west kör ktm 250

Mr. Dante skrev:
Den var på Cross VM i Uddevalla

Ok. Enligt uppgift är motorns sätt att utveckla effekt inte det bästa på en crossbana. Det är ju inte gratis att utveckla en ny motor; man undrar vad de har tänkt göra med den; var många efterfrågar en tvåcylindrig 450 motor.

Den fick väl bara tävla i cross på dispens så de visste väl redan från början att den var oanvändbar där annat än som test. Det måste väl vara för ersättaren till RS250 då, en twin kan ju bli högvarvigare än en stånka så det passar väl bra till race. Men om den har lägre effekt och högre vikt än gamla Suzuki-motorn så är det ju inte så bra.

Ninjaboy skrev:
Den fick väl bara tävla i cross på dispens så de visste väl redan från början att den var oanvändbar där annat än som test. Det måste väl vara för ersättaren till RS250 då, en twin kan ju bli högvarvigare än en stånka så det passar väl bra till race. Men om den har lägre effekt och högre vikt än gamla Suzuki-motorn så är det ju inte så bra.

Om jag minns rätt så spann den för mycket för cross; man hade problem med acceleration/fäste; fel typ av vrid. Ungefär så.

Som alla andra som gillar fräna sporthojar ser jag fram emot en ersättare till RS 250. Men eftersom det var länge sedan Aprilia presenterade motorn och det har varit känt ett bra tag att RS 250 går ur produktion tycker jag det är lite märkligt att inga bilder eller ens rykten om en ersättare har florerat. Bilden som MCN och andra publicerade i vintras/våras var ju inget ännat än ett taskigt Photoshopjobb av en RS 250 med "MotoGP" lack och fyrtaktsljuddämpare. Knappast en seriös skiss som kommit på villovägar. En sporthoj på 450 cc kommer inte intressera speciellt många. Det framstår som en, om än kul, så ganska konstig idé.

Som rejser redan sagt så går det ruggigt bra för Aprilia med nya twinen i motard-VM. Det som funkar för motard borde ju inte vara direkt kass i MX heller. I VM tävlar de dessutom både i lilla (<450cc, 2cyl) och stora (<750cc, 2 cyl) klassen. I lilla klassen kör de den såklart med 450cc medans de i stora klassen tagit upp den till 550cc. Den är otroligt läcker som motard kan jag väl avslöja :yoparty

Nyteknik skrev:
En sporthoj på 450 cc kommer inte intressera speciellt många. Det framstår som en, om än kul, så ganska konstig idé.

Aprilia challenge är otroligt stort ute i världen, men det kom aldrig till sverige utan här blev det 250SportProduction. Alla vi som tävlar i SP är nog nöjda med det formatet, nämligen entypsracing, där förarmaterialet avgör och inte storleken på plånboken.
I aprilia challenge i Australien kör man ABCD finaler!
OM aprilia släppte en 450 tror jag många skulle byta 250´n till den nya för att återigen kunna köra entypsracing.
250SP var enormt stor med fulla A och B finaler på ARC under sin storhetstid. Kanske kanske skulle entypsracer alá RSV 450 kunna bli det..

/JPS

Ojdå.... Nu gled vi ifrån ämnet IGEN :)

Jag tror intresset är minst lika stort som det var för RS250, hur stort det nu var. Det vore coolt om de fick tävla mot varandra i 250 SP, kanske man borde tillåta vissa uppdateringar för RS250 då eftersom 450:n säkert är utvecklad en del sedan RS250:n. I cross tävlar ju 250 2t mot 450 4t och det går ju jämnt.

Ninjaboy skrev:
Jag tror intresset är minst lika stort som det var för RS250, hur stort det nu var. Det vore coolt om de fick tävla mot varandra i 250 SP, kanske man borde tillåta vissa uppdateringar för RS250 då eftersom 450:n säkert är utvecklad en del sedan RS250:n. I cross tävlar ju 250 2t mot 450 4t och det går ju jämnt.

Jo det skulle man ju kunna tänka sig att man kunde göra. Men då ska ju kära aprilia släppa hojen först.

/JPS

Jörgen Player Special skrev:
Ja tyvärr... Nu är vi överens igen! Vad är det här? :)

/JPS
Inte jag, jag har hört från säker källa att det redan finns en RSV450!
(Mina drömmar brukar slå in lite då och då nämligen...)

Med tanke på aprilias extremt goda finansiella situation är nog en sådan hoj ganska avlägsen. Tyvärr.

Goodstuff skrev:
Med tanke på aprilias extremt goda finansiella situation är nog en sådan hoj ganska avlägsen. Tyvärr.

Varför då egentligen? Fyrtaktsmotorn är klar, chassit skulle förmodligen bara att vara små förändringar för att passa in motorn. D.v.s ny hoj, för nada mer eller mindre utvecklingskostnader.

oFFkeFF skrev:
Varför då egentligen? Fyrtaktsmotorn är klar, chassit skulle förmodligen bara att vara små förändringar för att passa in motorn. D.v.s ny hoj, för nada mer eller mindre utvecklingskostnader.

Men vem 17 ska köpa den när det finns 600:or?

Nyteknik skrev:
Men vem 17 ska köpa den när det finns 600:or?

Samma personer som tycker det är roligare med hojar som väger 140kg istället för 170-180kg.
Dessutom finns det fortfarande gott om marknader där man betalar både skatt och försäkring efter antalet CC, vilket gör det fördelaktigare än större motorer.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back