Wheelies, är det kul det?

Är det kul att åka på bakhjulet?

• Ja, alltid, hela tiden, helst så nummerplåten hade tagit i om den funnits kvar

Votes: 2 5.9%
  • Ja, jag är lite av en exhibitionist

Votes: 3 8.8%
  • Ja, en liten powerwheelie vid acceleration känns skönt

Votes: 20 58.8%
  • Nja, om hjulet lättar över ett krön är väl OK

• Händer det så händer det, men jag är inget moppefucko som måste visa upp mig

Votes: 4 11.8%
  • Nej, det är för helvete livsfarligt

• Nej, det går fortare om hjulen är kvar på marken

Votes: 5 14.7%
  • Tänk på barnen!

Votes: 4 11.8%

• Antal röstningar
    34
kennythomaswheelie.jpg
Jag har övat första halvan av livet på att köra på bakhjulet, cyklar, moppar, crossar, motorcyklar, lärde mig aldrig, gav upp till slut.
Sen kan det hända att det körs på bakhjulet ändå men utan att önskan finns som på bilden då det nästan är oundvikligt. Jag gör det inte för att stila men min Peckett vill gärna just det, stila. Bilden är från Sviesta och så här blir det nästan varje varv då det ska gå lite fortare. Känns ändå fränt och då riktningen på ekipaget går från vänster till höger utan att framhjulet används och då det lyckas så att apex träffas i högern innan berskurvan känns det ännu fränare.
Fast allra fränast vore att kunna köra på bakhjulet på riktigt, typ hela rakan. Det vore något det, om jag kunde skulle jag alltid göra det.

En kollega åkte bakpå med en polare, men kollegan var lite tung, så efter en liten skump så åkte dom på bakhjulet, rakt och fint. Hade det inte varit för att vägen svängde utan dom så hade det nog sett rätt coolt ut.
Jag gjorde något liknande en gång med en polare bakpå... Fast det var ett krön och vägen fortsatte rakt fram, och bakhjulet lyfte också kort efter framhjulet. Och vi fortsatte ha rätt sida neråt hela tiden.
Han vägrar att åka bakpå med mig nu. :va

Omkörning på bakhjulet med skjuts. Då får man svartflagg. Fick frågan om jag hade roligt när jag kom in.

Det gör inget. Lovade att hålla längre avstånd i sida därefter.

Tre saker gör en handling 'häftig', 'cool' eller bara värd att göra om man ämnar imponera på andra, vanligtvis andra män, i någon form av actionsports-narrativ.
Det kan ge en prestandafördel, det kan vara svårt och det kan vara farligt.
Prestandafördel är mätbart, svårt likaså. Farligt i de här sammanhangen innebär, allra minst, jämförbart med basejump eller ladda-allt-varv på Isle of Man.
Att 'åka på bakhjulet' (a'la super-retard på E18) uppfyller inte någon av de kriterierna.
#fwiw #breaktheargument

förr gick det 2 bakdäck på ett framdäck
nu får man byta lika ofta.

5,5 km är rekordet för mig iaf.

har aldrig slagit över, eller aldrig vurpat på grund av bakhjulskörning.
soppetorsk med pungkross som resultat har hänt

i tidiga år var det krossväxling som gällde, vilket resulterade i att växeltrumman på min R1 99 blev mos & motorbyte var ett måste.... men de senaste 10 åren är det alltid koppling mellan alla växlar, skönast så.
lika så att koppla upp den i 30 är mycket skönare än att gunga/gasa upp den.

Bifogat

• 050831 - 4.JPG
    050831 - 4.JPG
    531.1 KB · Visningar: 22
  • 1106292037580002.jpg
    1106292037580002.jpg
    63 KB · Visningar: 22
  • DSC_2265.JPG
    DSC_2265.JPG
    1.3 MB · Visningar: 32
  • DSC_7497.jpg
    DSC_7497.jpg
    225.1 KB · Visningar: 33
  • IMG_1187-016.jpg
    IMG_1187-016.jpg
    91.3 KB · Visningar: 31
Har tappat känslan för det... Övade och hade kul för länge sedan på motard (även om stoppies mer var min grej), men sen bytte jag till andra hojar som var svårare att slanga med och där hastigheten lätt blev vansinnigt hög och då föll det liksom bort. Nuvarande supersporttouring-maskin ska man helst undvika sånt med pga vikten och effekten som gör att det lätt går åt helvete om man inte är skicklig (och det är jag inte). Saknar motarden och det ungdomliga omdömeslösa vansinnet som gjorde att jag testade allt (och kraschade någon gång i veckan).

förr gick det 2 bakdäck på ett framdäck
nu får man byta lika ofta.

5,5 km är rekordet för mig iaf.

har aldrig slagit över, eller aldrig vurpat på grund av bakhjulskörning.
soppetorsk med pungkross som resultat har hänt

i tidiga år var det krossväxling som gällde, vilket resulterade i att växeltrumman på min R1 99 blev mos & motorbyte var ett måste.... men de senaste 10 åren är det alltid koppling mellan alla växlar, skönast så.
lika så att koppla upp den i 30 är mycket skönare än att gunga/gasa upp den.

Sjöbo FTW!

Wheelies har inte intresserat mig sen jag körde 125 tvåtakt motard för 10+ år sen.
Nuvarande hoj träffar motorvägshastighet redan på ettans växel och jag hade nog skitit på mig om jag ens hade försökt wheela med den.
Föredrar snabba kurvor med bra nerlägg.
Bör också tillägga att jag aldrig någonsin har kunnat wheela öht, kan inte alls se nöjet i det.

Wheelies är som Jultomten och svamp. Alla pratar om det finns men jag tror inte på det. Har försökt ända från cykeltiden utan ordentligt resultat. Visst, moppen kunde jag få upp och sedan åka runt hela kvarteret men det berodde på att jag släpade fötterna som ankare bakom mig. Det räknar jag inte. Köpte mig ett gammalt motardhärke och tänkte att nu så. Tittade på tipsvideos från tuben.
Men nej. Så fort jag lyckades lyfta framhjulet frös jag till en ännu stelare gubbe än vanligt.
Jag har officiellt gett upp.

Jag lärde mig att wheela början på 80-talet på en Z650, upp på ettan, sedan växla vidare upp till fyran, för att sedan i princip hålla konstant fart några hundra meter. Inte många hästar, men kort hjulbas hjälpte till.
Följde upp det sedan med allt större och tyngre hojar, för att sedan på och efter 90-talet busa med riktiga sporthojar som Fireblade, GSXR och R1. Det var betydligt enklare då det hissade utan koppling både på ettan och tvåan, för att hålla den uppe till ca 200 då det började bli lite läskigt pga vinden.
Däremot var jag kass på att göra det med KTM LC4 och har inte riktigt samma känsla med den S1000R jag har nu. Jag tror att den relativt upprätta körställningen stör mig när vinkeln börjar bli lite för hög.
Eller kanske börjar man fega med åldern? :tungan

Sedan jag sålt mina 120-130 hk maskiner har jag numera hojar på 60-80 hästar vägandes upp mot 230 kg. Då blir det inte mycket wheelat... Det hade det inte blivit ändå för jag är inte tillräckligt intresserad att ens försöka.

Trist attityd från min sida, jag vet. Men det lockar inte.

Framhjulslyft har jag däremot gjort både på crossbana och i endurospår med Husaberg och KTM 450. Det är bra att lyfta framhjulet när man skall korsa en stock i skogen, eller ta sig över ett dike i ett stycke.

På landsväg däremot är tillfällena sällsynta. Minns just nu bara ett tydligt sådant när jag testade grannens mappade och lätt moddade Aprilia Tuono och var lite klumpig med koppling och gaskontroll. - Hoppla, där stegrade den sig, mitt på trafikleden, inne i en tunnel. Ursäkta, det var inte meningen... :D

Inget alternativ som passar mig :/ jag har ingen talang för det, men kul när folk gör det (bara det inte sker under galna förhållanden). Önskar jag kunde men jag lägger ner det där, kommer aldrig hända. Har försökt en del på MTB för den gör inte så mycket om man trillar med. Men det är svårt, nån meter funkar men vissa jag cyklar med kan cykla nästan hur långt som helst på bakhjulet. De har det. Helt enkelt. Det har inte jag. Men det är kul att se som sagt :)

Har alltid sett wheelies som ett krav för att kunna åka någorlunda fort, iaf att man inte får panik när hjulet kommer upp över kuperingar tex :skrämd Men där verkar det ta stopp för mig, jag kan få upp hjulet om jag verkligen försöker, men någon ihållande wheelie är inte på tal, vet inte riktigt varför det inte tilltalar mig men magkänslan skriker hela tiden att få ner det där hjulet i backen och hålla det där så gott det går oavsett hastighet/acceleration. Men man är såklart bortom avis på de som kan dra upp den på bakan och lägga om från ena sidan till den andra och hålla på, en del av mig säger att jag började för sent för att lyckas nå en sån nivå, men men, fantastiskt häftigt att få se iaf :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman