WSBK 2008: Philip Island - Race 3 & 4

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Racingforumet vore ganska tråkigt om bara du och någon till fick uttala sig. Nyteknik skulle till exempel inte få yttra sig alls om man hårddrar vad du säger. Det vore synd.
Det vore som sagt väldigt synd. Men jag känner inte att jag kvalificerar in som kunskapslös enligt elwes definition. Jag har faktiskt tävlat. Dessutom i den finaste SM-klassen. Nionde kvaltid! Jag tycker elwes ensidiga racerperspektiv tillför enormt mycket till Racingforumet och vill se fler åsiktsmaskiner med race-koll skriva här.

Det är klart att det finns en koppling, inläggen blir oftast intressantare att läsa desto närmre WSBK 2008 skribenten varit. Men jag tycker inte att det är en 1:1-mappning mellan läsvärt och kvaltider. Har även läst direkt dåliga uttalande av SM-vinnare.

Jag håller med Peno, det vore rent ut sagt skittrist om det bara var Sverige-eliten som fick uttala sig eller bara de som själva tävlar eller har tävlat.

Nackdelen, och den stora fördelen, med ett öppet forum är att vem som helst kan uttrycka sin åsikt. När man väl har gjort det får man räkna med att någon annan tycker annorlunda, oavsett om det är rätt eller fel. Eftersom det är ett diskussionforum, (vilket många gnällspikar som själva inte bidrar med något annat än gnäll verkar ha missat), får man finna sig i att en, två eller flera diskuterar en sak som man själv kanske tycker är urtråkig eller uttjatad. Det som jag uppfattar som tjafs kanske ger dem något, vad vet jag och vem ger mig rätt att säga att det är fel?

Stör man sig på någon finns det en ignore-funktion.

Sen kan man ju tänka på vilken ton man har, saker missuppfattas lätt i skrift och att lägga till en smiley är aldrig fel :)

Jag har faktiskt tävlat. Dessutom i den finaste SM-klassen.
Ett typexempel på ett inlägg som antingen bara är till för att reta folk eller borde ha kompletterats med en smiley, tex ;)

Last edited:
Förutom att han vurpade bort sig och fick ganska exakt 0 poäng med sig.Men det kanske var det som var avsikten...

Fast jag vivlar på att han ramlade för att det var ett dåligt ställe att köra om på.

Som jag skrev i förra inlägget så nöp han ju frambromsen för hårt så att bakhjulet lättade, och med lätt nedlägg så blev det kraftig obalans med wobbel i hela hojjen som följd.

Jag håller med Peno, det vore rent ut sagt skittrist om det bara var Sverige-eliten som fick uttala sig eller bara de som själva tävlar eller har tävlat.

Jag tycker att du har fel :D
Dina inlägg gäller inte förens du har minst en pallplats i R-1000. :tungan
Tills dess gills inte några av din inlägg :arsele
Så du kan sluta skriva nu.

Last edited:
Jag tycker att du har fel :D
Dina inlägg gäller inte förens du har minst en pallplats i R-1000. :tungan
Tills dess gills inte några av din inlägg :arsele
Så du kan sluta skriva nu.
Problemet är att jag aldrig kommer att få skriva då, och det skulle göra alldeles för många alldeles för glada :gnissla

En mer passande smiley hade varit :mattias eller :fakta.

:D
Man måste ha tillbringat många kvällar i garaget med en tvåtaktare som varmkörs för att hålla med om det! :fakta

;)

Last edited:
Att man ligger straxt bakom till sidan om någon efter en raka när det är dax att vara man eller mus vid inbromsningen är ju inget konstigt.
Självklart har du rätt i det, men han låg ju nästan tio cykellängder bakom 5 sekunder innan kraschen, så han var jävligt mycket man där.

Hade Nieto gjort en dålig inbromsning hade det förstås kunnat funka, men när det visade sig att han också var man och Biaggi var tvungen att avbryta blev det en rätt hårig inbromsning.

Last edited:
Racingforumet vore ganska tråkigt om bara du och någon till fick uttala sig.
Självklart ... är det någon som har föreslagit det?

Kan man inte tåla att folk har olika erfarenheter, och utifrån dem ger uttryck för sina synpunkter i en fråga som engagerar så många, bör man skaffa sig ett eget forum och där tala om vem som får yttra sig samt hur.
Öhhh? Det är ju just det jag gör, ger uttryck för mina synpunkter baserat på mina erfarenheter ... ska jag inte göra det bara för att jag kanske råkar ha lite mer erfarenhet av racing än de flesta? Är du emot betyg i skolan också?

Din syn på saken om hur "man" resonerar i olika situationer tror jag är ett uttryck för hur du skulle betett dig i liknande situation. Flera andra med Biaggis enorma erfarenhet och skicklighet hade kanske inte varit lika heta på gröten?
Självklart vet jag vad som händer i racesituationer. Efter alla år jag tillbringat i depåer här och där så känner jag många racingkillar. Spannet för hur man beter sig i en racesituation var inte speciellt stort när man väl hade lämnat debutantklassen och körde SM, danska eller norska mästerskapen eller VM.
När det gäller Biaggi's tabbe så ser jag väldigt väl vad misstaget berodde på och vet precis hur det känns när dörren du tänkte gå in genom, stängs. Dessutom är jag ganska säker på varför han satte sig i den aktuella situationen och naturligtvis förbehåller jag mig rätten att förmedla vad jag, utgående från min erfarenhet, anser att det berodde på.
Jag tycker t o m att det är bättre att göra det än att bara gissa ... :)

Självklart har du rätt i det, men han låg ju nästan tio cykellängder bakom 5 sekunder innan kraschen, så han var jävligt mycket man där.

Hade Nieto gjort en dålig inbromsning hade det förstås kunnat funka, men när det visade sig att han också var man och Biaggi var tvungen att avbryta blev det en rätt hårig inbromsning.

Helt korrekt :tummenupp
Men inget ovanligt. Ibland går det, ibland inte :D
Den här gången gick det inte.
Sen har dom ju svårt när suckorna verka köra med turbo eller något.
Dom går ju sjukt fort på rakorna.

Problemet är att jag aldrig kommer att få skriva då, och det skulle göra alldeles för många alldeles för glada :gnissla

;)

Jora. Du kommer ta några palplatser i sommar, trots att du valt att byta ner dig till Skramlaha. :D

Last edited:
Självklart ... är det någon som har föreslagit det?

Öhhh? Det är ju just det jag gör, ger uttryck för mina synpunkter baserat på mina erfarenheter ... ska jag inte göra det bara för att jag kanske råkar ha lite mer erfarenhet av racing än de flesta? Är du emot betyg i skolan också?

Självklart vet jag vad som händer i racesituationer. Efter alla år jag tillbringat i depåer här och där så känner jag många racingkillar. Spannet för hur man beter sig i en racesituation var inte speciellt stort när man väl hade lämnat debutantklassen och körde SM, danska eller norska mästerskapen eller VM.
När det gäller Biaggi's tabbe så ser jag väldigt väl vad misstaget berodde på och vet precis hur det känns när dörren du tänkte gå in genom, stängs. Dessutom är jag ganska säker på varför han satte sig i den aktuella situationen och naturligtvis förbehåller jag mig rätten att förmedla vad jag, utgående från min erfarenhet, anser att det berodde på.
Jag tycker t o m att det är bättre att göra det än att bara gissa ... :)

Ser att du quotade hela mitt inlägg utom det om Hayden:D
Nej, jag är inte emot betyg i skolan.

I övrigt känner jag till att du med största sannolikhet har mer erfarenhet av seriös racing än någon annan av de som aktivt deltar i diskussionerna på detta forum. Den erfarenheten är naturligtvis oerhört mycket värd när man uttalar sig om racinghänddelser av ifrågavarande slag.

Att dock med den erfarenheten som du besitter, samt vetskapen att många av de andra aktiva i diskussionen har kört noll tävling, enstaka SM- eller rookierejs, inleda sitt inlägg med fråga om hur många som kör/kört racing seriöst i några år tyckte jag var lite överdrivet. Vidare indikerar det att man tycker att folk som inte besitter så stor personlig erfarenhet av seriös racing, bör hålla inne med sina åsikter.

Biaggi:

– In race two I was really near Nieto, he braked early so I had too downshift with the gear which was quite hard in this race so I lost the control of the machine falling to the ground again.

www.superbikeplanet.com

Biaggi:

– In race two I was really near Nieto, he braked early so I had too downshift with the gear which was quite hard in this race so I lost the control of the machine falling to the ground again.

www.superbikeplanet.com
Hoppla, det var alltså den usla slirkopplingen som ställde till det.

Släpp sargen nu NT, Biaggi gjorde ett misstag, vad är det du med en dåres envishet försöker bevisa? Att det inte var ett förarmisstag utan att det berodde på yttre omständigheter bortom Max kontroll :va

Hoppla, det var alltså den usla slirkopplingen som ställde till det.

Släpp sargen nu NT, Biaggi gjorde ett misstag, vad är det du med en dåres envishet försöker bevisa? Att det inte var ett förarmisstag utan att det berodde på yttre omständigheter bortom Max kontroll :va
Det kan ju tänkas vara en kombination av saker eller hur...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti