WSBK: Philip Island 2009

Åååååååååå vilket Race!!!!!

HAGA (Ducati)tog det efter HÅRD kamp med - Neukirchner på Suzuki! Välkommen tillbaka för Suka!
Engelska kommentatorernas illa dolda skadeglädje över pole positionmannen Spies avåkning: Welcome to WSBK!! :D
Fantastiskt kört av Corser på BMW! Från 19 på griden till 8:a i mål!

Kanonrace!

Last edited:
Riktigt spännande race, grymt!
Ser sjukt lovande ut inför säsongen med spies, neotysken, haga och även bmw med riktigt bra resultat. Ska bli kul att se om spies håller sig på banan till race 2

Säsongen är igång! Vilket race vi bjöds på. Hade varit ännu roligare om inte Spies hade åkt ut så tidigt, lite väl tight i trafiken där.

Kul med Haslam på en sjätte plats också, han var ju uppe på en fjärde plats och nosade vid två tillfällen, nästa race så!

Nu ser jag fram emot Supersport racet, men nånting säger mig att det inte kommer att bli riktigt lika roligt;) Tippar på ett race mellan Pitt och Sofuoglu, med Sofu som vinnare.

Var väll ett ganska händelsefattigt race, eller så var det bara filmatiseringen som gjorde det ganska tråkigt.

Var väll "tight" mellan Haga och Neu i slutet men luckan till de andra var ju på tok för stor för att man skulle få någon sorts kick utav detta.

Avsaknaden av krascher gjorde ju inte saken bättre - det ska vara Folkrace-stuk på det, annars kan det vara.

Noterar även hur SBK-serien kraftigt påverkats utav krisen. Många detaljer är billigare iår, bla. boxar och profilkläder är ganska "sneakiga". Stiggys nya hemsida ser även den ut att vara ett stort insparande - senaste årens sidor har legat i hundratusenkronorsklassen medans denna inte är värd mer än 2-5 000kr (så billigt som det kan bli)

Nu börjar SS, najs med nattrace:fyllisar

Grattis Haga :tummenupp

Racet var av MGP karaktär där två sticker ut och bjuder upp till några fina passeringar, resten var väl i ärlighetens namn inte så mkt att hurra över.

Jo! det var kul att Haslam och Stiggy fick en fin start på SBK äventyret och att BMW kom före Aprilia tycker jag var noterbart.

Att Max Biaggi är inblandad i att racets på förhand största snackis får ta till gräsmattan förvånar föga.

Ang Biaggi så var det ju ett rent race incident.

Men vilket härligt Supersport race vi fick också! Min gissning gick ju hem, men West var en grymt positiv överraskning. Trodde inte att han kunde vara med så högt upp direkt, verkar som att Stiggy saknar några hästar mot Ten Kate Hondorna, då Ten Kate förarna ständigt körde om West på startrakan..

Nu ska det bli kul med Superbike race två, tror att Spies tar hem racet.

SBK race 2, min gissning:

1. Spies
2. Haga
3. Haslam
4. Rea
5. Fabrizio

...resten var väl i ärlighetens namn inte så mkt att hurra över.

Tror att racet hade blivit betydlihgt mer sevärt om man fått se något annat än de två "överlägsna" grabbarna i fronten.

--

SS-racet var ju däremot ett riktigt race, man fick se mer kamper och omkörningar - lite lite krascher men vafan, det får man väll tåla.
Som vanligt de mindre klasserna som är mest sevärda, SS600, 125GP och 250GP.
Kul med Stiggy, synd på Stiggy. Kändes inte allt för långt ifrån en seger, men pallplats är ju alltid kul.

Btw, Turken var den hesaste jag någonsin hört i en PK...

SBK 2 snart, vill se Aprilia i topp, Max kan fanimej bättre än 11:e, eller vad han nu slutade som.

Det var inte ens en Race Incident. Det var första kurvorna i ett race, helt enkelt. Skulle Spies (det var Spies va?) klaga har han fan inget på en bana att göra - tar man inte starten får man räkna med att andra försöker ta den åt dig.i

Last edited:
Bra race, synd att Biaggi blev utträngd/åkte av på sista varvet för det kunde ha blivit ännu roligare.

Spies visar vad han kan och skitkul för Stiggy. Haga gör det han måste.
Kanon.

Bättre race och vissa samlar på race incident, då andra samlar poäng. Vakna Shakey och Max.B VM har börjat!

Stor helg av Team Stiggy :tummenupp

Där såg vi nog ändå 2009 års mästare i aktion Ben Spies.

Wow!:banana

Grym körning av Haslam, särskilt de sista avgörande varven. Pallen tippade jag rätt iallafall=)

Hoppas Stiggy får in en storsponsor som kan hjälpa de fram till pallplatser och segrar säsongen igenom!

Bättre race och vissa samlar på race incident, då andra samlar poäng. Vakna Shakey och Max.B VM har börjat!

Stor helg av Team Stiggy :tummenupp

Där såg vi nog ändå 2009 års mästare i aktion Ben Spies.

Biaggi imponerar men det känns lite Gibernau över honom, när det går lite hett till så tar hans stolthet över och han lägger sig hellre än kör i mål efter de som nyligen kört om honom. Iallafall den uppfattning jag fått av honom. När han är på humör så hör han till de bästa, men tyvärr har han ju inget högt snitt. Iallafall inte de senaste åren.

Två veckor kvar till Qatar!:)

Last edited:

Men vilket härligt Supersport race vi fick också! Min gissning gick ju hem, men West var en grymt positiv överraskning. Trodde inte att han kunde vara med så högt upp direkt, verkar som att Stiggy saknar några hästar mot Ten Kate Hondorna, då Ten Kate förarna ständigt körde om West på startrakan..

Nu ska det bli kul med Superbike race två, tror att Spies tar hem racet.

SBK race 2, min gissning:

1. Spies
2. Haga
3. Haslam
4. Rea
5. Fabrizio

Mycket bra tippat :tummenupp

BMW och Aprilia gör bra ifrån sig direkt. T. Corser sätter snabbaste varv i race 1 och Biaggi har högsta toppfart i samm race.

Biaggi imponerar men det känns lite Gibernau över honom, när det går lite hett till så tar hans stolthet över och han lägger sig hellre än kör i mål efter de som nyligen kört om honom.

Snarare så att Gibernau har känts lite som Biaggi. Biaggi har varit likadan sedan han körde 125Jnr och kommer så alltid att vara. Det är det som gör honom till en av de mest speciella förarna genom tiderna.

Kör man inte på stolthet och dumdristighet så vet jag ärligt talat inte vad man ska köra på. I slutändan (dvs. när man har den ofantliga ekonomin och stödet bakom sig) är det turen som avgör. Millimetrar avgjorde vem av Rossi och Biaggi som, för evigt, skulle hamna i skuggan av den andre.

Snarare så att Gibernau har känts lite som Biaggi. Biaggi har varit likadan sedan han körde 125Jnr och kommer så alltid att vara. Det är det som gör honom till en av de mest speciella förarna genom tiderna.

Kör man inte på stolthet och dumdristighet så vet jag ärligt talat inte vad man ska köra på. I slutändan (dvs. när man har den ofantliga ekonomin och stödet bakom sig) är det turen som avgör. Millimetrar avgjorde vem av Rossi och Biaggi som, för evigt, skulle hamna i skuggan av den andre.

Går talang att mäta i mm? Skulle nog trots att jag har mycket bra att säga om Biaggi, att rossi har betydligt större talang samt bättre vinnarskalle. D.v.s att hålla ihop körningen under riktigt stark press. Det är ju där Biaggi falerat, han hade mer eller mindre titeln i 500 sin första säsong till Doohan satte griller i huvudet på honom, eller om han nu blev nervig själv.
I 250 var det ingen som kunde snacka ner honom, där var han rossi, sen tappa han självförtroendet en aning..
Sen är det fråga om mm ibland när man står på huvudet eller har lite otur etc.

kollade precis på loppen

Helt underbar racing.
Stort grattis till Stigefelt helt grymt o sätta ett podium första gången där.
Kul med kommentatorerna när Speis blev avträngd första loppet, skönt att han fick visa vad han går för andra loppet.
Haga kommer vara vass iår
Vilket år vi har framför oss
/Per

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...