Wohoo! Beställde just en RHB31 (finns bild i inlägget)

Helkul att twostroke man ska försöka ladda en 50cc moppemotor de blir garanterat inte lätt.

Jag har bara en sak att komma med och de är att hitta en turbo som är rullagrad med helst keramiklager så den går lättast möjliga. De lär vara omöjligt att hitta så man måste bygga om den själv till rullagrad om de ens är möjligt?
På en Bil 2500cc som maxvarvar 7000v kan man få laddtrycket 1500varv tidigare med en rullagrad turbo. Rullagrad turbo ger såklart även högre laddtryck med ett vist avgasflödet.
Fördel nr 2 med rullagrad är att de bara behöver ytters lite olja de duger med bara 0,5 bar tryck från motorn. De går köra separat olja också med en liten elpump de gör man på vissa kit till tvåtaktsturbo snöskoter. Alla Tvåtakts turbobyggen som funkar kör rullagrat så jag tror de är ett måste även i detta fall.

Att det är svårt är ju lite av poängen det är alltid roligare att göra de som sägs vara omöjligt, det vet väl du som turboladdat stånkor.

Jag är rädd att om jag börjar modifiera en turbo är risken stor att den bara blir sämre. Men rullagring tål att tänkas på i alla fall, att bygga om lagringen känns iofs spontant inte som nåt omöjligt. Man ser väl bättre när man plockar isär den dock... Ska kolla upp hur de befintliga småturbosarna är lagrade.
 
Att det är svårt är ju lite av poängen det är alltid roligare att göra de som sägs vara omöjligt, det vet väl du som turboladdat stånkor.

Jag är rädd att om jag börjar modifiera en turbo är risken stor att den bara blir sämre. Men rullagring tål att tänkas på i alla fall, att bygga om lagringen känns iofs spontant inte som nåt omöjligt. Man ser väl bättre när man plockar isär den dock... Ska kolla upp hur de befintliga småturbosarna är lagrade.

Jag har letat små snurror med kullager men inte hittat någon liten. Garret r serien är rullagrad men den minsta ligger runt 270-350hk tyvärr. De enda sättet få en glidlagrad turbo snurra lättare är att medvetet köra tunn helsyntetolja. Jag skulle rek 0w-20 för den är tunn och numera duger den oljan att smörja en vass motor. Som ex så kör de flesta Stcc och Nascar mf racingmotorer på så tunn olja som möjligt för att få lös fler hk. De flesta Stcc och Nascar kör faktiskt 0w-20 till 0w-30 olja otroligt nog.
 
Jag har letat små snurror med kullager men inte hittat någon liten. Garret r serien är rullagrad men den minsta ligger runt 270-350hk tyvärr. De enda sättet få en glidlagrad turbo snurra lättare är att medvetet köra tunn helsyntetolja. Jag skulle rek 0w-20 för den är tunn och numera duger den oljan att smörja en vass motor. Som ex så kör de flesta Stcc och Nascar mf racingmotorer på så tunn olja som möjligt för att få lös fler hk. De flesta Stcc och Nascar kör faktiskt 0w-20 till 0w-30 olja otroligt nog.

Inget hindrar ju att jag kör en annan olja i turbon, det blir nog ändå en extra elpump.

Får utvärdera det där med olja senare när jag vet slutresultatet för motorn. Vet att minst ett år så körde formula student i Luleå med specialblandad olja med lägre viskositet och lite extra AW-/EP-additiver. Det gav väl 2 hk eller nåt sånt på en 600-motor om jag minns rätt.
 
Hvorfor ikke benytte en Rotrex compressor? Rotrex har nå liten "electrically assisted variable speed supercharger VC8" www.rotrex.com

På en 4T motor som Ts har tänkt fungerar det säkert utmärkt med möjlighet att få laddtryck vid låga rpm. Men på en 2T som piptrycket måste balanseras mot laddtryck så krävs nog någon typ av extremt snabb tryck övervakning för att förhindra att motorn ger upp rätt snabbt.

Men det är absolut rätt tänkt med eldrift då man rent teoretiskt kan ha laddtryck på tomgång o få ett mycket trevligt lågvarvs beteende. Ts borde kanske höra av sig o få låna ett komplett system då ett världsrekord med systemet borde vara en bra typ av reklam.
 
Hvorfor ikke benytte en Rotrex compressor? Rotrex har nå liten "electrically assisted variable speed supercharger VC8" www.rotrex.com

Har redan förklarat varför jag vill ha turbo istället för mekanisk kompressor. Turbon drivs främst av överskottsvärme i avgaserna medans en mekanisk kompressor använder vevaxeln som kraftkälla.

Utöver det så är mekanisk kompressor inte lika stor utmaning som det blir att försöka driva en turbo med en motor som eg är för liten.

Kompressor är inte totalt uteslutet men det är nog sista livlinan.

Huruvida elektrisk assisterad överladdning skulle tillåtas i av reglementet ser jag som så osannolikt att jag orkar inte ens söka.

Smogpumpar är vad andra använt med lyckat resultat för att överladda små motorer.
Har rotrex någon kompressor som är tillräckligt liten och inte behöver mer driveffekt än vad min motor ens producerar?

Moddlaren, jag är inte TS, jag har bara kapat tråden. :-)
 
Last edited:
Jag har miss uppfattat Ts då:-D

Trådkparen..Det finns en kompressor tillverkare i USA som gör små kompressorer för överladdning av små motorer max 400cc mins inte namnet tyvärr. Fick detta presenterat på milen för några år sedan via ett engelsk företags teknik forum då kostade dessa ca 500 dollar. Dock var dessa kompressorer av ving typ vilket kräver mycket effekt att driva.
 
Dubbla effekten är ju inte illa pinkat.

2t pumpar iofs dubbla mängden luft så ni har inte samma massflödesproblem som jag men vilken turbo använde ni? Testade ni mer än en turbo?

Det provades med en GT12 o en KP31, KP31 var väl den som var lättast att få snurr på. Det provades även att turbomata en Raket 120cc, men det var för lite massflöde i den motorn trots nästan lika hög effekt som 50cc (120cc 13,5hk o 50cc 14,5hk oladd). 50cc vassare portning gjorde att det smet ut massa oförbränd soppa som fick bra fart på katalysatorn.
 
Inget hindrar ju att jag kör en annan olja i turbon, det blir nog ändå en extra elpump.

Får utvärdera det där med olja senare när jag vet slutresultatet för motorn. Vet att minst ett år så körde formula student i Luleå med specialblandad olja med lägre viskositet och lite extra AW-/EP-additiver. Det gav väl 2 hk eller nåt sånt på en 600-motor om jag minns rätt.

En liten glidlagrad turbo som ska ladda lite behöver bara precis så lite olja att de rinner igenom den när turbon börjar snurra. Som du vet behöver ett glidlager inget högt oljetryck för de är endast oljefilmen som bär lagret och inte trycket som vissa tror. De enda viktiga är att oljan byts ut (rinner igenom turbon utan att bli för het och de lär inte bli hett med så låga laddtryck du kommer upp i. Koppla in oljsmörj från turbon på någ olje kanal och varva upp motorn,,, rinner oljan igenom turbon så är det bara gasa. Kör även 0w-20 olja gärna med slick 50 inblandat för de är de effektivaste medel jag testat för att få upp varvtalet på motorer och turbo. Som du säkert förstår måste turbon sitta omedelbart utanför utblåset på toppen och du måste issolera in hela turbon inkl grenröret. Och för att få upp värmen extra mycket kan du medvetet köra den snålt i bestyckning, så snålt att kröken glöder är optimalt i detta ovanliga fall.
Du måste utgå från den vassaste 50cc motor som går frambringa för att bygga ladd dvs trimma den maximalt i sugutförande! Den kommer ge alldeles för lite ladd från en standard kinamotor du måste i med största möjliga vaentiler och bygga en egen kam som är väldigt vass och låter motorn tokvarva.
 
Det provades med en GT12 o en KP31, KP31 var väl den som var lättast att få snurr på. Det provades även att turbomata en Raket 120cc, men det var för lite massflöde i den motorn trots nästan lika hög effekt som 50cc (120cc 13,5hk o 50cc 14,5hk oladd). 50cc vassare portning gjorde att det smet ut massa oförbränd soppa som fick bra fart på katalysatorn.

Kanske inte så konstigt för GT12 är ju avsevärt större, GT12 kanske var Garretts minsta då? Men GT06 är mindre.
 
En liten glidlagrad turbo som ska ladda lite behöver bara precis så lite olja att de rinner igenom den när turbon börjar snurra. Som du vet behöver ett glidlager inget högt oljetryck för de är endast oljefilmen som bär lagret och inte trycket som vissa tror. De enda viktiga är att oljan byts ut (rinner igenom turbon utan att bli för het och de lär inte bli hett med så låga laddtryck du kommer upp i. Koppla in oljsmörj från turbon på någ olje kanal och varva upp motorn,,, rinner oljan igenom turbon så är det bara gasa. Kör även 0w-20 olja gärna med slick 50 inblandat för de är de effektivaste medel jag testat för att få upp varvtalet på motorer och turbo. Som du säkert förstår måste turbon sitta omedelbart utanför utblåset på toppen och du måste issolera in hela turbon inkl grenröret. Och för att få upp värmen extra mycket kan du medvetet köra den snålt i bestyckning, så snålt att kröken glöder är optimalt i detta ovanliga fall.
Du måste utgå från den vassaste 50cc motor som går frambringa för att bygga ladd dvs trimma den maximalt i sugutförande! Den kommer ge alldeles för lite ladd från en standard kinamotor du måste i med största möjliga vaentiler och bygga en egen kam som är väldigt vass och låter motorn tokvarva.


Jag behöver nog inte en särskild oljepump för turbon eg, det blir ju så korta körningar att jag bara behöver en hög oljetank och en låg uppsamlingstank.

Inget slick i mina motorer, där är vi av skilda uppfattningar. Men kör jag särskild olja till turbon så kan jag ha en tunn växellådsolja, dessa har bra ep- och aw-additiver.

Jag har funderat på två varianter, det ena är ju som du säger att ha kortast möjliga avstånd till turbon men jag har även funderat på att ha turbon längre bort i slutet av ett avgasrör med avstämd längd, isolerat naturligtvis. Och andra sidan vet jag att ljudpulsen passerar genom en turbo relativt opåverkad så man bör kunna göra den avstämda längden direkt efter turbon men då blir väl arean för stor istället.

Det där med snålt har jag inte tänkt på, men det ska jag tänka på och nu när du säger det så är även sen tändning gynnsamt för avgastempen.

Du har nog missat att jag även valt att begränsa mig till motorer med stötstänger och min Corsarino-motor nog den vassaste stötstångsmotorn som går att finna men den är ju ändå trött. 4hk@9000rpm, men den ska förses med titanventiler och eventuella andra lättningar i ventilmekanismen för att jag ska kunna varva mer. Och ja, egen kam krävs nog också om jag ska upp i varvtal.
Kolvhastigheten blir knappast nåt problem men tyngden på kolven kan bli ett problem i gasväxlings-ö.d. dvs den kan hypotetiskt sett rent av slita av vevstaken när varvtalet blir högre.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top