Xenon ljus på MC:n!

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Är det någon som har monterat Xenon lampa till halvljuset på sin hoj?

Funderar nämligen på att göra det på min....
Har både Styrenhet och gasurladdningslampa liggandes....

Vad tror ni om det?
 
Peanutboy skrev:
Är det någon som har monterat Xenon lampa till halvljuset på sin hoj?

Funderar nämligen på att göra det på min....
Har både Styrenhet och gasurladdningslampa liggandes....

Vad tror ni om det?

Har tänkt på det, jag har det på bilen men måste det inte till en väldans massa volt till en xenon lampa?
 
det går utmärkt att sätta på en hoj. bara du har allt som behövs för att köra det på en bil. lampan, styrdonet som gör om till 12000v sen är det bara att kör.. Bara man får fast lampan på nått bra sätt.. Har byggt in på flera bilar som har Xenon på halv men inte hel och monterat det även på helljuset. bara lite mode så brukar det lösa sig.
 
Peanutboy skrev:
Är det någon som har monterat Xenon lampa till halvljuset på sin hoj?

Funderar nämligen på att göra det på min....
Har både Styrenhet och gasurladdningslampa liggandes....

Vad tror ni om det?


Jättelätt.
Jag tog en H4glödlampa och borrade bort "ringen" med de tre öronen på, sen stoppade jag in xenonlampan i ringen och spände fast med bygeln.

Jag har lagt upp bilder i en annan tråd om detta nånstans.

//Peter
 
Det där har jag forskat i som en dåre, men gav upp pg a allt krångel.
Eller rättare sagt för att det skulle bli så satans dyrt.
 
yonsson skrev:
Det där har jag forskat i som en dåre, men gav upp pg a allt krångel.
Eller rättare sagt för att det skulle bli så satans dyrt.


Blir inte så blodigt dyrt om man kan tänka sig lite fulmeck.

Var ju en kille här inne som tydligen jobbade på en billackfirma eller nåt och som säljer billampor. Har för mig han skulle ha ~700 för en komplett lampa med ballast. Det är allt du behöver, bortsett från konverteringen mellan befintlig infästning i lampan till xenonlampan.

//Peter
 
nasholm82 skrev:
det går utmärkt att sätta på en hoj. bara du har allt som behövs för att köra det på en bil. lampan, styrdonet som gör om till 12000v sen är det bara att kör.. Bara man får fast lampan på nått bra sätt.. Har byggt in på flera bilar som har Xenon på halv men inte hel och monterat det även på helljuset. bara lite mode så brukar det lösa sig.


Hur funkar det om man ska helljusblinka? Har man inte en viss "tändtid" på en Xenonlampa ungefär som ett lysrör?
 
Har alla grejorna liggandes.. Kommer från en gammal Volvo S60!

Klarar reflektorn den höga värmen som en Xenonlampa utsöndrar?
Någon som vet om min reflektor är av plast eller metall?
 
Peanutboy skrev:
Har alla grejorna liggandes.. Kommer från en gammal Volvo S60!

Klarar reflektorn den höga värmen som en Xenonlampa utsöndrar?
Någon som vet om min reflektor är av plast eller metall?
X-lampan avger mindre värme! e ju bara typ 35w! blir snarare frost på glaset :D
 
xenon

Jag monterade xenon på min blade 92a, tog grejjor från audi A6 o donade i.
Dock ingen succe´ funkade ca 3 timmars körtid....sen pep batteriet som en varm tekanna, överladdat?? jo det visade sig att laddregulatorn havererade och gav en väl stöddig laddspänning på 17-18 volt. Det hela resulterade i att köpa nytt batteri ca 300kr + en regulator 1700kr. Vet inte om jag hade otur o dålig tajming eller om xenon lyset pajjade regulatorn? jag vågade inte prova igen med nyköpt regulator och batteri.

Nån som har haft liknande problem?
MVH Hasse!
 
MrGooFy skrev:
Hur funkar det om man ska helljusblinka? Har man inte en viss "tändtid" på en Xenonlampa ungefär som ett lysrör?

Rätt. Fast fel. Man behöver en Xenonlampa för halvljus och en för helljus.

Helljusblink är antingen uteslutet eller så kräver det någon form av dubbla lampor.

//Peter
 
hasse w skrev:
Jag monterade xenon på min blade 92a, tog grejjor från audi A6 o donade i.
Dock ingen succe´ funkade ca 3 timmars körtid....sen pep batteriet som en varm tekanna, överladdat?? jo det visade sig att laddregulatorn havererade och gav en väl stöddig laddspänning på 17-18 volt. Det hela resulterade i att köpa nytt batteri ca 300kr + en regulator 1700kr. Vet inte om jag hade otur o dålig tajming eller om xenon lyset pajjade regulatorn? jag vågade inte prova igen med nyköpt regulator och batteri.

Nån som har haft liknande problem?
MVH Hasse!

Klart som fan.

Det är ju från BMW du skall ta grejorna :D :D

//Peter
 
Peanutboy skrev:
Får nog bli Xenon då!
Lägger ut lite byggbilder i denna tråden om det blir av....


Tänk på att eftermontage av xenon sällan är godkänt samt att man måste ha nivåreglering.
Det finns en stor risk att du blir tvungen att byta tillbaka vid nästa besiktning.
 
Pommes skrev:
Tänk på att eftermontage av xenon sällan är godkänt samt att man måste ha nivåreglering.
Det finns en stor risk att du blir tvungen att byta tillbaka vid nästa besiktning.

Nivåregleringen är väl bara ett "fabrikantskrav" eller gäller det även om man konverterar själv ?

Är det EU-direktiv på att ha nivåreglering även på MC ?

Jag har aldrig besiktigat en MC, kollar de ljusbilden, eller bara höjdinställningen, eller bara att det lyser där fram nånstans ??

Jag TROR precis som du, men det hade varit roligt att VETA.

//Peter
 
Froven skrev:
Nivåregleringen är väl bara ett "fabrikantskrav" eller gäller det även om man konverterar själv ?

Är det EU-direktiv på att ha nivåreglering även på MC ?

Jag har aldrig besiktigat en MC, kollar de ljusbilden, eller bara höjdinställningen, eller bara att det lyser där fram nånstans ??

Jag TROR precis som du, men det hade varit roligt att VETA.

//Peter

Har heller aldrig besiktat mc så jag vet inte vad de kollar. Jag har funderat på att byta till bilen.

På de hemsidor jag har kollat där folk har bytt så har alla skrivit att det inte är godkänt på grundav att konverterningssatserna inte är E-märkta och/eller att det inte finns någon nivåreglering. Så jag gav upp där.
Men man kan ju dra iväg ett mail till bilprovningnen eller ngt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top