Om jag var bluffmakare så skulle jag ta mycket betalt bara för att luras.
Ärligt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om jag var bluffmakare så skulle jag ta mycket betalt bara för att luras.
Ärligt?
Oärligt.
Generellt: Ja.Du bluffar.
Generellt: Ja.
Man behöver väl inte vara ett proffs för att ta reda på om firman man anlitar är bra eller inte. Det är väl just pga folk som inte orkar ta reda på det som oseriösa firmor kan fortsätta.
Ok, det här är verkligen ett extremfall men det skall faktiskt inte krävas att man är utbildad i affärer för att få beställa hem en hantverkare... men tyvärr finns det gott om folk som gärna lurar folk som inte vet bättre.
Det är ju lite svårt för övriga hantverkare att göra nånting åt att vissa väljer att anlita dom som är oseriösa.
Oseriösa?
Det handlar om att köpa in en viss kompetens för att utföra en viss tjänst.
Där det haltar är frågan om kompetens, något som ett flertal saknar....
Men, däremot känner de till hur man kan vinstmaximera, vilket verka vara hantverkarlektion nr 1.
Jo, nog är det sant. Givetvis vore det ju bäst om det inte fanns några lurendrejare men eftersom dom nu finns är det ju svårt att lösa det på annat sätt än att man faktiskt tar reda på vilka man anlitar. Så länge dom fortsätter att få jobb kommer dom ju att finnas kvar. Det är ju lite svårt för övriga hantverkare att göra nånting åt att vissa väljer att anlita dom som är oseriösa.
Folk fattar ju ingenting.
Dom anlitar ett gäng polacker som springer runt och svartsnickrar, sen tror folk att dom gjort ett jävla klipp. "för polacker är ju så jävla billigt"
Istället för att betala ett par riktiga hantverkare "vit" lön och få ett hederligt arbete utfört. Och som i slutänden de faktoblir billigare än gänget polacker.
Det finns så många klåpare, både på kundsidan och hantverkarsidan. Och det gäller väl att ha lite intuition. Så gott man kan, vill säga.
Och jag har inget annat är gott att säga om dom 2 snickare som vi anlitade till vårat husbygge.
Överenskommet var att vi köpte materialet till stommen genom den firman, dom tjänade såklart lite på det, och vi "stödjobbade" och bidrog med ett antal byggtimmar själva och jobbade parallelt med snickarna. Win-win.
I slutänden fick vi ett välbyggt hus utan en enda anmärkning, om man inte räknar besiktningsmannen som sa typ" Det finns väl bara en sak att säga om det här och det är, perfekt".
Kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att hamna i klorna på klåpare.
//M
Seriösa hantverkare är tydliga i kommunikationen, säger till om jag som kund är för optimistisk i min kalkyl, meddelar om de har sönder nåt, städar (och då menar jag STÄDAR, inte sopar) när de är klara. De är klara på utsatt tid, kommer det dra över meddelar de mig när de märker att det kommer ske.
Överlag verkar många byggfirmor ha problem med projektplaneringen, helt plötsligt blir det ståtid i en vecka för att snickaren var klar 2 dagar för tidigt och plåtisen var försenad 3 dagar. Där finns mycket förbättringspotential.
Mycket är sant i det du säger. Men många kunder tror ju vi bara kan släppa allt annat för komma hem till dom och jobba elle att vi står och väntar på att dom ska ringa och säga att vi kan börja.
Vi kan ha 5-15 jobb igång samtidigt och det då kan det uppstå situationer där man inte kan färdigställa på ett ställe och då får man åka och fortsätta på nästa. Sen att det kan dra ut på tiden åtminstone för oss ibland är att vi måste ta hand om dom akuta skadorna först. Säg att vi ska lägga ett golv i en villa på en Onsdag och det är sagt att vi ska vara klara till Fredagen. Sen får vi ett samtal att ett vattenrör står och läcker i en villa, då måste vi ju släppa det jobbet och åka på vattenskadan för att minimera dom skadorna. Det kan vissa vara helt oförståeliga till och bli sura för att dom då får kanske vänta till måndagen med att få golvet klart.
Man kan inte vara på flera ställen samtidigt och ibland uppstår situationer som man inte råder över. Vissa förstår det andra inte. En sak som kan dra ut på tid också är när det ska beställas materiel, vissa saker finns hemma, andra måste man beställa och det är inte ovanligt att det drar ut på tiden någon dag.
Som du ovan Jag citerar: "Överlag verkar många byggfirmor ha problem med projektplaneringen, helt plötsligt blir det ståtid i en vecka för att snickaren var klar 2 dagar för tidigt och plåtisen var försenad 3 dagar. Där finns mycket förbättringspotential. "
Ska plåtisen i det här fallet släppa alla andra jobb han har pga av att snickaren är klar tidigare ? Några gånger kanske dom kan komma ifrån, i andra fall inte. Hur han än gör blir ju en av kunderna förbannade. Det är inte alltid så lätt när man inte ser helheten. Nu snackar vi några dagar, kolla på större byggen eller vilka projekt det än gäller i arbetslivet så kan sådant dra ut flera månader. Men detta sker hemma hos folk, det är det som gör dom tjuriga.
1) Kommunikation är det viktigaste, om man märker att det drar ut på tiden eller att man måste iväg på en akutgrej, meddela kunden om det så är det säkert inga problem i slutändan ändå.
2) Om golvläggaren är tidig två dagar tidigare så kan det bli ståtid på 2 dagar, inte 5... det vanliga är tyvärr att det blir 5 dagar för plåtisen har gjort precis som flygbolagen, överbokat sig!
3) Det är ju jäkligt jobbigt att bo i en byggplats och väldigt få har någon annanstans de kan bo på.
Som en sidenote har jag haft med en badrumsfirma att göra med i två tillfällen och en annan i ett tillfälle... den ena (som gjorde polarns badrum och senare en grannes badrum) kom med en offert som var 40% lägre, de hade alla behörigheter och de lovade att göra klart jobbet på 12 dagar medans konkurrenterna pratade om 6-8 veckor och ett pris som alltså var nästan dubbelt så högt.
Det slutade med att den billiga snabba firman fick göra det, huvudmannen pratar svenska, de andra är polacker... de jobbade 10-12h per dag / 6 dagar i veckan och var klara 1 dag före utsatt tid och till det pris som var lovat. Firman har alla certifieringar och allt enligt vad man som konsument kan se och kvitto lämnas.
Det som skiljer just den här firman mot andra är att de har alla kompetenser inom bolaget och gör enbart badrum, alltså blir det sällan tidsödande överraskningar eller dylikt.
Jag kan klart rekommendera samma firma till fler, för de två jag vet som de jobbat åt har varit toknöjda.
Den andra firman som gjorde vårt badrum, de var inte svenskar men kan bra svenska, de jobbar med badrum och allt det... men det tog ungefär dubbelt så lång tid som de sa att de skulle ta och jag fick lov att agera projektledare då de tydligen hade tagit sig vatten över huvudet när de sa att de faktiskt kunde bygga en bastu... något som är busenkelt. Samma med mått på skåp (höjden alltså), blandare osv osv osv... den firman blir inte rekommenderad någonstans.
Som en sidenote har jag haft med en badrumsfirma att göra med i två tillfällen och en annan i ett tillfälle... den ena (som gjorde polarns badrum och senare en grannes badrum) kom med en offert som var 40% lägre, de hade alla behörigheter och de lovade att göra klart jobbet på 12 dagar medans konkurrenterna pratade om 6-8 veckor och ett pris som alltså var nästan dubbelt så högt.
Ok, det här är verkligen ett extremfall men det skall faktiskt inte krävas att man är utbildad i affärer för att få beställa hem en hantverkare...
Tanken slog dig aldrig att dom lämna de priset för att dom inte ens var intresserade? Får du en offert som är bra mycket dyrare och tar en jefla tid så säger hantverkaren eg. "Ok, jag vill inte ha ditt jobb just nu, men betala ett jefla överpris och låt mig göra det när jag känner att jag har tid så kan jag ta det".
Kanske inte inom affärer i allmänhet, men bygg i synnerhet. När det kommer till byggen som kräver bygglov så är det ju tom lag på det.
Det finns riktigt odugliga sjuksystrar och försupna piloter.
BTW: Det finns riktigt duktiga snickare som är polacker också.
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|