west kör ktm 250

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nästa år. Dessutom ryktas det att KTM kommer köra en paralleltwin.

Nyteknik skrev:
Var har du fått det ifrån?

Från Bike. Den som kom 6 Juni i år, sida 9.

"Enligt den brittiska tidningen MCN så planerar Aprilia att sätta sin nyutvecklade fyrtakts V-twin på 450 kubik i ett lättviktschassi för ett ersätta RS 250, som numera inte längre klarar avgaskraven. Idag har Aprilia bara en 125-kubikare innan steget till en 1000-kubiks sporthoj, medans de flesta andra tillverkarna kan erbjuda hojar däremellan att växa med.

Hojen, om den tas i produktion, beräknas kunna få en toppeffekt kring 70-80 hästkrafter i ett chassi som skulle väga runt 140 kilo. Självklart skulle hojen även säljas i en version för alla med mellanklasskörkort.

Denna V-twin kommer enligt alla källor att presenteras i München i september, då som såväl motocross-, enduro- och som supermotardversion."

Itacha75 skrev:

"Enligt den brittiska tidningen MCN så planerar Aprilia att sätta sin nyutvecklade fyrtakts V-twin på 450 kubik i ett lättviktschassi för ett ersätta RS 250, som numera inte längre klarar avgaskraven. Idag har Aprilia bara en 125-kubikare innan steget till en 1000-kubiks sporthoj, medans de flesta andra tillverkarna kan erbjuda hojar däremellan att växa med.

Hojen, om den tas i produktion, beräknas kunna få en toppeffekt kring 70-80 hästkrafter i ett chassi som skulle väga runt 140 kilo. Självklart skulle hojen även säljas i en version för alla med mellanklasskörkort.

Denna V-twin kommer enligt alla källor att presenteras i München i september, då som såväl motocross-, enduro- och som supermotardversion."

Vad i orden "West kör KTM" vad det du inte förstod???? Det som står i första inlägget.

Itacha75 skrev:

Det där är ju en gathoj, den skulle nog eventuellt få liiite svårt att hävda sig i 250 VM :tomten

Itacha75 skrev:

Aprilias 450 cc v-twin har definitivt inget med 250-VM att göra. Som du själv citerar har det spekulerats i att den ska bli drivkällan i en ersättare till RS 250; som är en gathoj.

Jag förstår inte riktigt vad Aprilia har tänkt. Säkert en jättefin motor, men i vilket sammanhang? Hur stor är marknaden för 450 cc sporthojar? Den har tydligen visat sig ganska odulig som drivkälla i en crosshoj (man har kört den i AMA).

En dröm vore att Aprilia byggde en olustigt läcker racer med denna motor som bas, lanserade en ny världsomspännande serie enkom för denna modell och sålde hojarna inkl. ett trevligt reservdelskit för 69.900 kr. Haleluja!

Nyteknik skrev:
Aprilias 450 cc v-twin har definitivt inget med 250-VM att göra. Som du själv citerar har det spekulerats i att den ska bli drivkällan i en ersättare till RS 250; som är en gathoj.

Jag förstår inte riktigt vad Aprilia har tänkt. Säkert en jättefin motor, men i vilket sammanhang? Hur stor är marknaden för 450 cc sporthojar? Den har tydligen visat sig ganska odulig som drivkälla i en crosshoj (man har kört den i AMA).

En dröm vore att Aprilia byggde en olustigt läcker racer med denna motor som bas, lanserade en ny världsomspännande serie enkom för denna modell och sålde hojarna inkl. ett trevligt reservdelskit för 69.900 kr. Haleluja!

Haha, men jag har hört ljudet från den dära 450cc motorn,
Den låter riktigt bra!
Så jag skulle tänka mig mig en 450 motor i ett 250 chassi
om bara försäkringsbolagen stoppade den i en billigt f-klass!

Btw, superkul för West att köra ktm! Men vad känar man på parralelltwin mot
v-twin? Lättare att kyla? Bredare chassi? mindre vibrationer?

Last edited:
ReDan skrev:
Den låter riktigt bra!

Vem körde en motorcykel med Aprilias 450 twin så att du hörde?

Paralelltwin

ReDan skrev:
Den låter riktigt bra!

Jag skulle tro att dom menar att cylinder 1 är framför nummer två.
MVh
Roffe

Nyteknik skrev:

Marknaden är säkert lika stor som för RS250. Fast nu med mindre mekande för ägarna.

VRM Roffe skrev:
Jag skulle tro att dom menar att cylinder 1 är framför nummer två.
MVh
Roffe

En längsmonterad radtvåa då?? Hur får man ut drivningen då, vinkelväxel? Eller två vevaxlar?

sleven skrev:
En längsmonterad radtvåa då?? Hur får man ut drivningen då, vinkelväxel? Eller två vevaxlar?

Det är flera motorfabrikat idag på 250 cartsidan med radtvåor.
Kawasaki förritiden körde både 250 och 350 i WM serien på sjuttiotalet med lyckat resultat.
I princip så ställer du ett vevhus framför en 125 motor och lite drev imellan.
jag kan skicka dig lite bilder på det om du vill.
MVh
Roffe

VRM Roffe skrev:
Det är flera motorfabrikat idag på 250 cartsidan med radtvåor.
Kawasaki förritiden körde både 250 och 350 i WM serien på sjuttiotalet med lyckat resultat.
I princip så ställer du ett vevhus framför en 125 motor och lite drev imellan.
jag kan skicka dig lite bilder på det om du vill.
MVh
Roffe

Do so.

Nyteknik skrev:

oduglig är den väl inte, dom vinner ju i motard VM med den.

Aprilia kör inte i någon AMA crosserie, däremot har dom väl provat lite i cross VM utan större framgång.

en motor mmed en cylinder placerad "framför" den andra borde väl bli en tandemtwin !

En paralelltwin som trådstartaren talar om bör enligt logiska tankar ha cylindrarna placerade bredvid varandra och i botten hittar man bara en vevaxel - som en RD250/350 t.ex

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa