W650

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Fabrikscafé W800

Att det dykt upp ett storvuxet småsyskon till W650 har nog inte undgått någon. Bor man i Japan kan man dessutom köpa den här, direkt från Kawasaki. Skulle den komma till Europa skulle den tillsammans med Guzzis V7 cafe vara de coolaste retro cyklarna att köpa över disk.
 

Bifogat

  • w800factorycafe3.jpg
    w800factorycafe3.jpg
    49.4 KB · Visningar: 345

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Att det dykt upp ett storvuxet småsyskon till W650 har nog inte undgått någon. Bor man i Japan kan man dessutom köpa den här, direkt från Kawasaki. Skulle den komma till Europa skulle den tillsammans med Guzzis V7 cafe vara de coolaste retro cyklarna att köpa över disk.

Riktigt fin! Skulle säkert funka rätt bra i Europa, de som har pengar får hoppas :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Att det dykt upp ett storvuxet småsyskon till W650 har nog inte undgått någon. Bor man i Japan kan man dessutom köpa den här, direkt från Kawasaki. Skulle den komma till Europa skulle den tillsammans med Guzzis V7 cafe vara de coolaste retro cyklarna att köpa över disk.

Jupp. Jag har funderat på att köpa en W800. Men, alla tester jag läst hat ett och samma klagomål.
Och det är att motorn är trött.

Så, min fråga till W650 gudarna är:
Är det en lätt motor att "trimma"?
5-10 extra hästar eller så alt "en massa" extra vrid.

Jag är inte intresserad av att byta varenda intern pinyl, jag har gjort sådant och vill inte tillbaka till hårdtrim träsket, för hårdtrim = massor med meka. Och jag är mest ute efter att göra kosmetisk kustomisering och glida omkring och se cool ut... :D

:hej
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Testkörde en 800 igår. Tyvärr är motorkaraktären i mitt tycke identisk med den gamla 650 motorn. Seg gasrespons gör att den känns onödigt trött. Jag har att dynojet stage 3 med andra nålar, munstycken och fjädrar vilket tilsammans med öppet ljud och luft får cykeln att kännas mycket rappare även om antalet hästar knappast ökat brutalt (5 extra hästar enligt dynojet själva). Känns nu som en välpreppad 70tals trajja.
Motsvarande borde gå att få tillmed ett omprogrammerat insprut och öppnare ljuddämpare/luftfilter på 800an.
Kosmetisk kustomisering kan göra underverk med Wn. Dessutom tappar man ju lätt några kilon och det är nästan lika bra som hästar.
Hoppas ändå att du får ett återfall och går bärsärk på hojjen. Slipar kammar, ökar kompet, portar, borrar&strokar, monterar kompressor, lustgas eller turbo.
Motorn känns grymmt välbyggd så lite stress ska den väl palla. Kör hårt!
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Jupp. Jag har funderat på att köpa en W800. Men, alla tester jag läst hat ett och samma klagomål.
Och det är att motorn är trött.

Så, min fråga till W650 gudarna är:
Är det en lätt motor att "trimma"?
5-10 extra hästar eller så alt "en massa" extra vrid.

Jag är inte intresserad av att byta varenda intern pinyl, jag har gjort sådant och vill inte tillbaka till hårdtrim träsket, för hårdtrim = massor med meka. Och jag är mest ute efter att göra kosmetisk kustomisering och glida omkring och se cool ut... :D

:hej

Kolla in länken:
http://retrocustomracer.blogspot.com/

W650 byggs det en hel del på, framförallt i Japan och Australien, kolla t ex DEUS för inspiration.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Olja i luftburken?

Kollade luftfilterna idag och såg att det var blött/fuktigt av olja när jag drog ut filterna, vad beror detta på?
 

Motardus

en svensk Tiger
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Thruxton 04 + div...
Kollade luftfilterna idag och såg att det var blött/fuktigt av olja när jag drog ut filterna, vad beror detta på?

Att luftburken blir kladdig av olja beror på att vevhusventilationen är kopplad dit via slang.
Detta för att förbränna den oljedimma som bildas istf att den, som ofta förr i äldre motorer, luftades rätt ut eller fångades upp i separat behållare.
Blir det överdrivet mycket kan det bero på för hög oljenivå alt att det var länge sedan burken/filtren gjordes rena...
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Är det någon här som har "blockat av" eller helt tagit bort sitt KCA system (kawasaki clean air system)? Har hittat en del (lite krångliga) guider på nätet, men utan framgång...
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
I år kommer den till Sverige också. Sadeln och kåpan är dock extrautrustning :)
Att det dykt upp ett storvuxet småsyskon till W650 har nog inte undgått någon. Bor man i Japan kan man dessutom köpa den här, direkt från Kawasaki. Skulle den komma till Europa skulle den tillsammans med Guzzis V7 cafe vara de coolaste retro cyklarna att köpa över disk.
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Är det någon här som har "blockat av" eller helt tagit bort sitt KCA system (kawasaki clean air system)? Har hittat en del (lite krångliga) guider på nätet, men utan framgång...

Jag tog bort KCA efter ombestyckning. Anledningen var att jag fick mycket avassmällar på avslag.
Att ta bort det är mycket enkelt:
Ta bort och plugga slangen som går till den kromade T-kopplingen mellan de ribbade KCA "bulorna" framför cylindern.
Demontera de två bulorna.
Under bulorna sitter själva ventilblecken monterade på en platta. Denna platta använder du som mall för att tillverka nya plattor. Utan ventiler denna gång:)
Skruva tillbaka bulorna med dina nya plattor under (eller montera bara plattor om du tycker det är snyggare).

MEN och detta är ett viktigt MEN!
Men det finns en sak som kan gå riktigt illa (been there, done that). Om din nya platta är tunnare än den gamla ventilplattan kommer en av skruvarna gå rakt in i toppen då gängan är skuren rakt in utan botten. De extra milimeter den går in är tillräckligt för att den ska nå ventilskaftet och så snart du startar är den ventilen krökt.

Vill du göra det ännu snyggare finns bulorna pluggade som original resevdelar i Japan. Då slipper man hålen som det kromade T-röret sitter i.

Lycka till.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Så det enda man behöver ta bort är den sista lilla slangbiten med den silvriga T-kopplingen i änden? Och självklart plugga igen... och tillverka nya brickor utan ventiler. Man behöver alltså inte röra några andra slangar och dylikt vid förgasare, luftburk?
 
Last edited:

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Snyggt! Nitro Heads-sadel?
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Hejsan
Skulle vilja ha tips på vad det är för däck du har, snygga! Hela bygget är snyggt förresten!
mvh
Henrik
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top