VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Det är magiskt dåligt att inte kunna göra cylinderväggar på tvåtusentalet

Egentligen inte. Produktionskostnaderna ska ju i möjligaste mån kapas till fördel för maximal vinst. Samtidigt som Lätta fordon idag ska ha en begränsad livslängd.
 
:hihi

ulwei.png
 
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.
 
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.

Vänta tills du kommit upp i det dubbla eller mer. 4500 mil är bara inkörning ;)

Skåpbilar generellt är ju inget vidare, även om de gamla Vito faktiskt var riktigt bekväma (dock med rostproblem och att toppen sprack runt 25000 mil).
 
Känns skönt att inte äga någon bil i huvudtaget som kan beröras av senaste avslöjandena :) Man kan luta sig tillbaka och iaktta hur problemen löses och om fler tillverkare dras in eller inte.

Någon som äger eller har erfarenhet av VW Amarok med den 8-stegade växellådan?
 
Tror det blir som jag sagt tidigare, VW och tyska politiker ser till att övriga fordonsindustrin granskas och när det sedan visar sig att det finns hela kennlar med lik i alla garderober så kommer det bli någon form av amnesti eller så hittar de på någon ny lag eller nåt annat ruttet.

För det här är så stort att det skulle kunna överträffa alla ekonomiska kriser vi haft i världshistorien om alla fuskare ska stämmas och åtgärda sina synder.

Kryphålet i lagen låter biltillverkare ändra motorn prestandainställningar innan den testas
http://www.di.se/artiklar/2015/11/13/volkswagens-fusk-kan-vara-tillatet/
Som sagt var, to big to fail :zpy
 
Så om det nu är så att lagstiftningen faktiskt tillåter biltillverkare att använda andra motormappningar under test, då kan väl det VW gjort knappast ens kallas för "fusk" som DI vill påskina? I mina öron låter det som att deras ingenjörer i så fall gjort sin hemläxa ordentligt och varit förbaskat kreativa.... Jag gillar kreativa företag.

Jag förstår inte varför bilägarna skulle vilja ha eller "kräva upprättelser" som DI uttrycker sig och upprättelser för vad?
 
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.

1.6 TDI eller 140hk 2.0an?
En bekant har en 2.0 140hk med DSG som gått ca 3000.
Den har de precis bytt dubbelmassesvänghjulet på.. :crash
 
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.

I Sverige är alla kåta i transporter och i England är det transit som gäller.
Jag håller med engelsmännen, transportern är överprisat skräp:fakta

Man får så mycket mer bang for the buck i en transit.
Transporterns inredning är lite mer solid (men destu mer tråkig då det inte har hänt något på 100 år) men that's it.

Men allvarligt, 2liter på 4500 mil?
Har den varit inne på service än?
Låter sjukt mycket om jag ska vara ärlig.
 
Last edited:
Men allvarligt, 2liter på 4500 mil?
Har den varit inne på service än?
Låter sjukt mycket om jag ska vara ärlig.

Jo, det ÄR mycket. Om man inte har ett läckage eller en VAG-motor...

Har en kompis som jobbar på bilverkstad, skruvar övervägande VAG-bilar. Han va inte speciellt imponerad av dom bilarna innan han började jobba där och det har ju inte gått åt det positivare hållet med åren...

Audi t.ex. har bekymmer med 2,0 tfsi motorn. Hög oljeförbrukning, drar i sig olja via insug. P.g.a. att dom är direktinsprutade så sköljs inte insugsventilerna över med bensin och tar med sig oljan som fastnar på ovansidan ventiltallrikarna. Oljan koksar med tiden, hamnar på tätningsytorna, ventilerna börjar läcka.
Samma motor kan få ett problem med att oljepumpen inte får till sig olja. Oljesilen i pickupen kan bli tät, lösningen blev att byta pickup till en med bypass-ventil (åtgärden kommer från Audi själva). Alltså, silen tät=bypassventilen öppnar sig oljepumpen får till sig olja. Nu trycks ju oljan via oljefiltret så oljan renas ju, en stund... tills filtret blir tätt p.g.a orenheterna som sätter igen sugsilen. Oljefilter har ju en bypass-funktion också, då pumpas helt orenad olja ut i motorn...
Kan ju räkna ut vad som händer ganska snart efter det sker...

Sen har dom ju den "sköna" 2,8 liters V6:an. Hög oljeförbrukning, kunderna klagade...
Man "löser" problemet med att ändra siffran för vad som anses vara normal oljeförbrukning till 1 liter per 100 mil.

Kan hålla med om att bilarna kan se fina ut, juste kvalitetskänsla på inredningen (Audi) o.s.v.
Men man kanske kunde lägga nån mer spänn på att åtgärda dom mekaniska bekymren (inte bara motorer) innan dom släpper ut dom till kunderna. Så slipper man lägga resurser på att "städa" upp problemen senare...
Känns som att det skulle gagna dom bättre vad det gäller kvalitètsryktet.
Men det är ju bara vad jag tror om det hela....
 
1.6 TDI eller 140hk 2.0an?
En bekant har en 2.0 140hk med DSG som gått ca 3000.
Den har de precis bytt dubbelmassesvänghjulet på.. :crash

Svänghjulet är väldigt vanligt att det släpper på dessa. Vi körde ca 22000 med en sådan iofs, men fick byta växellådsolja för att bli av med spontana växlingar och ryck och sen lade trottelhuset av (kostar 5000 nytt, ingen garanti).

Apropå TFSI-motorerna, så har de även problem att hantera den torra 95-oktaniga bensinen. Minns inte nu vad det är som stryker med, men i korthet så skulle jag aldrig köpa en bil med sådan motor...
 
Undras om det inte är läge att tjacka vw aktier snart?
De måste ju sjunkit en del? :va
 
Så om det nu är så att lagstiftningen faktiskt tillåter biltillverkare att använda andra motormappningar under test, då kan väl det VW gjort knappast ens kallas för "fusk" som DI vill påskina? I mina öron låter det som att deras ingenjörer i så fall gjort sin hemläxa ordentligt och varit förbaskat kreativa.... Jag gillar kreativa företag.

Jag förstår inte varför bilägarna skulle vilja ha eller "kräva upprättelser" som DI uttrycker sig och upprättelser för vad?

Ja, det är nog få bilägare som vill ha upprättelse - vi vill ju ha bilar som går bra och dricker hyfsat lite soppa (i de fall, man köpt en bil med sådant fokus). Det är annat folk som vill riva och bråka om detta...
 
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.
Ska man inte byta olja oftare än så...?
 
Ska man inte byta olja oftare än så...?

Jo, men på de flesta fordon tappar man ur den gamla oljan genom en bottenplugg snarare än att elda upp den vartefter...

När T4:an kom gick det utför med transporterserien. T3:orna däremot var fina bilar att åka i för sin tid. Så länge man höll sig undan från boxermotorn, sugdieseln och tvåhjulsdrivna versioner då.
 
Jo, men på de flesta fordon tappar man ur den gamla oljan genom en bottenplugg snarare än att elda upp den vartefter...

När T4:an kom gick det utför med transporterserien. T3:orna däremot var fina bilar att åka i för sin tid. Så länge man höll sig undan från boxermotorn, sugdieseln och tvåhjulsdrivna versioner då.

T4an kan man väl inte klaga på? Om man bara håller sig borta från automatlådorna.
Jag tycker det är väldigt robusta bilar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top