XR600 haveri, Hjälp!

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
Min XR600 vägrade starta för några dagar sen. Rullade nerför en lång backe utan att den tände en enda gång.
Det visade sig att tändstiftet en smäll som tryckt ihop elektroden och en bit av porslinet hade lossnat. (vad som skedde först är oklart)
Jag justerade till avståndet, gängade tillbaka tändstiftet och hoppades att jag skulle ta mig hem utan den lilla porslinsbiten.
Jag kickade försiktigt några gånger för att komma till rätt läge då blev det plötsligt helt stumt. Jag har inte vågat trycka till på kicken då jag misstänker att nån av ventilerna är öppen samtidigt som kolven är i sitt översta läge.

Vars bor den lilla keramik/porslinsbiten nu?
Kan jag förstört något trots min försiktighet?
Någon som vet vad som kan ha hänt, eller kanske varit med om nått liknande.

Snart desperat då det är mitt enda fordan jag har att transportera mig med till jobbet.

/Martin

Lyft toppen för säkerhets skull. Med lite tur hittar du porslinsbiten och vad som orsakade det hela från början.

Mattias skrev:
Lyft toppen för säkerhets skull. Med lite tur hittar du porslinsbiten och vad som orsakade det hela från början.

Då måste man köpa en verkstadshandbok.
Eller kanske inse sina begränsningar och lämna in skiten.
känns jobbigt med kamkedjan.

Det är inte magi, men en verkstadsmanual är ju såklart bra att ha.

Mattias skrev:
Det är inte magi, men en verkstadsmanual är ju såklart bra att ha.

Jag har inte lyft på toppen än. Däremot har jag tagit bort "locken" till ventilerna och backat motorn så långt jag tordes.
Vad jag kan se rör sig insugsventilerna som dom ska men avgasventilerna verkar stå stilla i öppet läge. Kan det bli så eller är det jag som gör nått fel.

Bifogat

Last edited:
Dom är nog krökta ev. av... Ta bort krökarna och kolla in.

Jag körde av en på min fd husa 501:a , delarna kostade så mycket så jag sålde den som skrot!

Fredde Meck skrev:
Dom är nog krökta ev. av... Ta bort krökarna och kolla in.

Jag körde av en på min fd husa 501:a , delarna kostade så mycket så jag sålde den som skrot!

Man ser inte så mycket om man kollar in där, Menar du att avgasventilerna är krökta? Dom kan väl ändå inte kosta så mycket. eller?

ducce uno skrev:
Man ser inte så mycket om man kollar in där, Menar du att avgasventilerna är krökta? Dom kan väl ändå inte kosta så mycket. eller?

Dumt att spekulera utan att ha sprättat upp maskinen. Isär måste den ivfsh så plocka bort allt och kolla. Så länge som du inte ändrar några inställningar så är det lugnt att lyfta toppen och sätta tillbaka den på samma plats sen. Men införskaffa en manual ASAP

Jag hittade en halv bricka i mitt förbränningsrum på XR'en jag hade. Den slog oxå sönder stiftet.

Här är bilder från när polaren och jag tog och öppnade min XR600R

http://gallery.craffe.se/album92

Här är bilden av hur vi fann prylen som vi inte lyckade idetifiera till hojen

IMG_0011

/oXydex

Last edited:
Men den gick bra mycket bättre efter vårt lilla meck :)

Nå ja, OM nu en ventil står öppen lär det inte kunna hända nåt med stiftet för det.
Och jag har svårt att tro att det ena ger det andra heller.
MÖJLIGTVIS kan en bit av stiftet lagt sig mellan ventilsätet och ventilen så att den inte kan stänga pga det, och då att kolven i sin tur tar i ventilen.

Ryck bort, glo, rensa, skruva ihop o prova.

Märk kamkedjan med tipex eller nåt annat bra så du vet hur den satt.
Se till att hålla den så sträckt som möjligt så den inte "hoppar" någon eller några kuggar nere på venen. Bara att skruva. Lycka till!

ducce uno skrev:
När jag kollade in i min husa så saknades det en ventil.
Den hade gått av i höjd med styrningen, den lösa ventildelen drog runt som ett j**la popcorn i cylindern. Topp, kolv, stake och cylinder gick åt skogen...

Hur mycket backade du motorn? Man kan dra runt den rätt mycket med avgasventilerna stängda innan de öppnas. Jag tror inte det är felet.
På din beskrivning skulle jag sätta en slant på att kamkedjan kuggat över.
Det är en enkel konstruktion, ur med motorn ur ramen och lyft toppen.
Om du kan dra runt motorn såpass, kolla om kamkedjan ligger i rätt position först innan du lossar något, så du vet.

-PLM- skrev:
Hur mycket backade du motorn? Man kan dra runt den rätt mycket med avgasventilerna stängda innan de öppnas. Jag tror inte det är felet.
På din beskrivning skulle jag sätta en slant på att kamkedjan kuggat över.
Det är en enkel konstruktion, ur med motorn ur ramen och lyft toppen.
Om du kan dra runt motorn såpass, kolla om kamkedjan ligger i rätt position först innan du lossar något, så du vet.

Jag har kollat lite mer idag, hade dock inte tid att plocka isär den.
Du har rätt. Jag kan bara backa ca: 330 grader av ett varv.
Vilket borde betyda att 15 grader innan öd. tar kolven i avgasventilen.
Spelet på den högra avgasventilen verkar skumt.
Och drar jag motorn försiktigt fram och tillbaka kan det klicka till och den högra ventilen hoppar upp och stänger. Trodde att det skulle gå att dra runt den efter jag hört det där klicket, men icke. Den öppnar igen innan jag har fått kolven ända upp.

Misstänker att lyftaren för högra avgasventilen har spruckit eller blivit skev och börjat glida över på fel nock på kammen.

Skall lyfta ur motorn i morgon och öppna på.
Tack alla för all hjälp så långt.

/Martin

950kr kostade 1st avgasventil till min XR600, nya skruv till toppen kostade runt 200kr/st detta var för ca 8-9år sedan.

Last edited:
PD skrev:
950kr kostade 1st avgasventil till min XR600, nya skruv till toppen kostade runt 200kr/st detta var för ca 8-9år sedan.

Du måste skämta, 4 ventiler och några skruvar skulle alltså utgöra 1/4 av värdet på hojen.
Är det mycket som har blivat mosat kanske man borde satsa på en beg. motor.

just Avgasventilerna är dom dyra insug kanske kostar hälften och detta var ju länge sedan så det kanske finns "pirat" att köpa eller kanske har priserna gått ner!? jag kolla till KTM,n och jag har förmig att det var runt 4000 för EN avgasventil så dina är billiga!!

Kolla lelles. De verkar ha en del grejer till Xr (pirat)

ang. Brickan ni (craffe bla) hitta ser det ut som en halv bricka som ska sitta under någon av ventilfjädrarna.

FreddaAbborre skrev:
Kolla lelles. De verkar ha en del grejer till Xr (pirat)

ang. Brickan ni (craffe bla) hitta ser det ut som en halv bricka som ska sitta under någon av ventilfjädrarna.

angående brickan 2: Jag hittade en exakt likadan bricka i min.
Nån som kan förstå var dom kommer ifrån?

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...