaget blev avklarade idag, känns ständigt som två steg fram ett steg bak...
Skulle små korrigera avgasröret så det skulle gå fritt från kåpan, när jag lyckats med det då låg det an mot oljetråget istället.... Skulle kapade lite till och korrigera men då blev det för mycket. Bara kapa mer och lägga i en distans....Kan det jävlas så ska det göra det ordentligt också...:mad:

Men tillslut blev det faktiskt riktigt bra, ska bara snedkapa utblåset bakom fotpinnen och linda röret i avgasbandage så man inte smälter kåporna :yoparty

Blev ju skitbra det där! Du skall köra utan ljuddämpare alltså? Vet att turbon äter ljud men kommer man ut på en bankörning sådär tro?

Vad har du för dimension på röret?
 
Blev ju skitbra det där! Du skall köra utan ljuddämpare alltså? Vet att turbon äter ljud men kommer man ut på en bankörning sådär tro?

Vad har du för dimension på röret?
Får väll se, bankörning är mest för att lattja lite kommer ändå aldrig komma ner i de tider jag körde med ban r1an.. Blir så trångt att få plats med en ljuddämpare, för jag vill inte ha den där original sitter.
Blir eventuellt ett nytt projekt på avgasrörssidan senare med en dämpare som gixx 600/750 06 å framåt har

3" all the way, känns dock som att det är aningens overkill...
 
Får väll se, bankörning är mest för att lattja lite kommer ändå aldrig komma ner i de tider jag körde med ban r1an.. Blir så trångt att få plats med en ljuddämpare, för jag vill inte ha den där original sitter.
Blir eventuellt ett nytt projekt på avgasrörssidan senare med en dämpare som gixx 600/750 06 å framåt har

3" all the way, känns dock som att det är aningens overkill...

Kemora funkar ju bra, inga ljudkrav där...:)
 
Bara man hinner få ihop den tills dess :)

Sitt inte här och gagga då, ut i garaget och jobba! Jag har kört en del turbo på Kemora och den banan är som gjord för långa powerwheelies:tuttar:)

Men om du tänker åka till Kemora med Tommen så bör du anmäla dig så att han får ihop tillräckligt många, annars ställer han in...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top