VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Även jag har ju fått lapp om att min bil är drabbad.
Men min 2,0tdi går ju redan med adblue, kör sharan.

Är det verkligen lösningen? Stoppa I mer adblue?
Jag tror lösningen från VW är inte bygga om bilar, utan programvara. Att hänga på adblue tankar på redan typade bilar känns som extremt kostsamt. En VW från 2007 lever ju knappt redan, så det kanske är bättre att betala böter per körd km för vw. Så dör problemet ut inom några år.
Mer adblue kombinerat med mer soppa möjligtvis. Eller att gå ner i effekt.


Hur ska de få in alla bilarna då för övrigt? Jag har fått lapp om att min bil är drabbad men det finns ju inte en chans i helvete att jag lämnar in min bil för omprogrammering då den kommer dra mer bränsle istället.
Kommer de försöka kompensera bilägarna för att få pilla på bilarna?
Vid service kanske?
Hur det ska gå till om det inte är hos en auktoriserad vw meck vette tusan dock.
 
Enda sättet att undgå en fix är nog att låta bli att lämna in den för service.
Om de gör rätt ska de nämligen plugga in bilen till systemet och ladda in det senaste vid uppdateringsorder...

Lämnar man den på en icke-VW kopplad verkstad är det däremot riskfritt att bli påtvingad mjukvara.
 
Min bil (1.6liter) ska tydligen få "hårdvaruppgradering", övriga "mjukvaruuppgradering". Först hörde jag att det varspridarna som skulle bytas, men enligt denna skulle det innebära AdBlue komplettering vilket torde var en sjuhelvetes ombyggnda...

http://teknikensvarld.se/volkswagen-maste-mekaniskt-uppdatera-tre-miljoner-bilar-201312/

Det är bilmodeller med 1,6-litersvarianten av EA189-motorn som kräver detta större ingrepp. Vad det innebär vet vi inte i dagsläget, men troligtvis handlar det om att komplettera avgasreningen med en selektiv katalytisk reduktion (SCR), det vill säga insprutning av urealösningen AdBlue. Det kräver i så fall eventuella extra tankar (om det inte redan finns monterat) samt ledningar som måste dras nya. Och på bilar som inte redan är förberedda för tekniken måste det ”borras i karossen”. Bredvid tankhålet tillkommer ett extra hål för påfyllning (se bilden ovan).

Övriga bilar, omkring 5,5 miljoner i Europa, klarar sig sannolikt med en uppgradering av enbart mjukvaran. Det innebär att inga mekaniska ingrepp behöver göras i bilarna.


Låter osannolikt mycket på en i mitt fall snart sex år gammal bil. Får jag fria leveranser av AdBlue av VW för jag skulle ju hållas "skadelös"? :va

Å andra sidan känns en ren mjukvaruuppdatering som ett om möjligt ännu sämre alternativ. Fusket fanns av en anledning, så frågan är vad som händer med förbrukning, partikelfilter och övrig hållbarhet om man bara tar bort det. Byter dom hårdvara till något modernare finns en, förvisso liten, chans att dom faktiskt kan lösa utsläppen utan att förstöra någon annan parameter. Men det tror jag när jag ser det.
 
Last edited:
Jepp, ett spel för galleriet. Miljörörelsen är till för att skapa nya jobb helt enkelt. Grunderna är lika grumliga som alltid. Ack du äckliga mänsklighet...

Det där va tamejfan det finaste jag läst på länge..
 
Min bil (1.6liter) ska tydligen få "hårdvaruppgradering", övriga "mjukvaruuppgradering". Först hörde jag att det varspridarna som skulle bytas, men enligt denna skulle det innebära AdBlue komplettering vilket torde var en sjuhelvetes ombyggnda...

Samma här, 1.6l-motorn men något nyare. Jag lämnar inte in mina bilar på märkesverkstad för service så på den punkten är det ju lugnt för mig och någon jävla Adblue vill jag inte ha på min bil heller även om jag får den gratis då lillebror kör runt och fyller på sådana depåer... Skräp är vad det är.
 
Mer adblue kombinerat med mer soppa möjligtvis. Eller att gå ner i effekt.
Jag har ju äntligen efter 8000mil med, 2dl extra per mil fått min bil att gå som den ska.
Så min bil var säkert en miljöbil från början....
Aldrig att jag skulle ta I en VW med tang privat. I tjänsten skiter jag I vilket, då kommer komfort, utrymme först.
 
Mahaha.. Oj vad överraskande. Nä.
Fast ändå lite, då deras 3.0 inte är nåt utsläppsmässigt unikum med fusket.
Sen blir man lite fundersam. Skyddsläge? Och VW säger att de inte försetts med någon fuskvara... Läs fotnoten här;
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151102/storre-motorer-dras-in-i-vws-utslappsfusk

Sen läser man detta... Transparens...
http://www.automotorsport.se/artikl...er-tterligare-800000-bilar-har-oklara-utslapp

Inte bara dieslar. :rodnar
Nu är jag nyfiken på om firman överlever.
 
Last edited:
Du kanske ska googla lite på hur det här med odds räknas fram.

Varför, jag har inte kommenterat något om dina odds?
Jag har kommenterat Dåliga nyheter...

Ska vi fortsätta på din linje så kanske du ska googla läsförståelse. Men nu ska vi inte vara såna utan mera gotta oss i VW:s misär :)
 
Varför, jag har inte kommenterat något om dina odds?
Jag har kommenterat Dåliga nyheter...

Ska vi fortsätta på din linje så kanske du ska googla läsförståelse. Men nu ska vi inte vara såna utan mera gotta oss i VW:s misär :)

Ber om ursäkt, jag var nog inte riktigt vaken och lyckades på nåt sätt tolka det som att du kommenterade mitt inlägg.
 
Så VW har manipulerat CO2 utsläpp på bensinbilar.

Finns det NÅGON större tillverkare som inte har gjort det?

Eller fuskar VW här på något annat sätt en den gängse normen enligt EU-körcykel där ingen vanlig förare kommer i närheten av uppgivna siffror satta med bilar med 1kg/cm2 för mycket luft i däcken, luftintag övertejpade, backspeglar bortplockade, enheter normalt drivna av fläktrem avplockade etc.
 
Inte bara dieslar. :rodnar
Nu är jag nyfiken på om firman överlever.


Tror inte tyskland har råd att stänga den verksamheten.
Vi gapade halsen hesa over Saab en kk tillverkare sedan 80 talet som gjorde på top 100k bilar.

Lever kommer dom göra, frågan är bara hur stort bötesbelopp dom kommer få betala. Åtgärda bilarna lär aldrig ske, finns inte dom pengarna/tiden I världen att genomföra. Dom vill ha en siffra och köpa sig ur det hela. Då säljs nog Scania och Porsche.

2,0tdi samt 1,6tdi. Lär vara bra många fler bilar än man specar. Alla tjänstebilar från VW I Sverige mellan dom åren hade dessa motorer. Kommer det sen 3,0 och några bensinare in i leken så blir det ännu flera. Då är inte Audi, seat och skoda med i kalkylen än.
Om varje bil tar 2h att fixa så pratar vi 22milijoner timmar i verkstadstid. Bara på dessa kända 11milijoner bilar. Det utöver vanlig service klarar inte VW dom närmaste åren i verkstaden. Sen ska vi räkna pengen...
Då kommer det bli så att tiden rinner iväg och dom hävdar att våra bilar bara lever i 7år i genomsnitt och därför behövs ej att åtgärdaas. 2007-2014 är dom drabbade och 2007orna är redan over 7 år, snart 9.

Det är vad jag tror. Lite böter och sen är allt överslätat och glömt.
 
Tror inte tyskland har råd att stänga den verksamheten.
Vi gapade halsen hesa over Saab en kk tillverkare sedan 80 talet som gjorde på top 100k bilar.

Lever kommer dom göra, frågan är bara hur stort bötesbelopp dom kommer få betala. Åtgärda bilarna lär aldrig ske, finns inte dom pengarna/tiden I världen att genomföra. Dom vill ha en siffra och köpa sig ur det hela. Då säljs nog Scania och Porsche.

2,0tdi samt 1,6tdi. Lär vara bra många fler bilar än man specar. Alla tjänstebilar från VW I Sverige mellan dom åren hade dessa motorer. Kommer det sen 3,0 och några bensinare in i leken så blir det ännu flera. Då är inte Audi, seat och skoda med i kalkylen än.
Om varje bil tar 2h att fixa så pratar vi 22milijoner timmar i verkstadstid. Bara på dessa kända 11milijoner bilar. Det utöver vanlig service klarar inte VW dom närmaste åren i verkstaden. Sen ska vi räkna pengen...
Då kommer det bli så att tiden rinner iväg och dom hävdar att våra bilar bara lever i 7år i genomsnitt och därför behövs ej att åtgärdaas. 2007-2014 är dom drabbade och 2007orna är redan over 7 år, snart 9.

Det är vad jag tror. Lite böter och sen är allt överslätat och glömt.

Frågan är om de
A. Överlever alla stämningar i staterna. Bara för att EU lägger sig platt, skiter USA bokstavligt i det. Kan de dessutom sänka en konkurrent eller två till inhemska fordon så är det ju dubbel jackpott.

Sen kommer vi till
B, förtroendet hos kunderna i resten av världen, framförallt europa. Är det något son kan bita sig fast är det just känslan av att bli bedragen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top