XR1000 street tracker

Angående att väga på industrivåg. Vågen på mitt jobb har en upplösning på 20 kg. Om jag ställer mig på vågen växlar den mellan 60 och 80 kg :) Jag vet inte vilken våg du har vägt på men min poäng är att upplösningen och kalibreringen av en stor våg kan ha stor betydelse när man väger så pass lätta saker.

Vi skickar lass till Högbytorp flera gånger i veckan och jag har varit där på studiebesök, ballt ställe!
 
Tack!
Har haft den motorn i min ägo sen 1987. Köpte Brryds-Charlies XR1000-bygge då och rev ner hela hojen för å komma åt motor och lite annat som gick att använda. Många år sen nu och det är fjärde versionen av hoj runt den motorn. Motorn kom ursprungligen från de left-over motorer från fabriken när dom la ner XR1000 modellen.

Jag misstänker förståss att sop-vågen inte är speciellt exakt och kommer att väga den på nån bättre dito i framtiden. Bilprovningen t.ex.
 
Tack!
Har haft den motorn i min ägo sen 1987. Köpte Brryds-Charlies XR1000-bygge då och rev ner hela hojen för å komma åt motor och lite annat som gick att använda. Många år sen nu och det är fjärde versionen av hoj runt den motorn. Motorn kom ursprungligen från de left-over motorer från fabriken när dom la ner XR1000 modellen.

Jag misstänker förståss att sop-vågen inte är speciellt exakt och kommer att väga den på nån bättre dito i framtiden. Bilprovningen t.ex.

Aha, du hade alltså den gamla dragbiken! Snygg än idag, eller igen kanske man ska säga:)
 
Tack gubbs!

En orginal XR1000 gav en 70 hp på utgående drev vid 5600 varv men den här är uppdaterad och jag vet inte nån effekt, men enl. dyno runs med andra motorer med samma trim/bestyckning visade kurvorna över 95 hp på bakhjulet vid 6750 varv.

Men jag måste skriva detta: En XR1000 var i princip inget annat än en järnsportsterbotten med XR toppar. Gjutna vevskivor, gjutna kolvar, gjutna stakar och allt sånt och så Harleys rappliga kvalitet dom hade på den tiden. Det enda som var sofistikerat var just XR-topparna. Så OM man vill trimma en original XR1000 bör man se över botten först och främst. Jag lärde mig det den hårda vägen.
 
Last edited:
Ett par bilder från turer med kärestan på Duccen.





 
Gjorde lite uppdateringar enl. önskelistan ovan, så här är lite gjort sen dess. Bakåtflyttat och nya Wilbers stötdämpare.





 
Nästa post på önskelistan var nya headers. Brände byxbenet av mig med Supertrappsen för XR1000 eftersom dom är gjorda för en XL ram så jag "slaktade" ett par orginalheaders med H-rör och moddade dom för XR ramen. Storz ljuddämpare ger ett mycket mysigare ljud än trappsen också.... Nöjd!





 
Last edited:
Sitter bromsoket i skärmfästet? Jag tycker att det ser lite klent ut men vad vet jag. :)
Hojen är bara besiktigad eller är den även regbesiktigad?
 
Sitter bromsoket i skärmfästet? Jag tycker att det ser lite klent ut men vad vet jag. :)
Hojen är bara besiktigad eller är den även regbesiktigad?

Håller med! kan aldrig fungera ilängden med den långa hävarmen,- men fungera säker vid normala inbromsningar...........
 
Sitter nog i bägge fästöronen, smart och håller säkert. Tror jag:rolleyes:

Alldeles riktigt, Sitter i båda fästöronen. Bra öga Chronic!


Fästet fräst i T6061 med 10mm gods. Tror inte grabbarna på ISR räknar fel där eftersom de tillverkat fästet specifikt för hojen, men tack för omtanken.
Tycker dock själv fästet i sig kunde varit kortare och oket placerat bra mycket närmare underbenet.
SFRO besiktad, Reg besiktad och Kontrollbesiktad....
 
Last edited:
Mycket snyggt bygge! Var inne och tittade på hi-speed firman i USAsom du nämde. Grymma avgaskonor/systemdom säljer Skulle klä din hoj men låter troligen lite väl mycket för grannar och gamla damer....:tummenupp:tummenupp
 
Tack gubbs!

Kohai, Bearfoot å Twintorsk: Första versionen av hojen (sent 80-tal) for jag ikring med original/otrimmad motor och tomma MCM-trattar och det lät satan... Snutmagnet, och det blev några kronor i böter inklusive ombesiktningar. Sen blev det Supertrapps efter motoruppdateringen. Snygga och blanka men jag gillade dom aldrig riktigt. Nu låter den sådär... ja vad säger man.. myyysigt. Och H-pipan hjälper till på mellanregistret åxå.
 
Last edited:
Ok, lite uppdaterings då:
Knarren har rullat två säsonger nu och funkat bra. Nya gaffelben och packboxar hade jag på önskelistan redan när jag byggde men kom aldrig dit å ville ut och åka så det blir det i vinter.

Nåväl, jag har skaffat mig lite extrajobb.. Var ute och åkte bredhas på grusvägarna hemikring och blev övermodig, sladdade ner i diket och motorblocket slog i en större sten som förståss låg där, så vänster blockhalva fick en spricka... Så ur med motorn och den ska isär. Men inget ont som inte har nått gott med sig: Nu har jag ju tillfälle att lägga i en lättare vev som jag hade tänkt från början.

Nuvarande läge i garaget:
 
Svårt att inte respektera någon som sladdar omkring på finbygget. Och att du ser de positiva effekterna av vurpan
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top