Wankelmotor

Motorn i den här bilen kanske vore nåt...

[YOUTUBE-ID]tpyZuAtH-FQ[/YOUTUBE-ID]

.

ååå tack, äntligen är den tillbaka på youtube, såg den för ett år sedan men den togs bort, tack tack
sparad och konverterad :) mine forever

Last edited:
Wankelsnurror är fantastiska manicker, tänk bara en sådan sak som att rotationskolven har tre förbränningsrum och gör TRE förbränningstakter/varv, jämför detta med tvåtaktarna som gör en/varv och den "vansinniga" 4-taktaren som bara gör 1/2 per varv. En tre "skivig" wankel låter som en F1:a då den har så många fler gasväxlingar/varv jämfört med 4-taktarna:tummenupp

Problemen är egentligen mest att det är svårt att lösa avgasemissionerna pga de begränsningar som finns i förbränningsrummen. Wanklar är dock perfekta kandidater för turboladdning då det går att ta ut enorma effekter kontra vikt och storlek.

Skulle lätt byta ut min rad4:a på gixxern till en 3-skivig 1000cc wankel:D

Varför förbjuda dom överallt?

Bättre om man låter tillverkarna bygga wankel, det hade fått mig att kolla på F1 hehe :D
Tycker bara det är tråkigt som det är nu.

Wankelsnurror är fantastiska manicker, tänk bara en sådan sak som att rotationskolven har tre förbränningsrum och gör TRE förbränningstakter/varv, jämför detta med tvåtaktarna som gör en/varv och den "vansinniga" 4-taktaren som bara gör 1/2 per varv. En tre "skivig" wankel låter som en F1:a då den har så många fler gasväxlingar/varv jämfört med 4-taktarna:tummenupp

Problemen är egentligen mest att det är svårt att lösa avgasemissionerna pga de begränsningar som finns i förbränningsrummen. Wanklar är dock perfekta kandidater för turboladdning då det går att ta ut enorma effekter kontra vikt och storlek.

Skulle lätt byta ut min rad4:a på gixxern till en 3-skivig 1000cc wankel:D

hm
vet du eller nån annan om det finns små tre/fyr skiviga wankels?
eller konveterbara?
eller i lämplig mc-storlek alls? förutom norton..

hm
vet du eller nån annan om det finns små tre/fyr skiviga wankels?
eller konveterbara?
eller i lämplig mc-storlek alls? förutom norton..

Wankeln i tex en gammal RX-7 är sjukt liten när man skalat av alla slangar o grejer. Jag menar verkligen liten, som en hojradfyra ungefär, om du fyller upp utrymmet bakom cylindrarna.

Jag såg en sån på en bubbla en gång.

lyfter tråden, för jag har hittat mer info om hojen på mina upplagda bilder på sida ett..
men jag tycker den förtjäner en egen tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3190055

Ja jävlar, vacker som en karamell, ett ljud (baserat på andra wankelmotorer) som är underbart, och hållbarhet som en rysk rakapparat (baserat på att den är engelskt, och innehav av ryska rakapparater)

Jag tar en, skicka räkning....

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back