WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Nyteknik skrev:
2683884 Biaggi var aldrig vassare än Doohan i 500 men knappast så långt efter honom i talang som Hayden i jämförelse med Rossi. Min åsikt. Men jag tycker den styrks av Biaggis titlar i 250.
Haydens talang styrks inte av den titeln han tog, du vet den som Biaggi aldrig klarade av att ta.
Jisses! :rolleyes:
Nyteknik skrev:
Hur blandade jag in Rossi på ett felaktigt sätt i frågan om TC?
När du nämnde honom i samband med mitt svar till Axxexs där jag nämnde Mamola och Corser. Det var du som blandade in Rossi.

sandstream skrev:
2684019 Haydens talang styrks inte av den titeln han tog, du vet den som Biaggi aldrig klarade av att ta.
Du verkar inte ha förstått vad jag skrev.
sandstream skrev:
2684019 När du nämnde honom [Rossi] i samband med mitt svar till Axxexs där jag nämnde Mamola och Corser. Det var du som blandade in Rossi.
Ja, eftersom Rossi citeras i den här tråden och uttrycker en liknande hållning som Corser och Mamola angående TC. Innebär det att jag "blandar in" Rossi i tråden och ämnet?

:va

sandstream skrev:
2684019Haydens talang styrks inte av den titeln han tog, du vet den som Biaggi aldrig klarade av att ta.
Precis: Haydens talang styrks inte av hans titel i MotoGP 2006; det är kontentan av vad Rossi, Corser och Mamola säger.

Last edited:
Gustav O skrev:
2680867
jian skrev:
2679121
Anledningen till att Stoner krashade så mycket i år var ju att han hade svårt att hålla isär vilket reglage/knappar han skulle mixtra med hela tiden...så tillslut så blev det så många fel tryckningar och Hondans operativsystem (Windows) krashade och det resulterade i att hojen la sig..
Det där är ett skämt va?
Vanlig hederlig windows-bashing gissar jag, vilket många ju brukar svälja med hull och hår, så skämt vet jag inte om det är rätt ord. Hur som helst kan det naturligtvis inte vara sant, ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle implementera en liten säkerhetskritisk realtidscontroller med windows i botten. Det är liksom inte det det är avsett för.

Nyteknik skrev:
2684130
Haydens talang styrks inte av hans titel i MotoGP 2006; det är kontentan av vad Rossi, Corser och Mamola säger.

Detta skulle jag gärna vilja höra en härledning på. Hur fasiken får du det till detta?????

Mort skrev:
2684149 Hur som helst kan det naturligtvis inte vara sant, ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle implementera en liten säkerhetskritisk realtidscontroller med windows i botten. Det är liksom inte det det är avsett för.

Det finns en Windows-variant som just är designad för att kunna användas i RT-system. Tror just den typen av Windows används till Palm pilots, Tungstens och liknande också (dock inte av realtidskrav). Namnet på just den Win-varianten kommer jag inte på i skrivande stund, dock.

Sen om man använde det i Stoners hoj låter jag vara osagt. Har svårt att se att man överhuvudtaget ska behöva köra ett helt OS för att köra en TC. Borde räcka med en liten PIC, en FPGA/CPLD med kustomiserad RTL eller i absolut värsta scenario en mindre ARM-historia (t.o.m. detta verkar onödigt stort/komplext/dyrt).

:backontop

Last edited:
Nyteknik skrev:
2683884 Biaggi var aldrig vassare än Doohan i 500 men knappast så långt efter honom i talang som Hayden i jämförelse med Rossi. Min åsikt.

Jag är beredd att hålla med om att Biaggi är en större talang än Hayden. Jag har inga belägg för detta dock.

Av någon anledning är det många som håller talang högre än hårt arbete. Lustigt tycker jag - det är väl bra mycket mer imponerande att vinna VM än att inte göra det. Dessutom med mindre talang! Snacka om att Hayden är den verklige vinnaren. Jämfört med honom är Biaggi en förlorare.

Vad är det med just talang som är så lockande? Varför hålls den högre än det verkliga resultatet?

nazurro skrev:
2684233Av någon anledning är det många som håller talang högre än hårt arbete. Lustigt tycker jag - det är väl bra mycket mer imponerande att vinna VM än att inte göra det. Dessutom med mindre talang! Snacka om att Hayden är den verklige vinnaren. Jämfört med honom är Biaggi en förlorare.

Vad är det med just talang som är så lockande? Varför hålls den högre än det verkliga resultatet?
Du kan inte ha följt diskussionen speciellt uppmärksamt. Dina frågor besvaras av bland andra Teddy och Elwe.

Nyteknik skrev:
2684130Ja, eftersom Rossi citeras i den här tråden och uttrycker en liknande hållning som Corser och Mamola angående TC. Innebär det att jag "blandar in" Rossi i tråden och ämnet?
Du blandar inte det i mitt svar utan att jag nämnt Rossi. Så svårt kan det väl inte vara att förstå?
Nyteknik skrev:
Precis: Haydens talang styrks inte av hans titel i MotoGP 2006; det är kontentan av vad Rossi, Corser och Mamola säger.
Förjävligt att det inte är talangen som styr vem som vinner, då hade Biaggi haft många titlar i stora klassen :rolleyes:

nazurro skrev:
Av någon anledning är det många som håller talang högre än hårt arbete. Lustigt tycker jag - det är väl bra mycket mer imponerande att vinna VM än att inte göra det. Dessutom med mindre talang! Snacka om att Hayden är den verklige vinnaren. Jämfört med honom är Biaggi en förlorare.
Huvudet på spiken!

Det är ju alltid en liten tröst att komma dragandes med talang, vad som hade hänt om inte om hade funnits, hur bra personen var i en annan serie osv.

Last edited:
Nyteknik skrev:
2684130
Har någon av dessa tre herrar ifrågasatt Haydens talang eller är det bara en roadracingestets egna slutsatser? Mamola var väl för övrigt lite av 80-talets Biaggi eftersom han inte heller lyckades vinna någon titel trots många försök.

valmers skrev:
2683601 Det finns vissa saker du behöver lära dig om sporthoj.com;

Det är helt okej att ifrågasätta Nicky Hayden. Det spelar ingen roll att han vunnit VM, för han är amerikan, har kört fyrtakt i USA och har sydstatsdialekt.

Det är inte okej att ifrågasätta Max Biaggi. Han har aldrig och kommer aldrig att vinna VM, men det spelar ingen roll. Han är bäst i världen ändå, för det har RR-esteterna bestämt.

:D Klockren kommentar :D

Busaberg skrev:
2683831 Men att han var i mästerskapsledning måste ju isåfall berott på "tur" då eftersom han aldrig körde ifrån Doohan? Oundviklig fråga med tanke på diskussionerna kring årets världsmästare.

Klart Doohan var den värdige mästaren, jag lade inga värderingar i påståendet att Biaggi höll på att snuva Doohan på titeln år ett, det är ett faktum bara.

nazurro skrev:
2684233 Jag är beredd att hålla med om att Biaggi är en större talang än Hayden. Jag har inga belägg för detta dock.

Biaggi tog 4 raka titlar i 250, hur många andra har gjort det? Enda anledningen till han inte har en knippe 500/MotoGP-titlar är för att hans karriär där råkade sammanfalla med kanske tidernas störste.

Last edited:
valmers skrev:
2683267 Väldigt många.
Jaså? Vilka då? Att anse att TC bör begränsas i MotoGP är inte samma sak som att förespråka brytarspetsar och båtmotorer.

valmers skrev:
2683293 Mamola är färgad av sina erfarenheter under sin aktiva karriär. Vad skulle han annars säga?

Att se ett gammalt 500-lopp är som att se på en hockeylandskamp från 80-talet. Intressant och nostalgiskt, men tempot är osannolikt lågt och förare och utrustning ser korpmässiga ut.
Mamola må vara färgad av sina egen karriär men han har vissa saker som vi inte kommer i närheten av och som gör hans åsikter intressanta och högst insatta.
han har tävlat på absolut högsta nivå och har efter sin aktiva karriär varit en del av GP depån och hela tiden varit betydligt närmare utvecklingen än någon av oss. Som gärdde på moset har han i princip varje år sedan han slutade testkört de vassaste GP-hojarna och kan således ge en mycket detaljerad bild av utvecklingen. Men visst avfärda hans kunskaper som nostalgiska.

Mort skrev:
2684149 Vanlig hederlig windows-bashing gissar jag, vilket många ju brukar svälja med hull och hår, så skämt vet jag inte om det är rätt ord. Hur som helst kan det naturligtvis inte vara sant, ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle implementera en liten säkerhetskritisk realtidscontroller med windows i botten. Det är liksom inte det det är avsett för.
Klart som fan de inte har Windows i Hondas GP-hoj. Dessutom är Stoner en kille som kraschar 90% pga framhjulssläpp och där har de ingen TC eller liknande.

valmers skrev:
2683601 Det finns vissa saker du behöver lära dig om sporthoj.com;

Det är helt okej att ifrågasätta Nicky Hayden. Det spelar ingen roll att han vunnit VM, för han är amerikan, har kört fyrtakt i USA och har sydstatsdialekt.

Det är inte okej att ifrågasätta Max Biaggi. Han har aldrig och kommer aldrig att vinna VM, men det spelar ingen roll. Han är bäst i världen ändå, för det har RR-esteterna bestämt.
Ingen har bestämt något mer än du som ju vet hur det ligger till och tillskriver folk åsikter till höger och vänster. Att folk framför en åsikt är ju en annan sak.

valmers skrev:
2683601När jag ser dagens MotoGP-stjärnor, som världsmästaren, Rossi, Melandri, Pedrosa med flera, ser jag fantastisk åkning i ett tempo som hade blåst alla halvoseriösa 80-talsförare av banan innan de hade hunnit tända morgonciggen.
Klart som fan tempot är högre nu eftersom förutsättningarna är annorlunda och bättre nu. Sätt dagens förare i den tiden och de skulle med få undantag (Rossi) inte vara snabbare än dåtidens snabbaste. En medelmåtta som Tamada skulle varit en medelmåtta 1980 också.

Last edited:
Läste om Stobarts BSB-team där dom var och tränade på Cartagena förra veckan. Vid det testet så upptäckte Shane Byrne att det var för mycket effekt på låga varv. Givetvist så fixar man till det med den lilla elektronikboxen så har man en snäll hoj att köra igen! Inget snack om att föraren måste ha känsligare hand här..:)

Phil Borley Technical director
“Shakey reckons the bottom end is a lot stronger with our Honda – almost too strong.
“That was interesting for us because when Jonathan Rea rode out bike at Bishopscourt he said he felt the power delivery was similar to his factory bike.

“We had already knocked the edge off the power during the season. I guess we’ll need to knock even more off it to make it more rider friendly.

“It’s okay right now for one or two fast laps but to ride it fast consistently is just hard work.

“We’re talking about getting it smoother off the bottom end in the 10-15 per cent throttle opening range.

“We have new electronics software to come to give us more options. ”

valmers skrev:
2684332 Vi får väl om denne otrolige talang sopar rent i WSBK eller inte.
Nu är du orättvis.
WSBK kräver inte lika mycket av föraren som i MotoGP och därför kommer Biaggi få svårt att briljera :rolleyes:

humlewtop.jpg

Gustav O skrev:
2684561Dessutom är Stoner en kille som kraschar 90% pga framhjulssläpp och där har de ingen TC eller liknande.

Att Stoner trots många krascher o Michelins oförmåga att ta fram "rätt" framförallt framdäck eller att han stod för långt bak i däcksledet hos Michelin då hjälper inte all TC i världen så slutar han ändå före tex Hopper o Elias m,fl..

Chris Ash skrev:
2684543Biaggi tog 4 raka titlar i 250, hur många andra har gjort det?

Sant, det är onekligen imponerande.

För er som minns, vilken/vilka var hans tuffaste konkurrent/konkurrenter under de åren? Var det fler än Ralf Waldmann eller var han den ständige 2:an under dessa år?

nazurro skrev:
2684655 Sant, det är onekligen imponerande.

För er som minns, vilken/vilka var hans tuffaste konkurrent/konkurrenter under de åren? Var det fler än Ralf Waldmann eller var han den ständige 2:an under dessa år?

Det var några av de absolut tuffaste åren i 250 någonsin.

Loris Capirossi, Tohru Ukawa, Tadayuki Okada, Tetsuya Harada, Olivier Jacque, Stefano Perugini, Doriano Rombomi, JP Ruggia, Jurgen Fuchs, Bröderna Aoki mfl...

Chris Ash skrev:
2684543
Biaggi tog 4 raka titlar i 250, hur många andra har gjort det? Enda anledningen till han inte har en knippe 500/MotoGP-titlar är för att hans karriär där råkade sammanfalla med kanske tidernas störste.
Hur många andra har varit patetiska nog att stanna kvar i 250 i hundra säsonger? Världsmästaren kunde ju ha stannat i AMA SBK i fjorton säsonger till och tagit en massa titlar. Eller också ville han ha en riktig världsmästartitel. Nu har han det. Vad har Biaggi?

Last edited:
Gustav O skrev:
2684561 Att anse att TC bör begränsas i MotoGP är inte samma sak som att förespråka brytarspetsar och båtmotorer.

Mamola må vara färgad av sina egen karriär men han har vissa saker som vi inte kommer i närheten av och som gör hans åsikter intressanta och högst insatta.
han har tävlat på absolut högsta nivå och har efter sin aktiva karriär varit en del av GP depån och hela tiden varit betydligt närmare utvecklingen än någon av oss. Som gärdde på moset har han i princip varje år sedan han slutade testkört de vassaste GP-hojarna och kan således ge en mycket detaljerad bild av utvecklingen. Men visst avfärda hans kunskaper som nostalgiska.
Ja, jo, brytarspetsar slutade man använda runt 1970 även om de första av Yamaha:s produktionsracermodeller fortfarande hade brytarspetsar. Det gick att ställa in brytarspetsarna mycket mer noggrant än den dåvarande elektroniska tändningen, men inställningen för brytarna varade mellan 12:00 och lunch. Därför valde de flesta att sätta på elektronisk tändning.
Den enda båtmotorhojen som jag känner till är den med Cresentmotor, en trepip som Billy Andersson var med och tog fram. Vill minnas att Bruno Kneubuhler körde den någon deltävling i VM. Det var inte omedelbart uppenbart att det var feltänk eftersom tillräcklig effekt fanns, luftmotståndet var lågt och körställningen bekväm för en mindre förare. Som vanligt är det skitlätt att i efterhand döma ut saker ... Om misslyckanden förlöjligas eller inte tolereras så sker ingen utveckling alls ...

Ser på din mer ödmjuka inställning Gustav att du själv varit med i hetluften. Den som inte har det får lätt för sig att han/hon skulle hamna på övre halvan i ett race, vilket automatiskt ger denne anledning/kunskap att kritisera förare som kvalar in långt ner i fältet. Lite roande (på gränsen till löjeväckande) att se ...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman