Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Helkul att twostroke man ska försöka ladda en 50cc moppemotor de blir garanterat inte lätt.
Jag har bara en sak att komma med och de är att hitta en turbo som är rullagrad med helst keramiklager så den går lättast möjliga. De lär vara omöjligt att hitta så man måste bygga om den själv till rullagrad om de ens är möjligt?
På en Bil 2500cc som maxvarvar 7000v kan man få laddtrycket 1500varv tidigare med en rullagrad turbo. Rullagrad turbo ger såklart även högre laddtryck med ett vist avgasflödet.
Fördel nr 2 med rullagrad är att de bara behöver ytters lite olja de duger med bara 0,5 bar tryck från motorn. De går köra separat olja också med en liten elpump de gör man på vissa kit till tvåtaktsturbo snöskoter. Alla Tvåtakts turbobyggen som funkar kör rullagrat så jag tror de är ett måste även i detta fall.
Att det är svårt är ju lite av poängen det är alltid roligare att göra de som sägs vara omöjligt, det vet väl du som turboladdat stånkor.
Jag är rädd att om jag börjar modifiera en turbo är risken stor att den bara blir sämre. Men rullagring tål att tänkas på i alla fall, att bygga om lagringen känns iofs spontant inte som nåt omöjligt. Man ser väl bättre när man plockar isär den dock... Ska kolla upp hur de befintliga småturbosarna är lagrade.