tks
Ny medlem
Min XT600 har gått en ganska bra bit och drar en del olja, ca 0,5 l/100 mil. Vissa gånger då jag startar hojen (oftast efter att den stått ett tag) ryker den som en riktigt elak tvåtaktare de första 100 meterna för att sedan upphöra. Så, vad beror rykandet på? Har fått för mig att det är ventilerna som är slitna och inte kolven (kan väl vara både och, men eftersom den bara blåryker vid start). Om det är ventilerna, lite mer exakt vad är det som är slitet? Är ingen ventilexpert.
Hur illa kan det vara?
Hur bör det åtgärdas? Ungefärlig kostnad för denna operation...?
Sedan är det växellådan. Kör jag själv går det fint (så länge växlarna petas i noga), men med passagerare, om jag drar på hårt på tvåan så hoppar den ur (till neutral). Om jag nu skulle vilja fixa detta, är det bara byta drevparet (dyrt väl?), eller finns det någon billigare lösning? Vet att man kan få dreven undercut:ade eller att de lägger på en ny metallhinna (?) på drevet, men har ingen riktig koll på vad det innebär och om det kan hjälpa mig.
Ettan kan också hoppa ur vid hastig motorbroms (stör mig iofs inte mycket), finns det någon enkel lösning på det?
Allmänt så märks det att växellådan gått långt och hyfsat hårt, då den kan bråka om man inte petar i växlarna ordentligt. Finns det en allmän lösning på detta, eller beror det bara på slitna drevpar som skulle behöva bytas hela högen?
...egentligen duger hojen som den är, det är ingenting som kommer rasa, men jag kanske borde börja planera in någon större motorgenomgång lagom till fyraårsdagen, så det kan vara bra med lite ledspår tills dess.
Hur illa kan det vara?
Hur bör det åtgärdas? Ungefärlig kostnad för denna operation...?
Sedan är det växellådan. Kör jag själv går det fint (så länge växlarna petas i noga), men med passagerare, om jag drar på hårt på tvåan så hoppar den ur (till neutral). Om jag nu skulle vilja fixa detta, är det bara byta drevparet (dyrt väl?), eller finns det någon billigare lösning? Vet att man kan få dreven undercut:ade eller att de lägger på en ny metallhinna (?) på drevet, men har ingen riktig koll på vad det innebär och om det kan hjälpa mig.
Ettan kan också hoppa ur vid hastig motorbroms (stör mig iofs inte mycket), finns det någon enkel lösning på det?
Allmänt så märks det att växellådan gått långt och hyfsat hårt, då den kan bråka om man inte petar i växlarna ordentligt. Finns det en allmän lösning på detta, eller beror det bara på slitna drevpar som skulle behöva bytas hela högen?
...egentligen duger hojen som den är, det är ingenting som kommer rasa, men jag kanske borde börja planera in någon större motorgenomgång lagom till fyraårsdagen, så det kan vara bra med lite ledspår tills dess.