Xbox 360 Premium HDMI?

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Hej

Jag tänkte köpa mig en krysslåda. Det verkar vara lättare sagt än gjort om man nu vill ha en felfri box.

Jag har läst runt på olika forum och dessa frågor har jag efter mitt rundsurfande:

1. 65 eller 90 nm teknik, på hårddisken tror jag det är?
2. Vilken dvdspelare är bäst av de 3 olika som förekommer?
3. Skall jag köpa till W-Lan-adapter? Funkar den bra?
4. Hur funkar det optiska ljudet? Jag har testat med brorsans box men det funkade inte då. Jag körde då istället med vanlig röd/vit kabel direkt in i förstärkaren och fick surroundljud. Ger den optiska kabeln bättre surroundljud?
5. Är flashning att föredra framför chippning? Hur påverkas Livespelning av flashning? Vilken flashning skall man använda sig av och vart ska man flasha?
6. Vart skall jag handla? Har en EBgames i närheten av där jag bor, kanske vore ett alternativ?

Har fått många bra svar i detta trevliga forum innan, och hoppas få samma respons nu.

God fortsättning på er!

Mvh Bobby

1. 65 eller 90 nm teknik, på hårddisken tror jag det är?
2. Vilken dvdspelare är bäst av de 3 olika som förekommer?
3. Skall jag köpa till W-Lan-adapter? Funkar den bra?
4. Hur funkar det optiska ljudet? Jag har testat med brorsans box men det funkade inte då. Jag körde då istället med vanlig röd/vit kabel direkt in i förstärkaren och fick surroundljud. Ger den optiska kabeln bättre surroundljud?
5. Är flashning att föredra framför chippning? Hur påverkas Livespelning av flashning? Vilken flashning skall man använda sig av och vart ska man flasha?
6. Vart skall jag handla? Har en EBgames i närheten av där jag bor, kanske vore ett alternativ?

1. 65-nanometers processor är den nya som kom i höstas. Alla HDMI-versioner bör ha den men det finns ingen garanti. Du kan kolla på kartongen efter klisterlappen med streckkod. Står det LOT NO: 0735 eller högre har den med största sannolikhet den nya prollen och kylaren, vilken går tystare och svalare och har i det största eliminerat chanserna för konsolen att fallera som den gjorde tidigare genom att bli så varm så moderkortet böjdes.
2. Ingen större skillnad. Någon "sägs" låta något mindre, men inget att grubbla över.
3. Köp om du inte vill ha en kabel från modemet. Den funkar bra, ja.
4. Du måste med största sannolikhet i Xbox Dashboard välja att få ut ljudet via optiken. Du fick inte surroundljud med de två koaxiala kanalerna. Ja, det är surround med optik, och bättre kvalitet.
5. Vad du än gör för modifikation så sabbar du garantin. Är det värt det? Snacka med PSXcare här på forumet annars, han är sjukt insatt i och med att han jobbar med det till yrket.
6. Något beslut måste du ta själv. Personligen bojkottar jag stormarknader och uppmanar andra att göra detsamma.

Last edited:
Har du lyssnat på ett Xbox 360? Jag råder dig starkt att göra det innan du bestämmer dig. Min bror köpte ett Xbox 360 Elite (Det svart-gröna med HDMI och större HDD) för några månader sedan. Låter som ett litet jetplan som står där framme vid tvn. Ljudet ÄR verkligen högt. Det är inte jag som överdriver.

Visst finns det många spel och visst är konsollen säkert bra. Men det ljudet är absolut inte godtagbart. Det är vad jag tycker.

Har du lyssnat på ett Xbox 360? Jag råder dig starkt att göra det innan du bestämmer dig. Min bror köpte ett Xbox 360 Elite (Det svart-gröna med HDMI och större HDD) för några månader sedan. Låter som ett litet jetplan som står där framme vid tvn. Ljudet ÄR verkligen högt. Det är inte jag som överdriver.

Visst finns det många spel och visst är konsollen säkert bra. Men det ljudet är absolut inte godtagbart. Det är vad jag tycker.
Men man spelar ju inte direkt med tv:n på mute.
Så länge man spelar spel så tänker man inte på att det låter. Tittar man på tv med den på däremot så hör man den.

Dessutom anser jag att ljudet ligger i ett behaligt spektrum.
Man kanske "hör" ljudet första dagen, sen kopplar man bort det.
Plus att det drunkar fullkomligt vid spelande på normal volym.

Edit: Nu minns jag inte exakt vad jag läst, men om han köpte det för "några månader" sen så finns nog god chans att han fick 90nm-processorn.
Den är mer högljudd.

Last edited:
Dessutom anser jag att ljudet ligger i ett behaligt spektrum.
Man kanske "hör" ljudet första dagen, sen kopplar man bort det.
Plus att det drunkar fullkomligt vid spelande på normal volym.

Edit: Nu minns jag inte exakt vad jag läst, men om han köpte det för "några månader" sen så finns nog god chans att han fick 90nm-processorn.
Den är mer högljudd.

Elite ska vara tystare än den vanliga vita konsollen. Xbox låter mycket. Så är det bara. Sen kan man vara mer eller mindre kräsen när det gäller ljud. Jag säger bara att jag tycker att den låter oacceptabelt mycket. Skulle dessutom vija säga att "normal" ljudvolym inte räcker för att få bort ljudet. Det är normal till hög som måste till.:mattias

Givetvis är det upp till var och en att avgöra vad en acceptabel ljudvolym är. Jag tycker att Xbox, både 1 och 360, överstiger det med råge.

Jag har velat länge nu mellan PS3 och 360. De flesta spelen finns ju trots allt idag till bägge konsolerna, dessutom finns just idag de roligaste till 360n.
Det som talar mest för 360 är att om man nöjer sig med arcadlådan så är den riktigt billig. Jag har ganska må´nga gånger varit påväg att köpa den men i sista stund så slår det mig att fan, visst..den dånar ju som ett ånglok.
Så jag väntar nog tills PS3an sjunker lite mer i pris...

Ok, då skall jag hålla koll på kartongen för att få reda på vilken processor det är i burken.

Jag tänkte mest på dvdspelarnas kompabilitet med flashning, för om jag köper kommer jag flasha (enbart för att göra backuper på mina köpta spel givetvis)
Kan man dessutom flasha den nya versionen med HDMI? Inte Elite utan Premium HDMI?

Jag har fiberuttag för bredband i väggen. Finns det förgreningar så att man kan sätta in 1 kabel i väggen som går ut i 2? Isf slipper jag köpa W-lanadapter.

Ok, då ställer jag in det optiska ljudet i menyn, fattar dock inte hur det kunde bli sånt "surroundljud" ändå som jag fick, det var verkligen som om jag kollade på en film när jag spelade.

Jag har förstått att garantin ryker, har dock läst på någon hemsida att dom säljer färdigflashade konsoller med förlängd garanti.

Jaså PSXcare finns här? Får försöka få tag i honom då.

Jag är heller inte mycket för stormarknader och vill gärna prata med kunniga människor när jag handlar. Är dock lite rädd för att handla över nätet när jag inte har en butik att gå till om/när det strular.

Tusen tack för svaren hittills!

/Bobby

Ok, då skall jag hålla koll på kartongen för att få reda på vilken processor det är i burken.

Jag tänkte mest på dvdspelarnas kompabilitet med flashning, för om jag köper kommer jag flasha (enbart för att göra backuper på mina köpta spel givetvis)
Kan man dessutom flasha den nya versionen med HDMI? Inte Elite utan Premium HDMI?

Jag har fiberuttag för bredband i väggen. Finns det förgreningar så att man kan sätta in 1 kabel i väggen som går ut i 2? Isf slipper jag köpa W-lanadapter.

Ok, då ställer jag in det optiska ljudet i menyn, fattar dock inte hur det kunde bli sånt "surroundljud" ändå som jag fick, det var verkligen som om jag kollade på en film när jag spelade.

Jag har förstått att garantin ryker, har dock läst på någon hemsida att dom säljer färdigflashade konsoller med förlängd garanti.

Jaså PSXcare finns här? Får försöka få tag i honom då.

Jag är heller inte mycket för stormarknader och vill gärna prata med kunniga människor när jag handlar. Är dock lite rädd för att handla över nätet när jag inte har en butik att gå till om/när det strular.

Tusen tack för svaren hittills!

/Bobby
Du köper en router o drar en kabel direkt till boxen ifrån den, så har jag det.
Sen finns det ett forum på www.console.se där det finns en hel del svar.

Aj aj mina öron...:pannkyss

Japp det har jag allt gjort. Har lånat brorsans en hel helg. Störde mig inte mycket på att den väsnades, dock var jag medveten redan innan att den lät som ett tröskverk.
Detta kompenserades snabbt med hög volym.
Tack för varningen ändå.

Har inte lyssnat på någon PS3 än, har också varit inne mycket på att handla en sådan men priset säger fortfarande nej tack.
Sen vet jag inte hur möjligheterna till att göra egna backuper och chippa/flasha ser ut på PS3?

/Bobby

Ang ljudet så kan du köra så här om du nu inte köper en Elite!
http://www.chadledford.com/?p=50

Flashning är att föredra om nu boxen strular & du måste skicka ner den till Tyskland för rep, ser de att du har mixtrat med boxen så kan det bli nobben. Med flashning kan du alltid gå tillbaka till orig. En del spel kan bli lite griniga att få igång med chip. Vad du än gör så riskera du att bli bannad på LIVE. Så antingen köper du 2st boxar en kör du på LIVE & den andra brända backuper.
Med den senaste FW som är 1,4 så kan du ställa ner hastigheten på läsaren så väsnas den inte så mkt. Kompisen gjorde det nyligen med sin till 8x hastigheten (tror den kör 12x orig) & den blev jäkligt tyst. Det är huvudsakligen läsaren som för mest oväsen & inte fläktarna. Dock är det tydligen en lite bugg på 1,4 som gör att läsaren går även om du är i dashboarden men det kommer en lösning vilken dag som helst. Mitt val enkelt när jag skulle köpa ny konsol från att ha haft den gamla boxen. 360 har fler & bättre titlar än PS3. Om nu inte Sony hade klantat till det & gett ut för få titlar så hade de varit garanterat 1:a. Dock är jag förvånad att MS inte har nått botten pga deras kvalitetsproblem, de får väl tacka sina bra spel för det.

Som det låter nu så ska det stå 175w på kartongen om det ev ska vara nya processorn & 203w om det ska vara gamla.

Box m Benq drive är att föredra men vissa Samsung om det finns några är också bra. MS har börjat envisa sig med Hitachi där vissa kan vara bökiga att flasha. Här ser man på släden vilken man ev har!

Psxcare var en min egen åsikt idioter tidigare men nu verkar de helt OK.

Bifogat

• Drives.JPG
    Drives.JPG
    70.9 KB · Visningar: 90
Ang ljudet så kan du köra så här om du nu inte köper en Elite!
http://www.chadledford.com/?p=50

Den lösningen har jag redan studerat. Tyvärr ger jag mig nog och betalar Bill dom pengarna han vill ha för den "riktiga" lösningen, är inget fan av att bända i nya saker och "förstöra".
Det var egentligen inte den frågan jag ville ha svar på, jag visste helt enkelt inte hur jag skulle få ljudet att funka då jag redan kopplat in den optiska ljudkabeln, och det var nog troligen som någon sa innan en inställning i dashboarden som krävdes. Den boxen jag spelade på hade inte HDMI utan där körde jag komponent för bilden.

Jag har också läst mig till att flashning skall vara det bästa i iaf mitt fall. Jag är medveten om att jag kan bli bannad på Live men det får jag väl ta då. Finns det någon fysisk butik som säljer färdigflashade Xbox 360 Premium HDMI till bra pris?
Vad kostar en burk utan flash? Runt 3500:-? Vad kostar sen sjävla flashningen?

/Bobby

Tråkigt att höra, har du själv handlat av dom?

Last edited:
Elite ska vara tystare än den vanliga vita konsollen. '
Var har du hört det? Det stämmer inte.
Ingen modifikation har gjorts för att ändra ljudnivån i Elite.
Det enda som skiljer Elite och Premium åt är just färgen och hårddiskens storlek.

För er som gillar långa artiklar med krångliga ord rekommenderar jag denna länk: http://www.itvidya.com/playstation_3_vs_xbox_360

Som adressen avslöjar jämförs 360 och PS3 på avancerade nivåer.
Jag är ingen gamer(längre), ingen förespråkare för Xbox, och ingen motståndare av PS3. Helt opartisk sanningssökare.
Artikeln tar upp intressanta saker som tydligt visar hur man med hjälp av välriktad PR kan utnyttja allmänhetens okunskap till sin definitiva fördel.
Bitna PS3-fans håller hårt fast på pappersfakta såsom "7 kärnor á 3,2 Ghz".
Det spelar ingen roll hur många kärnor du har om hårdvaran och kodstrukturen inte lämpar sig för spel. Häng på en jetmotor från en 747 på din lastbil bäst du vill, den kommer ändå inte göra bra tider på Nordschleife. :fakta

Som det låter nu så ska det stå 175w på kartongen om det ev ska vara nya processorn & 203w om det ska vara gamla.

Box m Benq drive är att föredra men vissa Samsung om det finns några är också bra. MS har börjat envisa sig med Hitachi där vissa kan vara bökiga att flasha. Här ser man på släden vilken man ev har!

Bra länk. Har letat efter just en sådan jämförelsebild. Jag har en Samsung.
Super. Nu vet jag det.

175 vs 203 watt på kartongen verkar inte stämma. Jag har 65nm-versionen och på min stod det 203 watt. Kan dock inte 100%-igt garantera att det var så.
Skulle kunna bero på vilken transormator man får med.

Last edited:
Verkar som om många har haft problem med RRoD.
Fan vilken skit! Varför kan inget vara fulländat någon gång?

Hur ska man göra för att undvika detta?

Läste att det var viktigt att nätdelen (stora tjocka klumpen på strömkabeln) skulle ligga eller hänga fritt så att den inte överhettas.
Sen var det någon som hade satt på en intercooler på baksidan, är detta nödvändigt?
Sen kunde man tydligen byta kylfläktarna i själva lådan också?
Sen var det någon som hade ställt ner hastigheten på dvdspelaren (var för att dämpa oväsendet den för.)

Tråkigt att man ska behöva köpa massa förebyggande saker för att nya grejer inte ska haverera ihop.

Är det så här illa, ska jag behöva tänka om och skita i att handla eller köpa ett PS3 istället?

175 vs 203 watt på kartongen verkar inte stämma. Jag har 65nm-versionen och på min stod det 203 watt. Kan dock inte 100%-igt garantera att det var så.
Skulle kunna bero på vilken transormator man får med.

Jo det har varierat på vissa fast det känns rätt konstigt. Har tydligen förekommit
att en del boxar som blivit kasserade fixas till & skickas ut i butiken.
Här har det diskuterats flitigt ang detta med nya processorn!
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=170125&st=0&start=0

Här är en lite guide hur man kollar att man har den nya!
http://www.dailytech.com/The+Falcon+Has+Landed+65nm+CPUs+Appear+in+Xbox+360/article9100.htm

http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=552406

http://www.youtube.com/watch?v=HC8Sud08Qas

Jag har också läst mig till att flashning skall vara det bästa i iaf mitt fall. Jag är medveten om att jag kan bli bannad på Live men det får jag väl ta då. Finns det någon fysisk butik som säljer färdigflashade Xbox 360 Premium HDMI till bra pris?
Vad kostar en burk utan flash? Runt 3500:-? Vad kostar sen sjävla flashningen?

/Bobby

Tråkigt att höra, har du själv handlat av dom?

Nu har jag anlitat dem & de är kanon!
Det varierar lite om du ska köpa färdig + att priserna har gått ner. Oftast får man mer service om man vänder sig till de större butikerna som moddar boxar & säljer men säg att du köper en box för ca 2995:- så verkar en del kunna flasha för 200-500:-

Last edited:

Det hörde jag från en säljare på Game, eller om det var EB Games..

Haha. Det är kanske inte så viktigt att köpa hos en "kunnig" handlare då?:)
Min uppfattning är att dom som jobbar på Game och EB Games inte alltid är sådär jättebra på det dom säljer. Ska jag köpa saker nånstans så blir det på Game. Dom är bättre än EB Games här i Malmö åtminstone.

Verkar som om många har haft problem med RRoD.
Fan vilken skit! Varför kan inget vara fulländat någon gång?

Hur ska man göra för att undvika detta?

Sen kunde man tydligen byta kylfläktarna i själva lådan också?
Sen var det någon som hade ställt ner hastigheten på dvdspelaren (var för att dämpa oväsendet den för.)

Tråkigt att man ska behöva köpa massa förebyggande saker för att nya grejer inte ska haverera ihop.

Är det så här illa, ska jag behöva tänka om och skita i att handla eller köpa ett PS3 istället?

Det gäller att inte stänga in den i någon möbel & det är läsaren som för det mesta oväsendet!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT