WSBK silly 2013

Luca Scassa på en MV, sägs det iaf.
705387_4315565725327_370782332_o.jpg
 
Lite tider (inofficiella) från test på Jerez

BMW och Ducati har inte deltagit men ska troligen göra så idag.
alla team har transponder utom Kawasaki.



Dag 1
1. Tom Sykes 1:41,9
2. Loris Baz (Kawasaki), 1:42,1 min.
3. Michel Fabrizio (Aprilia), 1:42,170.
4. Eugene Laverty (Aprilia), 1:42,226.
5. Sylvain Guintoli (Aprilia), 1:42,838.
6. Leon Haslam (Honda), 1:42,954.
7. Jonathan Rea (Honda), 1:43,223.
8. Alex Hofmann (Aprilia), 1:43,737.

Dag 2
Sykes (Kawasaki) 1'41"0 (team-angiven)
Guintoli (Aprilia) 1'41"283
Laverty (Aprilia) 1'41"762
Baz (Kawasaki) 1'42"0 (team-angiven)
Haslam (Honda) 1'42"039
Rea (Honda) 1'42"108
Fabrizio (Aprilia) 1'42"114
Hofmann (Aprilia) 1'43"028

:fakta (motosprint.it)
 
Last edited:
Sylvain Guintoli and Eugene Laverty are charged with defending Aprilia's World Superbike Championship crown in 2013.

Aprilia has confirmed Sylvain Guintoli will join its factory team for the 2013 World Superbike Championship in place of retired champion Max Biaggi.


Fan va gott!
 
Onsdagens tider
Laverty (Aprilia) 1'40"185 (superpoledäck)
Sykes (Kawasaki) 1'40"4* (racedäck)
Fabrizio (Aprilia) 1'40"956
Guintoli (Aprilia) 1'41"239
Baz (Kawasaki) 1'41"5*
Melandri (BMW) 1'41"8*
Hofmann (Aprilia) 1'42"103
Checa (Ducati) 1'43"089
Davies (BMW) 1'43"4*
Badovini (Ducati) 1'45"452

* utan transponder

MGP-team var också där

Hayden (Ducati) 1'40"855
Pirro (Ducati) 1'41"720
Iannone (Ducati) 1'41"834
Aoyama (Blusens) 1'42"509
Barbera (Blusens) 1'42"900
Dovizioso (Ducati) 1'48"516 (inte fullt i fysiks kondition)

Det är intressant att se tider WSBK kontra MGP-Ducati :rolleyes:

Guintoli :yoparty
sylvain-guintoli-aprilia-racing.jpg
Lampklistermärken var la sådär. Tramsregel.
 
Rumoured 2013 World Superbike teams and riders - crash.net

Pedercini Kawasaki
Alexander Lundh
Simone Grotzkyj

Effenbert Liberty TBA BMW or Aprilia rumoured
TBA

Althea TBA Possible collaboration with Red Devils Roma Aprilia
Davide Giugliano

Grillini BMW
Vittorio Iannuzzo
 
Sjukt att se BMW tre sekunder efter...
Varför då?

Tosdagens tider:
Pos No. Rider Bike Series Time Diff Previous
1 69 Nicky Hayden Ducati MotoGP 1:40.090
2 33 Marco Melandri BMW WSBK 1:40.826 0.736 0.736
3 29 Andrea Iannone Ducati MotoGP 1:40.989 0.899 0.163
4 51 Michele Pirro Ducati MotoGP 1:41.265 1.175 0.276
5 7 Carlos Checa Ducati WSBK 1:41.840 1.750 0.575
6 7 Hiroshi Aoyama FTR Kawasaki MotoGP 1:41.975 1.885 0.135
7 8 Hector Barbera FTR Kawasaki MotoGP 1:42.507 2.417 0.532
8 19 Chaz Davies BMW WSBK 1:42.716 2.626 0.209
9 86 Ayrton Badovini Ducati WSBK 1:44.529 4.439 1.813
 
Ytterligare en RSV4 med.

“Davide Giugliano is our secret weapon. He is a young and aggressive rider who has amazing talent and together with him we will fight for success in the 2013 SBK championship standings” - Genesio Bevilacqua.
 
Grillini BMW unveils its plans for the 2013 World Superbike Championship with the announcement that it has signed the experienced Vittorio Iannuzzo.

Källa: crash
 
Till 2014 kommer det stora förändringar i WSBK. Superbike och Supersport ändras till mera som Superstock. Superstock 600/1000 försvinner bort från serien och ersätts av 250.

http://www.motosprint.it/sbk/2013/01/03-7979/SBK%3A+Dal+2014+la+rivoluzione+della+Dorna

Kan det vara så att dorna tycker att wsbk ligger för nära motogp i prestanda och prototypgrad? Tråkig utveckling tycker jag. Kan man dock behålla kvaliteten på förarmaterialet i superbike så kan det ju bli intressant med mer standardbetonad racing iofs, superstock kan ju idag vara fin racing ofta.
 
när e nästa testerna och vilka svenskar e klara för superstock/superbike.

Lundh e väl nästan klar enligt rykterna på nätet iaf.
 
Alex Schackt klar för WSS.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top