Vyrus, navstyrd moto2-hoj

Riktigt ball hoj, kul att de händer lite i utvecklingen.
Reagerar på att han rör så lite på högerhanden? från noll till full mutter och han rör knappt på handen, fattar ingenting .. ?

Riktigt ball hoj, kul att de händer lite i utvecklingen.
Reagerar på att han rör så lite på högerhanden? från noll till full mutter och han rör knappt på handen, fattar ingenting .. ?

De måste ju vara innovativa på allt så de har slängt in en gaspedal :tummenupp

Det lär ju finna system för att styra/anpassa fjädring och tractioncontrol efter var hojen är på banan med hjälp av GPS. Så varför inte GPS "hjälp"-styra gas och broms också????
Med manuell override precis som när man ställt hastighetskontrollen i bilen på 110km/h på motorväg.

Snabbgas och 600cc, då blir det så... :)

Men kan det verkligen bli lättare med en sådan konstruktion än med en vanlig gaffel? En modern racegaffel väger ju inte speciellt mycket.
Att totalen på hela ekipaget med diamantram och monocoque i kolfiber blir lätt förstår jag men navstyrning i sig ser ju inte speciellt lätt ut?

Säkerligen sjukt skoj att köra! Jag blir ruggigt sugen att testa :)

När dom filmar navstyrningen tycker jag på något vis att konstruktionen känns porös. Jag menar, reser man den där hojen efter en lätt lowsider och brassar vidare? Känns inte så...

Säkerligen sjukt skoj att köra! Jag blir ruggigt sugen att testa :)

När dom filmar navstyrningen tycker jag på något vis att konstruktionen känns porös. Jag menar, reser man den där hojen efter en lätt lowsider och brassar vidare? Känns inte så...

Det behövs nog inte mycket, ett lätt slag på ett av stagen så är den inte så skön att köra längre...:)

Det lär ju finna system för att styra/anpassa fjädring och tractioncontrol efter var hojen är på banan med hjälp av GPS. Så varför inte GPS "hjälp"-styra gas och broms också????
Med manuell override precis som när man ställt hastighetskontrollen i bilen på 110km/h på motorväg.

Det är klart att det går, men hur mycket sport blir det då?
Det fanns liknande aktiva system på vissa formel ett bilar i början av 90-talet som justerade fjädringen specifikt för varje kurva, men det förbjöds senare.

ISR´s Navstyrning tror jag faktiskt är bättre än denna....det är vanstyrningen som sitter på Harriern och Sluggern som är byggd av Stellan Engeland

ISR´s Navstyrning tror jag faktiskt är bättre än denna....det är vanstyrningen som sitter på Harriern och Sluggern som är byggd av Stellan Engeland

Sägs ju bättre känsla med vajer men det måste nog justeras oftare?

Snabbgas och 600cc, då blir det så... :)

Men kan det verkligen bli lättare med en sådan konstruktion än med en vanlig gaffel? En modern racegaffel väger ju inte speciellt mycket.
Att totalen på hela ekipaget med diamantram och monocoque i kolfiber blir lätt förstår jag men navstyrning i sig ser ju inte speciellt lätt ut?

Reagerade också över det. R&T Öhlins gaffeln är väldigt lätt och jag kan inte tänka mig annat än att superbike / MotoGP gafflarna är lättare, sen med styrkronor i magnesium och sånt till det så borde det bli hiskeligt lätt.

En sving i jämförelse väger i regel kring 10 kilo (en sån som sitter på Vyrusen i alla fall) + allt annat runt omkring.

Nåja. Kanske den är lättare. Läcker hoj är det dock. Den enklare varianten finns att skåda på MC Collection i Sollentuna. :)

Nav styrning har ju byggts med gämna mellanrum men när man kommer till de vinnande märkena så sitter det en ölhinsgaffel.
Annars verkar de sneglat på Britten vad det gäller ramkonstuktionen.

den är väl inte där för att va lätt?
antar de har med bromsen inte ska niga hojen? de är väl där man tjänar igen?

det är vad jag har hört. har inte varit med och utvecklat den så jag vet inte och har heller inte provkört. men dom som har provkört tex bimotas navstyrning och de andra som har varit med i den svängen så tycker folk att ISRs navstyrning med vajer har en bättre känsla och bättre respons till föraren.

Varför tror du att den är bättre? Förklara.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back