XR1000 street tracker

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Angående att väga på industrivåg. Vågen på mitt jobb har en upplösning på 20 kg. Om jag ställer mig på vågen växlar den mellan 60 och 80 kg :) Jag vet inte vilken våg du har vägt på men min poäng är att upplösningen och kalibreringen av en stor våg kan ha stor betydelse när man väger så pass lätta saker.

Vi skickar lass till Högbytorp flera gånger i veckan och jag har varit där på studiebesök, ballt ställe!
 

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Tack!
Har haft den motorn i min ägo sen 1987. Köpte Brryds-Charlies XR1000-bygge då och rev ner hela hojen för å komma åt motor och lite annat som gick att använda. Många år sen nu och det är fjärde versionen av hoj runt den motorn. Motorn kom ursprungligen från de left-over motorer från fabriken när dom la ner XR1000 modellen.

Jag misstänker förståss att sop-vågen inte är speciellt exakt och kommer att väga den på nån bättre dito i framtiden. Bilprovningen t.ex.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack!
Har haft den motorn i min ägo sen 1987. Köpte Brryds-Charlies XR1000-bygge då och rev ner hela hojen för å komma åt motor och lite annat som gick att använda. Många år sen nu och det är fjärde versionen av hoj runt den motorn. Motorn kom ursprungligen från de left-over motorer från fabriken när dom la ner XR1000 modellen.

Jag misstänker förståss att sop-vågen inte är speciellt exakt och kommer att väga den på nån bättre dito i framtiden. Bilprovningen t.ex.

Aha, du hade alltså den gamla dragbiken! Snygg än idag, eller igen kanske man ska säga:)
 

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Tack gubbs!

En orginal XR1000 gav en 70 hp på utgående drev vid 5600 varv men den här är uppdaterad och jag vet inte nån effekt, men enl. dyno runs med andra motorer med samma trim/bestyckning visade kurvorna över 95 hp på bakhjulet vid 6750 varv.

Men jag måste skriva detta: En XR1000 var i princip inget annat än en järnsportsterbotten med XR toppar. Gjutna vevskivor, gjutna kolvar, gjutna stakar och allt sånt och så Harleys rappliga kvalitet dom hade på den tiden. Det enda som var sofistikerat var just XR-topparna. Så OM man vill trimma en original XR1000 bör man se över botten först och främst. Jag lärde mig det den hårda vägen.
 
Last edited:

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Ett par bilder från turer med kärestan på Duccen.





 

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Gjorde lite uppdateringar enl. önskelistan ovan, så här är lite gjort sen dess. Bakåtflyttat och nya Wilbers stötdämpare.





 

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Nästa post på önskelistan var nya headers. Brände byxbenet av mig med Supertrappsen för XR1000 eftersom dom är gjorda för en XL ram så jag "slaktade" ett par orginalheaders med H-rör och moddade dom för XR ramen. Storz ljuddämpare ger ett mycket mysigare ljud än trappsen också.... Nöjd!





 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Sitter bromsoket i skärmfästet? Jag tycker att det ser lite klent ut men vad vet jag. :)
Hojen är bara besiktigad eller är den även regbesiktigad?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Sitter bromsoket i skärmfästet? Jag tycker att det ser lite klent ut men vad vet jag. :)
Hojen är bara besiktigad eller är den även regbesiktigad?

Håller med! kan aldrig fungera ilängden med den långa hävarmen,- men fungera säker vid normala inbromsningar...........
 

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Sitter nog i bägge fästöronen, smart och håller säkert. Tror jag:rolleyes:

Alldeles riktigt, Sitter i båda fästöronen. Bra öga Chronic!


Fästet fräst i T6061 med 10mm gods. Tror inte grabbarna på ISR räknar fel där eftersom de tillverkat fästet specifikt för hojen, men tack för omtanken.
Tycker dock själv fästet i sig kunde varit kortare och oket placerat bra mycket närmare underbenet.
SFRO besiktad, Reg besiktad och Kontrollbesiktad....
 
Last edited:

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Mycket snyggt bygge! Var inne och tittade på hi-speed firman i USAsom du nämde. Grymma avgaskonor/systemdom säljer Skulle klä din hoj men låter troligen lite väl mycket för grannar och gamla damer....:tummenupp:tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Denna är otroligt grym.. hoppas man får se och höra den på vägen i sommar!
 

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Tack gubbs!

Kohai, Bearfoot å Twintorsk: Första versionen av hojen (sent 80-tal) for jag ikring med original/otrimmad motor och tomma MCM-trattar och det lät satan... Snutmagnet, och det blev några kronor i böter inklusive ombesiktningar. Sen blev det Supertrapps efter motoruppdateringen. Snygga och blanka men jag gillade dom aldrig riktigt. Nu låter den sådär... ja vad säger man.. myyysigt. Och H-pipan hjälper till på mellanregistret åxå.
 
Last edited:

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Ok, lite uppdaterings då:
Knarren har rullat två säsonger nu och funkat bra. Nya gaffelben och packboxar hade jag på önskelistan redan när jag byggde men kom aldrig dit å ville ut och åka så det blir det i vinter.

Nåväl, jag har skaffat mig lite extrajobb.. Var ute och åkte bredhas på grusvägarna hemikring och blev övermodig, sladdade ner i diket och motorblocket slog i en större sten som förståss låg där, så vänster blockhalva fick en spricka... Så ur med motorn och den ska isär. Men inget ont som inte har nått gott med sig: Nu har jag ju tillfälle att lägga i en lättare vev som jag hade tänkt från början.

Nuvarande läge i garaget:
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Svårt att inte respektera någon som sladdar omkring på finbygget. Och att du ser de positiva effekterna av vurpan
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top