XT600 - oljekonsumtion, blåryk, växlar.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Min XT600 har gått en ganska bra bit och drar en del olja, ca 0,5 l/100 mil. Vissa gånger då jag startar hojen (oftast efter att den stått ett tag) ryker den som en riktigt elak tvåtaktare de första 100 meterna för att sedan upphöra. Så, vad beror rykandet på? Har fått för mig att det är ventilerna som är slitna och inte kolven (kan väl vara både och, men eftersom den bara blåryker vid start). Om det är ventilerna, lite mer exakt vad är det som är slitet? Är ingen ventilexpert.

Hur illa kan det vara?

Hur bör det åtgärdas? Ungefärlig kostnad för denna operation...?

Sedan är det växellådan. Kör jag själv går det fint (så länge växlarna petas i noga), men med passagerare, om jag drar på hårt på tvåan så hoppar den ur (till neutral). Om jag nu skulle vilja fixa detta, är det bara byta drevparet (dyrt väl?), eller finns det någon billigare lösning? Vet att man kan få dreven undercut:ade eller att de lägger på en ny metallhinna (?) på drevet, men har ingen riktig koll på vad det innebär och om det kan hjälpa mig.

Ettan kan också hoppa ur vid hastig motorbroms (stör mig iofs inte mycket), finns det någon enkel lösning på det?

Allmänt så märks det att växellådan gått långt och hyfsat hårt, då den kan bråka om man inte petar i växlarna ordentligt. Finns det en allmän lösning på detta, eller beror det bara på slitna drevpar som skulle behöva bytas hela högen?

...egentligen duger hojen som den är, det är ingenting som kommer rasa, men jag kanske borde börja planera in någon större motorgenomgång lagom till fyraårsdagen, så det kan vara bra med lite ledspår tills dess.

Hur långt har din XT gått nu? Kan vara kolvringarna eller oljeringen som börjar bli dålig och inte tätar ordentligt, så innan du har fått upp värmen i motorn så läcker det in olja i förbränningsrummet. Bara en teori från min sida.

Växellådan, det är dreven som börjar bli slitna. Du vet ju själv vilka växlar du använder mest när man tuffar runt i stan. Precis, 1an och 2an.

Ett tips är att slita isär motorn i vinter och renovera lite. :)

EBS skrev:

Ett tips är att slita isär motorn i vinter och renovera lite. :)

Äh! I vinter ska jag köra! Blir till att slita isär den till våren istället. Ska se till att ha en smidig andrahoj tills dess. Lite jobbigt att åka omkring på RGV:n till vardags, kanske köper något annat så länge (men jag behåller såklart RGV:n). Blir nog någon halvmesig 90-talsmaskin. Diversion 600, GPZ500, GS500E eller något i den stilen. Brukar ligga bra till i pris, och då kan tjejen övningsköra på den sedan också. Kanske en Bandit 600 om jag hittar en riktigt billig.

Last edited:
tks skrev:
Äh! I vinter ska jag köra! Blir till att slita isär den till våren istället. Ska se till att ha en smidig andrahoj tills dess. Lite jobbigt att åka omkring på RGV:n till vardags, kanske köper något annat så länge. Blir nog någon halvmesig 90-talsmaskin. Diversion 600, GPZ500, GS500E eller något i den stilen. Brukar ligga bra till i pris, och då kan tjejen övningsköra på den sedan också. Kanske en Bandit 600 om jag hittar en riktigt billig.

Jaså? Tjejen skall ta kort? Inte illa. Då blir vi kanske TRE synthgåffare som kan köra mc. :D

Funker Vogt skrev:
Jaså? Tjejen skall ta kort? Inte illa. Då blir vi kanske TRE synthgåffare som kan köra mc. :D

...om jag lyckas övertala henne. Hon har inte vågat prova XT:n ännu, den är lite för hög för henne, men om jag låter henne prova en lägre hoj kommer hon nog bli sugen. Jag menar, hon är duktig på att kontrollera en hästkraft, då ska det inte vara så svårt att lära sig kontrollera ett gäng (aningen lydigare) till :D

tks skrev:
...om jag lyckas övertala henne. Hon har inte vågat prova XT:n ännu, den är lite för hög för henne, men om jag låter henne prova en lägre hoj kommer hon nog bli sugen. Jag menar, hon är duktig på att kontrollera en hästkraft, då ska det inte vara så svårt att lära sig kontrollera ett gäng (aningen lydigare) till :D

Låt henne prova RGVn! :) Eller står den fortfarande i delar i Nacka?

tks skrev:

Hon får väl ha högklackat på sig när hon gränslar xtn? :tummenupp

Hoppas hon tar kortet då, behövs fler synthdonnor på hoj. :crash

EBS skrev:
Låt henne prova RGVn! :) Eller står den fortfarande i delar i Nacka?

Låter aldrig mer en flickvän prova RGV:n. Huuu. Dåliga minnen. Linn som jag var ihop med förut fick prova den. Det gick bra ända tills hon skulle bromsa. Jag hade sagt åt henne att bromsa mjukt, gärna med fotbromsen, men hon nöp åt frambromsen ordentligt (dubbla skivor, fyrkolvsok... ska stanna ett ekipage på totalt 190 kg inklusive förare...), det tog tvärstopp, hon tappade balansen och välte med hojen. Inga skador på henne, men hojen blev lite repig. :5sure

Jo, RGV:n står kvar i Nacka, men hyfsat färdigskruvad. Med lite tur får jag ned den nästa helg, då kan jag fixa klart med den. Finns en riktigt seriös verkstad i skolan, med alla möjliga verktyg, och några avancerade maskiner, CNC-fräsar och grejer. Ska lära mig programmera sånt där och tillverka lite egna saker. Bromspedal bland annat.

Funker Vogt skrev:
Hon får väl ha högklackat på sig när hon gränslar xtn? :tummenupp

Hoppas hon tar kortet då, behövs fler synthdonnor på hoj. :crash

Hehe, Natalie äger ett par högklackade skor, ett par röda, höga lackstövlar... tror inte det passar så bra till XT:n :D

Får se om övertalningsarbetet fungerar. Egentligen är det nog mest en fråga om att få henne att prova, så hon blir fast. Hon gillar att åka med, är intresserad, hjälper till att meka och så (kan serva XT:n själv!). Hennes far ska eventuellt köpa en TransAlp som hon sagt att hon tänker prova (är det pappas hoj är hon inte lika rädd), sedan är det nog bara att muta med övningskörning.

tks skrev:
Hehe, Natalie äger ett par högklackade skor, ett par röda, höga lackstövlar... tror inte det passar så bra till XT:n :D

Får se om övertalningsarbetet fungerar. Egentligen är det nog mest en fråga om att få henne att prova, så hon blir fast. Hon gillar att åka med, är intresserad, hjälper till att meka och så (kan serva XT:n själv!). Hennes far ska eventuellt köpa en TransAlp som hon sagt att hon tänker prova (är det pappas hoj är hon inte lika rädd), sedan är det nog bara att muta med övningskörning.

Kör på en bra hård gräsmatta istället? Det blir ingen fara om hon tappar den då...

Och angående lackstövlarna. Du får väl FÄRGMATCHA dem. :tummenupp

Nisse Järnet skrev:
Detdär med lådan, måste du peta i alla växlar noga?

Jo... alltså, jag måste växla ordentligt (som man egentligen alltid borde växla), så man känner att växeln går i som den ska. Petar jag i den lite löst sådär så kan den hoppa ned ett snäpp. Iofs gäller det väl mer eller mindre alla motorcyklar, men det märks mycket mer på min. Klart märkbar skillnad mot en ny...

tks skrev:
Jo... alltså, jag måste växla ordentligt (som man egentligen alltid borde växla), så man känner att växeln går i som den ska. Petar jag i den lite löst sådär så kan den hoppa ned ett snäpp. Iofs gäller det väl mer eller mindre alla motorcyklar, men det märks mycket mer på min. Klart märkbar skillnad mot en ny...
Då gissar jag på nåt annat än dreven faktiskt, ta isär och kolla :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing