WSBK 2008: Philip Island - Race 3 & 4

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
vad tittar du på när det är superbike på TV,
Biaggis körstil är så clean att man blir rörd t o m på Ducati som är en brottarhoj jmft med det mesta han kört förut. GP-omkörningar när man blåser om i tajta inbromsningar är en fröjd att se och har blivit vanliga nu i Superbike när Biaggi, Checa och Nieto m fl finns i startfältet. Visst är det kul när Xaus eller Haga tränger sig förbi på in- och utsidan men variationen av stilar skapar bra underhållning.

och där hamnade du på min lista över ELAKA personer....:huvet

njutar man av att nån kraschar så är men fan inte klok...

Jag njöt inte av att han kraschade, jag njöt bara av att han inte tog några poäng. Hade njutit precis lika mycket om det hade berott på tekniska fel så jag är bara lite elak:)

Men du, det var ju faktiskt ett väldigt dumt omkörningsförsök. Han chansade och upptäckte för sent att chanstagningen inte kommer att gå hem. Resultat, total missär.
Skillnaden mellan ett misstag och en lyckad manöver är på den här nivån inte stor. Varför var det ett dumt omkörningsförsök?

"In race two I was really near Nieto, he braked early so I had too downshift with the gear which was quite hard in this race so I lost the control of the machine falling to the ground again."

www.superbikeplanet.com

"In race two I was really near Nieto, he braked early so I had too downshift with the gear which was quite hard in this race so I lost the control of the machine falling to the ground again."
skumt för på filmen ser man klart och tydligt att bakhjulet går upp i luften så det var nog inte bara en nerväxling utan kanske så att kan växlade ner under tiden hjulet var uppe i luften och började gå i sidled, när hjulet sen landade så vart det studs och krasch.

Skillnaden mellan ett misstag och en lyckad manöver är på den här nivån inte stor. Varför var det ett dumt omkörningsförsök?

www.superbikeplanet.com
Jag har ingen lust att älta det här. Jag tycker inte att han var särskilt nära när han försökte gå om, inte nära nog för en förbibromsning. Men det är inget jag vet, eller har någon erfarenhet av, så jag vill inte spekulera vidare om den saken.

Det är väl klart att man inte enbart använder motorbroms efter rakan i WSBK...

:confused:
ja men på hans uttalande verkar det som om det var bara nerväxlingen som orsakade kraschen, skulle han inte bromsat så hjulet lyfte och hojjen snedsällde sig så hade nerväxlingen kanske inte orsakat någon krasch...

När jag tänker efter så har jag nog aldrig fått svar på en fråga i Racingforumet. Det är lite "klubben för inbördes beundran" över er killar.

Vad har du frågat då? fråga på så ska vi se om jag kan svara. Jag tycker nog att man får svar allt som oftast här, jag är också ny inom racing :)

Men jag håller med, lite "klubbkänsla" är det väl ibland men så blir det på ett forum med en klick människor som även träffas IRL. Det blir interna skämt och dispyter.

Vad har du frågat då? fråga på så ska vi se om jag kan svara. Jag tycker nog att man får svar allt som oftast här, jag är också ny inom racing :)

Men jag håller med, lite "klubbkänsla" är det väl ibland men så blir det på ett forum med en klick människor som även träffas IRL. Det blir interna skämt och dispyter.

Jag undrade varför nästa WSBK-tävling är först om en månad. Brukar det inte vara varje helg?

Varför dröjer det så länge till nästa race? Kör de inte varje helg? Får ju abstinens...

de väntar på att det ska bli varmare i europa. Man kör 1-2 helger/månad

April 6
Spain
Valencia

April 27
Netherlands
Assen

May 11
Italy
Monza

June 1
USA
Salt Lake City

June 15
Germany
Nürburgring

June 29
Republic of San Marino
Misano Adriatico

July 20
Czech Republic
Brno

August 3
United Kingdom
Brands Hatch

September 7
Europe
Donington

September 21
Italy
Vallelunga

October 5
France
Magny Cours

October 12
Indonesia
Sentul *

November 2
Portugal
Portimão

Last edited:
Ok. Lite dumt att de inte tog Indonesien eller nåt nu då istället. Jobbigt med så långt avbrott. För oss tittare alltså.

Det var ganska uppenbart att det var ett onödigt stressat omkörningsförsök. Han var ju precis ikapp fast knappt. Jag kände på mig att han skulle försöka men tänkte när han kom farande "vänta några kurvor för fan" och sedan gick det som det gick. Han blev för ivrig helt enkelt.

eller fan jag skulle ha skitit i och bromsa och fullföljt omkörningen... han har ju armbågat sig fram förut :D

Tänkte precis Quote'a dig och säga att det är helt rätt, så tänker en vinnare! Men sen kom jag på att Biaggi inte vunnit något sen jag tyckte det var coolt med Honda MT5'or.. Men men, hellre ett våghalsigt omkörningsförsök som leder till sandfållan än Monaco's GP i Formel 1. :tummenupp

Tänkte precis Quote'a dig och säga att det är helt rätt, så tänker en vinnare! Men sen kom jag på att Biaggi inte vunnit något sen jag tyckte det var coolt med Honda MT5'or.. Men men, hellre ett våghalsigt omkörningsförsök som leder till sandfållan än Monaco's GP i Formel 1. :tummenupp
Faktist, man kan säga vad man vill om Biaggi, han kanske klantade sig när kan försökte köra om där men det är underhållning på toppnivå, fram tills krascherna körde han helt grymt. Även om jag inte hejjar på just Biaggi så uppskattar jag verkligen hans framfart.

Faktist, man kan säga vad man vill om Biaggi, han kanske klantade sig när kan försökte köra om där men det är underhållning på toppnivå, fram tills krascherna körde han helt grymt. Även om jag inte hejjar på just Biaggi så uppskattar jag verkligen hans framfart.

Kan bara instämma! Har alltid gillat hans mjuka, cleana körstil som nån påpekade i nått tidigare inlägg, och att han satsar fullt ut gör honom bara mera spektakulär.

Du får hålla till godo med MotoGP i helgen istället för WSBK :)

Asså börjar det nu i helgen? Nice :-)

Fast jag måste säga att förra säsongen av MotoGP var rätt kass. 800:orna är tråkigare att kolla på, och de flesta race såg likadana ut (Stoner stack ifrån och höll undan ända till målgången). Inte lika många spektakulära omkörningar osv.

WSBK börjar gå om MotoGP i underhållningsvärde tycker jag.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti