Vridmoment

gasglad

Bannad
Gick med
13 May 2003
Ort
gbg
Hoj
R1:a-06 Öhlins
Är det nån som vet varför en V-twin har mer vrid än en radfyra. Och finns det nån som kan förklara exakt vad vridmoment är?
 
OlleR skrev:
Du menar varför en V-Twin har mindre vrid än en rad4?
Jaså, har en V-twin mindre vrid? Det beror ju på vilka motorer man jämför med. Men om man jämför två 1000cc motorer med ungefär samma effekt, har då v-twinnen sämre vridmoment?
 
gasglad skrev:
Jaså, har en V-twin mindre vrid? Det beror ju på vilka motorer man jämför med. Men om man jämför två 1000cc motorer med ungefär samma effekt, har då v-twinnen sämre vridmoment?
De siffror jag tittat på har sagt det iaf. Sen var det någon annan motorkunnig på forumet som skrev detsamma. Så jag tror det ja.

Sen är ju motorkaraktären annorlunda :)

Vrid e svårt att förstå, för mig iaf. Men så mycket som jag förstått så ska man blunda för vrid om man ska köra fort, då är det effekt som gäller. Ska inte göra bort mig mer men vrid i tid är väl effekt...?
 
OlleR skrev:
De siffror jag tittat på har sagt det iaf. Sen var det någon annan motorkunnig på forumet som skrev detsamma. Så jag tror det ja.

Sen är ju motorkaraktären annorlunda :)

Vrid e svårt att förstå, för mig iaf. Men så mycket som jag förstått så ska man blunda för vrid om man ska köra fort, då är det effekt som gäller. Ska inte göra bort mig mer men vrid i tid är väl effekt...?
Jag har också fruktansvärt svårt att förstå mig på vad vridmoment är. Det är det nog många som har tror jag. Men om man återgår till det här med en v-twin. Den har väl mer procent av all sin effekt vid lägre varvtal än vad en radfyra har. Varför är det så???
 
gasglad skrev:
Är det nån som vet varför en V-twin har mer vrid än en radfyra. Och finns det nån som kan förklara exakt vad vridmoment är?

Radfyran (antar att volymen är samma för båda) har generellt högre maxvrid men vid ett högre varvtal. Twinnen har sitt maxvrid vid ett lägre varvtal.

Vridmoment är den vridande kraften en axel har. Den utvecklar 1 Nm då kraften ett newton verkar vinkelrätt med en 1 meter lång hävstång.
 
Lite förenklat då:

"Power is the speed with which torque is delivered."

Bra vrid = 100Nm/lit
Dåligt vrid = 80Nm/lit
(Gäller sugmotor 4takt)

Effekten=vrid*varv/7,024
(hk, Nm, 1000 rpm)

Gäller oavsett antal cylindrar. Har twinnar bättre "vrid" än en 4:a med samma effekt? Knappast. Däremot levererar den troligen effekten på ett annat varvtal, ofta förväxlat med "vrid".... :bladder

Exempel ur livet följer :fakta

ZXR750 -90 = 77Nm/0,75lit = 103 Nm/lit Rätt OK vrid alltså

TDM850 -98 = 86 Nm/0,85 lit = 101 Nm/lit Åxå rätt ok, men inte mer trots större volym

Ändå har Kawan 104 teoretiska hk jämfört med Yammans 80. Så visst, om man jämför hk med Nm har twinnen relativt mer "vrid". Men det är ungefär som att jämföra äpplen med päron...

IMHO!!
 
Mr o skrev:
http://patric.20m.com/effekt.html kolla den helt ok förklaring kanske lite komplicerat men så är det
Jag hänger med hela vägen tills det här nämns: "Vridmomentkurvan är detsamma som accelerationskurvan."

Det är lätt att tänka sig att max vrid ska vara vart man ska ligga för att köra fortast, men så är det ju tydligen inte, utan att det är max effekt som man ska använda. Ligger accelerationskruvans topp vid effektmax ifall man skulle lägga dom på varran? Eller ligger den på vridkurvan? Isåfall är jag fortfarande helt borta.
 
Vridmomentet på en välgjord motor brukar vara ca 100Nm/1000 cm3 oavsett antalet cylindrar. Motorer med fyra cylindrar brukar ha kortare slaglängd än de med två. De tål då högre varv vilket ger högre effekt (vrid [Nm]*varv[rad/s]=effekt [Watt]). Twinnarna har då förmodligen kamaxlar som är anpassade till det varv de tål och då har de sitt maxvrid vid ett lägre varv än fyrorna. OK?
/Klazze
 
OlleR skrev:
Jag hänger med hela vägen tills det här nämns: "Vridmomentkurvan är detsamma som accelerationskurvan."

Det är lätt att tänka sig att max vrid ska vara vart man ska ligga för att köra fortast, men så är det ju tydligen inte, utan att det är max effekt som man ska använda. Ligger accelerationskruvans topp vid effektmax ifall man skulle lägga dom på varran? Eller ligger den på vridkurvan? Isåfall är jag fortfarande helt borta.
Det är vridmoment som gör att saker accelererar, inte enbart hög effekt. Vridmoment x utväxling blir något som kallas för dragkraft. Enkelt uttryckt. Om du tar och knyter fast en vikt på 500kg i hojen och kaster ner den utför ett stup så drar debn med sig hojen mycket fortare än om vikten hade varit 100kg. (Många sporthojar av modell värsting utvecklar 500kg dragkraft på 1:ans växel) Visst hög effekt krävs för att det ska gå fort, men effekt talar egentligen om hur pass bra motorn är på att förbränna energi under en viss tid. Eller ett annat exempel. Ta en lastbil på 50 ton och 500 hk. Häng på samma vikt på en Corvette med 500hk. Vilken går fortast?
Där har vi det där med utväxling igen, och högt vridmoment...
 
Last edited:
Bollox skrev:
Det är vridmoment som gör att saker accelererar, inte enbart hög effekt. Vridmoment x utväxling blir något som kallas för dragkraft. Enkelt uttryckt. Om du tar och knyter fast en vikt på 500kg i hojen och kaster ner den utför ett stup så drar debn med sig hojen mycket fortare än om vikten hade varit 100kg. (Många sporthojar av modell värsting utvecklar 500kg dragkraft på 1:ans växel) Visst hög effekt krävs för att det ska gå fort, men effekt talar egentligen om hur pass bra motorn är på att förbränna energi under en viss tid. Eller ett annat exempel. Ta en lastbil på 50 ton och 500 hk. Häng på samma vikt på en Corvette med 500hk. Vilken går fortast?
Där har vi det där med utväxling igen, och högt vridmoment...

Så, accelerationskurvan ligger med toppen på vridmomentkurvans topp?

Utväxlingen tycker jag är lätt att förstå, det är det där med accelerationskurvan som är problem. Eller att få det att hänga ihop
 
Bollox skrev:
Det är vridmoment som gör att saker accelererar, inte enbart hög effekt. Vridmoment x utväxling blir något som kallas för dragkraft. Enkelt uttryckt. Om du tar och knyter fast en vikt på 500kg i hojen och kaster ner den utför ett stup så drar debn med sig hojen mycket fortare än om vikten hade varit 100kg. (Många sporthojar av modell värsting utvecklar 500kg dragkraft på 1:ans växel) Visst hög effekt krävs för att det ska gå fort, men effekt talar egentligen om hur pass bra motorn är på att förbränna energi under en viss tid. Eller ett annat exempel. Ta en lastbil på 50 ton och 500 hk. Häng på samma vikt på en Corvette med 500hk. Vilken går fortast?
Där har vi det där med utväxling igen, och högt vridmoment...

*LMAO*

Härligt.

Vridmoment är en fiktiv kraft som finns på en statisk axel. Effekt är det som driver fordonet framåt.Varvtalet är med den periodicitet som vridet utdelas i form av effekt. Därför är vridet i sig ointressant, det är resultatet som räknas, och det kallas effekt. Har du någonsin hört talas om att man klassat glödlampor efter vrid? Högtalare ?

Ämnet har diskuterats förut, med viss framgång.
Lycka till i letandet efter det maximala vridet.
 
OlleR skrev:
Så, accelerationskurvan ligger med toppen på vridmomentkurvans topp?

Utväxlingen tycker jag är lätt att förstå, det är det där med accelerationskurvan som är problem. Eller att få det att hänga ihop

Accelerationstoppen uppnås vid effekt-toppen. Effekttoppen är den punkt då vi får mest kraft tillgänglig - för att accelerera.
Kraft och effekt är två ord för samma sak.
 
Pejo skrev:
Accelerationstoppen uppnås vid effekt-toppen. Effekttoppen är den punkt då vi får mest kraft tillgänglig - för att accelerera.
Kraft och effekt är två ord för samma sak.
Tack, då tror jag att jag äntligen förstått!
 
Pejo skrev:
Accelerationstoppen uppnås vid effekt-toppen. Effekttoppen är den punkt då vi får mest kraft tillgänglig - för att accelerera.
Kraft och effekt är två ord för samma sak.

Hmm. Slå upp din fysikbok och leta upp det stället där det talas om kraft.
Skulle vridmoment vara en fiktiv kraft? Hur fort går dina glödlampor och högtalare då? Klart, sitter dom monterade i ditt hypersnabba fordon går åker dom ju med men dom bidrar knappast till hastigheten väl :va
 
Bollox skrev:
Hmm. Slå upp din fysikbok och leta upp det stället där det talas om kraft.
Skulle vridmoment vara en fiktiv kraft? Hur fort går dina glödlampor och högtalare då? Klart, sitter dom monterade i ditt hypersnabba fordon går åker dom ju med men dom bidrar knappast till hastigheten väl :va


Skolboksexempel, välj svarsalternativ nedan:

Vanliga bilar till vardagsbruk har vrid-max en bra bit lägre än effekt-max.

Vi åker på en landsväg, och varvtalet är mitt emellan vrid-max och effekt-max. Plötsligt kommer vi till en backe med ett roligt krön. Vi vill accelerera, eller åtminstone bibehålla vår fart.

1: Växlar vi då upp, för att varvtalet ska ligga närmare vrid-max ?
2: Växlar vi då ned, för att varvtalet ska ligga närmare effekt-max ?


// // //

Om man har en glödlampa som lyser, så färdas ju ljuset från lampan i ljusets hastighet. Om glödlampan sitter på ett fordon som färdas i 100 km/h, färdas då ljuset i "ljusets hastiget" + 100km/h ? :3freak
 
Vet att det där lät otroligt korkat men inte mer än din fråga om jag någonsin har hört tals om en högtalare som klassas efter vridmoment.

Och förresten är en glödlampa inte alls jämförbart med en högtalare. En glödlampa utvecklar energi i form av värme, Wattantalet på högtalaren är en påstådd effekt-tålighet. :mattias
 
Pejo skrev:
Skolboksexempel, välj svarsalternativ nedan:

Vanliga bilar till vardagsbruk har vrid-max en bra bit lägre än effekt-max.

Vi åker på en landsväg, och varvtalet är mitt emellan vrid-max och effekt-max. Plötsligt kommer vi till en backe med ett roligt krön. Vi vill accelerera, eller åtminstone bibehålla vår fart.

1: Växlar vi då upp, för att varvtalet ska ligga närmare vrid-max ?
2: Växlar vi då ned, för att varvtalet ska ligga närmare effekt-max ?


// // //

Om man har en glödlampa som lyser, så färdas ju ljuset från lampan i ljusets hastighet. Om glödlampan sitter på ett fordon som färdas i 100 km/h, färdas då ljuset i "ljusets hastiget" + 100km/h ? :3freak

Ge dig. Vi växlar ner för att komma längre upp i dragkraft. Vilket FORTFARANDE är Vridmoment multiplicerat med den totala utväxlingen.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top