www.nitaenhantverkare.se..vad har ni råkat ut för ?

  • Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date
Då är det väl som hantverkare bättre att säga: "Jag har inte tid nu, men om två månader går det bra och då gör jag det för ett humant pris"

Fast det är ju få byggfirmor som drivs i rent ideellt syfte. Det går ut på att tjäna pengar.
 
Sen, bör för övrigt mobiltelefoner förbjudas att bäras av hantverkare!
Samtidigt som han ska beställa varor,hyrmaskiner o samordna med andra hantverkare.
Ringa konstruktören,ta emot telefonaviserade leveranser mm.
Smart tänkt....:rolleyes:
Telefonetikett är inte kopplat till en viss yrkeskår....
Fan,vissa skulle ha telefonkörkort.
Ang hantverkare vs badrumsrenovering..
Polaren fick vattenskada i badrummet.
Jag föreslog att ta ut cash på försäkringen o lösa det med dom kontakter j har men han ville köra den enkla vägen o låta en byggfirma ta hand om det.
Han var utan badrum i ett halvår.
 
Frågan är varför vi har en tråd om hantverkare,då dom värst bovarna är IT-nissar.

Svindyrt för att trycka på lite knappar,och dom blir aldrig klara i tid,och det kostar alltid mer.

Oftast så dyker det upp en backslick kille och lovar saker som aldrig levereras.

Dessutom så stökar dom till filer,lösenord och inställningar så man får städa i flera dagar efter dom.

Sen är dom lömskare än en räv ,då dom bara rekommenderar sina polare eller sitt egna företag "som det enda" som skulle kunna hjälpa en med just det där nätverksfelet som dom just upptäckt.

:ekdahl
 
Frågan är varför vi har en tråd om hantverkare,då dom värst bovarna är IT-nissar.

Svindyrt för att trycka på lite knappar,och dom blir aldrig klara i tid,och det kostar alltid mer.

Oftast så dyker det upp en backslick kille och lovar saker som aldrig levereras.

Dessutom så stökar dom till filer,lösenord och inställningar så man får städa i flera dagar efter dom.

Sen är dom lömskare än en räv ,då dom bara rekommenderar sina polare eller sitt egna företag "som det enda" som skulle kunna hjälpa en med just det där nätverksfelet som dom just upptäckt.

:ekdahl

Här i stan heter en av it-konsultfirmorna IT-Hantverkarna, *hunsch-hunsch* :D
 
Frågan är varför vi har en tråd om hantverkare,då dom värst bovarna är IT-nissar.

Svindyrt för att trycka på lite knappar,och dom blir aldrig klara i tid,och det kostar alltid mer.

Oftast så dyker det upp en backslick kille och lovar saker som aldrig levereras.

Dessutom så stökar dom till filer,lösenord och inställningar så man får städa i flera dagar efter dom.

Sen är dom lömskare än en räv ,då dom bara rekommenderar sina polare eller sitt egna företag "som det enda" som skulle kunna hjälpa en med just det där nätverksfelet som dom just upptäckt.

:ekdahl

Känns ju jävligt relevant.........

Händer ju varenda privatperson så likheten är ju slående.
 
Har själv egen inredningsfirma och jag har ett helt gäng Polacker som jobbar för mig.:tummenupp

Hur mycket billigare är en polack än en svensk, alltså i rena lönekostnader? Försöker inte göra nån poäng här utan jag är bara nyfiken. Det är ju svårt för en svensk att leva på 50-60 kr/timme om det nu skulle vara nånting sånt polackerna får.
 
Mycket är sant i det du säger. Men många kunder tror ju vi bara kan släppa allt annat för komma hem till dom och jobba elle att vi står och väntar på att dom ska ringa och säga att vi kan börja.

Vi kan ha 5-15 jobb igång samtidigt och det då kan det uppstå situationer där man inte kan färdigställa på ett ställe och då får man åka och fortsätta på nästa. Sen att det kan dra ut på tiden åtminstone för oss ibland är att vi måste ta hand om dom akuta skadorna först. Säg att vi ska lägga ett golv i en villa på en Onsdag och det är sagt att vi ska vara klara till Fredagen. Sen får vi ett samtal att ett vattenrör står och läcker i en villa, då måste vi ju släppa det jobbet och åka på vattenskadan för att minimera dom skadorna. Det kan vissa vara helt oförståeliga till och bli sura för att dom då får kanske vänta till måndagen med att få golvet klart.

Man kan inte vara på flera ställen samtidigt och ibland uppstår situationer som man inte råder över. Vissa förstår det andra inte. En sak som kan dra ut på tid också är när det ska beställas materiel, vissa saker finns hemma, andra måste man beställa och det är inte ovanligt att det drar ut på tiden någon dag.

Som du ovan Jag citerar: "Överlag verkar många byggfirmor ha problem med projektplaneringen, helt plötsligt blir det ståtid i en vecka för att snickaren var klar 2 dagar för tidigt och plåtisen var försenad 3 dagar. Där finns mycket förbättringspotential. "

Ska plåtisen i det här fallet släppa alla andra jobb han har pga av att snickaren är klar tidigare ? Några gånger kanske dom kan komma ifrån, i andra fall inte. Hur han än gör blir ju en av kunderna förbannade. Det är inte alltid så lätt när man inte ser helheten. Nu snackar vi några dagar, kolla på större byggen eller vilka projekt det än gäller i arbetslivet så kan sådant dra ut flera månader. Men detta sker hemma hos folk, det är det som gör dom tjuriga.

Som Carnivore var inne på, och som jag ville få sagt med mitt inlägg, är det ok OM MAN MEDDELAR SIG. Problemet är att många bara försvinner hux flux och man som kund får jaga röven av sig för att få några svar om vafan som händer.

Säger snickarna att de är två dagar för tidigt färdiga och att det nog inte kommer nån förrän på torsdag och fortsätter så accepterar jag självklart det. Jag fixar också att plåtisen ringer FÖRE torsdagen och säger att det kört ihop sig.

Det är för vanligt med kompakt tystnad.

Frågan är varför vi har en tråd om hantverkare,då dom värst bovarna är IT-nissar.

Svindyrt för att trycka på lite knappar,och dom blir aldrig klara i tid,och det kostar alltid mer.

Oftast så dyker det upp en backslick kille och lovar saker som aldrig levereras.

Dessutom så stökar dom till filer,lösenord och inställningar så man får städa i flera dagar efter dom.

Sen är dom lömskare än en räv ,då dom bara rekommenderar sina polare eller sitt egna företag "som det enda" som skulle kunna hjälpa en med just det där nätverksfelet som dom just upptäckt.

:ekdahl

Det värsta IT-nissen ställer till med är förlorade filer. På TV4 igår visade dom vad hantverkare kan ställa till med.
 
Last edited:
Dom håller på att bygga om brevid mitt jobb, alla byggbilar parkeras utanför oss.

Jag börjat jobba 9.30 men är på jobbet och skottar, brygger kaffe och donar vid 9.

Då brukar det stå en hantverkarbil där.

Sen dräller det av bilar hela dagen, dom kommer och går och avlöser varandra hela dagarna.

Vid 3 är det en bil kvar, oftast bara till halv 4, sen är det tomt.

Samtliga skriver tid 7-4 på bygget.

På fredagar är ingen där efter 2....
 
Av alla de idioter jag stött på i bygg- eller liknande sammanhang så alla varit ur-svenskar. ja så till vida att de till och med bemödat sig att ha typiskt svenska attiraljer som:
a) slusktatuering
b) guldkedja
c) hängbuk
d) etc

Fundera på varför hela Djursholm dräller av polacker, därför att de som har råd att köpa vad de vill så klart väljer de bästa. Kolla bara attityden på en del i den här tråden:

"Vi fick skruva fast ett skåp helt i onödan, det var inte ens vårt fel"

Jaha, åh tack så jättemycket för att du gick the extra mile för kunden liksom.

På 80-talet var det modenrt med servicekurser för alla möjliga, där etablerades begreppet double baggers - dvs att till och med den som till synes inte har stor möjlighet att ge extra service till kunden gjorde det, stackarna som packar mat i affären i folks kassar - även de kan stoppa i dubbla påsar.

Fler hantverkare borde gått kurs på 80-talet, definitivt.

Naturligtvis kan det finnas bra svenska såväl som utländska hantverkare, det är dock inte det som avgör, långt ifrån.
"Vi" skulle gå kurs i början på nittiotalet.
"Byggmästarkvalitet" hette kursen.
Mycket välrenomerad byggfirma som fått ny chef.

Vid första kurstillfället framkom att hela upplägget gick ut på att sänka kvalitén.
Allt skulle vara på gränsen till underkänt.
Då var det "rätt kvalitet".
Efter en halvtimme hade hälften av personalen gått därifrån.
Efter en timme var det endast tjänstemän kvar.
Jag vet fortfarande inte om de återstående kurstillfällena genomfördes.
 
Som Carnivore var inne på, och som jag ville få sagt med mitt inlägg, är det ok OM MAN MEDDELAR SIG. Problemet är att många bara försvinner hux flux och man som kund får jaga röven av sig för att få några svar om vafan som händer.

Säger snickarna att de är två dagar för tidigt färdiga och att det nog inte kommer nån förrän på torsdag och fortsätter så accepterar jag självklart det. Jag fixar också att plåtisen ringer FÖRE torsdagen och säger att det kört ihop sig.

Det är för vanligt med kompakt tystnad.



Det värsta IT-nissen ställer till med är förlorade filer. På TV4 igår visade dom vad hantverkare kan ställa till med.

Självklart meddelar man om något sådant kommer inträffa. Men många vägrar accepterar det ändå inte.

Sen killen i tråden som sa att han hade polacker. Du har ju knappast dom för att dom är bättre än svenska snickare. Du har dom för dom är billigare och jobbar 15 timmar om dagen om det behövs. Alltså du tjänar mycket mer pengar på dom än vad du någonsin kunde göra om du hade svenskar anställda. Allt annat är ju bara skitsnack.
Visst finns det oerhört duktiga yrkesmän från andra länder, men att säga att dom är bättre än svenskar vet jag inte. Jag har personligen fått göra om ett flertal jobb där polacker varit och det har inte gjorts efter våra normer om man säger som så.

Vi fick göra om ett 3 våningshus. 9 lägenheter. ALLT var fuskbygge och då var det lägenheter som skulle säljas för 6-12 miljoner sen. El, avlopp, snickeri. Det ända som såg bra ut var målningen och putsen på fasaden. Putsa är dom f.ö jävligt grymma på.

Sen skrev någon om några polacker som gjort om hans badrum jättefort och till halva priset. Det är ju inte ytskikten som är det man ska gå efter. Underarbetet är det som är dyrt och som ska göras rätt. Lägga kakel och klinker snyggt kan vilken snubbe som helst. Dom kanske gjorde allt rätt, men det är ofta där sådana firmor gör allt fel. Men det märks inte fören skadan är framme och man får riva rubbet.
 
Okejjrå, byt ut humant till "inte tokhögt" alternativt "skäligt" alternativt "vettigt".

Spelar ingen roll vad man vill kalla det, du är inne på fel spår rent företagsdrivande. Har man som entreprenör full orderstock och jobb som ger bra betalt så är det självklart att de saltas extra på de anbud man skickar iväg, som man eg. inte ens behöver/vill ha.
 
Jag hade köpt en väldigt spektakulär spis från Tyskland som hade diskmaskin i utrymmet under ugnen där det annars är helt tomt. Hade renoverat köket själv men var tvungen att låta en elektriker koppla in den pga 3-fasen. Han var ganska skön men började med att hacka på spisen som han aldrig sett tidigare.

"nä du vet den här är säkert fransk..." Åne sa jag, det är en düsk qualithätsspis. "nä du, de sitter och dricker rödvin fransoserna när de kommer på sånna här greyer vettu" -fortsatte han. Och tro på fan att han hittar en lapp inne i spisen som visar på att den var fransk jallafall.

:mad:
 
Tanken slog dig aldrig att dom lämna de priset för att dom inte ens var intresserade? Får du en offert som är bra mycket dyrare och tar en jefla tid så säger hantverkaren eg. "Ok, jag vill inte ha ditt jobb just nu, men betala ett jefla överpris och låt mig göra det när jag känner att jag har tid så kan jag ta det".



Kanske inte inom affärer i allmänhet, men bygg i synnerhet. När det kommer till byggen som kräver bygglov så är det ju tom lag på det.

1) Nej, Comfort brukar inte säga nej till jobb... de anlitar däremot underleverantörer för vissa saker. Sen var det några andra anbud som också låg högt, inte i stil med Comfort men närmre dem än de som faktiskt fick utföra jobbet.

2) Sen när är det bygglov på att göra ett badrum? Och det var väl ändå kompetens hos slutkund/privatperson vi pratade om... om någon pappskalle till projektledare/beställare inte kan sitt jobb, ja det är en helt annan femma.

Sen killen i tråden som sa att han hade polacker. Du har ju knappast dom för att dom är bättre än svenska snickare. Du har dom för dom är billigare och jobbar 15 timmar om dagen om det behövs. Alltså du tjänar mycket mer pengar på dom än vad du någonsin kunde göra om du hade svenskar anställda. Allt annat är ju bara skitsnack.
Visst finns det oerhört duktiga yrkesmän från andra länder, men att säga att dom är bättre än svenskar vet jag inte. Jag har personligen fått göra om ett flertal jobb där polacker varit och det har inte gjorts efter våra normer om man säger som så.

Finns rötägg överallt. Men som Pucken var inne på så har många Svenskar (överlag) tappat stoltheten över sitt hantverk, må vara hantverkare/it-konsulter/räknenissar/journalister/författare what ever...

Sen skrev någon om några polacker som gjort om hans badrum jättefort och till halva priset. Det är ju inte ytskikten som är det man ska gå efter. Underarbetet är det som är dyrt och som ska göras rätt. Lägga kakel och klinker snyggt kan vilken snubbe som helst. Dom kanske gjorde allt rätt, men det är ofta där sådana firmor gör allt fel. Men det märks inte fören skadan är framme och man får riva rubbet.

Du får tro vad du vill, men jag vet i alla fall att det gjorts rätt då det är dokumenterat och kollat av andra som kan det där. Blir ingen fuktskada i golvbrunnen där inte... ;)
 
Last edited:
Har själv egen inredningsfirma och jag har ett helt gäng Polacker som jobbar för mig.:tummenupp

Självklart finns det duktiga polacker oxå. Menar inte att det bara är skrot. Men om man behöver fler billiga än få dyra så blir det i slutänden +-0.

Och så länge kommunikationen inte blir ett hinder, tar man såklart dom som är bäst.
 
2) Sen när är det bygglov på att göra ett badrum? Och det var väl ändå kompetens hos slutkund/privatperson vi pratade om... om någon pappskalle till projektledare/beställare inte kan sitt jobb, ja det är en helt annan femma.

Det är du som kund som är beställare om du gör om ditt badrum. Sen menade jag att om du får för dig att bygga något som kräver bygglov så måste du visa upp att kompetensen finns. Varför ska det vara helt kravlöst när det kommer till "mindre" saker men som trots det kan vara mer krävande än "bygglovsjobb"? Jag tycker det borde vara ett krav att man antingen har kunskapen, eller att det är ett krav på att man ska införskaffa den (genom extern hjälp tex).
 
Allt annat är ju bara skitsnack.
Visst finns det oerhört duktiga yrkesmän från andra länder, men att säga att dom är bättre än svenskar vet jag inte. Jag har personligen fått göra om ett flertal jobb där polacker varit och det har inte gjorts efter våra normer om man säger som så.

Har använt finsnickare från Litauen, pga motsvarande kompetens har inte gått att finna i Sverige, med outstanding resultat. Finsnickeri är något som är på uttdöende här, nu är det bara montörer kvar...
 
Det är du som kund som är beställare om du gör om ditt badrum. Sen menade jag att om du får för dig att bygga något som kräver bygglov så måste du visa upp att kompetensen finns. Varför ska det vara helt kravlöst när det kommer till "mindre" saker men som trots det kan vara mer krävande än "bygglovsjobb"? Jag tycker det borde vara ett krav att man antingen har kunskapen, eller att det är ett krav på att man ska införskaffa den (genom extern hjälp tex).

Och det är precis den kunskapen som privatpersoner anlitar när de tar kontakt med en hantverkare för att installera värmepump, bygga om badrum, bygga om kök, bygga altan osv osv osv... för du kan väl knappast mena att Svensson även skall behöva anlita en projektledare???

För den hantverkare som kommer och säger något sådant till mig får gå igen, nu har jag i och för sig en hel del koll på vad som skall göras och vad det bör kosta och allt sånt... det jag inte har koll på läser jag på om... men det är inget jag anser att man skall kräva av kunderna.

På precis samma sätt som jag inte kräver av våra kunder att de skall kunna en del IT för att få handla tjänster/produkter av oss... vi levererar IT-stöd i olika former för att våra kunder skall kunna fokusera på det som de gör bra, så tar vi hand om det tekniska.
Det är kunderna som vill vara inblandade i minsta detalj och som är med och formar och styr hur det skall sättas upp som är det absolut svåraste att jobba med och som det i slutändan blir dyrast hos.
 
Har använt finsnickare från Litauen, pga motsvarande kompetens har inte gått att finna i Sverige, med outstanding resultat. Finsnickeri är något som är på uttdöende här, nu är det bara montörer kvar...

Det är helt sant. Det är ingen som har råd att ha en svensk finsnickare som ska stå och köra snickarglädje i flera dagar/veckor. Därav har det yrket istort sett försvunnit bland svenska snickare. Finns väl ett par kvar och dom är säkert i 70-80års åldern.

Det är det som är roligt med gamla hus, alla detaljer, kurvor och mönster. Kollar man på ett husbygge idag och förr så blir det fan bara enklare och tråkigare ju längre vi kommer.
 
Spelar ingen roll vad man vill kalla det, du är inne på fel spår rent företagsdrivande. Har man som entreprenör full orderstock och jobb som ger bra betalt så är det självklart att de saltas extra på de anbud man skickar iväg, som man eg. inte ens behöver/vill ha.

Hade haft häcken full med jobb på mitt företag och fått förfrågningar om jobb så hade jag sagt till kunden att "Jag kan komma och göra din altan om två månader när de arbeten jag utför nu är färdiga och jag inte har några andra jobb inplanerade"

Men man kanske inte kan göra så.. Jeffla tur att jag inte har ett eget företag!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top