WSBK silly 2013

Men ska vi vara helt ärliga, det enda som inte är bytt är väl ramen, förstärkt?
Så om man har en nyare maskin eller inte???
Jag kan inte det exakta reglementet men jag har för mig att motorblocket och ramen måste vara original och att den senare får förstärkas. De är med andra ord inte mycket till gathojar de kör förutom utseendemässigt.

Gathojen verkar ändå ha stor betydelse för resultatet. Jag har inte tillräckligt med kunskaper för att kunna gå in på varför men jag kan spekulera i att ramen påverkar en hel del. Som hur framgaffeln, länkage bak och swingen kan fästas och jobba i förhållande till varandra.
 
Last edited:
P€RRA;5737729 skrev:
Jag tror hojen är en väldigt stor del av ekvationen på den här nivån. Alla är så pass bra att den som sitter på en sämre hoj får det väldigt svårt :)

Ska bli grymt skönt att säsongen drar igång. Har RR-abstinens! :brynad

Håller med till fullo i ovanstående, och tror årets säsong kommer bli en riktig höjdare trots mindre startfält.
Fler förare i toppen som kommer ta poäng från varann känns det som, även om det inte kan bli tajtare mellan 1an o 2an än det var i fjol.
Att vi sedan har svenska förare i 3 av 5 klasser på WSBK helgerna gör det ännu bättre för oss rr-tokar :tummenupp
 
P€RRA;5737891 skrev:
Jag kan inte det exakta reglementet men jag har för mig att motorblocket och ramen måste vara original och att den senare får förstärkas. De är med andra ord inte mycket till gathojar de kör förutom utseendemässigt.

Gathojen verkar ändå ha stor betydelse för resultatet. Jag har inte tillräckligt med kunskaper för att kunna gå in på varför men jag kan spekulera i att ramen påverkar en hel del. Som hur framgaffeln, länkage bak och swingen kan fästas och jobba i förhållande till varandra.[/QUOTE

Ligger nåt i det, men tror nog att förare spelar roll ändå, sätt Stoner på sukkan och det vore klart vem som vore mästare, eller naturligtvis vilken superbikehoj som helst, det finns nån som är lite värre :)
Om Camier ligger med i toppen detta år så stämmer min tes om inte stämmer din, OK?! :)
 
jaså? Krasch eller?

Ja.
Från Highsider.se
"Tidigare under dagen bjöd Ayrton Badovinis Ducati Panigale på ett eldinferno då efter en krasch på kurva åtta. Träningen rödflaggades omedelbart och funktionärerna kunde snabbt släcka branden. Badovini fördes till sjukhus.

Badovinis krasch var ett stort bakslag för Alstare Ducati då deras försteförare Carlos Checa inte ens kunnat köra en meter på grund av magproblem. Detta innebar att Badovini fick axla uppgiften med att förse teamet med så mycket feedback som möjligt. Det var inte mycket som kunde räddas från Badovinis cykel"
wsbk_dag2_2.jpg
 
Ja.
Från Highsider.se
"Tidigare under dagen bjöd Ayrton Badovinis Ducati Panigale på ett eldinferno då efter en krasch på kurva åtta. Träningen rödflaggades omedelbart och funktionärerna kunde snabbt släcka branden. Badovini fördes till sjukhus.

Badovinis krasch var ett stort bakslag för Alstare Ducati då deras försteförare Carlos Checa inte ens kunnat köra en meter på grund av magproblem. Detta innebar att Badovini fick axla uppgiften med att förse teamet med så mycket feedback som möjligt. Det var inte mycket som kunde räddas från Badovinis cykel"
View attachment 378806

Löneavdrag :fakta
 
Ligger nåt i det, men tror nog att förare spelar roll ändå, sätt Stoner på sukkan och det vore klart vem som vore mästare, eller naturligtvis vilken superbikehoj som helst, det finns nån som är lite värre :) Om Camier ligger med i toppen detta år så stämmer min tes om inte stämmer din, OK?! :)
Nja, tvärtom.

Om Camier helt plötsligt börjar prestera toppresultat så beror det nog mer på hojen än på Camier och då får jag rätt :)
 
Camier fortsätter att vara snabb!

Results:

Pos No. Rider Bike Time Diff Prev.
1 2 Leon Camier Suzuki GSX-R1000 1:31.243
2 91 Leon Haslam Honda CBR1000RR 1:31.396 0.153 0.153
3 84 Michel Fabrizio Aprilia RSV4 1000 1:31.401 0.158 0.005
4 58 Eugene Laverty Aprilia RSV4 1000 1:31.452 0.209 0.051
5 33 Marco Melandri BMW S1000 RR 1:31.485 0.242 0.033
6 7 Carlos Checa Ducati Panigale 1199R 1:31.523 0.280 0.038
7 34 Davide Giugliano Aprilia RSV4 1000 1:31.701 0.458 0.178
8 50 Sylvain Guintoli Aprilia RSV4 1000 1:31.966 0.723 0.265
9 65 Jonathan Rea Honda CBR1000RR 1:31.980 0.737 0.014
10 66 Tom Sykes Kawasaki ZX-10R 1:32.061 0.818 0.081
11 19 Chaz Davies BMW S1000 RR 1:32.077 0.834 0.016
12 21 Jamie Stauffer Honda CBR1000RR 1:32.231 0.988 0.154
13 18 Ivan Clementi BMW S1000 RR 1:32.789 1.546 0.558
14 16 Jules Cluzel Suzuki GSX-R1000 1:32.817 1.574 0.028
15 31 Vittorio Iannuzzo BMW S1000 RR 1:33.162 1.919 0.345
16 27 Max Neukirchner Ducati Panigale 1199R 1:33.541 2.298 0.379
17 76 Loris Baz Kawasaki ZX-10R 1:33.628 2.385 0.087
18 14 Glen Allerton BMW S1000 RR 1:34.009 2.766 0.381
19 23 Federico Sandi Kawasaki ZX-10R 1:34.094 2.851 0.085
20 5 Alexander Lundh Kawasaki ZX-10R 1:34.612 3.369 0.518


Lap records

Pole record 2011 Carlos Checa Ducati 1098 R 1:30.882
Lap record 2012 Max Biaggi Aprilia RSV4 1000 1:31.785
 
Kombinerade tider:

1. Carlos Checa ESP Alstare Ducati 1199 R 1m 31.059s
2. Marco Melandri ITA BMW GoldBet S1000RR HP4 1m 31.237s
3. Leon Camier GBR Fixi Crescent Suzuki GSX-R1000 1m 31.243s
4. Tom Sykes GBR Kawasaki Racing ZX-10R 1m 31.261s
5. Michel Fabrizio ITA Red Devils Roma Aprilia RSV4 1m 31.350s
6. Jonathan Rea GBR Pata Honda CBR1000RR 1m 31.356s
7. Leon Haslam GBR Pata Honda CBR1000RR 1m 31.396s
8. Eugene Laverty IRL Aprilia Racing RSV4 1m 31.452s
9. Davide Giugliano ITA Althea Aprilia RSV4 1m 31.640s
10. Sylvain Guintoli FRA Aprilia Racing RSV4 1m 31.658s
11. Jules Cluzel FRA Fixi Crescent Suzuki GSX-R1000 1m 32.044s
12. Chaz Davies GBR BMW GoldBet S1000RR HP4 1m 32.077s
13. Glenn Allerton AUS Next Gen BMW S1000RR 1m 32.159s
14. Jamie Stauffer AUS Honda Racing CBR1000RR 1m 32.231s
15. Loris Baz FRA Kawasaki Racing ZX-10R 1m 32.625s
16. Ivan Clementi ITA HTM Racing BMW S1000RR 1m 32.789s
17. Vittorio Iannuzzo ITA Grillini Dentalmatic BMW S1000RR 1m 32.880s
18. Federico Sandi ITA Pedercini Kawasaki ZX-10R 1m 32.964s
19. Alexander Lundh SWE Pedercini Kawasaki ZX-10R 1m 33.447s
20. Max Neukirchner GER MR Ducati 1199 R 1m 33.541s
21. Ayrton Badovini ITA Alstare Ducati 1199 R 1m 33.686s

Lundh 2.38 efter, har karln nått ställe där man kan följa honom?
alexlundh.com är ju en dammig gammal moto2 sida,,,
 
Lundh 2.38 efter, har karln nått ställe där man kan följa honom?
alexlundh.com är ju en dammig gammal moto2 sida,,,[/QUOTE]

Verkar som twitter är där du kan få lite info iaf.
Där skulle fler förare kunna sprida kort info på ett lätt sätt
utan massa jobb med hemsidor mm.
 
Lite intressant jämförelse på tider mellan Moto gp vs Wsbk på samma bana.
46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team1'31.661 " kval moto gp 2012"
7 CHECA Carlos (ESP) Team Ducati Alstare Ducati Panigale 1199 1'31.059 "test 2013"
Hm ganska bra bit kvar för ducatis moto gp hoj....:D
 
Valentino ROSSI 1'31.661
Carlos CHECA 1'31.059
Bedrövligt. Ska bli intressant att se hur väl Dovizioso lyckas matcha Rossis fjolårstider. Efter Sepang-testet:

Dovizioso
+ 0,6 sek (jmf Rossi 2012)

Hayden
- 0,7 sek (jmf Hayden 2012)
 

Bifogat

  • ducx2.jpg
    ducx2.jpg
    145.9 KB · Visningar: 55
Last edited:
Lite intressant jämförelse på tider mellan Moto gp vs Wsbk på samma bana.
46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team1'31.661 " kval moto gp 2012"
7 CHECA Carlos (ESP) Team Ducati Alstare Ducati Panigale 1199 1'31.059 "test 2013"
Hm ganska bra bit kvar för ducatis moto gp hoj....:D

Helt otroligt! Dom borde ju gå hem å grina! :gråta
Suzukis wsbk-hoj var väl i princip åxå snabbare när de var med i motogp.
Jag fattar inte att dom inte lyckas bättre. :tummenner
 
Lite intressant jämförelse på tider mellan Moto gp vs Wsbk på samma bana.
46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team1'31.661 " kval moto gp 2012"
7 CHECA Carlos (ESP) Team Ducati Alstare Ducati Panigale 1199 1'31.059 "test 2013"
Hm ganska bra bit kvar för ducatis moto gp hoj....:D

En del av förklaringen ligger dock troligen i olika däck Pirelli/Bridgestone. Men visst är det sorgligt...
 
Vet inte om detta varit uppe förut men det ser ut som om Yoshi inte kommer va så involverade som det först verkade.

"As the 2013 WSBK series kick-off race in Phillip Island, Australia is drawing near, more and more teams are introducing their machines, and today is Fixi Crescent's turn to show off their 2013 Suzuki GSX-R1000 beast.

The two 2013 WSBK Suzukis will be ridden by Leon Camier and John Hopkins' replacement pilot Jules Cluzel. However, the Fixi Crescent team could indeed be a bit happier, as long-term partner Yoshimura has announced they will not be building the race engines. With even less support from Suzuki Motor Co., it looks like it's up to Fixi to mend, fix and ultimately build their own engines.

This comes with some sort of compensation, Team manager Paul Denning adds: Yoshimura will have all the time to focus on long-term development and the racing team will be forced to work together more closely. Hopefully, Denning's trace of optimism will materialize in good results.

Fixi Crescent Suzuki will have their private tests at Phillip Island February 14-15, with official WSBK training February 18-19 and the first world series round on February the 24th."


Källa: http://www.autoevolution.com/news/f...ss-yoshimura-support-photo-gallery-54770.html
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top