WSBK snabbare än MotoGP?

Nyteknik skrev:
Formula 1-motorerna är på 3000 cc och ger ca 900 hk. Alltså ca 300 hk per 1000 cc. Det finns alltså stor outnyttjad potential för att få mer effekt ur MotoGP-motorerna.

Kawasaki uppger 137 hk (sannolikt på veven) i ZX-R 636. Det ger 215 hk per 1000 cc. Det är smått otroligt för en serietillverkad, driftsäker och ljuddämpad motor anpassad för 95-oktanig bensin och allmän väg. En jämförelse som sätter perspektiv på detta skulle vara en viskande Toyota Corolla 1,6 med 344 hk. Utan turbo.

Sätt du 10 cyllar och 5 ventiler / cylle, så tror jag inte de tänker när de ska bygga en MotoGP hoj, de finns reglement som ska begränsa och det är bra tycker jag. Tror du inte de haft mer än 3 liter i F1 bilarna om det vore tillåtet? P-E saab som körs bl.a i Pikes Peak utvecklar ju 750hp på 4 cyllar. Men det finns ju hayabusas som ger 500hk också, Ta hayabusan där t.ex, den har ju väl runt 2hk/kg. Ta och jämnför med en normal stor volvo, den skulle alltså ha 3000hk för att ha samma hästkraft/vikt ratio. Diskussionen om att det finns massvis med outnyttjad potential tycker jag egentligen är lönlös. 215hk / 1000cc på en hojj är inte smått för en serietillverkad driftsäker o ljuddämpad motor anpassad för 95-oktanig bensin. Vilken 1 liters standard hoj har det? Inte många vad jag vet. Bara min åsikt...

(edit: Nu när jag läser ditt inlägg igen, förstår jag kanske bättre hur du tänker, att det finns mer o jobba på för att nå lika långt som t.ex F1 bilarna??)

Last edited:
cbr_micke skrev:
Sätt du 10 cyllar och 5 ventiler / cylle, så tror jag inte de tänker när de ska bygga en MotoGP hoj, de finns reglement som ska begränsa och det är bra tycker jag. Tror du inte de haft mer än 3 liter i F1 bilarna om det vore tillåtet? P-E saab som körs bl.a i Pikes Peak utvecklar ju 750hp på 4 cyllar. Men det finns ju hayabusas som ger 500hk också, Ta hayabusan där t.ex, den har ju väl runt 2hk/kg. Ta och jämnför med en normal stor volvo, den skulle alltså ha 3000hk för att ha samma hästkraft/vikt ratio. Diskussionen om att det finns massvis med outnyttjad potential tycker jag egentligen är lönlös. 215hk / 1000cc på en hojj är inte smått för en serietillverkad driftsäker o ljuddämpad motor anpassad för 95-oktanig bensin. Vilken 1 liters standard hoj har det? Inte många vad jag vet. Bara min åsikt...

Har du tänkt nu eller skrev du först? Om du tar 3 av dom 10 F1-cylindrarna så skulle du ha strax under en liters volym. Och vad Ny teknik påstod var väl att det är ganska otroligt att man lyckas få ut 215 driftsäkra hästar ur en standardhoj.
5 ventiler per cylinder har t.ex. Yamaha R1!

Don Quixote skrev:
Har du tänkt nu eller skrev du först? Om du tar 3 av dom 10 F1-cylindrarna så skulle du ha strax under en liters volym. Och vad Ny teknik påstod var väl att det är ganska otroligt att man lyckas få ut 215 driftsäkra hästar ur en standardhoj.
5 ventiler per cylinder har t.ex. Yamaha R1!

Jag tror att jag missuppfatta " smått otroligt " som "smått" .. Ber om ursäkt Ny teknik.

Och jag lät jäkligt dryg märkte jag. Ber om ursäkt jag med :)

Läste nån stans att det inte gick att plocka ut full effekt ur gp cyklarna för man klarade inte av att leverera ett däck som ska holla i 30 varv. 240hp på bakhjulet var nästan för mkt. Rossi hade väl 242hp förra året..??

cbr_micke skrev:

(edit: Nu när jag läser ditt inlägg igen, förstår jag kanske bättre hur du tänker, att det finns mer o jobba på för att nå lika långt som t.ex F1 bilarna??)
Skilj på överladdade och icke överladdade motorer.

däcken och max 22 liter bensin/lopp
sätter gränsen för vad man tar ut i MotoGP.

#putte# skrev:
Läste nån stans att det inte gick att plocka ut full effekt ur gp cyklarna för man klarade inte av att leverera ett däck som ska holla i 30 varv. 240hp på bakhjulet var nästan för mkt. Rossi hade väl 242hp förra året..??

Däcken utvecklas rätt fort också.. För 15 år sedan så brände man upp däcken under rejs med 150hk.
Visst finns det hela tiden gränser, men det är därför man rejsar, för att flytta fram dem ;)

Vilken effekt som finns på bakhjulen på GP-cyklarna är mest gissningar.
Det är ju mer saker än toppeffekt som är avgörande.

oFFkeFF skrev:
Däcken utvecklas rätt fort också.. För 15 år sedan så brände man upp däcken under rejs med 150hk.
Visst finns det hela tiden gränser, men det är därför man rejsar, för att flytta fram dem ;)

Vilken effekt som finns på bakhjulen på GP-cyklarna är mest gissningar.
Det är ju mer saker än toppeffekt som är avgörande.

visst är det därför man rejsar! Dom naturliga begränsningarna rår man inte på. Tycker dte är kul att dom kapar tiderna med ca 1sek/år :yoparty

valmers skrev:
Skilj på överladdade och icke överladdade motorer.

Hayabusa 383hk/1000cc = överladdad (men den är förmodligen uppborrad, jag gick efter 1300cc)

F1 300hk/1000cc = överladdade

ninja 636an 215hk/1000cc = icke överladdade.

Hur det nu var viktigt förstår jag inte då vi båda menade att 215hk/1000cc är otroligt på en "serietillverkad...driftsäker...etc etc" hoj.
mvh

cbr_micke skrev:
F1 300hk/1000cc = överladdade

F1= INTE överladdade, bara extremt trimmat.
Grenröret blir så hett när man stannar att det blir lätt
genomskinligt!

Sen var det kolvhastigheten igen.
På en liten kortslagig cylinder kan du varva mer
utan att nå extrema kolvhastigheter.

Last edited:
Sorry, det stod så tätt intill F1 faktan, men det är rätt. Ingen överladdning i F1, utan Champ cars som kör överladdning..

(Note: Grenröret på en turbo blir också lätt rött och nästintill genomskinligt)

Yup, yamaha har kört med 5-ventilsteknik i ett antal år.

EDIT: Eller har jag rökt nått skumt nu? Ursäkta i förväg isf men jag tror starkt att det är så det ligger till.

Don Quixote skrev:
EDIT: Eller har jag rökt nått skumt nu? Ursäkta i förväg isf men jag tror starkt att det är så det ligger till.

Hum, nä det är jag som har rök på. Jag var helt bergis på att de skrotade 5-ventiler -98. Men nu tror jag att jag har fel.

Strider skrev:
Säkert o säkert men på Yamaha-racing.com kan man läsa:

"Meanwhile the four-valve per-cylinder head has offered improved midrange and a flattened torque curve. This move from five to four-valves has raised a few eyebrows with the media; especially since the YZF-R1 is continuing with the five-valve head format. But as Furusawa explains: “Although the M1 and R1 share a number of technical innovations they are designed for different environments – the M1 is a 145kg, 230-horsepower ‘pure’ prototype racing machine and as a result its temperament needs to be tamed to be controlled so that the rider can explore the limits consistently lap after lap. This is where the four-valve cylinder head helps to achieve the required ‘milder’ delivery. The R1, however, is a 172kg 180-horsepower road bike designed to be fast, powerful and exciting in the real world. Hence the five-valve head design.”

Så sannolikt är det som herr Furusawa säger.

Låter lite konstigt att Yama förklarar valet av fyrventilshuvud med att få bättre mellanregister.... det är ju just kraften i mellanregistret som ska vara femventils huvudets styrka...
Jag läste någonstans att den "riktiga" anledningen till valet av fyrventilstoppar var för att dom möjliggjorde högre varv, dvs högre toppeffekt...

*/ ?>
Back