WSBK Anderstorp 1993

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Lite skön racing förr i tiden. 1.33.8 bästa tid av Carl Fogarty.

Måste säga hojarna verkar ju inte gå helt dåligt ändå. Jag ser nya bromspunkter jag själv ska prova :D

[YOUTUBE-ID]pk1xCVw8spE[/YOUTUBE-ID]

Dettaär från innan de byggde om kurvan efter flygrakan?
Häftigt klipp iaf

Vad jag vet, källa Nr18, har banan inte byggts om sedan slutet av 80 talet vad gäller bansträckning etc.

fett cool!!!

René Prang, #11 kraschar på start/mål vid varvningen... :gnissla

Dettaär från innan de byggde om kurvan efter flygrakan?
Häftigt klipp iaf

Ja tror inte det, kan hålla med om att de ser ut som de har ganska bra fart igenom, men har fått berättat för mig att de va en högfartsböj där tidigare, o det upplever jag det inte som på klippet, men svårt att se.
Finns säkert ngn som har fakta när den byggdes om. (EDIT: flera har redan svarat på de nu:) ) Hittar inget själv tyvärr... dock kördes senaste motogp där 1990, och banrekordet med motorcykel hålls av Wayne Rainey, Yamaha 500cc,1,31.107

Riktigt kul klipp annars och bra racing :tummenupp

Okej snacka om dålig koll man har, den såg inte speciellt skarp ut tycker den ser mycket skarpare ut när man är där o tittar

Kameran ljuger :) Fasen, man skulle ha kört där på 70 talet. Hojarna gick ner en växel och höll stumt igenom den kurvan :Bugar, iaf Formel 750 som Kenneth Stigefelt tävlade i. Och det var inga långsamma cyklar det...

Vurpade man hamnade man i en buske. Eller ett träd.

Ang. den tävlingen -93. Jag jobbade då i Hansen-kurvan. Böjen efter flygrakan blev min efter den ganska stenhårda smällen i Interserie-tävlingen 94 då en Penske Indycar tappade bakvingen på flygrakan och mulade in i posteringen i en otroligt hög fart.

Hur som helst, det var en intressant tävling. Minns när Piergiorgio Bontempi körde av i Hansen i kvalet. Då gällde inte "down is out" så jag sprang dit för att hjälpa den förtvivlade Italienaren ur surhålet. Puttade ut han på banan och han ville jag skulle hjälpa honom att hoppa igång hojen. Springaspringaspringa -litetskutt av liten italienare- blurrrrr. springspringspring. bluuurrBroo... Då lät det lite surt så jag backade undan och precis då kom jordens eldklot ur pipan som pekade rakt mot mitt ansikte :galen

Svedde ögonbryn och på den tiden var ju inte brandsäkerhet så noga heller :rolleyes: så jag hade på mig en sån där moderiktig seglarjacka i nylon, om ni minns dom. :D Den tog inte eld...

Sen så var ju Carl Fogarty... Äh, hålla på och tråka ut med massa historier. Kul var det i varje fall! Då...

Last edited:
Var där och såg tävlingen på plats:):tummenupp

Helt grymt, men inte lika häftigt som det sista GP ett par år innan.

Det är för j-vla tråkigt att vi inte kan ha några internationella tävlingar av den här kalibern längre i Svea rike.

Jag är nästan helt säker på att det va detta rejset jag kollade live på, satt på läktaren vid gamla starten o kollade =) Åkte 125a dit och på vägen hem bombade jag satan! hihi

Last edited:
Såg ett annat klipp från något år tidigare, då snacka Cralle Lindholm om ca 130 bakhjulshästar för hans hoj. Så ett par år senare (93) hade nog topp-eliten ändå 140 bakhjulshästar kanske? Med slimmad vikt runt 170 kg? Så fasen, då gick de där hojarna nog rätt bra ändå. Det syns!

jag va där, fick en Michelin keps av Fogerty men den söp jag bort på Oschersleben på 90-talet.

Cralle syns i bild väl?

Minst 50hk mindre, sämre bromsar, chassi och däck ändå kördes det på 1,33, mycket imponerande!
Tänk Foggy 93 på en standard '08 Blade med klibbiga däck, tiderna hade blivit låååga! :tummenupp
Det säger lite om VM förare, när sverige eliten inte har tagit den tiden ännu och de är inte långsamma..

Den kurvan byggdes om långt innan det. 1978 eller så...

Exakt, 1978 innan sista Formel 1-racet.
Atlas, aka halkhögern, var den kurva som ändrades sist, 1988. Då gjordes den en aning tajtare, för att avåkningszonen inte skulle vara för liten.

Minst 50hk mindre, sämre bromsar, chassi och däck ändå kördes det på 1,33, mycket imponerande!
Tänk Foggy 93 på en standard '08 Blade med klibbiga däck, tiderna hade blivit låååga! :tummenupp
Det säger lite om VM förare, när sverige eliten inte har tagit den tiden ännu och de är inte långsamma..
Jimmy Lindström körde väl 1.32.9 2007 i Pro Superbike på Anderstorp.

Tror nog även att om Pro kör där igen, med andra däck än Conti, så lär banrekordet ryka.

Skulle ju vara imponerande att se någon idag åka sådär på motsvarande cykel.
Gamla zxr som ser ut som touring-lok, vem hade kunnat ana att de gick sådär fort? ;)

Husker dette løpet godt, var mek. for Rolf Kåre Valderhaug på nybygget Yamaha YZF750SP og hadde wildcard for dette løpet. Ble en 19pl i heat 1 og 14pl i heat 2.
Vi var kjempefornøyd med plasseringene siden sykkel ble ferdig bygget på torsdag før løpshelgen. Den påfølgende helgen ble det kjørt Norsk mesterskap på Rudskogen, hvor Rolf K. satt ny banerekord (58.93), denne rekorden stod i 8 år, så det var raske sykler den gangen også.

Fy fan vad mäktigt! :yoparty

Måste väl varit -93 då, som man var där med 125:an och kollade.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti