WSBK Anderstorp 1993

Skulle ju vara imponerande att se någon idag åka sådär på motsvarande cykel.
Gamla zxr som ser ut som touring-lok, vem hade kunnat ana att de gick sådär fort? ;)

Inga problem, de förarna som klarar det finns i VM.

Någon som minns vad Cralle, Andersson, Linden & co körde i Nordic Superbike runt 89-90? Med gatdäck och helt original FZR 1000 och GSX-R 1100? Någon modig körde CBR 1000 och ZX10 minns jag, och det gick inte direkt sakta. Visst, ny asfalt, men det hjälpte föga mot Metzeler Comp-K och 235kg blysläde. 1.40?

OK, då har dom trots allt varit i närheten av rekordet!
Jag gjorde en djupdykning i arkivet här på banan i våras, Fogarty körde 1,33.48 under race 2.
Tiden gick långsammare på den tiden :D såja. Nu hittar vi ursäkter för varför vi fortfarande inte kör snabbare än för snart 20 år sedan.

Hojarna har kanske inte blivit så inihelsike mycket bättre ändå :)
Försökte Googla lite, men hittade inget. Men på YouTube i en annan video säger dom att hojarna 1991 hade 130 på bakhjulet. Så 2 år senare, bör de haft iaf 140 på bakhjulet. Jag tror som sagt även att hojarna vägde rätt lite då. Kanske runt 170 kg. Detta är ett rätt bra vikt / effektförhållande. Det syns även i videon att hojarna ser ut att gå riktigt bra. Värstingbromssystemen på den tiden var nog inte nämnvärt mycket sämre än idag.

Så jag tror inte det var "hinkar" eller dåliga hojar alls som var i WSBK då. Däcken vad jag kan se rullar ju fint oxå och grepp verkar de ha gott om. Även fast det såklart alltid släpper. Toppteamen då hade med all säkerhet oerhört klibbiga och bra däck!

Vad körde Cralle på 93 ?? Och när han kom upp en helg 96 eller 97 med sin Pro Superbike Yamma från tyskland? Jag borde veta mekade vid båda tillfällena..

Skulle ju vara imponerande att se någon idag åka sådär på motsvarande cykel.
Gamla zxr som ser ut som touring-lok, vem hade kunnat ana att de gick sådär fort? ;)

ZXR750R touring-lok? Vad i helvete, det är få hojar som ser mer race ut!
(sen är ju gat-hojen i och för sig ett tugnt as)

Angående effekt siffrorna, låter inte 140hk lite lite? Har för mig t ex att RC45:an hade 160hk när den kom.

ZXR750R touring-lok? Vad i helvete, det är få hojar som ser mer race ut!
(sen är ju gat-hojen i och för sig ett tugnt as)

Angående effekt siffrorna, låter inte 140hk lite lite? Har för mig t ex att RC45:an hade 160hk när den kom.

Precis! Annat än dagens slimmat skit som kommer med Tyskröv från fabrik.

RC45 hade 120hk på pappret, kanske 100 på bakhjulet. Standard.

Underbart att se Cralle där, när ska jag ta mig tid att rippa all racing jag har på VHS...

Hojarna va inte så väldigt mkt sämre då nej, kolla här hur en standard YZF750R från -93 kommer 1,6 sekunder efter en GSXR1000 K6 runt Cadwell med samma förare.

[YOUTUBE-ID]rSyPkiTgifU[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=rSyPkiTgifU

Försökte Googla lite, men hittade inget. Men på YouTube i en annan video säger dom att hojarna 1991 hade 130 på bakhjulet. Så 2 år senare, bör de haft iaf 140 på bakhjulet. Jag tror som sagt även att hojarna vägde rätt lite då. Kanske runt 170 kg. Detta är ett rätt bra vikt / effektförhållande. Det syns även i videon att hojarna ser ut att gå riktigt bra. Värstingbromssystemen på den tiden var nog inte nämnvärt mycket sämre än idag.

Så jag tror inte det var "hinkar" eller dåliga hojar alls som var i WSBK då. Däcken vad jag kan se rullar ju fint oxå och grepp verkar de ha gott om. Även fast det såklart alltid släpper. Toppteamen då hade med all säkerhet oerhört klibbiga och bra däck!

Det var inga bra ursäkter. Minimivikten var betydligt högre då än idag. Har för mig det var 175kg för 750cc, medan Ducati behövde väga 160. Det modifierades lite allt eftersom, efter 93, och Ducati tog fram ett lite större borr. Även fast Russel på den aptunga ZXR:en gjorde heroiska saker för att hänga med. Den vägde mer än minimivikten sa...

:) En GSX-R 750 som man hänger lite extra vikt på är nog ganska nära vad en Superbike var då. Hur lätt är det att köra 1.32 med en sådan?

Minivikten var 165kg och cralles hoj var för lätt så vi fick vikta på den!

Hojarna har kanske inte blivit så inihelsike mycket bättre ändå :)

Jo det har dom!

Men nu jämför vi ju banrekord satta av gamla världsmästare på gamla VM-cyklar med vad svenska förare har presterat på den senare tiden på superstock cyklar.

Ta hit WSBK förare på WSBK hojar idag så ska du nog se att det där rekordet ryker all världens väg... Och det är väl ändå en mera rättvis jämförelse.

Äpplen och päron tycker jag, men ändå en sjuk bedrift att köra så pass fort på dom där gamla hojarna!!! :tummenupp

Regel var ju minivikt på 165 kg men hojarna vägdes men den resterande bensinen (dom tog ju bränsleprov av och till, så man var tvungen att ha bensin kvar. Vi visste att hojen vägde 163 kg så vi la till 2 kg bensin när dom helt plötsligt skulle väga med tom tank..Så efter vi tömt tanken och dom godkänt förgasarna så la jag dit 2 kg bly undertanken innan vägningen och hojen vägde exakt 165 kg..Detta skedde på en EM tävling 91..

Kollade lite tider på worldsbk.com men de gick bara ner till 98 och tex.
Bästa tid:
Monza '98 1,46,866
Monza '10 1,42,121

Donnington '98 1,33,880
Donnington '09 1,29,664

Vet inte om något är ändrat på dessa banor under tiden, sen är det ju lite skillnad på 93 och 98 vad det gäller hojarna.

VM förare på Anderstorp med Ten Kate Honda 2010 runt låga 1,20?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti