Xj600 s Diversion -92 ingen gnista

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag skulle behöva få en sak bekräftad. På en Xj600, sidostödskontakten, dödaren och kontakten vid kopplingen bryter endast startmotorns funktion och har inget med tändningen att göra va? Jag har lusläst manualen men det är så luddigt skrivet. Jag köpte en Xj utan CDI där CDI:n var defekt och inte följde med så jag har köpt en beg. på blocket men får ingen gnista i maskinen. Jag har kollat tändstift, kablar, tändspolar, alla kontakterna jag nämnde ovan samt statorns s.k "pick up coil" och allt är inom spec. Jag kan inte testa CDI:n men får känslan att puls går in där men inget kommer ut. Känns trist att behöva köpa en CDI-jävel till utan att vara 100 på att det är problemet.
Och gärna om nån har nåt tips om hur man kollar om man har puls ut ur statorn utan oscillioskop.
 
Omöjligt att säga utan elschema men sidostödet brukar bryta tändnng.
 
Här är elschemat.Screenshot 2024-09-06 at 01-08-46 yamaha xj600s service.pdf - Yamaha_XJ600S_1992_Service_Manua...pngScreenshot 2024-09-06 at 01-09-55 yamaha xj600s service.pdf - Yamaha_XJ600S_1992_Service_Manua...png
 
Tänds lamporna då du slår på tändningen? Kollat säkring "14" så att du verkligen har spänning ut till CDI?
 
Ja, alla lampor tänds, motorn går runt, säkring ignition har spänning in och ut till CDI, jag har tillocmed bytt säkring just in case. Jag har även provat att koppla loss kontakterna till sidostöd, dödare och koppling och kortsluta dessa men fortfarande ingen gnista. Neutralkontakten fungerar. Tändspolarna har korrekt ohm-värden. Pick-up coilen har korrekt värde. Det enda jag inte kan testa är om det kommer en puls från pick-up coilen samt CDI:n då. Men det lutar åt att CDI;n, som jag köpte beg. på Ebay är kass. Tyvärr måste man tydligen ha specialutrustning för att kunna mäta upp dessa.

Jag kollade en video på youtube där en kille hade ett liknande problem och där var problemet att man satt dit ett eftermarknads-tändningslås och detta hade ingen inbyggd resistor på en kabel. Mitt tändningslås är dock ett Yamaha original så jag borde knappast ha detta problemet.
 
Ta isär reglaget till höger och kolla så den röda dödarknappen fungerar som den ska...
 
Om man slår på dödaren så går det inte att köra startmotorn så den verkar fungera. Jag har även kopplat förbi den men det gör ingen skillnad, jag får ingen gnista.
 
Har du kollat om givaren(a) på vevaxeln ger signal till cdi'n?
 
Har du kollat om givaren(a) på vevaxeln ger signal till cdi'n?
Jag har försökt men den skickar ju en puls så det går inte att veta utan oscillioskop. Jag har mätt upp den och den har korrekt ohmvärde och det flukturerar när man kör runt motorn så nånting gör den ju.
 
Jag har försökt men den skickar ju en puls så det går inte att veta utan oscillioskop. Jag har mätt upp den och den har korrekt ohmvärde och det flukturerar när man kör runt motorn så nånting gör den ju.
Då funkar den.
Det är bara en slutande kontakt.
 
Ok. Då MÅSTE det ju vara CDI-boxen jag köpte som är defekt?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top