VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6311234 (ber om ursäkt för extremt kass källkritik, jag vet att sidan är extrem-vänster).

Så, vad säger ni? Vad är det för modifieringar som kommer ta en timme och hur kan 2.0an klara sig med en ny mjukvara UTAN försämrad prestanda?

Marketing och PR.
Misstänker att om det var så lätt att lösa hade problemet aldrig funnits till att börja med, eftersom att det antagligen är mer jobb att skapa fusket än att rätta till det.
Någon försämring blir det.
 
Lite mer info om (min) 1.6 litrare än (s)r.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-vill-vw-atgarda-de-manipulerade-motorerna/

För bilar med 1,6 liters motorer handlar det om både mjukvaruuppdatering och hårdvaruinstallation för att bättre styra luftflödet till motorn. Det ingreppet beräknas ta cirka en timme.

Låter som att det inte blev Ad-Blue för den motorn som det först spekulerades. Undrar vad tusan "hårdvaruinstallation för bättre styra luftflödet till motorn" innebär? Normalt sett kör väl en diesel utan spjäll, dvs så mycket luft man kan, eller har man gått från det för att få ner någon förorening?. Och vad kan man reglera? Mer avgasåterföring (EGR)? Fetare turbo? Snabbare wastegate?

För de minsta motorerna med tre cylindrar och 1,2 liters volym är de lösningar som är aktuella ännu inte fullt utprovade. VW räknar med att vara klara med det arbetet inom kort.

Låter "spännande"

VW försäkrar att uppdateringarna inte ska påverka bilarnas bränsleförbrukning eller prestanda negativt.

Känns tryggt. Ingen tror väl att VW skulle ljuga om en sådan sak, :rolleyes:
 
Lite mer info om (min) 1.6 litrare än (s)r.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-vill-vw-atgarda-de-manipulerade-motorerna/

För bilar med 1,6 liters motorer handlar det om både mjukvaruuppdatering och hårdvaruinstallation för att bättre styra luftflödet till motorn. Det ingreppet beräknas ta cirka en timme.

Låter som att det inte blev Ad-Blue för den motorn som det först spekulerades. Undrar vad tusan "hårdvaruinstallation för bättre styra luftflödet till motorn" innebär? Normalt sett kör väl en diesel utan spjäll, dvs så mycket luft man kan, eller har man gått från det för att få ner någon förorening?. Och vad kan man reglera? Mer avgasåterföring (EGR)? Fetare turbo? Snabbare wastegate?

För de minsta motorerna med tre cylindrar och 1,2 liters volym är de lösningar som är aktuella ännu inte fullt utprovade. VW räknar med att vara klara med det arbetet inom kort.

Låter "spännande"

VW försäkrar att uppdateringarna inte ska påverka bilarnas bränsleförbrukning eller prestanda negativt.

Känns tryggt. Ingen tror väl att VW skulle ljuga om en sådan sak, :rolleyes:

Moderna dieslar har gasspjäll precis som vilken bensinare som helst.
 
1.6 TDI eller 140hk 2.0an?
En bekant har en 2.0 140hk med DSG som gått ca 3000.
Den har de precis bytt dubbelmassesvänghjulet på.. :crash

140hk :)

Ska man inte byta olja oftare än så...?

Inte med longlife-oljan.

I Sverige är alla kåta i transporter och i England är det transit som gäller.
Jag håller med engelsmännen, transportern är överprisat skräp:fakta

Man får så mycket mer bang for the buck i en transit.
Transporterns inredning är lite mer solid (men destu mer tråkig då det inte har hänt något på 100 år) men that's it.

Men allvarligt, 2liter på 4500 mil?
Har den varit inne på service än?
Låter sjukt mycket om jag ska vara ärlig.

Den skall servas vid 4000 mil med longlife-oljan. Fram till servicen så behövde jag pytsa i 2 liter vilket är relativt rimligt med det löjligt långa serviceintervallen.

Farsans transit från -14 är ju rena rucklet i jämförelse :näsblod Hur kan man föredra den!? Ja, förutom kanske priset då. Nu till 2016 kommer väl dock transit uppdateras med både det ena och det andra och få ett jättelyft vad jag har förstått.
 
140hk :)



Inte med longlife-oljan.



Den skall servas vid 4000 mil med longlife-oljan. Fram till servicen så behövde jag pytsa i 2 liter vilket är relativt rimligt med det löjligt långa serviceintervallen.

Farsans transit från -14 är ju rena rucklet i jämförelse :näsblod Hur kan man föredra den!? Ja, förutom kanske priset då. Nu till 2016 kommer väl dock transit uppdateras med både det ena och det andra och få ett jättelyft vad jag har förstått.

Två liter på 4000 mil är inte okej, oavsett serviceintervall.
Jag har aldrig behövt fylla min gamla transit från -11 och den har 5000 mils-intervaller.

Transit kommer inte få ett jättelyft till 2016, det verkar snarare bli en facelift och andra motorer i slutet av året för euro6 kravet.

Smaken är som baken men jag anser inte att en ny välutrustad transit är ett ruckel.
Som sagt, inredningen är lite mer solid i en transporter men den har sett likadan ut i 10 år tillsammans med karossen.

Att den sedan har 2+1 års garanti när ford har 5:va

Det är inte värt ~100-150k extra.
 
Lite mer info om (min) 1.6 litrare än (s)r.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-vill-vw-atgarda-de-manipulerade-motorerna/

För bilar med 1,6 liters motorer handlar det om både mjukvaruuppdatering och hårdvaruinstallation för att bättre styra luftflödet till motorn. Det ingreppet beräknas ta cirka en timme.

Låter som att det inte blev Ad-Blue för den motorn som det först spekulerades. Undrar vad tusan "hårdvaruinstallation för bättre styra luftflödet till motorn" innebär? Normalt sett kör väl en diesel utan spjäll, dvs så mycket luft man kan, eller har man gått från det för att få ner någon förorening?. Och vad kan man reglera? Mer avgasåterföring (EGR)? Fetare turbo? Snabbare wastegate?


Svarar mig själv. Från http://info.volkswagen.com/se/sv/home/news/article-22?tc=em-dieselinfo-se-dieselbrev4

En så kallad “flödeslikriktare” kommer monteras före luftmassemätaren på 1,6 liters EA 189-motorn. Det handlar om ett galler som minskar turbulensen i luftflödet före luftmassemätaren och på detta sätt förbättrar mätnoggrannheten. Luftmassemätaren mäter luftvolymen som sugs in i motorn, vilket är en mycket viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Utöver detta kommer en mjukvaruuppdatering att göras på dessa motorer. Den beräknade tiden för att genomföra åtgärden på varje bil är mindre än en timme.

[...]

Målet för de tekniska åtgärderna är fortfarande att uppnå utsläppskraven i varje enskilt fall utan några negativa effekter på motoreffekt, förbrukning eller prestanda. Men eftersom alla modellvarianter först måste mätas, kan uppnåendet av dessa mål ännu inte slutgiltigt bekräftas.



DB2015AU01443_small-300x220.jpg


Edit: Fel i länk.
 
Last edited:
Svarar mig själv. Från [trasig länk]

En så kallad “flödeslikriktare” kommer monteras före luftmassemätaren på 1,6 liters EA 189-motorn. Det handlar om ett galler som minskar turbulensen i luftflödet före luftmassemätaren och på detta sätt förbättrar mätnoggrannheten. Luftmassemätaren mäter luftvolymen som sugs in i motorn, vilket är en mycket viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Utöver detta kommer en mjukvaruuppdatering att göras på dessa motorer. Den beräknade tiden för att genomföra åtgärden på varje bil är mindre än en timme.

[...]

Målet för de tekniska åtgärderna är fortfarande att uppnå utsläppskraven i varje enskilt fall utan några negativa effekter på motoreffekt, förbrukning eller prestanda. Men eftersom alla modellvarianter först måste mätas, kan uppnåendet av dessa mål ännu inte slutgiltigt bekräftas.



DB2015AU01443_small-300x220.jpg

Det är ju lite spexigt att ge oss en djuplänk till din mail. :hihi
 
Last edited:
Från VW-tråden "Dieselgate" på jagrullar.se.

tornandointro.gif


154_0707_07_z%2Bsave_gas_cheat_the_gas_nazis%2Btornado.jpg


Någon har lyckats sälja kvacksalveri-produkter...
 
VW går ner på de flesta marknader, men förvånansvärt lite (USA tappar dom förvisso en fjärdedel men där har många av modellerna försäljningsstopp, UK är väl tvåa med 20 % nedåd) . Lätt nedåt på dom flesta marknader ... men exempelvis den svenska går dom upp:va

Sektens kraft är stark i Sverige.... :huvet
 
VW går ner på de flesta marknader, men förvånansvärt lite (USA tappar dom förvisso en fjärdedel men där har många av modellerna försäljningsstopp, UK är väl tvåa med 20 % nedåd) . Lätt nedåt på dom flesta marknader ... men exempelvis den svenska går dom upp:va

http://www.svd.se/vw-tappar-stort-efter-miljoskandalen/om/utslappsskandalen-i-volkswagen

VW koncernen har lyckats väl när det gäller tjänst- och transportbilar i Sverige. Läser man lite mellan raderna i texten ser man det rätt tydligt. VW har varit vassare på att ta fram paket som fungerar bra med det skattesystem vi har här. Är företagens inköpare trogna VW påverkar det inte försäljningen nämnvärt. Däremot tror jag att det finns risk att man ser sig om lite efter andra leverantörer. Har hört lite rykten om kommuner och företag som valt att inte köpa från VW koncernen när det är dags att byta ut sin flotta av tjänst- och transportbilar. Ligger konkurrenterna på har de säkert ett gyllene tillfälle att öka sin försäljning i efterdyningarna av skandalen.
 
Ja, kommuner och många företag är känsligare än de flesta privatpersoner när det kommer till sin miljöprofil.

Exakt, därför tror jag inte man ska vara för snabb att bedöma faran som över redan nu. Låt det här sjunka in lite och ge det 6- 12 månader och se vart det lutar. Klart är att man har fått ett naggat förtroende och det är inget man skakar av sig hur enkelt som helst.
 
Blå skåp skall vördas med respekt och dom som öppnar dörren för att placera fekalierna där vet vad som gäller, den dagen någon gluttar på skåpsdörren så är man kokt i sitt eget bajs.

Man skiter inte i dom av misstag.

Ja så är det.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top