Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jaså, har en V-twin mindre vrid? Det beror ju på vilka motorer man jämför med. Men om man jämför två 1000cc motorer med ungefär samma effekt, har då v-twinnen sämre vridmoment?OlleR skrev:Du menar varför en V-Twin har mindre vrid än en rad4?
De siffror jag tittat på har sagt det iaf. Sen var det någon annan motorkunnig på forumet som skrev detsamma. Så jag tror det ja.gasglad skrev:Jaså, har en V-twin mindre vrid? Det beror ju på vilka motorer man jämför med. Men om man jämför två 1000cc motorer med ungefär samma effekt, har då v-twinnen sämre vridmoment?
Jag har också fruktansvärt svårt att förstå mig på vad vridmoment är. Det är det nog många som har tror jag. Men om man återgår till det här med en v-twin. Den har väl mer procent av all sin effekt vid lägre varvtal än vad en radfyra har. Varför är det så???OlleR skrev:De siffror jag tittat på har sagt det iaf. Sen var det någon annan motorkunnig på forumet som skrev detsamma. Så jag tror det ja.
Sen är ju motorkaraktären annorlunda
Vrid e svårt att förstå, för mig iaf. Men så mycket som jag förstått så ska man blunda för vrid om man ska köra fort, då är det effekt som gäller. Ska inte göra bort mig mer men vrid i tid är väl effekt...?
gasglad skrev:Är det nån som vet varför en V-twin har mer vrid än en radfyra. Och finns det nån som kan förklara exakt vad vridmoment är?
Jag hänger med hela vägen tills det här nämns: "Vridmomentkurvan är detsamma som accelerationskurvan."Mr o skrev:http://patric.20m.com/effekt.html kolla den helt ok förklaring kanske lite komplicerat men så är det
Det är vridmoment som gör att saker accelererar, inte enbart hög effekt. Vridmoment x utväxling blir något som kallas för dragkraft. Enkelt uttryckt. Om du tar och knyter fast en vikt på 500kg i hojen och kaster ner den utför ett stup så drar debn med sig hojen mycket fortare än om vikten hade varit 100kg. (Många sporthojar av modell värsting utvecklar 500kg dragkraft på 1:ans växel) Visst hög effekt krävs för att det ska gå fort, men effekt talar egentligen om hur pass bra motorn är på att förbränna energi under en viss tid. Eller ett annat exempel. Ta en lastbil på 50 ton och 500 hk. Häng på samma vikt på en Corvette med 500hk. Vilken går fortast?OlleR skrev:Jag hänger med hela vägen tills det här nämns: "Vridmomentkurvan är detsamma som accelerationskurvan."
Det är lätt att tänka sig att max vrid ska vara vart man ska ligga för att köra fortast, men så är det ju tydligen inte, utan att det är max effekt som man ska använda. Ligger accelerationskruvans topp vid effektmax ifall man skulle lägga dom på varran? Eller ligger den på vridkurvan? Isåfall är jag fortfarande helt borta.
Bollox skrev:Det är vridmoment som gör att saker accelererar, inte enbart hög effekt. Vridmoment x utväxling blir något som kallas för dragkraft. Enkelt uttryckt. Om du tar och knyter fast en vikt på 500kg i hojen och kaster ner den utför ett stup så drar debn med sig hojen mycket fortare än om vikten hade varit 100kg. (Många sporthojar av modell värsting utvecklar 500kg dragkraft på 1:ans växel) Visst hög effekt krävs för att det ska gå fort, men effekt talar egentligen om hur pass bra motorn är på att förbränna energi under en viss tid. Eller ett annat exempel. Ta en lastbil på 50 ton och 500 hk. Häng på samma vikt på en Corvette med 500hk. Vilken går fortast?
Där har vi det där med utväxling igen, och högt vridmoment...
Bollox skrev:Det är vridmoment som gör att saker accelererar, inte enbart hög effekt. Vridmoment x utväxling blir något som kallas för dragkraft. Enkelt uttryckt. Om du tar och knyter fast en vikt på 500kg i hojen och kaster ner den utför ett stup så drar debn med sig hojen mycket fortare än om vikten hade varit 100kg. (Många sporthojar av modell värsting utvecklar 500kg dragkraft på 1:ans växel) Visst hög effekt krävs för att det ska gå fort, men effekt talar egentligen om hur pass bra motorn är på att förbränna energi under en viss tid. Eller ett annat exempel. Ta en lastbil på 50 ton och 500 hk. Häng på samma vikt på en Corvette med 500hk. Vilken går fortast?
Där har vi det där med utväxling igen, och högt vridmoment...
OlleR skrev:Så, accelerationskurvan ligger med toppen på vridmomentkurvans topp?
Utväxlingen tycker jag är lätt att förstå, det är det där med accelerationskurvan som är problem. Eller att få det att hänga ihop
Tack, då tror jag att jag äntligen förstått!Pejo skrev:Accelerationstoppen uppnås vid effekt-toppen. Effekttoppen är den punkt då vi får mest kraft tillgänglig - för att accelerera.
Kraft och effekt är två ord för samma sak.
Pejo skrev:Accelerationstoppen uppnås vid effekt-toppen. Effekttoppen är den punkt då vi får mest kraft tillgänglig - för att accelerera.
Kraft och effekt är två ord för samma sak.
Bollox skrev:Hmm. Slå upp din fysikbok och leta upp det stället där det talas om kraft.
Skulle vridmoment vara en fiktiv kraft? Hur fort går dina glödlampor och högtalare då? Klart, sitter dom monterade i ditt hypersnabba fordon går åker dom ju med men dom bidrar knappast till hastigheten väl![]()
Pejo skrev:Skolboksexempel, välj svarsalternativ nedan:
Vanliga bilar till vardagsbruk har vrid-max en bra bit lägre än effekt-max.
Vi åker på en landsväg, och varvtalet är mitt emellan vrid-max och effekt-max. Plötsligt kommer vi till en backe med ett roligt krön. Vi vill accelerera, eller åtminstone bibehålla vår fart.
1: Växlar vi då upp, för att varvtalet ska ligga närmare vrid-max ?
2: Växlar vi då ned, för att varvtalet ska ligga närmare effekt-max ?
// // //
Om man har en glödlampa som lyser, så färdas ju ljuset från lampan i ljusets hastighet. Om glödlampan sitter på ett fordon som färdas i 100 km/h, färdas då ljuset i "ljusets hastiget" + 100km/h ?![]()
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |