Wildcard´s vara eller icke vara poll, svara här!!

Tycker du att SVEMO skall införa chansen till Wildcard

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hej på er!

Jag har en diskussion med SVEMO angående wildcards vara eller icke vara under säsongen 2010.

SVEMO har ett möte 7e mars och tills dess vill jag ha alla era åsikter om detta ämne. Jag lägger samtidigt in en poll uppdelad på Elit/Seniorförare där ni svarar enkelt "ja" eller "nej" på om ni gärna ser upplägget till årets säsong.

Min ståndpunkt är: Rookie är en ganska "säker" plats om man är lite snabbare, ingen risk för utkvalning och jag vet vad jag får. Superbike känns inte skrämmande, men osäkert på vad jag får. Risken för utklassning och hur det känns att åka med dom riktigt snabba är parametrar jag inte har en aning om hur det känns.

En möjlighet till wildcard hade gjort mitt val mycket enklare beträffande uppklassning. Testa 1 gång och sen bestämmer man sig för endera, då har man mer kött på benen till valet man ska göra.

Jag tror det skulle leda till: Fler uppklassade förare till Elit som i sin tur leder till en jämnare Rookie-klass. Det kommer leda till att fler som är på steget till att börja tävla vågar ta steget. Det är inte jättelätt när tiderna i Rookie börjar närma sig NSB.

Vad tycker ni? Diskutera nu gärna sakligt, detta är en viktig fråga för mig och jag gör som så många har bett oss alla om: Jag engagerar mig i SVEMO angående en fråga jag brinner för.

Tack för hjälpen så länge

Frågor från Macke:

Ska ett wildcard bara få tillstånd att starta i mån av plats? Eller kan det vara så att en Elitförare inte får möjlighet att kvala ett race för att 6st Rookies ansökt om wildcard till just det racet och det blev fullt i klassen innan man hunnit anmäla sig?

Japp, man ska kunna söka till en tävling som efter anmälningstidens slut ej är fulltecknad. Är det fullt får man välja en annan tävling

Ser man det negativa med förslaget så ger man nu ytterligare en anledning mindre för toppförarna i Rookie att klassa upp sig eftersom man nu kan åka kvar i Rookie och sen bara ansöka om ett wildcard till sin hemmabana eller nån bana där man tycker att man är snabb, och sen fortsätta dominera rookie på dom andra racen.

En sådan problematik kommer man ju aldrig ifrån om man inte tvingar. Men den problematiken är ju ingen problematik eftersom wildcards bara finns i mån av plats. Så det kommer ju inte påverka negativt mer än att det blir fullt.

Hur många wildcards ska man kunna söka på en säsong i så fall?

1.

Ska man in samma anda tillåta en elitförare att söka dispens för att köra en rookietävling? Ett "rookie-wildcard"?

Självklart. Är man i sitsen som Mossberg till 2010 skall man självklart få samma "chans". Där är problemet dock mindre vill jag inbillda mig

/ Jens

Last edited:
Självklart tycker jag att man ska få chansen att prova och brottas med dom stora grabbarna. Hoppas du får igenom detta Jens! Vore skitbra!

/A

Jag hoppas att detta blir genomfört. Det är ju ett steg närmare uppklassning om man blir beviljad ett wildcard till någon tävling och då har man ju möjligheten prova på vart man står.
:tummenupp

Jättebra initiativ! För mig som vill börja köra R1000 är det ju lite skrämmande när man kollar förra årets tider från t.ex Karlskoga. 1.07 på Xyron va? :Bugar

Nu kommer det ju Iofs. bli B-race för oss som vill försöka, men på sikt tror jag sporten har mycket att vinna på wild-cards för de som är riktigt snabba i Rookie-klasserna.

Jag är för om man kan "bevisa" att man hänger med bottenstriden i Pro SBK eller liknande, typ skicka in ett kval resultat från gällande bana.

Jag valde att inte rösta då ett JA inte är riktigt sant....

Jag är för om man kan "bevisa" att man hänger med bottenstriden i Pro SBK eller liknande, typ skicka in ett kval resultat från gällande bana.

Jag valde att inte rösta då ett JA inte är riktigt sant....

Tanken med idén är självklart inte att botten-rookie ska testa Pro SBK utan att personer som ligger på gränsen att klassa upp sig en klass skall kunna testa och utvärdera innan beslut.

Så ett bevis med tider är i linje med förslaget.

/ Jens

Jag kan se både problem och fördelar med ett sånt förslag.

Fördelarna är givetvis att man får en chans att prova på tempot bland elitförare innan man klassar upp sig. Man får en chans att prova på och känna sig för.

Men å andra sidan så kör man 1.07-tider som rookie på Karlskoga så kanske man inte ska vara Rookie och söka ett wildcard, utan klassa upp sig permanent. Eller ligger man i toppen av Rookie så kan man ju argumentera om man behöver känna på tempot i Superbike/Superstock1000 eftersom det går fortare i toppen på Rookie än vad det gör i botten på Superbike/Superstock1000

Ett problem som kan uppstå som jag ser det är dels att man inte vet hur många förare som kan vara anmälda till ett race. Ena racet är det 30st och nästa är det 45 eller 50 beroende på hur många som fått wildcard.

Ska ett wildcard bara få tillstånd att starta i mån av plats? Eller kan det vara så att en Elitförare inte får möjlighet att kvala ett race för att 6st Rookies ansökt om wildcard till just det racet och det blev fullt i klassen innan man hunnit anmäla sig?

Ser man det negativa med förslaget så ger man nu ytterligare en anledning mindre för toppförarna i Rookie att klassa upp sig eftersom man nu kan åka kvar i Rookie och sen bara ansöka om ett wildcard till sin hemmabana eller nån bana där man tycker att man är snabb, och sen fortsätta dominera rookie på dom andra racen.

Ska man in samma anda tillåta en elitförare att söka dispens för att köra en rookietävling? Ett "rookie-wildcard"?

Jag kan se både problem och fördelar med ett sånt förslag.

Japp, man ska kunna söka till en tävling som efter anmälningstidens slut ej är fulltecknad. Är det fullt får man välja en annan tävling

En sådan problematik kommer man ju aldrig ifrån om man inte tvingar. Men den problematiken är ju ingen problematik eftersom wildcards bara finns i mån av plats. Så det kommer ju inte påverka negativt mer än att det blir fullt.

1.

Självklart. Är man i sitsen som Mossberg till 2010 skall man självklart få samma "chans". Där är problemet dock mindre vill jag inbillda mig

Jag förtydligade i fet text de frågor du ställde. Lägger även in de i första inlägget. Tack Macke.

Last edited:
Ja, frågan om "tvärt-om-wildcards" är ju intressant eftersom det kanske är flera förare som står i valet och kvalet inför säsongen om dom ska klassa upp sig eller inte.

Låt säga att man då tar beslutet att klassa upp sig, och hänger med OK i första tävlingen, Lyckas kvala in, och blir inte sist...

Sen är det 10 andra som satt i samma sits, som inte klassade upp sig för att kanske prova några wildcards. Helt plötsligt dyker det upp en massa wildcards på varje tävling och kvalar ut den stackare som valde att klassa upp sig inför säsongen. Ska man då klassa ner honom, eller ge honom nån form av Rookie wildcards för att köra Rookie nåt race?

Om han vill ha ett "rookie-wildcard" och det är fullt i Rookie, och det är massa snabba Wildcards i hans klass, så står han där utan klass att åka i. Detta kan ju göra en förare lite mera tveksam till att klassa upp sig, och det kan röra till det med massa wildcards hit och dit.

Jag vet inte om Wildcards det är rätt väg att gå för att få fler att klassa upp sig. Återinför tvångsuppklassningen som fanns tidigare så löser man problemet. Topp-5 i Rookie varje år ska klassas upp. Vill man inte klassas upp så får man ansöka om dispens. Ligger man i toppen på Rookie så finns det inget att tveka om eller att "känna på".

Lite som att låta ett allsvenskt hockeylag prova på några matcher i elitserien mitt under säsongen bara för att känna på tempot lite...

Ja, frågan om "tvärt-om-wildcards" är ju intressant eftersom det kanske är flera förare som står i valet och kvalet inför säsongen om dom ska klassa upp sig eller inte.

Låt säga att man då tar beslutet att klassa upp sig, och hänger med OK i första tävlingen, Lyckas kvala in, och blir inte sist...

Sen är det 10 andra som satt i samma sits, som inte klassade upp sig för att kanske prova några wildcards. Helt plötsligt dyker det upp en massa wildcards på varje tävling och kvalar ut den stackare som valde att klassa upp sig inför säsongen. Ska man då klassa ner honom, eller ge honom nån form av Rookie wildcards för att köra Rookie nåt race?

Om han vill ha ett "rookie-wildcard" och det är fullt i Rookie, och det är massa snabba Wildcards i hans klass, så står han där utan klass att åka i. Detta kan ju göra en förare lite mera tveksam till att klassa upp sig, och det kan röra till det med massa wildcards hit och dit.

Jag vet inte om Wildcards det är rätt väg att gå för att få fler att klassa upp sig. Återinför tvångsuppklassningen som fanns tidigare så löser man problemet. Topp-5 i Rookie varje år ska klassas upp. Vill man inte klassas upp så får man ansöka om dispens. Ligger man i toppen på Rookie så finns det inget att tveka om eller att "känna på".

Men Macke:

Jag skriver ju att wildcards skall vara möjlig i mån av plats. Efter anmälningstids slut vet man hur många platser som finns. Samma sak neråt.

Då finns väl inga problem med platsbrist och utklassning pga wildcards?

/ Jens

Men Macke:

Jag skriver ju att wildcards skall vara möjlig i mån av plats. Efter anmälningstids slut vet man hur många platser som finns. Samma sak neråt.

Då finns väl inga problem med platsbrist och utklassning pga wildcards?

/ Jens

Nej det är precis!
Det måste vara i mån av plats! :tummenupp

Men scenariot ovan kan fortfarande inträffa. Blir det fullt startfält så blir ju vanligtvis ett gäng förare utkvalade.

Frågan är ju bara hur många Wildcards som kan delas ut på en säsong då, eftersom det var fullt i ganska många race i år.

Last edited:
Frågan är ju bara hur många Wildcards som kan delas ut på en säsong då, eftersom det var fullt i ganska många race i år.

Det är frågan, den har man ju inte svar på förräns säsongen är över. Men om wildcarden inte finns tror jag färre klassar upp och på kuppen får vi in färre i Rookie, vilket ju är viktigt att vi får.

I SO kan man ju många få wildcard, eftersom där finns B-finaler numera. Det är ju bra.

/ Jens

Egentligen är det väl ingen hemlighet om man hänger med eller inte. Det är ju barakolla vilka tider man själv åker och vika tider som de åker i SBK.
Håller med, och man åker ju inte långsammare för att man åker med snabbare förare, utan tvärtom (hoppas jag iaf :gnissla).

Jag ser både för och nackdelar med förslaget.
Flera är dom som Macke beskriver.
Men jag tycker att fördelarna med råge överväger nackdelarna, och röstar därför ja till förslaget.

I en framtida vild fantasi så blir det så många som testar wildcard och tycker att det var roligt med den tuffare klassen, att den blir överfull och vi får ett situation där man inte bara har Elit och B-licens förare. Utan i stället skapar ennu en licensklass för SO och SM. Så det blir Pro, Elite, Rookie.

Jag tror det finns många förare i Sverige som skulle vilja köra Rookie om bara dom snabba Rookisarna klassade upp.

Jag ser bara fördelar med att vi får många snabba förare i Sverige.

Egentligen är det väl ingen hemlighet om man hänger med eller inte. Det är ju barakolla vilka tider man själv åker och vika tider som de åker i SBK.

Nej precis! Man ser ju ganska tydligt på varvtiderna redan innan om man skulle hänga med eller inte. Och det är ingen skillnad rent körmässigt att åka rookie eller nån av elitklasserna. Så jag förstår inte riktigt det där med att "prova på". Är man snabb så är det bara att klassa upp sig.

Jag tror inte att nåt wildcard kommer att få flera förare att klassa upp sig. Det kan lika gärna bli motsatt effekt om man nu kan fortsätta vara Rookie och ändå få göra några race som elitförare.

Enda sättet är att återinföra tvångsuppklassningen som fanns förr.

Sen har vi ju problemet med att vi får för många förare, och där är jag helt inne på Eskilssons linje att det kanske behövs nån mellanklass. För snart är det överfulla startfält i både rookie och elitklasserna, och då börjar vi tappa förare istället vilket är negativt för sporten.

Nej precis! Man ser ju ganska tydligt på varvtiderna redan innan om man skulle hänga med eller inte. Och det är ingen skillnad rent körmässigt att åka rookie eller nån av elitklasserna. Så jag förstår inte riktigt det där med att "prova på". Är man snabb så är det bara att klassa upp sig.

Ett par jag har snackat med har sagt att trots att de tidsmässigt har varit snabba nog för att köra i elitklasserna inte alls hängt med väl där. Varför? För att det är mycket mer respektlöst, mycket mera krig än det var i Rookie.

Jag tycker det är ett grymt förslag, låt de som är tveksamma köra ett race så kan de ju bestämma sig sen. Svårare än så är det inte egentligen, är det fullt av A-förare redan så får man inte wildcard, har man redan fått ett wildcard den säsongen får man inte ett till och vill man då upp och slåss och utvecklas så får man klassa upp sig.

Jag tycker det är jättebra!

är det i några klasser som det ska vara utkvalade förare så är det just PSB SBC och SST600.

Kör man i en klass och inte hänger med kan man klassa ner sig.

I årets SO tävlingar är det inget problem då det är b race i samtliga fulla klasser!

// Oskar

Edit: givetvis ska man inte få WC om man inte har möjlighet att hänga med. Men det är ju upp till Svemo att kontrollera.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...