Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
oFFkeFF skrev:Nästa år. Dessutom ryktas det att KTM kommer köra en paralleltwin.
Itacha75 skrev:Var det inte en 450cc:are? Den skulle ersätta dagens 250.
Itacha75 skrev:Var det inte en 450cc:are? Den skulle ersätta dagens 250.
Nyteknik skrev:Var har du fått det ifrån?
Itacha75 skrev:Från Bike. Den som kom 6 Juni i år, sida 9.
"Enligt den brittiska tidningen MCN så planerar Aprilia att sätta sin nyutvecklade fyrtakts V-twin på 450 kubik i ett lättviktschassi för ett ersätta RS 250, som numera inte längre klarar avgaskraven. Idag har Aprilia bara en 125-kubikare innan steget till en 1000-kubiks sporthoj, medans de flesta andra tillverkarna kan erbjuda hojar däremellan att växa med.
Hojen, om den tas i produktion, beräknas kunna få en toppeffekt kring 70-80 hästkrafter i ett chassi som skulle väga runt 140 kilo. Självklart skulle hojen även säljas i en version för alla med mellanklasskörkort.
Denna V-twin kommer enligt alla källor att presenteras i München i september, då som såväl motocross-, enduro- och som supermotardversion."
Itacha75 skrev:Från Bike. Den som kom 6 Juni i år, sida 9.
"Enligt den brittiska tidningen MCN så planerar Aprilia att sätta sin nyutvecklade fyrtakts V-twin på 450 kubik i ett lättviktschassi för ett ersätta RS 250, som numera inte längre klarar avgaskraven. Idag har Aprilia bara en 125-kubikare innan steget till en 1000-kubiks sporthoj, medans de flesta andra tillverkarna kan erbjuda hojar däremellan att växa med.
Hojen, om den tas i produktion, beräknas kunna få en toppeffekt kring 70-80 hästkrafter i ett chassi som skulle väga runt 140 kilo. Självklart skulle hojen även säljas i en version för alla med mellanklasskörkort.
Denna V-twin kommer enligt alla källor att presenteras i München i september, då som såväl motocross-, enduro- och som supermotardversion."

Itacha75 skrev:Från Bike. Den som kom 6 Juni i år, sida 9.
"Enligt den brittiska tidningen MCN så planerar Aprilia att sätta sin nyutvecklade fyrtakts V-twin på 450 kubik i ett lättviktschassi för ett ersätta RS 250, som numera inte längre klarar avgaskraven. Idag har Aprilia bara en 125-kubikare innan steget till en 1000-kubiks sporthoj, medans de flesta andra tillverkarna kan erbjuda hojar däremellan att växa med.
Hojen, om den tas i produktion, beräknas kunna få en toppeffekt kring 70-80 hästkrafter i ett chassi som skulle väga runt 140 kilo. Självklart skulle hojen även säljas i en version för alla med mellanklasskörkort.
Denna V-twin kommer enligt alla källor att presenteras i München i september, då som såväl motocross-, enduro- och som supermotardversion."
Nyteknik skrev:Aprilias 450 cc v-twin har definitivt inget med 250-VM att göra. Som du själv citerar har det spekulerats i att den ska bli drivkällan i en ersättare till RS 250; som är en gathoj.
Jag förstår inte riktigt vad Aprilia har tänkt. Säkert en jättefin motor, men i vilket sammanhang? Hur stor är marknaden för 450 cc sporthojar? Den har tydligen visat sig ganska odulig som drivkälla i en crosshoj (man har kört den i AMA).
En dröm vore att Aprilia byggde en olustigt läcker racer med denna motor som bas, lanserade en ny världsomspännande serie enkom för denna modell och sålde hojarna inkl. ett trevligt reservdelskit för 69.900 kr. Haleluja!
ReDan skrev:Haha, men jag har hört ljudet från den dära 450cc motorn,
Den låter riktigt bra!
Så jag skulle tänka mig mig en 450 motor i ett 250 chassi
om bara försäkringsbolagen stoppade den i en billigt f-klass!
Btw, superkul för West att köra ktm! Men vad känar man på parralelltwin mot
v-twin? Lättare att kyla? Bredare chassi? mindre vibrationer?
ReDan skrev:Haha, men jag har hört ljudet från den dära 450cc motorn,
Den låter riktigt bra!
Så jag skulle tänka mig mig en 450 motor i ett 250 chassi
om bara försäkringsbolagen stoppade den i en billigt f-klass!
Btw, superkul för West att köra ktm! Men vad känar man på parralelltwin mot
v-twin? Lättare att kyla? Bredare chassi? mindre vibrationer?
Nyteknik skrev:Jag förstår inte riktigt vad Aprilia har tänkt. Säkert en jättefin motor, men i vilket sammanhang? Hur stor är marknaden för 450 cc sporthojar? Den har tydligen visat sig ganska odulig som drivkälla i en crosshoj (man har kört den i AMA).
VRM Roffe skrev:Jag skulle tro att dom menar att cylinder 1 är framför nummer två.
MVh
Roffe
sleven skrev:En längsmonterad radtvåa då?? Hur får man ut drivningen då, vinkelväxel? Eller två vevaxlar?
VRM Roffe skrev:Det är flera motorfabrikat idag på 250 cartsidan med radtvåor.
Kawasaki förritiden körde både 250 och 350 i WM serien på sjuttiotalet med lyckat resultat.
I princip så ställer du ett vevhus framför en 125 motor och lite drev imellan.
jag kan skicka dig lite bilder på det om du vill.
MVh
Roffe
sleven skrev:Do so.
Nyteknik skrev:Jag förstår inte riktigt vad Aprilia har tänkt. Säkert en jättefin motor, men i vilket sammanhang? Hur stor är marknaden för 450 cc sporthojar? Den har tydligen visat sig ganska odulig som drivkälla i en crosshoj (man har kört den i AMA).
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!
Om du, som jag, ständigt åk... |
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |