WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
imaster skrev:
2681560utan något elektroniskt hjälpmedel utan bara ren info så att föraren vet hur mycket han kan gasa innan det släpper helt...
Det känner man och rättar till långt innan man registrerat något som dyker upp på en display, tror jag.

sandstream skrev:
2681515
Förstår att du vill dra det hela till sin spets men det känns inte så relevant eftersom du verkar vara emot allt så fort en dator är inblandad.
Ska man hårddra det hela så borde kanske datorerna förbjudas även när hojen tas fram, R&D-avdelningarna får enbart använda lera och pappkartonger :D
Hårddra vet jag inte precis ... jag bara extrapolerar lite ...
Behöver visst förklara ännu lite tydligare.
Nej, jag har inget emot datorer som sådana ... jag har använt dem sedan slutet på 80-talet i arbetet och hade min första privata 1981 .. jag har konstruerat många olika produktionsmaskiner som styrs med allt från PLC till PC. I produktionen, för att ta bort slitsamma och monotona arbetsmoment, fungerar de jättebra. De har också fördelen att du inte behöver utbilda folk till någon större yrkesskicklighet utan det går bra med "känna-till-kunskap", dvs vilka knappar man ska trycka på och i vilken ordning. All den kunskapen är sådan kunskap som du kan ha på en lapp bredvid dig. En enkel checklista ...
Denna typen av arbetare är också lätta att ersätta om man nu vill det.

Så, verkar det vara ett kul scenario för den sport som vi gillar? Maskiner som sköter allt svårt eller farligt? Visserligen med någon åkandes med, men utan krav på några större insatser från denne ...

Så vill inte jag ha det ... jag vill att den som vinner ett race gör det för att han har skaffat sig kunskapen att behärska en lynnig, elak, stark hoj bättre än någon annan kan just då.
För att bevara den distinktionen mellan bra och dåliga förare så tycker jag att alla styrningar som aktivt går in och bitvis kör hojen åt föraren ska förbjudas!
Föraren ska köra hojen, inte en massa active driving aids ... behöver jag ta fler exempel?

imaster skrev:
2681560 Men om du har klämt lite på en styrdämpare nån gång så vet du att de är inte särdeles avancerade och tillför inget annat än säkerhet till körningen. Den hjälper inte AKTIVT till att styra hojen åt ett annat håll än det som föraren vill... Det som dagens TractionControl gör är att den ändrar beslutet som föraren gör med gashanden - i princip det enda som man själv kan kontrollera på bågen - och ser till att kraften inte kommer så fort som insprutet och gashanden kom överens om.
Jo tack, jag vet vad en styrdämpare är och hur den fungerar ;)

Jag håller helt med dig om hur TC fungerar och påverkar de beslut som föraren tagit, men...
En styrdämpare gör ju i princip samma sak, den korrigerar för fel som föraren orsakat indirekt pga wheelies, fel spårval etc. Vill inte jämställa en styrdämpare med TC men i grund och botten är det båda två hjälpmedel.

En annan fråga: Hur länge sedan var en förare i MotoGP allvarligt skadad pga en high sider?

Bearing skrev:
2681567 Det känner man och rättar till långt innan man registrerat något som dyker upp på en display, tror jag.
Den lilla personliga erfarenhet jag har av racing säger mig att när du väl påbörjat en riktigt high sider så är det redan försent, det går så våldsamt fort. Jag har haft släpp ut ur kurvor vid gaspådrag och enda anledning till att jag inte kraschat hittills är att jag gasat för lite, hade jag gasat mer hade jag aldrig kunnat rädda situationen.

elwe skrev:
...behöver jag ta fler exempel?
Nej :tummenupp

Last edited:
Fabrizio bröt iaf nyckelbenet när han skulle vara ersättare på Gresini-Hondan

själva grejen med TC och highsiders är att du kan gasa mer vårdslöst utan att få släpp och sen mothugget när du släpper av som skapar highsidern.

sen styrs ju hela balansen på hojen med gashanden så med lite gyrosensorer så kan TC inte bara kontrollera bakhjulsgreppet utan hela balansen i hojen i nästa steg.

Last edited:
Används det någon typ av bromshjälp på dagens GP-hojjar? Det gör det inte va? Och då är frågan, varför används inte det?

Borde väl inte vara särskilt svårt att "bygga bort" broms-skickligheten heller? Något som mäter om bakhjulet är i luften och något som mäter ifall framdäcket kanar...

Till er som förespråkar TC, tycker ni att "ABS" skulle vara tillåtet också?

Jag tycker det är roligt att köra hoj för att man själv styr allt (dubbla bromsar tex...) och man får stå för konsekvenserna när man inte gör rätt.

sandstream skrev:
2681618Den lilla personliga erfarenhet jag har av racing säger mig att när du väl påbörjat en riktigt high sider så är det redan försent, det går så våldsamt fort. Jag har haft släpp ut ur kurvor vid gaspådrag och enda anledning till att jag inte kraschat hittills är att jag gasat för lite, hade jag gasat mer hade jag aldrig kunnat rädda situationen.
Jag har kört på gokartbanor och fått spinn ur kurvorna, och en lowsider när bakhjulet släppte helt. Jag tror också det går fort, och det är därför man inte skulle ha nytta av en sladdisplay.

Om man skulle förbjuda hastighetssensorer på framhjulet tror jag man skulle kunna uppnå en bra kompromiss. Det skulle inte gå att göra särskilt sofistikerade reglersystem, men systemet skulle säkert kunna förhindra highsiders genom att titta på hastighetsökningen på bakhjulet.

sandstream skrev:
2681618 Jo tack, jag vet vad en styrdämpare är och hur den fungerar ;)

Jag håller helt med dig om hur TC fungerar och påverkar de beslut som föraren tagit, men...
En styrdämpare gör ju i princip samma sak, den korrigerar för fel som föraren orsakat indirekt pga wheelies, fel spårval etc. Vill inte jämställa en styrdämpare med TC men i grund och botten är det båda två hjälpmedel.

Undrar om du verkligen har koll på vad en styrdämpare gör, mer än rättar "fel", den är en del av fjädringen under nerlägg, den är alltså inte enbart till för att skydda mot styrslag.
Du vill inte jämställa den med TC, men ändå tar du upp den?

Bearing skrev:
2681737
Om man skulle förbjuda hastighetssensorer på framhjulet tror jag man skulle kunna uppnå en bra kompromiss. Det skulle inte gå att göra särskilt sofistikerade reglersystem, men systemet skulle säkert kunna förhindra highsiders genom att titta på hastighetsökningen på bakhjulet.

Låter som en bra lösning, AMA Superbike har det förbudet.
Rossi om TC:
"I miss the 500 still. The electronics is so important now and this makes the rider less important. I would like that the rider controlled more the motorcycle but maybe with so powerful bikes now it would not be possible to ride these bikes without the electronics. For sure it is easier to ride them. When I came from 250 to 500 the power was so quick. I had to learn to control the 500 throttle and to slide. It was more fun, more exciting. I don’t know what can be done to give control back to the rider, but I see that the young rider from 250 now can go fast from the first races. In Qatar when Stoner begins to have tire trouble, I can catch and pass him, but only when the tires are sliding. With new tires and all the electronics I cannot catch him. These bikes are very fast and very good, but it is true that, compared to the 500, they are boring.”

oFFkeFF skrev:
2681764 Undrar om du verkligen har koll på vad en styrdämpare gör, mer än rättar "fel", den är en del av fjädringen under nerlägg, den är alltså inte enbart till för att skydda mot styrslag.
Du vill inte jämställa den med TC, men ändå tar du upp den?
Jag tar upp den eftersom den hjälper till att rätta till fel som föraren gör. Vad jag är ute efter, och som du borde ha förstått nu, är att det inte är helt enkelt att göra en gränsdragning mellan vad som är en aktiv förarhjälp och vad som inte är det.

PierFrancesco skrev:
2681779 Låter som en bra lösning, AMA Superbike har det förbudet.
..

Man hade ett förbud mot TC innan i AMA. Men den upphävdes i slutet på säsongen i år. Så nu är det tillåtet där.

Anledningarna var att man kunde inte definiera vad som var TC och teamen kom på sätt att ha TC utan att det gick att bevisa att dom hade sånna. Hojarna lät ba-ba-ba-ba genom svängarna trots förbudet mot TC..

Det man gjorde var att bara gå på en hastighetsensor och varvtalet på motorn. När man fick en peak/hastig förändring så gick deras system in. Nu när det är tillåtet så har man andra system med fler givare. Så nu handlar det inte längre om att bästa team ska kunna fuska så bra man utan att nån kan bevisa att man har TC..

sandstream skrev:
2681821 Jag tar upp den eftersom den hjälper till att rätta till fel som föraren gör. Vad jag är ute efter, och som du borde ha förstått nu, är att det inte är helt enkelt att göra en gränsdragning mellan vad som är en aktiv förarhjälp och vad som inte är det.

Jo, det är visst en rätt enkel sak att göra den gränsdragningen.
Aktiv är aktiv, passiv är passiv.
En autopilot är en autopilot, och en pilot är en pilot, om inga system tillåts gripa in mot förarfel.
Ett fly-by-wire system kan tillåta dig göra extrema konster med ett flygplan, särskilt om det är instabilt, dock kan systemet hindra dig från att komma i spinn/problem, planet tar kontrollen från dig, eftersom det vet att du gör fel.
Det är AKTIVT. Tillåter man detta överlåter man åt piloten att kanske gå över gränserna, paja planet och sig själv, men ibland kan ett sådant move ändå lyckas, fastän datorna inte trodde det.
En styrdämpare är precis som bakstötdämparen en del av chassit, för att tillåta extremare gaffelvinklar, fungera som stötdämpare under nerlägg och till viss del mot styrslag/wobbel. Men en dator till en styrdämpare går aldrig in och aktivt rättar ett förarfel, eller gör förarens ingång i kurvan mer perfekt.

Skulle nu styrdämpare/bakstötdämpare/framgaffel vara något som "rättar" förarfel?

Känner på mig att utvecklingen TC mm sedan rasat iväg o att de flesta motogp förarna kan/vågar lägga mer/tidigare rulle än Valentino gör här även på de inledande varven! Verkar vara Brasilien o då är d ju några år sen..Vrid upp volymen ordentligt o njut!

http://www.youtube.com/watch?v=ZQGtSjzQhNs

PierFrancesco skrev:
Rossi om TC:
"I miss the 500 still. The electronics is so important now and this makes the rider less important. I would like that the rider controlled more the motorcycle but maybe with so powerful bikes now it would not be possible to ride these bikes without the electronics. For sure it is easier to ride them. When I came from 250 to 500 the power was so quick. I had to learn to control the 500 throttle and to slide. It was more fun, more exciting. I don’t know what can be done to give control back to the rider, but I see that the young rider from 250 now can go fast from the first races. In Qatar when Stoner begins to have tire trouble, I can catch and pass him, but only when the tires are sliding. With new tires and all the electronics I cannot catch him. These bikes are very fast and very good, but it is true that, compared to the 500, they are boring.”

Ja, rossi är numer en väldigt gammal stofil som bara tycker om gammalt junk :rolleyes:

elwe skrev:
2680444 Visst är det så ...
Är jag gammalmodig om jag fortfarande tycker att RoadRacing är en sport där FÖRARNA ska göra upp om vem som är bäst?

Det finns väl klasser i roadracing där förarna avgör i största grad, enhetsklasser. Typ 125Jr eller liknande, boxercup tror jag det hette som Stiggy körde nån gång. Där är det nog föraren som avgör (visst pengar i teamet ger mer möjlighet till träning osv). Men olika klasser har väl olika mål, tex produktionsracers har väl syftet att utveckla teknik i kombination med stimulerande racing och just enhetsklasserna har väl syftet att ge racing där förarskicklighet avgör. Men självklart skall förarna ha stor betydelse för placeringen, men i MotoGP skall även teamets kompetens och tillverkarens kvalitet på produkten även få påverka (i mitt tycke). Det är väl avvägningen som är den svåra biten, när blir balansen optimal mellan påverkan hos förare, team och fabrik. Det får inte bli som i F1 för ett tag sedan, där det räckte att man satt i en Ferrari så kom man på pallen.

Last edited:
Axxexs skrev:
2680817
För typ 10 år sen så kunde inte vem som helst köra en aprilia 250cc. Den var väldigt svårkörd och elak. Man var tvungen att alltid ha en viss % gas även under inbromsningar annars så skar den

:yoparty

Även om teamet/tillverkaren har stor betydelse anser jag fortfarande att föraren har största ansvaret. Givetvis är detta en avvägningsfråga, ingenjören anser säkert att han kan fixa något som går snabbare utan förarens misstag.
Jag tittar/kör roadracing för att se förare göra upp på banan, vilka som står i depån skiter jag i. Bryr mig inte heller om det står honda, ducati eller yamaha på tanken, även vissa tillverkare är bättre än någon annan ett visst år.
Bilracing fnös man lite åt innan, eftersom det var så mycket vilken bil som avgjorde man satt i, hojar var det fortfarande föraren som bestämde över. TC tar oavkortat bort beslut från föraren, hjälper dem visserligen att åka fortare, men tar helt klart bort en del av tjusningen med racingen..

PierFrancesco skrev:
Rossi om TC:
WORDS from a master!!!! :klappar

Last edited:
Är det inte i dokumentärfilmen "Faster" som någon säger i inledningen att i F1 så utgör bilen 80% och föraren 20% av den totala prestandan och att det omvända förhållandet gäller i MotoGP? Har för mig att det var något i den stilen..

Såg en intervju med en kille som var technical lead eller liknande för ett av F1-stallen, han påstod att F1 utgörs i grunden av 4 hyfsat lika delar.
1) effekt i motorn
2) aerodynamisk prestanda
3) däck
4) förare

Om man ser på dessa fyra egenskaper i MotoGP kan man nog säga att de flesta har effekt så det räcker (ogaj, Kawa och Sukkan ligger väl lite efter). Skillnaden ligger snarare i att få ner effekten i backen och detta med ett bra register (och här underlättare TC förstås). Vad gäller aerodynamik känns det inte som en avgörande faktor i MotoGP. Däck då. Tja, det är väl bara två däcktillverkare som finns representerade i MotoGP, Michelin och Bridgestone (right, eller är jag senil?). Då återstår föraren. Inte vill vi låta denna sista faktor få en klart mindre roll utan att tänka efter före?

Själv är jag kluven i frågan. Jag ser det hårda och charmiga i att helt slopa TC (det var bättre förr och allt det där) och det tar emot i mitt racing heart att 250cc-killarna som Stoner och Butter kommer som rookies i stora klassen och kör så pass långt fram som det faktiskt gjort denna säsongen. Samtidigt ska GP-hojarna vara cutting edge och de ska vara de snabbaste hojarna på planeten.

Kanske är en enkel och restriktiv "enhetsstyrning-TC" som distribueras centralt till alla teamen en bra kompromiss?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman