WSBK silly season 2014

Kutsen e kort. Kan inte reglementet men får man inte ha längre sving? Eller får man bara ändra konstruktionen och behålla måtten?
 
Reglementet kring svingen är ganska fritt. Man får till exempel byta form på svingen såväl som typ av stötdämparlänkage, så länge monteringspunkterna i ramen förblir standard. Till exempel sving som böjer uppåt eller nedåt som diskuterades i någon annan tråd. Endast Yamaha YZF-R1 har "banan nedåt" sving som gathoj, men i Superbike-VM har alla utom Suzuki och Ducati haft sådan under 2013 (och sannolikheten att Suzuki har det 2014 är hög).
 
AU1139362.jpg

Inte nog med att Suzuki har en riktigt snygg MotoGP hoj, även WSBK-Suzukin är riktigt snygg! På just dessa bilder verkar svingen vara 'banan uppåt', och det ser tight ut mot avgasröret, ny design/sving till Phillip Island?
 
Det där är samma sving som man åkte sista säsongen med fabrikshoj (2011). Ryktet från pratglada mekaniker är dock att man redan testat och kommer att testa fler "uppochnervända" svingar, från samma leverantör som Kawasaki.
 
Det där är samma sving som man åkte sista säsongen med fabrikshoj (2011). Ryktet från pratglada mekaniker är dock att man redan testat och kommer att testa fler "uppochnervända" svingar, från samma leverantör som Kawasaki.

Vet du vilken leverantör Kawa har? KR, Heat Magic?
Visst är det så att man i SBK får modda svinginfästningen +/-5 mm vertikal och horisontellt?
om svaret är ja så följer en fråga om motogp, tyckte mig läsa i en Hayden intervju att RCV1000R har fast pivot punkt, HRC anser sig alltså ha det så bra gjort att ingen kommer behöver justera, eller vad tror du tanken bakom det är?
 
Vet du vilken leverantör Kawa har?
Vad jag har hört så tillverkas deras sving av FTR.

HRC anser sig alltså ha det så bra gjort att ingen kommer behöver justera, eller vad tror du tanken bakom det är?
En justerbar svingarmspivot innebär alltid lägre styvhet än en fast sådan, så jag skulle misstänka att de jagar styvhet i just detta område på motorcykeln.
 
Vad jag har hört så tillverkas deras sving av FTR.
En justerbar svingarmspivot innebär alltid lägre styvhet än en fast sådan, så jag skulle misstänka att de jagar styvhet i just detta område på motorcykeln.

Är pivot = infästning?
Varför kallas det pivot
Googlar jag pivot motorcycle så dyker det upp 'hur man svänger/pivot med en mc'
Läser jag på crash.net så säger Colin Edwards: “So you get in to the turn, get the bike on its side - then you have to be able to 'pivot' ”

Vad är pivot?
 
Är pivot = infästning?
Varför kallas det pivot
Googlar jag pivot motorcycle så dyker det upp 'hur man svänger/pivot med en mc'
Läser jag på crash.net så säger Colin Edwards: “So you get in to the turn, get the bike on its side - then you have to be able to 'pivot' ”

Vad är pivot?

Det som menas i hojsammanhang är svingaxelcentrum, den punkt svingen ledar runt.

Colins refererar inte till detta, utan han ordval är nog mer att tolka som att tighta till spåret som han vill, för att sen kunna räta upp hojen lite och gasa ur sväng.
Lite missledande titel ja.
 
Fan vad jag hatar att se fötter/ben som pekar åt "fel" håll... i alla fall tycker jag det ser så ut...
 
Tester på PI idag och imorrn,
dagens tider:
1. Eugene Laverty IRL Voltcom Crescent Suzuki GSX-R1000 1m 30.513s
2. Davide Giugliano ITA Ducati SBK 1199R 1m 30.718s
3. Tom Sykes GBR Kawasaki Racing ZX-10R 1m 30.737s
4. Loris Baz FRA Kawasaki Racing ZX-10R 1m 30.757s
5. Alex Lowes GBR Voltcom Crescent Suzuki GSX-R1000 1m 31.000s
6. Marco Melandri ITA Aprilia Racing RSV4 1m 31.146s
7. Leon Haslam GBR Pata Honda CBR1000RR 1m 31.172s
8. Sylvain Guintoli FRA Aprilia Racing RSV4 1m 31.321s
9. Jonathan Rea GBR Pata Honda CBR1000RR 1m 31.404s
10. Chaz Davies GBR Ducati SBK 1199R 1m 31.419s
11. Niccolo Canepa ITA Althea Ducati 1199R 1m 31.897s (E)
12. Toni Elias ESP Red Devils Roma Aprilia RSV4 1m 32.301s
13. David Salom ESP Kawasaki Racing ZX-10R 1m 32.636s (E)
14. Claudio Corti ITA MV Agusta RC Yakhnich F4RR 1m 32.858s
15. Sylvain Barrier FRA BMW Italia S1000RR 1m 32.997s (E)
16. Jeremy Guarnoni FRA MRS Kawasaki ZX-10R 1m 33.509s (E)
17. Fabien Foret FRA MAHI Kawasaki ZX-10R 1m 33.676s (E)
18. Sheridan Morais RSA IRON BRAIN Kawasaki ZX-10R 1m 33.954s (E)
19. Luca Scassa ITA Pedercini Kawasaki ZX-10R 1m 33.960s (E)
20. Alessandro Andreozzi ITA Pedercini Kawasaki ZX-10R 1m 34.140s (E)
21. Michel Fabrizio ITA IRON BRAIN Kawasaki ZX-10R 1m 34.314s (E)
22. Imre Toth HUN Team Toth BMW S1000RR 1m 36.258s
23. Geoff May USA Team Hero EBR 1190RX 1m 38.152s
24. Aaron Yates USA Team Hero EBR 1190RX 1m 39.656s
25. Peter Sebestyen HUN Team Toth Italia S1000RR 1m 42.242s (E)

(E) betyder EVO klassen

Phillip Island WSBK lap records

Banrekord för WSB: Carlos Checa ESP Alstare Ducati 1199 Panigale 1m 30.234s (2013)
Varvrekord (satt under tävling) WSB: Michel Fabrizio ITA Red Devils Roma Aprilia RSV4 1m 31.323s (2013)

Ingen neråt-sving på Suzukin än iaf.
aaapi.jpg
 
Last edited:
Riktigt kul att se så den stora mångfalden av märken! :tummenupp På hemsidan står det även att Badovini ska köra en Bimota, men jag kan inte se honom i rullorna. Kanske klassas den som en BMW??? då den har motor från S1000RR om jag förstått det hela rätt. Men det känns ju jävligt tveksamt att man skulle betrakta den så. Hur som helst ska det bli riktigt kul att följa det här. Kul också att Ducati är med så högt upp, det behövs.
 
Riktigt kul att se så den stora mångfalden av märken! :tummenupp På hemsidan står det även att Badovini ska köra en Bimota, men jag kan inte se honom i rullorna. Kanske klassas den som en BMW??? då den har motor från S1000RR om jag förstått det hela rätt. Men det känns ju jävligt tveksamt att man skulle betrakta den så. Hur som helst ska det bli riktigt kul att följa det här. Kul också att Ducati är med så högt upp, det behövs.

Bimotan tros inte klara kraven för homologisering, alltså dom kommer högst troligen inte sälja så många hojar som man måste för att få tävla i WSB, men ryktet snurrar att man ska ge dom lite special tillstånd eller helt enkel skriva om reglerna nu för att öppna upp för fler mindre tillverkare.
Bimota teamet väntas iaf inte vara med innan race 2 eller 3.
 
Last edited:
Riktigt kul att se så den stora mångfalden av märken! :tummenupp .... Kul också att Ducati är med så högt upp, det behövs.

Håller helt med om antal märken och Ducati! :tummenupp

Bimotan tros inte klara kraven för homologisering, alltså dom kommer högst troligen inte sälja så många hojar som man måste för att få tävla i WSB, men ryktet snurrar att man ska ge dom lite special tillstång eller helt enkel skriva om reglerna nu för att öppna upp för fler mindre tillverkare.
Bimota teamet väntas iaf inte vara med innan race 2 eller 3.

Lite moment 22 kanske. :va
Får man inte visa upp sig säljer man färre hojjar.
Säljer man färre hojjar får man inte visa upp sig.
 
Checa var bra med med sin Ducati ifjol på PI. Han har ju varvrekordet. En krasch i heat 1 slog däremot ut honom och när heat 2 startade var han fortfarande på sjukan.

Edit: Checa har alltså banrekordet (han satte det under kval) och inte varvrekordet som man måste sätta under race.
 
Tester på PI idag och imorrn,
dagens tider:
1. Eugene Laverty IRL Voltcom Crescent Suzuki GSX-R1000 1m 30.513s
2. Davide Giugliano ITA Ducati SBK 1199R 1m 30.718s
3. Tom Sykes GBR Kawasaki Racing ZX-10R 1m 30.737s
4. Loris Baz FRA Kawasaki Racing ZX-10R 1m 30.757s
5. Alex Lowes GBR Voltcom Crescent Suzuki GSX-R1000 1m 31.000s

Den topp 5 gillar jag! 5 fransoser med i året SBK, kul! Lika kul att se Suzuki och Ducati bra med.
 
..och i Supersport ser det ut som att det blev ett hål i listan efter att Lowes gick till Moto2.
Eller hål och hål, Sufoglu och Lowes brukade ju abonnera på de två första platserna, nu är det Kenan för hela slanten, ser det ut som.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top