Drömmen är ju förstås att maxa saker och ting fullständigt med värsta sprutet, tändstyrning, intercooler och hela kitet. Det är dock inte något jag siktar på i första läget. Tänkte börja med att bara försöka få det att lira med förgasare först för minsta möjliga peng. Högen med räkningar den här månaden visade sig dessutom bli lite högre än jag tänkt mig så det kan bli svårt att få tag på nåt lämpligt objekt innan nästa lön.
edit: Jag vet inte riktigt, men har fått känslan av att det enklaste sättet borde vara att köra förgasare och istället för att stänga av motorn under en fullgasrepa och krångla så kör man med bredbandslambda och display. Men jag vet inte hur svårt/krångligt det kommer vara att byta munstycken efter att man sysslat med tätning av förgasaren.
Sen har jag lite andra funderingar om hur man lämpligtvis trycksätter bränslesystemet. pitotrör säger ryktet. Har la några idéer här men har 4t alltid bränslepump? Själv har jag mestadels åkt 2t genom åren så jag har i princip inte skruvat 4t nåt. Minns inte säkert men brorsan har haft några och jag kan inte dra mig till minnes att jag sett soppapump på varken XR600, YZ426 eller WR250. Min gamla FZR som jag hade ett tag hade pump men den var ju en gatmaskin. De typiska gatmaskiner som jag haft med att göra (två stycken) har haft soppapump. Ingen av 2-taktscrossarna har haft det. Om man kör en cykel utan soppapump skulle man kanske kunna trycksätta tanken men det är nog knappast lämpligt om ambitionen är att ladda nåt som märks effektmässigt..
edit2: Ska du köra sekvensiell dubbelturbo med separata intercoolers? Störtfrän lösning i så fall!
Hur högt vågar man ladda? Borde kunna börja med en liten turbo först för att öka luftflödet genom motorn och få till räckligt med luft för att få snurr på en egentligen alldeles för stor turbo. Bara att motorn håller för bautaladd! Uppdelat grenrör med solenoider som styrning? Låter grymt spännande (dock platskrävande)!