www.nitaenhantverkare.se..vad har ni råkat ut för ?

  • Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date
Man behöver väl inte vara ett proffs för att ta reda på om firman man anlitar är bra eller inte. Det är väl just pga folk som inte orkar ta reda på det som oseriösa firmor kan fortsätta.

Jag citerar dig men det kan lika gärna vara Madhonda...

Säg att Uffe på lagret och Märta i kassan på Bromöllas Storhandel känner att de sparat undan tillräckligt för att äntligen göra om deras badrum, de har ingen utbildning annat än högstadiet och sedan direkt anställningen hos Bromöllas Storhandel, de är inte intresserade av business eller dylikt utan de går till jobbet och gör sina timmar, inte mer och inte mindre men allt för att de skall kunna åka land och rike runt på sina square dance tävlingar samt följa sin favoritartist Robert Wells.
Det här paret har sannolikt ingen aning om hur man jämför hantverkare, hur man kollar upp en hantverkare och de är säkert inte så medvetna om att man bör kolla tre stycken (minst) för att se vad man får... däremot har de fått en reklamlapp i lådan från Berras Badrumsrenoveringar AB som säger sig ta ett helhetsansvar för att göra om folks badrum precis som de vill och han har även lite referenser på lappen för den som vill, och tro det eller ej, men han har också en hemsida. Han har självklart skrivit på lappen att han har F-skattsedel.

Något säger mig att Uffe och Märta nappar på erbjudandet och tackar gärna ja när Berra säger att han kan ge dem 25% rabatt om de väljer att inte ta ett kvitto... vad spelar det för roll, de sparar ju ändå aldrig några kvitton.

Ok, det här är verkligen ett extremfall men det skall faktiskt inte krävas att man är utbildad i affärer för att få beställa hem en hantverkare... men tyvärr finns det gott om folk som gärna lurar folk som inte vet bättre.
 
Ok, det här är verkligen ett extremfall men det skall faktiskt inte krävas att man är utbildad i affärer för att få beställa hem en hantverkare... men tyvärr finns det gott om folk som gärna lurar folk som inte vet bättre.

Jo, nog är det sant. Givetvis vore det ju bäst om det inte fanns några lurendrejare men eftersom dom nu finns är det ju svårt att lösa det på annat sätt än att man faktiskt tar reda på vilka man anlitar. Så länge dom fortsätter att få jobb kommer dom ju att finnas kvar. Det är ju lite svårt för övriga hantverkare att göra nånting åt att vissa väljer att anlita dom som är oseriösa.
 
Det är ju lite svårt för övriga hantverkare att göra nånting åt att vissa väljer att anlita dom som är oseriösa.

Oseriösa?

Det handlar om att köpa in en viss kompetens för att utföra en viss tjänst.

Där det haltar är frågan om kompetens, något som ett flertal saknar....

Men, däremot känner de till hur man kan vinstmaximera, vilket verka vara hantverkarlektion nr 1.
 
Oseriösa?

Det handlar om att köpa in en viss kompetens för att utföra en viss tjänst.

Där det haltar är frågan om kompetens, något som ett flertal saknar....

Men, däremot känner de till hur man kan vinstmaximera, vilket verka vara hantverkarlektion nr 1.

Byt ut "oseriösa" mot "dåliga" då, eller kanske "hantverkare som lämnar efter sig missnöjda kunder".

Jag spekulerar bara i hur man slipper dom. Att bara konstatera att dom finns och att det är åt helvete gör ju inte att dom försvinner.
 
Jag är hantverkare åt mig själv för det mesta - då vet man vem som ska få sig en hurring om det går åt fanders... :) Å så kan jag bestämma precis hur noga det ska vara med slipa, spackla och klämma åt pexkopplingar.
 
Jo, nog är det sant. Givetvis vore det ju bäst om det inte fanns några lurendrejare men eftersom dom nu finns är det ju svårt att lösa det på annat sätt än att man faktiskt tar reda på vilka man anlitar. Så länge dom fortsätter att få jobb kommer dom ju att finnas kvar. Det är ju lite svårt för övriga hantverkare att göra nånting åt att vissa väljer att anlita dom som är oseriösa.

Det sätt som de bra hantverkarna kan göra det på är att leverera lite över förväntan hela tiden, säg att kundens förväntan på leverans ligger på 4/10... då gäller det att leverera 5/10. Man skall ju självklart inte överglänsa och göra det jobbigt att göra kunderna lika nöjda igen, men de skall vara så nöjda att de pratar om den gode hantverkaren till alla sina vänner.

Det går ju liksom inte att få bort dem från branschen genom att gå och säga till dem eller sätta åt dem åt någon förening eller något... utan det gäller att helt enkelt konkurrera ut dem med bäst service.

Kan säga att det är likadant i databranschen, det har blivit lite bättre men just runt 2000 så var det många som skolade om sig från att vara "vad som helst" till att vara IT-konsulter med någon kurs på allt från nån vecka till några månader... som tur är så visar det sig ganska snabbt om man kan något eller inte när det gäller datorer... men vem som helst kan svinga en hammare och slänga sig med lite facktermer som får den okunnige att tro man är värsta John Carpenter.
 
Seriösa hantverkare är tydliga i kommunikationen, säger till om jag som kund är för optimistisk i min kalkyl, meddelar om de har sönder nåt, städar (och då menar jag STÄDAR, inte sopar) när de är klara. De är klara på utsatt tid, kommer det dra över meddelar de mig när de märker att det kommer ske.

Överlag verkar många byggfirmor ha problem med projektplaneringen, helt plötsligt blir det ståtid i en vecka för att snickaren var klar 2 dagar för tidigt och plåtisen var försenad 3 dagar. Där finns mycket förbättringspotential.
 
Folk fattar ju ingenting.

Dom anlitar ett gäng polacker som springer runt och svartsnickrar, sen tror folk att dom gjort ett jävla klipp. "för polacker är ju så jävla billigt"

Istället för att betala ett par riktiga hantverkare "vit" lön och få ett hederligt arbete utfört. Och som i slutänden de fakto :fakta blir billigare än gänget polacker.

Det finns så många klåpare, både på kundsidan och hantverkarsidan. Och det gäller väl att ha lite intuition. Så gott man kan, vill säga. :rolleyes:

Och jag har inget annat är gott att säga om dom 2 snickare som vi anlitade till vårat husbygge.

Överenskommet var att vi köpte materialet till stommen genom den firman, dom tjänade såklart lite på det, och vi "stödjobbade" och bidrog med ett antal byggtimmar själva och jobbade parallelt med snickarna. Win-win.

I slutänden fick vi ett välbyggt hus utan en enda anmärkning, om man inte räknar besiktningsmannen som sa typ" Det finns väl bara en sak att säga om det här och det är, perfekt". :)

Kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att hamna i klorna på klåpare. :gnissla

//M

Av alla de idioter jag stött på i bygg- eller liknande sammanhang så alla varit ur-svenskar. ja så till vida att de till och med bemödat sig att ha typiskt svenska attiraljer som:
a) slusktatuering
b) guldkedja
c) hängbuk
d) etc

Fundera på varför hela Djursholm dräller av polacker, därför att de som har råd att köpa vad de vill så klart väljer de bästa. Kolla bara attityden på en del i den här tråden:

"Vi fick skruva fast ett skåp helt i onödan, det var inte ens vårt fel"

Jaha, åh tack så jättemycket för att du gick the extra mile för kunden liksom.

På 80-talet var det modenrt med servicekurser för alla möjliga, där etablerades begreppet double baggers - dvs att till och med den som till synes inte har stor möjlighet att ge extra service till kunden gjorde det, stackarna som packar mat i affären i folks kassar - även de kan stoppa i dubbla påsar.

Fler hantverkare borde gått kurs på 80-talet, definitivt.

Naturligtvis kan det finnas bra svenska såväl som utländska hantverkare, det är dock inte det som avgör, långt ifrån.
 
Seriösa hantverkare är tydliga i kommunikationen, säger till om jag som kund är för optimistisk i min kalkyl, meddelar om de har sönder nåt, städar (och då menar jag STÄDAR, inte sopar) när de är klara. De är klara på utsatt tid, kommer det dra över meddelar de mig när de märker att det kommer ske.

Överlag verkar många byggfirmor ha problem med projektplaneringen, helt plötsligt blir det ståtid i en vecka för att snickaren var klar 2 dagar för tidigt och plåtisen var försenad 3 dagar. Där finns mycket förbättringspotential.

Mycket är sant i det du säger. Men många kunder tror ju vi bara kan släppa allt annat för komma hem till dom och jobba elle att vi står och väntar på att dom ska ringa och säga att vi kan börja.

Vi kan ha 5-15 jobb igång samtidigt och det då kan det uppstå situationer där man inte kan färdigställa på ett ställe och då får man åka och fortsätta på nästa. Sen att det kan dra ut på tiden åtminstone för oss ibland är att vi måste ta hand om dom akuta skadorna först. Säg att vi ska lägga ett golv i en villa på en Onsdag och det är sagt att vi ska vara klara till Fredagen. Sen får vi ett samtal att ett vattenrör står och läcker i en villa, då måste vi ju släppa det jobbet och åka på vattenskadan för att minimera dom skadorna. Det kan vissa vara helt oförståeliga till och bli sura för att dom då får kanske vänta till måndagen med att få golvet klart.

Man kan inte vara på flera ställen samtidigt och ibland uppstår situationer som man inte råder över. Vissa förstår det andra inte. En sak som kan dra ut på tid också är när det ska beställas materiel, vissa saker finns hemma, andra måste man beställa och det är inte ovanligt att det drar ut på tiden någon dag.

Som du ovan Jag citerar: "Överlag verkar många byggfirmor ha problem med projektplaneringen, helt plötsligt blir det ståtid i en vecka för att snickaren var klar 2 dagar för tidigt och plåtisen var försenad 3 dagar. Där finns mycket förbättringspotential. "

Ska plåtisen i det här fallet släppa alla andra jobb han har pga av att snickaren är klar tidigare ? Några gånger kanske dom kan komma ifrån, i andra fall inte. Hur han än gör blir ju en av kunderna förbannade. Det är inte alltid så lätt när man inte ser helheten. Nu snackar vi några dagar, kolla på större byggen eller vilka projekt det än gäller i arbetslivet så kan sådant dra ut flera månader. Men detta sker hemma hos folk, det är det som gör dom tjuriga.
 
Mycket är sant i det du säger. Men många kunder tror ju vi bara kan släppa allt annat för komma hem till dom och jobba elle att vi står och väntar på att dom ska ringa och säga att vi kan börja.

Vi kan ha 5-15 jobb igång samtidigt och det då kan det uppstå situationer där man inte kan färdigställa på ett ställe och då får man åka och fortsätta på nästa. Sen att det kan dra ut på tiden åtminstone för oss ibland är att vi måste ta hand om dom akuta skadorna först. Säg att vi ska lägga ett golv i en villa på en Onsdag och det är sagt att vi ska vara klara till Fredagen. Sen får vi ett samtal att ett vattenrör står och läcker i en villa, då måste vi ju släppa det jobbet och åka på vattenskadan för att minimera dom skadorna. Det kan vissa vara helt oförståeliga till och bli sura för att dom då får kanske vänta till måndagen med att få golvet klart.

Man kan inte vara på flera ställen samtidigt och ibland uppstår situationer som man inte råder över. Vissa förstår det andra inte. En sak som kan dra ut på tid också är när det ska beställas materiel, vissa saker finns hemma, andra måste man beställa och det är inte ovanligt att det drar ut på tiden någon dag.

Som du ovan Jag citerar: "Överlag verkar många byggfirmor ha problem med projektplaneringen, helt plötsligt blir det ståtid i en vecka för att snickaren var klar 2 dagar för tidigt och plåtisen var försenad 3 dagar. Där finns mycket förbättringspotential. "

Ska plåtisen i det här fallet släppa alla andra jobb han har pga av att snickaren är klar tidigare ? Några gånger kanske dom kan komma ifrån, i andra fall inte. Hur han än gör blir ju en av kunderna förbannade. Det är inte alltid så lätt när man inte ser helheten. Nu snackar vi några dagar, kolla på större byggen eller vilka projekt det än gäller i arbetslivet så kan sådant dra ut flera månader. Men detta sker hemma hos folk, det är det som gör dom tjuriga.

1) Kommunikation är det viktigaste, om man märker att det drar ut på tiden eller att man måste iväg på en akutgrej, meddela kunden om det så är det säkert inga problem i slutändan ändå.

2) Om golvläggaren är tidig två dagar tidigare så kan det bli ståtid på 2 dagar, inte 5... det vanliga är tyvärr att det blir 5 dagar för plåtisen har gjort precis som flygbolagen, överbokat sig!

3) Det är ju jäkligt jobbigt att bo i en byggplats och väldigt få har någon annanstans de kan bo på.

Som en sidenote har jag haft med en badrumsfirma att göra med i två tillfällen och en annan i ett tillfälle... den ena (som gjorde polarns badrum och senare en grannes badrum) kom med en offert som var 40% lägre, de hade alla behörigheter och de lovade att göra klart jobbet på 12 dagar medans konkurrenterna pratade om 6-8 veckor och ett pris som alltså var nästan dubbelt så högt.
Det slutade med att den billiga snabba firman fick göra det, huvudmannen pratar svenska, de andra är polacker... de jobbade 10-12h per dag / 6 dagar i veckan och var klara 1 dag före utsatt tid och till det pris som var lovat. Firman har alla certifieringar och allt enligt vad man som konsument kan se och kvitto lämnas.
Det som skiljer just den här firman mot andra är att de har alla kompetenser inom bolaget och gör enbart badrum, alltså blir det sällan tidsödande överraskningar eller dylikt.
Jag kan klart rekommendera samma firma till fler, för de två jag vet som de jobbat åt har varit toknöjda.

Den andra firman som gjorde vårt badrum, de var inte svenskar men kan bra svenska, de jobbar med badrum och allt det... men det tog ungefär dubbelt så lång tid som de sa att de skulle ta och jag fick lov att agera projektledare då de tydligen hade tagit sig vatten över huvudet när de sa att de faktiskt kunde bygga en bastu... något som är busenkelt. Samma med mått på skåp (höjden alltså), blandare osv osv osv... den firman blir inte rekommenderad någonstans.
 
1) Kommunikation är det viktigaste, om man märker att det drar ut på tiden eller att man måste iväg på en akutgrej, meddela kunden om det så är det säkert inga problem i slutändan ändå.

2) Om golvläggaren är tidig två dagar tidigare så kan det bli ståtid på 2 dagar, inte 5... det vanliga är tyvärr att det blir 5 dagar för plåtisen har gjort precis som flygbolagen, överbokat sig!

3) Det är ju jäkligt jobbigt att bo i en byggplats och väldigt få har någon annanstans de kan bo på.

Som en sidenote har jag haft med en badrumsfirma att göra med i två tillfällen och en annan i ett tillfälle... den ena (som gjorde polarns badrum och senare en grannes badrum) kom med en offert som var 40% lägre, de hade alla behörigheter och de lovade att göra klart jobbet på 12 dagar medans konkurrenterna pratade om 6-8 veckor och ett pris som alltså var nästan dubbelt så högt.
Det slutade med att den billiga snabba firman fick göra det, huvudmannen pratar svenska, de andra är polacker... de jobbade 10-12h per dag / 6 dagar i veckan och var klara 1 dag före utsatt tid och till det pris som var lovat. Firman har alla certifieringar och allt enligt vad man som konsument kan se och kvitto lämnas.
Det som skiljer just den här firman mot andra är att de har alla kompetenser inom bolaget och gör enbart badrum, alltså blir det sällan tidsödande överraskningar eller dylikt.
Jag kan klart rekommendera samma firma till fler, för de två jag vet som de jobbat åt har varit toknöjda.

Den andra firman som gjorde vårt badrum, de var inte svenskar men kan bra svenska, de jobbar med badrum och allt det... men det tog ungefär dubbelt så lång tid som de sa att de skulle ta och jag fick lov att agera projektledare då de tydligen hade tagit sig vatten över huvudet när de sa att de faktiskt kunde bygga en bastu... något som är busenkelt. Samma med mått på skåp (höjden alltså), blandare osv osv osv... den firman blir inte rekommenderad någonstans.

Kompetens är det man köper, exact:fakta

Inte nån som är specialist på ursäkter pga förseningar och icke fackmannamässigt utfört arbete.

Sen, bör för övrigt mobiltelefoner förbjudas att bäras av hantverkare!
 
Som en sidenote har jag haft med en badrumsfirma att göra med i två tillfällen och en annan i ett tillfälle... den ena (som gjorde polarns badrum och senare en grannes badrum) kom med en offert som var 40% lägre, de hade alla behörigheter och de lovade att göra klart jobbet på 12 dagar medans konkurrenterna pratade om 6-8 veckor och ett pris som alltså var nästan dubbelt så högt.

Tanken slog dig aldrig att dom lämna de priset för att dom inte ens var intresserade? Får du en offert som är bra mycket dyrare och tar en jefla tid så säger hantverkaren eg. "Ok, jag vill inte ha ditt jobb just nu, men betala ett jefla överpris och låt mig göra det när jag känner att jag har tid så kan jag ta det".

Ok, det här är verkligen ett extremfall men det skall faktiskt inte krävas att man är utbildad i affärer för att få beställa hem en hantverkare...

Kanske inte inom affärer i allmänhet, men bygg i synnerhet. När det kommer till byggen som kräver bygglov så är det ju tom lag på det.
 
Last edited:
Tanken slog dig aldrig att dom lämna de priset för att dom inte ens var intresserade? Får du en offert som är bra mycket dyrare och tar en jefla tid så säger hantverkaren eg. "Ok, jag vill inte ha ditt jobb just nu, men betala ett jefla överpris och låt mig göra det när jag känner att jag har tid så kan jag ta det".



Kanske inte inom affärer i allmänhet, men bygg i synnerhet. När det kommer till byggen som kräver bygglov så är det ju tom lag på det.

Då är det väl som hantverkare bättre att säga: "Jag har inte tid nu, men om två månader går det bra och då gör jag det för ett humant pris"

Enligt dig har hantverkaren tillräckligt med jobb för stunden, och är således inte intresserad av mer jobb. Men att planera så att man gör det när man har tid och således skaffar sig jämn sysselsättning tycker jag låter som en bra idé.
 
En sak jag funderat på är, hur fungerade byggsvängen innan
mobilen fanns?
1. Inte alls?
2. Fungerade?
Som det är nu så är det ett jävla ringade hantverkare emellan,
och åkande fram och tillbaka.
Är det höjden av effektivitet:gnissla
 
Det finns riktigt odugliga sjuksystrar och försupna piloter.
BTW: Det finns riktigt duktiga snickare som är polacker också.

Absolut !
Men inte i närheten av vad som finns innom bygg.

Har själv egen inredningsfirma och jag har ett helt gäng Polacker som jobbar för mig.:tummenupp
Varför..........
Svenska snubbar som jag anlitat är slöa, bekväma och har ingen yrkesheder.

Svenska byggföretagen är skiträdda för konkurrens från utländska företag och sitter därför och darrar i knät på facket.


När jag kommer till en ny kund i tid så tittar dom på mig som om dom sett ett spöke.
Hantverkare ska inte komma i tid........:confused:
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top