XS400 Mikuni förgasarrengöring och bestyckning

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Halloj!

Detta blir den stora FörHUDsgasar rengöringstråden! Braigasen hade inte tid så detta uppdrag ligger på mig!

Målsättning:
A: Rengöra förgasaren
B: Bestycka för E10
C: Fixa så att inte motorcykeljäveln börjar tokvarva när man trycker in kopplingen på ettan. Fan vad trött jag är på det.

Mission nr 1:
Montera bort förgasaren
A: Lossa tanken
B: Av med gasvajern
C: Lossa förgasarn från motorn.

to be continued…
 

Fetta upp #24 huvudmunstycket från t.ex. 117.5 till 120 eller 127.5 till 130 beroende på vilken variant av förgasarna du har.

Fetta upp lågfarsmunstycket/pilot #23 från 45.0 till 47.5.

Oklart om dina förgasare har skruven för tomgångsblandingen som visas:
Justeras isf med fullt uppvärmd motor med blipp-testet. Hänger kvar efter blipp på gasen, för klen. Storknar och nästan dör efter blipp, för fet blanding. Dess nålspets är omtålig, var försiktig.
 
@andersbrink
Tusen tack både för instruktion OCH manual!
Tänkte fråga lite om storlekar längre fram men du svarade redan på mina kommande frågor. :)
 
Tänkte fråga lite om storlekar längre fram men du svarade redan på mina kommande frågor. :)
Du får hjälpa mig istället. Hur fixar jag "The sequence file 'C:\Program Files\National Instruments\TestStand 2020\Components\Models\ModelPlugins\NI_ReportGenerator.seq' could not be loaded. (TSAPI)" som har en typdefinition i konflikt? Jäla tur att man snart får gå i pension - om man vill - och det vill jag - för att mecka och köra.

Jag har ju också haft mina eländiga problem med (svordom) E10 och "hittat rätt" med bestyckningsbryderierna. Upp ca 5% med bränslemängd så bli're bra. Två upp på pilot och ett upp på huvud (redan fett bestyckad från fabrik).
 
Du får hjälpa mig istället. Hur fixar jag "The sequence file 'C:\Program Files\National Instruments\TestStand 2020\Components\Models\ModelPlugins\NI_ReportGenerator.seq' could not be loaded. (TSAPI)" som har en typdefinition i konflikt? Jäla tur att man snart får gå i pension - om man vill - och det vill jag - för att mecka och köra.
Är det ett plugin för LabView? Finns alternativet att avvaktivera alla plugin och testa? Eller får du felet det såfort du startar LabView?
 
Du får hjälpa mig istället. Hur fixar jag "The sequence file 'C:\Program Files\National Instruments\TestStand 2020\Components\Models\ModelPlugins\NI_ReportGenerator.seq' could not be loaded. (TSAPI)" som har en typdefinition i konflikt? Jäla tur att man snart får gå i pension - om man vill - och det vill jag - för att mecka och köra.

Jag har ju också haft mina eländiga problem med (svordom) E10 och "hittat rätt" med bestyckningsbryderierna. Upp ca 5% med bränslemängd så bli're bra. Två upp på pilot och ett upp på huvud (redan fett bestyckad från fabrik).
Grymt att man får lite tips på vilken % man ska upp eller ner, annars hade man ju aldrig fått ordning om man testade hejvilt
 
Är det ett plugin för LabView? Finns alternativet att avvaktivera alla plugin och testa? Eller får du felet det såfort du startar LabView?
Från förgasare till TestStand... haha.

Det är en custom modelsupport.seq (körd från ett C# UI via TSAPI dvs inte TestStand direkt) som krockar. Grejen är den att rapportgeneratorn är inaktiverad i TS->Tools->Report... likaså dess xml-skapande. Det kommer en måndag... då jag stämplar in igen. Fridens!
1635530206534.png
 
Bam!
Av med tanken. Detta nödvändigt för att kunna ta av gasvajern.
 

Bifogat

  • 4C4F2BAF-8719-4C58-938C-D6550F0D0C94.jpeg
    4C4F2BAF-8719-4C58-938C-D6550F0D0C94.jpeg
    2 MB · Visningar: 11
Vad är ordningen här? Ta loss förgasaren och sen ta bort vajern eller innan. Den sitter förjävla dumt så kommer knappt åt vajern nu.
 

Bifogat

  • A4E94C0D-E8A1-43F9-B600-2EEBBEFDC420.jpeg
    A4E94C0D-E8A1-43F9-B600-2EEBBEFDC420.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 11
Fan va glad jag blev. Hojen kommer ju kunnas putsas aslätt när allt bös är bortplockat. Här kan man lägga många timmar i vinter. ?
 
Behöver jag verkligen den här när luftburken är bortplockad och ersatt med filter?
 

Bifogat

  • B8BF1CD0-EBB1-459F-BD65-CE2403631A17.jpeg
    B8BF1CD0-EBB1-459F-BD65-CE2403631A17.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 23
Hahah så jävla bra. + anslutningen i svart kabel med tejptext ”Plus”
Haha
 

Bifogat

  • 05220F86-8566-4B86-987C-2C037B326750.jpeg
    05220F86-8566-4B86-987C-2C037B326750.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 17
Förgasaren först, sen trottelkabeln.
 

Bifogat

  • 5C85FF50-C88A-4436-B2B4-32390E719E19.jpeg
    5C85FF50-C88A-4436-B2B4-32390E719E19.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 13
  • E3484780-E44F-493A-B2B9-2FED462AF8F3.jpeg
    E3484780-E44F-493A-B2B9-2FED462AF8F3.jpeg
    2 MB · Visningar: 12
Öppnat upp mera. Membranen och allting ser fabriksnytt ut. Är rookie så vet ej riktigt vad jag letar efter dock.

Men jag ska alltså byta upp följande skruv (munstycke) och underliggande munstycke.
 

Bifogat

  • 25FB250A-B011-46D3-B142-1CF3578C28EA.jpeg
    25FB250A-B011-46D3-B142-1CF3578C28EA.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 9
  • 83A5DD87-3AC7-4403-92C7-3F4A21252396.jpeg
    83A5DD87-3AC7-4403-92C7-3F4A21252396.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 10
  • 511B14AE-8954-413F-A77A-B18BD296147A.jpeg
    511B14AE-8954-413F-A77A-B18BD296147A.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 10
Ingen packning dock?
 

Bifogat

  • F5A112F7-6E49-476B-8031-223EEA94F197.jpeg
    F5A112F7-6E49-476B-8031-223EEA94F197.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 20
  • 4A29DED7-B56A-4E72-8A3A-012E0BF9B7FD.jpeg
    4A29DED7-B56A-4E72-8A3A-012E0BF9B7FD.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 21
130 i storlek på munctycket
 

Bifogat

  • 1E73A2B8-D102-4D9E-9EC7-5F67A0FF6E92.jpeg
    1E73A2B8-D102-4D9E-9EC7-5F67A0FF6E92.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 5
@andersbrink
Är detta lågfartsmunstycket?
Ska jag försiktigt banka det neråt?
 

Bifogat

  • C2A99BA5-EF36-4E2C-B756-FC217B58000E.jpeg
    C2A99BA5-EF36-4E2C-B756-FC217B58000E.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 13
Lågfartsmunstycket/pilot sitter under den svarta plastploppen.

Det mässingsröda är emulsionsröret som du skruvar ner huvudmunstycket till hälften i för att knacka lite försiktigt på huvudmunstycket så att emulsionsröret skrängs loss.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top