XR600 haveri, Hjälp!

ducce uno skrev:
angående brickan 2: Jag hittade en exakt likadan bricka i min.
Nån som kan förstå var dom kommer ifrån?

Klarade sig dina grejer inuti lika bra som mina så grattis men min gissning är att den hinner slå sönder en hel del om den skulle fått chansen. Jag hade tur att den slåg sönder tändstiftet såpass tidigt. Va inte många slag toppen alls. Men den lämnade vi ändå in på renovering för att snygga till den lite. Craffe kände en som jobbade med det och det kostade i stort inget alls.

Lycka till med att hitta andra halvan ;)

/oXydex

Fredde Meck skrev:
Riv motorn nu och ta lite bilder så vi får se vad som hänt. :va

Redan gjort, Men bilderna blev värdelösa.

Brickorna är slående lika, Det som stör mig grymt mycket är att jag inte kan förstå var den har suttit.

Bifogat

• oXydex och min bricka.jpg
    oXydex och min bricka.jpg
    36.2 KB · Visningar: 99
oXydex skrev:
Klarade sig dina grejer inuti lika bra som mina så grattis men min gissning är att den hinner slå sönder en hel del om den skulle fått chansen. Jag hade tur att den slåg sönder tändstiftet såpass tidigt. Va inte många slag toppen alls. Men den lämnade vi ändå in på renovering för att snygga till den lite. Craffe kände en som jobbade med det och det kostade i stort inget alls.

Lycka till med att hitta andra halvan ;)

/oXydex

Jag tänker nog renovera min också även om jag hade lika tur som du.

Jag körde hem väldigt sent en kväll och för att inte väcka grannarna så puttrade jag sista 500m på tomgång. Det var nog då det hände, Motorn stannade och det hördes en avgasknall. Det tog nog inte många varv förrän kolven tryckt ihop tändstiftet mha. bricken så att motorn stannade.

Kolla in bilen jag postade, brickorna är väldigt lika.

ducce uno skrev:
Redan gjort, Men bilderna blev värdelösa.

Brickorna är slående lika, Det som stör mig grymt mycket är att jag inte kan förstå var den har suttit.

got to be the same men vetifaan vart den hör hemma. Hittar ju bara en halv såsom du och det är brytkanter på den. Sjukt

/oXydex

Bitarna måste va nån avgaspackning eller dylikt som kommit in om motorn baktänt eller liknande, en firma plockade ju isär den som satt på oXydex hoj, slipade ventilsäten , blästrade och planade den. Inget saknades från toppen.

Annars är den ju iofs slående lik de som sitter på ventilfjädrarna... (som nån oxå sa)

Ang. att den högra avgasventilen känns knepig så är inte det så konstigt. Det sitter en dekomp. på den, dels en automatisk som gör att det ska va lättare att kicka igång den, dels en arm som styrs av handtaget på styret.
Den klickar, knäpper o har sig när den gör vad den ska :)
Den kan innebära att det är lite halvknepigt att ställa in spelet på den ventilen.
Det va en halv vetenskap när vi höll på minns jag...

LeSteve skrev:
Brickan som följer med tändstiftet, kanske?

Hur skulle denna kunna komma igenom hålet?
För det andra: Den är för stor för att passa på ett tändstift.
Kolla in bilden för och jämför med tändstiftet.

Bifogat

• bricka tändstift.jpg
    bricka tändstift.jpg
    14.1 KB · Visningar: 68
Last edited:
craffe skrev:
Bitarna måste va nån avgaspackning eller dylikt som kommit in om motorn baktänt eller liknande, en firma plockade ju isär den som satt på oXydex hoj, slipade ventilsäten , blästrade och planade den. Inget saknades från toppen.

Annars är den ju iofs slående lik de som sitter på ventilfjädrarna... (som nån oxå sa)

Ang. att den högra avgasventilen känns knepig så är inte det så konstigt. Det sitter en dekomp. på den, dels en automatisk som gör att det ska va lättare att kicka igång den, dels en arm som styrs av handtaget på styret.
Den klickar, knäpper o har sig när den gör vad den ska :)
Den kan innebära att det är lite halvknepigt att ställa in spelet på den ventilen.
Det va en halv vetenskap när vi höll på minns jag...

Min bricka var så ren att den omöjligt kunna suttit på avgassidan.
Jag har plockat lös mina ventiler och ska slipa in dem, Och där saknades inte heller någon bricka. Har gått igenom sprängskisser på luftburk och förgasare också utan att förstå var den suttit.

Skönt att höra att knäppljuden är ok.

oXydex skrev:
got to be the same men vetifaan vart den hör hemma. Hittar ju bara en halv såsom du och det är brytkanter på den. Sjukt

/oXydex

Vad hade du för årsmodell på din xr? hur långt hade den gått vid haveriet?

ducce uno skrev:
Hur skulle denna kunna komma igenom hålet?
För det andra: Den är för stor för att passa på ett tändstift.
Kolla in bilden för och jämför med tändstiftet.

I och ur med stiftet flera gånger. Tillslut utmattas bricken, spricker och faller ner i hålet för tändstiftet.

Ok, jag ser nu hur stor brickan har varit. Verkar ju vara ungefär ventilstorlek.

Om det är gratis att gissa en gång till så gissar jag på att det är ytterkanten på ventiltallriken (som ska täta mot ventilsätet) som har släppt. Kanten kan vara gjord av ett material som är friktionssvetsat till resten av ventilen.

LeSteve skrev:
Om det är gratis att gissa en gång till så gissar jag på att det är ytterkanten på ventiltallriken (som ska täta mot ventilsätet) som har släppt. Kanten kan vara gjord av ett material som är friktionssvetsat till resten av ventilen.

Hehe, jo det är gratis.
Borde man inte se att det fattas nått då? om faller det lös så där stora bitar borde knappast ventilerna hålla tätt.

ducce uno skrev:
Borde man inte se att det fattas nått då? om faller det lös så där stora bitar borde knappast ventilerna hålla tätt.

Jo det borde synas att något fattas. Har du jämfört storleken på brickan med ventiltallrikarna och sätena? Bara nyfiken.

Ventilen kommer inte att hålla tätt och ventilspelet blir lika med noll. Men motorn kommer nog fortfarande att gå runt.

Undrar just om brickans ursprung står att finna i förgasaregionerna,
Det skulle kunna vara en bricka till trotteln eller så kan det vara en plåtförstärkning till insugsgummit kanske?

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...