WSBK 2008: Philip Island - Race 3 & 4

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Dorna får se till att de får tillbaka Kejsaren i depån då!

Biaggi, Elvis och Tomten lär nog dyka upp i GP-depån ungefär samtidig.
Vi vet ALLA vad du tycker om "kejsaren", och vi vet alla vad Nyteknik tycker. Ni ältar samma skit i varenda jävla racing-tråd! Trådar som annars hade varit betydligt mer läsvärda.

Swedie snälla, ta bort dessa envetna individer från racingforumet.

Last edited:
Vi vet ALLA vad du tycker om "kejsaren", och vi vet alla vad Nyteknik tycker. Ni ältar samma skit i varenda jävla racing-tråd! Trådar som annars hade varit betydligt mer läsvärda.

Swedie snälla, ta bort dessa envetna individer från racingforumet.

Nej f-n, jag tycker det är skitkul när de pucklar på varann. Och liksom försöker balansera på gränsen till banning. Mer som saltet på oxfilen än håret i pizzan om man säger :D

Last edited:
Jag börjar svänga lite vad gäller ducce cup. Tycker känslan börjar sätta sig av att de har liiite edge.
Svårt att säga vad det är dock, för de går saktare på rakan och väger mera??
Kanske egentligen mest det som Bayliss sa på intervjun "due to the bike... I was able to run a bit softer tires...". Och onekligen ser det ju ut som att Duccarna får upper hand framåt slutet av loppen.
Och är då däckskonsumtionen en oegentlig fördel som borde kompenseras i reglementet? Kanske, eftersom målet är att skapa en jämn serie.
Fast samtidigt borde man väl inte bestraffa goda konstruktioner, då vore det ju bättre med enhetsserie?
Tur man slipper bestämma :D

Dorna får se till att de får tillbaka Kejsaren i depån då!

Jag tror snarare de får satsa på mer intressant racing för att bli intressanta igen. MotoGP förra året var en triumf för oss Ducati-fans men det vore dumt att påstå att det var en intressant och rolig säsong. Jag hoppas starkt på Toseland inför årets säsong, jag har gått från ett märkesfan till ett förarfan i år... ;)

Fast jag tvivlar starkt på att MotoGP kan konkurrera med WSBK i underhållningsvärde.

MotoGP får nog passa sig lite för jag tror inte att du är den ende som resonerar så.

Jag såg inte så mycket av WSBK förra säsongen, men de fyra race jag har sett i år har faktiskt varit roligare och bjudit på bättre underhållning än ganska många av MotoGP-racen 2007.

WSBK börjar gå om MotoGP i underhållningsvärde tycker jag.

Det har jag tyckt sedan 2004 när Ducati-cup eran upphörde. Visst är MotoGP kul & jag missar inte ett race av vare sig 125cc 250cc eller MotoGP.

Men det är mer action i WSBK/SS600. Samt att det är betydligt fler förare till start än i GP vilket gör racen roligare att titta på.

Biaggi är nog glad att det bara var handleden.
Det var ju inte allt för långt borta att han fick moppen på sig va?
Trist att han bröt sig, men som sagt, det var inte långt borta att det gick betydligt värre.

Jäkligt imponerande körning fram till dess dock, kul att se! Nästan mer dramatik den här helgen än i hela förra årets MotoGP-säsong. :tummenupp

Om du kan ge en förare som Biaggi värdefulla råd i race management har du flis att tjäna.
Det är sött att du försvarar honom, men jag tvivlar på att han själv tycker att det var ett bra försök. Det var ju inte så att han var speciellt nära att lyckas komma om. Fel gör alla, och man måste satsa för att lyckas, men det betyder inte att alla satsningar är bra.

Jag tar tillbaka allt, Biaggi gjorde inget misstag, det var helt rätt att en massa varv från mål göra ett omkörningsförsök, bromsa på sig och krascha. All heder till Biaggi.

Så, nu borde NyTeknik kunna varva ned.

Jag tar tillbaka allt, Biaggi gjorde inget misstag, det var helt rätt att en massa varv från mål göra ett omkörningsförsök, bromsa på sig och krascha. All heder till Biaggi.
Skönt när folk tar sitt förnuft till fånga och inser att en påbromsning och krasch inte är något misstag utan ren och skär taktik :D

Last edited:
När en hemmapulare delar ut allvarligt menade råd till Biaggi är måttet rågat.
Om man är för ivrig i sina försök att skada andra är det lätt hänt att man gör sig själv illa :pannkyss

Inte fan va omkörningsförsöket så dumt som geten gjorde.
Däremot så är det ju en sjukt hårig inbromsning efter den raksträckan, där man börjar svänga försiktgit in kurvan och sen bromsar.

Han fick felvikt i inbromsningen och den gick upp på framhjulet. Och eftersom det redan svänger så blir det en jävla obalans när hojjen lutar, och det gick som det gick.

Att man ligger straxt bakom till sidan om någon efter en raka när det är dax att vara man eller mus vid inbromsningen är ju inget konstigt.

Lite rookie-misstag att nypa upp hojjen på framhjulet. Men det händer ju även dom bästa mellan varven. (som vi såg)

Men omkörnings försöket var det inget fel på.

Hur många är det egentligen här som kör/kört racing seriöst under några år?
Det är väldigt lätt att vara efterklok, men det är inte det man är mitt i en situation.

Biaggi var självklart skitsur för att han självförvållat klotade i första racet! Det gjorde att inställningen inför race 2 var lite mer obalanserad och irriterad.
I det läget är man lite mer riskbenägen, lite mindre hänsynsfull och lite mer aggressiv.
Normalt har man en "second plan" när man gör en manöver som till viss del beror på hur närliggande medtävlare beter sig. Är man sur från början så skippar man ibland den där sista utvägen och satsar allt på ett kort. En helt naturlig reaktion i det läget Biaggi befann sig. Som tävlingsmänniska funkar man så ...

Man gör många misstag under ett race men klarar sig oftast på "reservplanen". Skippar man den så tål det ingen felbedömning alls. Han valde iaf bort alternativet att smälla in i Nieto och hoppas att bägge skulle klara sig ...

Hur många är det egentligen här som kör/kört racing seriöst under några år?
SNIP...

Racingforumet vore ganska tråkigt om bara du och någon till fick uttala sig. Nyteknik skulle till exempel inte få yttra sig alls om man hårddrar vad du säger. Det vore synd.
Kan man inte tåla att folk har olika erfarenheter, och utifrån dem ger uttryck för sina synpunkter i en fråga som engagerar så många, bör man skaffa sig ett eget forum och där tala om vem som får yttra sig samt hur.
Din syn på saken om hur "man" resonerar i olika situationer tror jag är ett uttryck för hur du skulle betett dig i liknande situation. Flera andra med Biaggis enorma erfarenhet och skicklighet hade kanske inte varit lika heta på gröten? Hörde jag Hayden 2006?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti