XR1000 street tracker

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Ett lite utdraget projekt men nu är vi snart i mål med det. Hade inte så bråttom eftersom plånboken behövde fyllas på med jämna mellanrum. Postar bara bilderna från start till mål så slipper ni en massa jadajada. :-)

Lite specar i alla fall:

Motor Harley XR1000 med en del uppdateringar
Ram och swing XR-750
Gaffel Ceriani 35mm enl uppgift från MV Agusta 750, 1970
Fälgar 18 tums Akront
Nav fram Yamaha racing
Nav bak Barnes knock off
Däck Dunlop K180
Frambroms Grimeca cylinder med ISR ok och fäste
Bakbroms Grimeca cylinder och ok
Stötdämpare Wilbers
Bensintank egen design och tillverkad av LGO i aluminium
Oljetank XR-750 replica i aluminium LGO
Sadelstomme Pro Carbon
Dyna First Klass Glass
Ljuddämpare Storz








































































 
Last edited:
Stiligt. Har alltid varit svag för trackerstuket. :tummenupp
Vad är det för däck du har? Ser lagom mönstrade ut för att eventuellt passa på mitt bygge.
 
Tack! :)

Jag lade in lite specifikationer längst upp i efterhand. Däcken är Dunlop K180 flattrack. Svåra att hitta i 18 tum men J-parts i Tokyo har dom. Mjuka i gummit för racing så vi får se hur långlivade dom blir i sommar.

Ja, trackers är coola. :tummenupp
 
Snyggt som bara den! Tanken... Kan du beskriva lite kortfattat om den? Är det en atrapp eller bara en referens i byggandet?
 
Jägarns vilken hoj du fått till! :tummenupp
 
Tack! :)

En XR-750 ram är väl ingen hyllvara precis men dom finns.
John Steele säljer mycke XR-750 grejor och har ramar: http://www.hi-speedmotorcycles.com/
Men Tassen i Bollebygd (Sportsterspecialisten) har en bekant som tillverkar replicor och dom är hur fina som helst. Finare än orginalen i mitt tycke. Om jag inte har fel så finns en tillgänglig för tillfället. http://www.sportsterspecialisten.se/

Tanken är handknackad i aluminium av L-G Olsson (LGO) i Ösmo efter MDF-pluggen jag gjorde som syns i på några av bilderna. Man ser svetssömmarna i framkant mot tunneln och undertill på långsidan om man tittar noga på närbilden som visar den färdiga tanken när den är primad.
 
Last edited:
Supertrevligt projekt med dom rätta bitarna, måste tagit rätt lång tid bara att få tag på delarna?
Skulle vara kul att veta vad den väger som den står idag :tummenupp
 
Kul du nämner vikten. Det var en morot under bygget att jaga vikt och jag ville ha den under 190kg som skulle vara rätt bra för en HD. Kan säga att jag till och med köpte en AC/DC Tig för att kunna tillverka delar i aluminium. Vi vägde vikten på fram och bakhjulen med en badrumsvåg när den nästan var färdigmonterad, vägde också dom resterande delarna som skulle på, la ihop det och hamnade på 177 kg, så vi får se vad den färdiga hojen kommer att väga.

Jo, det tog tid. Började i November 2011.....
 
Tack! :)

En XR-750 ram är väl ingen hyllvara precis men dom finns.
John Steele säljer mycke XR-750 grejor och har ramar: http://www.hi-speedmotorcycles.com/
Men Tassen i Bollebygd (Sportsterspecialisten) har en bekant som tillverkar replicor och dom är hur fina som helst. Finare än orginalen i mitt tycke. Om jag inte har fel så finns en tillgänglig för tillfället. http://www.sportsterspecialisten.se/

Tanken är handknackad i aluminium av L-G Olsson (LGO) i Ösmo efter MDF-pluggen jag gjorde som syns i på några av bilderna. Man ser svetssömmarna i framkant mot tunneln och undertill på långsidan om man tittar noga på närbilden som visar den färdiga tanken när den är primad.

Hmm, va inte han med i Classic Bike, för ett tag sedan? Med de där Race replikerna?
Tycker iallafall att jag känner igen dem. :)
 
Jamen Tack! :) (skrapar förläget med foten i gruset...)
 
Nu är den vägd med soppa å allt. Enligt vågen på Högbytorps sopstation i Bro ligger den på 180 kg blankt!! Ni behöver inte fundera på om jag är nöjd även om den vågen inte är kalibrerad på grammet.

Hojen funkar bra och även om den fortfarande är lite i projektstadiet så har den tuffat en 55 - 60 mil efter besiktningen som gick prickfritt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top