Nyteknik skrev:Formula 1-motorerna är på 3000 cc och ger ca 900 hk. Alltså ca 300 hk per 1000 cc. Det finns alltså stor outnyttjad potential för att få mer effekt ur MotoGP-motorerna.
Kawasaki uppger 137 hk (sannolikt på veven) i ZX-R 636. Det ger 215 hk per 1000 cc. Det är smått otroligt för en serietillverkad, driftsäker och ljuddämpad motor anpassad för 95-oktanig bensin och allmän väg. En jämförelse som sätter perspektiv på detta skulle vara en viskande Toyota Corolla 1,6 med 344 hk. Utan turbo.
Sätt du 10 cyllar och 5 ventiler / cylle, så tror jag inte de tänker när de ska bygga en MotoGP hoj, de finns reglement som ska begränsa och det är bra tycker jag. Tror du inte de haft mer än 3 liter i F1 bilarna om det vore tillåtet? P-E saab som körs bl.a i Pikes Peak utvecklar ju 750hp på 4 cyllar. Men det finns ju hayabusas som ger 500hk också, Ta hayabusan där t.ex, den har ju väl runt 2hk/kg. Ta och jämnför med en normal stor volvo, den skulle alltså ha 3000hk för att ha samma hästkraft/vikt ratio. Diskussionen om att det finns massvis med outnyttjad potential tycker jag egentligen är lönlös. 215hk / 1000cc på en hojj är inte smått för en serietillverkad driftsäker o ljuddämpad motor anpassad för 95-oktanig bensin. Vilken 1 liters standard hoj har det? Inte många vad jag vet. Bara min åsikt...
(edit: Nu när jag läser ditt inlägg igen, förstår jag kanske bättre hur du tänker, att det finns mer o jobba på för att nå lika långt som t.ex F1 bilarna??)
Last edited: