http://www.motomatters.com/opinion/2013/07/09/where_s_the_innovation_why_moto2_churns_.html
So why is there no real innovation in the Moto2 paddock - or MotoGP or Moto3, for that matter? The answer is simple, and has been discussed here many times before. The attitude which characterizes the paddock in technical terms is not one of the fearless pursuit of knowledge and innovation. It is not a hotbed of blue sky thinking and adventurous engineering. It is a place of conservative evolution, of cautious refinement, where proven concepts are polished to as near perfection as possible.
Kanske inte så mycket egentlig fakta i artikeln men jag tycker ändå det är en intressant frågeställning; varför är hojarna i grunden så lika varandra, varför provar ingen något nytt?
Ducati vågade sticka ut hakan men det gick ju tyvärr sådär tillslut.
Förarna pekas ut som en anledning, de är uppväxta och inprogrammerade att en hoj beter sig och ger feedback på ett visst sätt och det är svårt att bryta med. Enhetsdäcken är en annan anledning, konstruktionen premierar en konventionell typ av hoj och ger ingen möjlighet att skräddarsy däcken efter en innovativ hojkonstruktion med nya krav.
En sak som jag tycker borde ha nämnts i artikeln är reglementet; Dorna har ju med snudd på medeltida skräck för innovation varit snabba att utpeka både dubbelkopplingslådor och aktiv fjädring som "sorcery" och förbjudit de illa kvickt. Istället har vi fått svindyra växellådskonstruktioner som helt saknar relevans för konsumentmarknaden och fjädring som i vissa avseenden är mindre avancerad än den på dagens touringhojar.
Vad tycker ni?
So why is there no real innovation in the Moto2 paddock - or MotoGP or Moto3, for that matter? The answer is simple, and has been discussed here many times before. The attitude which characterizes the paddock in technical terms is not one of the fearless pursuit of knowledge and innovation. It is not a hotbed of blue sky thinking and adventurous engineering. It is a place of conservative evolution, of cautious refinement, where proven concepts are polished to as near perfection as possible.
Kanske inte så mycket egentlig fakta i artikeln men jag tycker ändå det är en intressant frågeställning; varför är hojarna i grunden så lika varandra, varför provar ingen något nytt?
Ducati vågade sticka ut hakan men det gick ju tyvärr sådär tillslut.
Förarna pekas ut som en anledning, de är uppväxta och inprogrammerade att en hoj beter sig och ger feedback på ett visst sätt och det är svårt att bryta med. Enhetsdäcken är en annan anledning, konstruktionen premierar en konventionell typ av hoj och ger ingen möjlighet att skräddarsy däcken efter en innovativ hojkonstruktion med nya krav.
En sak som jag tycker borde ha nämnts i artikeln är reglementet; Dorna har ju med snudd på medeltida skräck för innovation varit snabba att utpeka både dubbelkopplingslådor och aktiv fjädring som "sorcery" och förbjudit de illa kvickt. Istället har vi fått svindyra växellådskonstruktioner som helt saknar relevans för konsumentmarknaden och fjädring som i vissa avseenden är mindre avancerad än den på dagens touringhojar.
Vad tycker ni?