XS400 Mikuni förgasarrengöring och bestyckning

Fått munstyckena nu. 135:an har mindre diameter på hatten. Antar att det är fel modell eller kan jag använda den ialla fall?
Du MÅSTE använda en bricka som räcker ut över förgasarkroppen, annars åker munstycket med emulsionsröret upp i insuget/trotteln. Du ser nedfräsningen där det gamla munstyckets huvud spjärnar emot. Nu finns det inget där som spjärnar emot. Bra-i-gasen säljer de med litet huvud. Korrekt typ är det stora huvudet. Stora heter Mikuni N100.604, de små Mikuni N102.221. Båda är stämplade med storlek i steg om 2.5.
 
Såg att man fick beställa med större diameter på hatten om man skulle upp i 9mm.

@andersbrink tack för hjälpen som vanligt.
Ska rengöra och sätta tillbaka de gamla och testa vad som hände med nya lågfart. Sen blir det att beställa igen om den inte går bra.
 

Bifogat

  • 32CCAA89-FEB9-4BBB-92DB-BC964FA354E1.jpeg
    32CCAA89-FEB9-4BBB-92DB-BC964FA354E1.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 7
Motul carbu clean - ”Improves engine acceleration”
Hahaha Fan va gött, spreya in lite carbu clean så får man 10 hästar till! Det behöver jag i denna ponnyn. ?
 
Allt tillbaka nu. Luftfiltren får man inte skruva för hårt, då hoppar de av. :)
Mlågfartsmunstyckena skruvade jag ”hårt men inte alls jättehårt” hoppas det duger.

sen hittade jag felet med kopplingen och att motorn rusar!!!

Inget bekräftat men jag ser att trottelkabeln och kopplingskabeln ligger supertajt nära varandra och tanken klämmer runt båda kablarna. Alltså drar man kopplingen så rör sig trottlen. Hoppas hoppas.

ska kolla upp hur orginaldragningen ser ut på xs400:an.
 

Bifogat

  • 2CCCA99D-0F7E-4899-8CF3-A34F76694DCA.jpeg
    2CCCA99D-0F7E-4899-8CF3-A34F76694DCA.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 5
Skönt fel. När man svänger så gasar hojen automatiskt.
Får nog bli en helt ny kortare kabel för min del.

 
Hehe man bromsar och vill ta det försiktigt för kurvan är skarp, då gasar hojen som mest. Haha

Fan vad sugen man är på att starta upp hojen nu! Men hela huset sover ju…

Får vänta tills helgen. Har fixat elen nu med start relay, ignition och engine start.

Får testa först med full choke och funkar inte det så kanske man får dra lite prime till förhudsgasarn.
 
ITS ALIVE!

allt tempkopplat med Wago och tank och gasare på.

hoppade igång efter lite prime.
Går den bra? Njae. Jo, dör fortfarande om jag inte chokar men hade bara igång 2min för det bolmade som fan i rummet.
Men sen ska jag ju tanka E10 också.

Hur som helst har jag iaf rengjort och bestyckat lågfart på förgasarn. Not bad! :)

Jag tog bort collectorröret från vevhuset och kör med öppen slang. Ska dit ett litet filter men inget som borde påverka.

Nu ska jg bara få nya handtag etc så kanske man hinner provköra innan snön.
 

Bifogat

  • 827D845E-5F39-4554-A062-E756E77010F4.jpeg
    827D845E-5F39-4554-A062-E756E77010F4.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 10
  • 802F0212-C61A-4F0D-8E11-A45AFC18F40F.jpeg
    802F0212-C61A-4F0D-8E11-A45AFC18F40F.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 10
Startade igen. Gick mycket bättre. Bara vänta på gasrulle och montera sadeln så får jag ut och testa lite
 
Lågfartsmunstycket/pilot sitter under den svarta plastploppen.

Det mässingsröda är emulsionsröret som du skruvar ner huvudmunstycket till hälften i för att knacka lite försiktigt på huvudmunstycket så att emulsionsröret skrängs loss.
Hej, jag håller på att rengöra en likadan förgasare och är väldigt fundersam på den svarta plastploppen som sitter ovan lågfartsmunstycket, vad är den till för och ska den verkligen sitta där? Jag har också dessa i min men det var lite plast runt dom för jag antar dom blivit för små för hålet och nån innan mig la plast runt för dom skulle sitta kvar bättre. Kändes som dom satt där för att inte skit skulle komma in i munstycket medans man pillade med förgasaren och ska sedan bort när man sätter ihop förgasaren.
 
Först får vi alla ta en tyst minut för sorgen och idiotin av att jag sålde min xs400. Jävla kuk! Maken till rolig / enkelmekad hoj får man fan leta efter. Så jävla kul att dra alla 6 växlar (yes min hade 6) för att komma upp i toppfart runt 120 hehe.

@hakoir Det låter som en oring men du måste fixa bild så jag kan kolla.

Vad du än gör, sälj aldrig hojen! :)
 
Först får vi alla ta en tyst minut för sorgen och idiotin av att jag sålde min xs400. Jävla kuk! Maken till rolig / enkelmekad hoj får man fan leta efter. Så jävla kul att dra alla 6 växlar (yes min hade 6) för att komma upp i toppfart runt 120 hehe.

@hakoir Det låter som en oring men du måste fixa bild så jag kan kolla.

Vad du än gör, sälj aldrig hojen! :)
Äh, ryck upp dig.
Köp den här, så kan jag skicka dig en plåthjälm från en svunnen tid i Krigsmakten!

XS400.png
 
Äh, ryck upp dig.
Köp den här, så kan jag skicka dig en plåthjälm från en svunnen tid i Krigsmakten!

View attachment 497100
Bra pris men måste vara orginal innan jag rör i prylarna.

Har dock och blivit besatt av äldre förgasare och vill ha en hoj som är helt orginal som jag inte ska modda utan bara putsa / restorera. Gärna en med motorhaveri.

Kandidater i höst
Gpz topgun
R6 -99:a isåfall.
Yzf tidig modell. Gärna den rosa.
Cb500 - så sjukt snygg orginal.

Time will tell...
 
Hej, jag håller på att rengöra en likadan förgasare och är väldigt fundersam på den svarta plastploppen som sitter ovan lågfartsmunstycket, vad är den till för och ska den verkligen sitta där? Jag har också dessa i min men det var lite plast runt dom för jag antar dom blivit för små för hålet och nån innan mig la plast runt för dom skulle sitta kvar bättre. Kändes som dom satt där för att inte skit skulle komma in i munstycket medans man pillade med förgasaren och ska sedan bort när man sätter ihop förgasaren.
När du talar om plastpluppen påminner den om de plastpluppar(läs gammalt gummi) som jag ersatte med nya plastpluppar (läs nytt gummi) på den gamla gs'n, per rekommendation av mcdoktorn. Minns ej vilken passage den skulle blockera men den skulle vara där, om den ser ut som #25 på bilden

Edit: bilden har olika nummer i spräng och bom, 25/24
 

Bifogat

  • 1710042374.jpeg
    1710042374.jpeg
    185.3 KB · Visningar: 8
Bra pris men måste vara orginal innan jag rör i prylarna.

Har dock och blivit besatt av äldre förgasare och vill ha en hoj som är helt orginal som jag inte ska modda utan bara putsa / restorera. Gärna en med motorhaveri.

Kandidater i höst
Gpz topgun
R6 -99:a isåfall.
Yzf tidig modell. Gärna den rosa.
Cb500 - så sjukt snygg orginal.

Time will tell...
Skönt att vi är så olika, jag hatar nämnligen förgasare.
Det fina med det är att vi inte konkurrerar om samma objekt på Blocket :tummenupp
Håller dock med om att många läckra skapelser är tillverkade före insprutningens tid.
 
Skönt att vi är så olika, jag hatar nämnligen förgasare.
Det fina med det är att vi inte konkurrerar om samma objekt på Blocket :tummenupp
Håller dock med om att många läckra skapelser är tillverkade före insprutningens tid.
Jag hatar också förgasare, men grejen är att jag vill lära mig bemästra skiten! Haha
Efter ha kört Viragon och sätter mig på T7:an inser man efter 0.0002 sek varför insprut tog över. 😀 Men lite halvskönt att köra en hoj som går sämre också, nostalgiskt på något vis och vid viss rpm när den går fint så blir man glad.
 
Hej, jag håller på att rengöra en likadan förgasare och är väldigt fundersam på den svarta plastploppen som sitter ovan lågfartsmunstycket, vad är den till för och ska den verkligen sitta där? Jag har också dessa i min men det var lite plast runt dom för jag antar dom blivit för små för hålet och nån innan mig la plast runt för dom skulle sitta kvar bättre. Kändes som dom satt där för att inte skit skulle komma in i munstycket medans man pillade med förgasaren och ska sedan bort när man sätter ihop förgasaren.

Om det är som på Hondan så går hojen väldigt fett på tomgång, lågfart om man inte har plutten under lågfartsmunstycket då den suger soppa direkt från flottörkoppen vilket den inte ska göra.
 
Först får vi alla ta en tyst minut för sorgen och idiotin av att jag sålde min xs400. Jävla kuk! Maken till rolig / enkelmekad hoj får man fan leta efter. Så jävla kul att dra alla 6 växlar (yes min hade 6) för att komma upp i toppfart runt 120 hehe.

@hakoir Det låter som en oring men du måste fixa bild så jag kan kolla.

Vad du än gör, sälj aldrig hojen! :)
forgasare.jpeg
Snodde din bild för min förgasare är nedplockad på jobbet, men det är pluppen som är inringad, den kändes bara så fel(min hade även hade plast runt sig), men som Bosse-l skrev så kan jag börja förstå varför den sitter där.

Sen kommer jag nog aldrig sälja den då jag fick den av min morbror som köpt den ny och nästan aldrig kört den, dock har den bara stått still i 35 år med soppa i som kanske inte var så bra.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top