XR1200 för bankörning

Nu har jag gjort fästen till lyse, skylt och blinkers - skall bara lacka alla blanka saker så det inte syns under hojen.
Orginal:
IMG_2933.JPG


Modifierat:
IMG_3006.JPG



Sida vid sida - jag håller dem på samma avstånd
IMG_3000.JPG


Fredrik
 
Sådär nu är den färdig - jag hade inte ro att vänta på att mäta före och efter effekt på ommappningen utan jag får lita på leverantörens siffror på HP och vrid.

Piporna på, lufburken modifierad, mappad med Mastertune
Bakljus, blinkers bak klart (fram väntar på fästen)
Öhlins progressiva fjädrar fram och Öhlins 852 monterade bak

Premiärturen avklarad med mersmak - den låter härligt och går som ett troll.

DSC_4676.JPG

Orginal känns väldigt tungt
IMG_2930.JPG


DSC_4671.JPG


DSC_4678.JPG
 
Nu har jag pendlat i 2 veckor till och från jobbet. Otrolig skillnad i väghållning med nya fjädrar fram och dämpare bak. Med 110 nm på slangen över hela registret är den stark som en traktor.

Inga problem att kasta den mellan bilar om man är lagd åt det hållet :gnissla
Inga problem att "lane splitta" i med full kontroll

I söndags körde jag 22 mil på Södertörn med några inledande varv på Slingerbulten - fastnade till och med på bild - http://www.foto.vstar.se/files/mc02.html

Hojen är så smidigt att jag klarar av att hålla samma tempo som med Superduken. Den var givetvis snabbare på toppen men kurvhastigheten är likadan och tempot blir is tort lika högt i och med att det är sällan man är över 160 på vanlig väg.

Tack till trevligt sällskap för er som var med på turen

Fredrik
 
såg bilderna...strålande!!....vi får ta o ses snart alla xr..are.....Kul att du e nöjd!!
 
kulmed fler amerikanska V-twinnar! Är den regskylten laglig? Var köpte du den?
 
Har nyss monterat en quick turn throttle från G2 Ergo - leverantör i Sverige var AHT accessories AB.
http://www.g2ergo.com/harley-davidson-throttles-no-grips.html

Fick loss orginalgreppet utan problem och har satt på det över den nya tuben. Förhoppningen är att jag slipper byta grepp när det skall ges full gas.... skall vara 1/4 varv från tomgång till fullt - orginal är det låååååångt mellan ändlägena.

F
 
Liten kort utvärdering efter en säsongs körning, med 3 bandagar,
Arlanda och två dagar på Gotland Ring.

Kanonrolig hoj, både för dess karaktär med otroligt bottenvrid och härligt ljud samt för alla positiva kommentarer man får kring "bygget" och bankörningen.

Kör SMCs kurser på bana och ligger väl i mitten av snabba grupperna så det går att svänga bra med den, på raktsträckorna ligger den hjälplöst efter men kurvhastighet så är det min körförmåga som begränsar mer än hojen.

Jag har 2 bokade dagar på Arlanda Test Track nu i augusti, varav en kommer troligen bli i vått vägläg....tror att jag får passa mig väldigt för den är så stark så jag kan vrida loss bakhjulet i utgången på kurvor om jag "tar i"....i vått så har jag inte provat ännu.

Foto från Gotland ring:
DSC_4754.JPG



Har lagt ut ett antal provköningar och lite bankörningar på Tuben som jag länkar till nedan:

Hade ökat hastigheten gradvis under dagen utan att hänga mer vilket gjorde att foten skrapade i marken......tur att det var på bana och inte allmän väg
[YOUTUBE-ID]q9kI8SoANvU[/YOUTUBE-ID]

Varvtider på Gotland RIng runt 1,48 - 1,50, som sagt mitt i SMC snabb grupp de dagarna jag var där. Helt OK för att vara mig och 250kg HD :tummenupp
[YOUTUBE-ID]D20Ap5HdnbU[/YOUTUBE-ID]

Arlanda Test Track med SMC - 93db med killers i gjorde att jag gick i bullertaket och fick köra raksträckan på halvgas resten av dagen.
[YOUTUBE-ID]hmGI_PSbEPo[/YOUTUBE-ID]

Test med DB killer i pipan
[YOUTUBE-ID]ZZIveAl8DB0[/YOUTUBE-ID]

Test utan DB killer i pipan
[YOUTUBE-ID]gDM16Fs9JwI[/YOUTUBE-ID]

Slingerbulten med en annan XR1200 från Stockholm
[YOUTUBE-ID]cADS93WFQQs[/YOUTUBE-ID]

Fredrik
 
6 månader sedan förra inlägget.....slarvigt men samtidigt har inget stort hänt förrän nu

Har haft hojen på HD i Täby för att de skall fixa oljeförbrukningen - garantiåtgärd. Den drog 1 liter olja på ca 25 mil! HD berättade att ringarna var märkbart slitna så de har bytt kolvar och ringar samt honat cylindrarna. Nu blir det ny inkörningsperiod.....

Passade på att byta fjäder i kopplingen mot Screaming Eagles starkare variant, upptäckte att det ökade vridmomentet från det nya helsystemet och mappningen gjorde att den slirade på kopplingen på 3, 4 & 5:an.

Har även bytt primärdrev för att få lägre varvtal vid landsvägskörning - vid 120 km/h tuffar den nu på 3700 rpmistället för 4000 rpm. På köpet har jag fått högre teoretisk toppfart med 12% och troligen bättre utväxling på bana då jag kommer kunna ligga på 2:an istället för 3:an i vissa kurvor. Den skall ge 100 - 110Nm från 3500-6500 men ibland upplever jag att 2:an inte är lång nog och 3:an hamnar för lågt i varvtal. Hoppas på det bästa men är medveten om att jag kanske bygger in andra "fel".

På semester just nu med 30grader och hojar överallt, läser nyheter om att det skall bli snöstorm i Stockholm.... Hoppas eländet smält bort till jag kommer hem för då skall hojen hämtas i Täby.

F
 
Last edited:
Jaha - Probike i Täby hittade ingen anledning till oljeförbrukningen. De försökte med att det är mappningen från Twinmotorcycles som är för fet och tunnar ur oljefilmen med förbränning av olja som följd :va men efter uppmätning i deras bänk visade det sig att AFR är perfekt.
De gjorde ett leak down test som var bra.

Jag har monterat en catch tank för vevhusventilationen för att se om det kommer olja den vägen in i motorn men tanken innehåller bara kondensvatten.

Har legat under, tittat mellan, snart nog lyst eller petat in i varenda skreva inom synhåll :tuttar utan att hitta olja.

Men skam den som ger sig - på Gotland Ring efter ett antal tuffa varv så hittade jag lite oljespår.....under startmotorn sitter någon kanal och där är det fuktigt och gissningsvis försvinner en del den vägen men jag har fortfarande svårt att se var litervis med olja tar vägen utan pölar.... :va


Gotland Ring ja, vansinnigt kul att flänga runt i snabb grupp och inte vara långsammast trots att man pruttar runt med 250kg traktor (plus 90kg förare). får till 1,40 - 1,41 varv med 85-95hk på bakhjulet och vanliga touring däck. Hojen klarar nästan samma kurvhastigheter som 1000cc hojarna, det är på raksträckan som de forsar iväg och skapar de 5 - 10 sek snabbare varv som de kör.

Snabbt varv -



fredrik
 
Långsamt varv.....det tog nästan 22 minuter men det beror på att jag fick åka ambulans och hojen fick åka skamkärran tillbaka....det gick inte som jag tänkt mig :huvet :crash

F
 
Långsamt varv.....det tog nästan 22 minuter men det beror på att jag fick åka ambulans och hojen fick åka skamkärran tillbaka....det gick inte som jag tänkt mig :huvet :crash

F

Ajajaj, hur gick det med dig? Hundratusentals i skador på hojen?

Vad har kabelskon på tanklocksbulten för funktion? :P
 
Lätt att vara efterklok...men hur kan du lägga så mycket tid och arbete på att få hojjen så fin och sen köra på "Ringen" med såna skitdäck?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top