Wankelmotor

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Jag kom på en sak häromdan...Om man tar en sporthoj och lyfter ur motorn. Och sen trycker in en 3 eller 4 kolvig wankelmotor i den istället... det skulle vara som att ha en v6 eller v8 i en litten sporthoj :rolleyes:.
Visst det skulle vara lite klurigt att få dit det och att få allt med växellådan o funka.
Endast en liten tanke från mig. Vad tror ni?
 
Faaan så coolt med vankelmotor iaf :) ....
Norton F1 suzuki RE5 ser ju nästan okej ut tom
 
Men det va ett tag sen och wankelmtorerna har utvecklats en hel del sen dess...
 
Norton F1 känns faktiskt inte så omodern. 95 hästar irån 590 kubik och 135 i race-trim har jag för mig att det var.
 
Mjo det är ju inte så dåligt...men det går att få ut mer...
 
Nackdelen med wankelmotorn borde ju vara att det är mindre kompression i en sån motor, och att det är en ganska så stor yta som ska antändas.

Så avgasvärdena blir nog inte så tjusiga jämfört med en kolvmotor.
 
Nej det är ju sannt men det går att få ut grymmt mycket effekt ur dem, inga vibrationer, går att varva mycket, men de drar ganska mycket soppa.
Kompressionen fixas med turbo.
 
...inga vibrationer...
Möjligt att det är så numera. Men så sa man när det begav sig också och då stämde det inte. Jag har kört RE5:an en del och den vibrerade nästan lika mycket som den tidens radfyror. Vibrationerna var dock annorlunda, behagligare.
 
Nackdelen med wankelmotorn borde ju vara att det är mindre kompression i en sån motor, och att det är en ganska så stor yta som ska antändas.

Så avgasvärdena blir nog inte så tjusiga jämfört med en kolvmotor.

Nja, Mazda har ju lyckats få sin nya wankel avgasgodkänd, två tändstift per "cylinder" hjälper ju till med antändandet, och tätningarna har ju blivit bra mycket bättre på senare år.
Numera finns ju TOM flyg-godkända wanklar...
 
3151466 Nja, Mazda har ju lyckats få sin nya wankel avgasgodkänd, två tändstift per "cylinder" hjälper ju till med antändandet, och tätningarna har ju blivit bra mycket bättre på senare år.
Numera finns ju TOM flyg-godkända wanklar...
Jo jag kom på det sen med stiften, sen är det ju som du säger att tätningarna har blivit mycket bättre, förr gick dem ju sönder hela tiden.

Sen kan jag tänka mig att en annan fördel är att man kan göra wankelmotorer mycket mindre men fortfarande ha samma effekt som en kolvmotor, sen har den färre rörliga delar också.
 
Jo jag kom på det sen med stiften, sen är det ju som du säger att tätningarna har blivit mycket bättre, förr gick dem ju sönder hela tiden.

Sen kan jag tänka mig att en annan fördel är att man kan göra wankelmotorer mycket mindre men fortfarande ha samma effekt som en kolvmotor, sen har den färre rörliga delar också.

Det finns ju EN och endast en principiell fördel gentemot otto-motorn, dieseln och bensintvåtaktaren nämligen att man inte behöver omvandla en fram- och återgående rörelse till rotation.
Det är där den ursprungliga lockelsen finns.
Ett mer lätthanterligt alternativ till turbinen kan man också säga...


Tack för den länken; mycket info i bra format.
Tänk att det funnits en "Motoprom RD660". Närapå i verkligheten också. Vad säger man? Hade jag museum skulle jag ge nästan vad som helst för en sån...
 
Last edited:
man van Isle of Man -90 eller -91 tror jag det va, med en vankelmotor.

Reglerna förbjöd den efter det (för överlägsen?).

Hojen man körde på gick på auktion i London för 12.000 pund för några år sedan.
 
detta är smaskens, har drömt och skissat på detta länge..
hoj nr2 kan bli en wankel.

EDIT
kom på att jag såg nått om Norton hojen i en italiensk eller spansk tidning i våras hos Highland.
tog några taskiga kort med mobilen,, ser ju ut som nån har återbyggt den med modernare chassiebitar..
 

Bifogat

  • klipp.jpg
    klipp.jpg
    38 KB · Visningar: 139
Last edited:
Annars har jag en hygglig gasturbin som levererar 400hk och heroiska mängder vrid. Gör för övrigt på flygfotogen och kräver ingen växellåda. Låter gött @ 45000rpm på primärturbin. Rätt bra skick i skrället om man stålar upp den till maxvar och lossar bromsen :näsblod . De ni pöjka, är nåt att bygga hoj på. Blir lite svårt att hitta slip-on eller likande med 10" utblås men what tha heck..Steker väl den som ligger bakom i alla fall :brinnerup
 
Det var ute en Norton Wankel på blocket för ett halvår sedan.
Jag har inte råd med "samlarhojar", men sugen blev jag
 
Motorn i den här bilen kanske vore nåt...

[YOUTUBE-ID]tpyZuAtH-FQ[/YOUTUBE-ID]




.
 
Var det inte Suzuki´s Wankel som kallades "brödlådan" pga den otroligt fula instrumenteringen :D

Ps där va ett test för ett tag sen i någon mc-tidning (om det var mcnytt ?) där dom körde en riktigt gammal Suzuki med många mil på mätaren brukades av en äldre person till vardags.
 
Var det inte Suzuki´s Wankel som kallades "brödlådan" pga den otroligt fula instrumenteringen :D

Ps där va ett test för ett tag sen i någon mc-tidning (om det var mcnytt ?) där dom körde en riktigt gammal Suzuki med många mil på mätaren brukades av en äldre person till vardags.

Classic Bike hade välan en stor artikel om den härförleden?
För övrigt en jäkligt fin tidning!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top