west kör ktm 250

Det skulle dessutom bli världens - alla kategorier! - vackraste motorcykel! DEN motorn i DEN ramen! :banana :kär
 
oFFkeFF skrev:
Samma personer som tycker det är roligare med hojar som väger 140kg istället för 170-180kg.
Dessutom finns det fortfarande gott om marknader där man betalar både skatt och försäkring efter antalet CC, vilket gör det fördelaktigare än större motorer.

Om efterfrågan var tillräckligt stor skulle vi ha sett sporthojar på 450 cc för länge sedan. Men sanningen är ju att små sporthojar aldrig har intresserat fler än en handfull entusiaster utanför Japan. Det är förstås ingen slump. Även om vi skulle köpa en Aprilia 450 direkt för att den är en fantastisk motorcykel verkar det ekonomiskt oförsvarbart att lansera en sådana hoj i Europa. Aprilia som är i stort behov av $ kommer högst osannolikt att satsa deg på ett så osäkert projekt. Synd som fan.
 
oFFkeFF skrev:
Varför då egentligen? Fyrtaktsmotorn är klar, chassit skulle förmodligen bara att vara små förändringar för att passa in motorn. D.v.s ny hoj, för nada mer eller mindre utvecklingskostnader.

Är man ett företag på gränsen till konkurs är kanske inte nya modeller det första man behöver lösa, om än billiga sådana. Dessutom är nog försäljningspotenialen för en sådan hoj begränsad. Tror jag. Skulle gärna ha en själv om den kommer och man har pengar.
 
Goodstuff skrev:
Är man ett företag på gränsen till konkurs är kanske inte nya modeller det första man behöver lösa, om än billiga sådana. Dessutom är nog försäljningspotenialen för en sådan hoj begränsad. Tror jag. Skulle gärna ha en själv om den kommer och man har pengar.

Det saknas exempelvis en mellanstor modell i deras program.
Aprilia är ett "udda-märke", och allt för att öka volymerna i alla segment skulle nog göra dem gott.
 
oFFkeFF skrev:
Det saknas exempelvis en mellanstor modell i deras program.
Aprilia är ett "udda-märke", och allt för att öka volymerna i alla segment skulle nog göra dem gott.

I Sverige framstår Aprila kanske som udda. Men "på kontinenten" är deras modeller just vad folk vill ha.
 
Nyteknik skrev:
Om efterfrågan var tillräckligt stor skulle vi ha sett sporthojar på 450 cc för länge sedan. Men sanningen är ju att små sporthojar aldrig har intresserat fler än en handfull entusiaster utanför Japan. Det är förstås ingen slump. Även om vi skulle köpa en Aprilia 450 direkt för att den är en fantastisk motorcykel verkar det ekonomiskt oförsvarbart att lansera en sådana hoj i Europa. Aprilia som är i stort behov av $ kommer högst osannolikt att satsa deg på ett så osäkert projekt. Synd som fan.

Har du vart i italien/spanien/frankrike/england/Thailand/indien? Där vimlar det av små 400'or etc, rs250, nsr250 etc.
Men visst, skulle vara vågat att satsa på att sälja stora mängder rs450 i norden/usa etc.
 
oFFkeFF skrev:
Har du vart i italien/spanien/frankrike/england/Thailand/indien? Där vimlar det av små 400'or etc, rs250, nsr250 etc.
Men visst, skulle vara vågat att satsa på att sälja stora mängder rs450 i norden/usa etc.

Japan, Thailand och andra länder i sydostasien vet jag är "starka fästen" för små sporthojar. Men är det inte att ta i att säga att det vimlar av dem i Frankrike, Spanien och Italien?
 
I Thailand är Max 125cc tillåtet att säljas í affär p.g.a. olyckstatistiken. Sen att man ser R1, CBR mfl är importerat som reservdelar. Om man tittar på Regpappren på en Thai R1 är det väldigt vanligt att det står Yamaha 125 cc. När jag bodde där i 2 år hade min vän en Yamaha V-max, i reg pappren stod det Yamaha Chappi 125cc. Det är inte förbjudet att importera en R1 privat och använda rätt regbevis, men import skatten inkl tull är 175% av värdet.

Detta var bara en liten parantes att några 450cc eller 250 cc säljes inte i MC butikerna i Malysia eller Thailand. Men i England & Japan är 400 CC ganska representerade.

Hej svejs//ZS

EDIT: Honda har fått tillåtelse att sälja en CBR 150cc, dock tillverkad i Thailand.
 

Bifogat

  • cbr-new.jpg
    cbr-new.jpg
    12.2 KB · Visningar: 12
Last edited:
Nyteknik skrev:
Om efterfrågan var tillräckligt stor skulle vi ha sett sporthojar på 450 cc för länge sedan. Men sanningen är ju att små sporthojar aldrig har intresserat fler än en handfull entusiaster utanför Japan. Det är förstås ingen slump. Även om vi skulle köpa en Aprilia 450 direkt för att den är en fantastisk motorcykel verkar det ekonomiskt oförsvarbart att lansera en sådana hoj i Europa. Aprilia som är i stort behov av $ kommer högst osannolikt att satsa deg på ett så osäkert projekt. Synd som fan.

Sverige är ett av världens kubiksjukaste länder.

/JPS
 
Apropå Antz. Han är väl värd den styrningen. Märkligt att han inte fick någon fabriksstyrning redan förra året. Han har ju bevisat i varenda tävling att han är värd den.
 
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top