Vrida fram miltalet på mc hur?

Om du sätter en borrmaskin på wiren ska du va medveten om att det inte går att baka mätaren för då twinnar du upp wiren men du ska ju spola fram den.

prulle skrev:
Om du sätter en borrmaskin på wiren ska du va medveten om att det inte går att baka mätaren för då twinnar du upp wiren men du ska ju spola fram den.
Sitter knappast wire på en sv1000 -04

McB skrev:
Uppmaning till brott och uppvigling är enligt svensk lagstiftning straffbart. Det kan vara bra att ha i åtanke.

Absolut. Men nu frågar han hur man gör, och det är knappast en uppmaning att informera, eller?

HanneZ skrev:
Jo men det är ju som allt. En kilometer över hastighetsbegränsningen etc. Det måste ju finnas en gräns någonstans.

nä men då tycke rjag antagligen eller..vi har moms på alla bilar och hojar som impoteras till sverige

lr så plockar vi bort momsen totalt och lägger in i lagen att bara nya bilar som man är första ägaren på ska behöva betala momsen..visst det går ju att fuska på det med

Mig veterligen så är det inte ett lagbrott att manipulera med mätarställningen på fordon. Däremot är det olagligt att inte delge köpare att mätaren inte överenstämmer med verklig körsträcka.

I Tyskland är det dock olagligt att skruva mätare, men inte i Sverige.

Att man däremot gör sig skyldig till skattebrott om man manipulerar mätaren för att undkomma moms är ju solklart..

KickAss_Prod´s skrev:
Sen har vi bland det högsta skatte trycket i världen.
Vad får vi för det?
Usel sjukvård, pensionärer som svälter till döds på behandlings hem, skyhöga bensin kostnader m.m

Ta o tagga ner istället , mupp!

Sedan när blev två fel ett rätt?

Klabbe85 skrev:
Det var nån tråd här för ett litet tag sen om en kille som hade samma problem. Han tog en borrmaskin (tror jag det var) och använde den för att åka milen!
Använd sök och du skall finna!
känner mig kanske skylldig.. :confused:

Gavazn skrev:
Du behöver inte ha hastighetsmätare på ditt fordon som du besiktar...
H-mätare är endast till för dig som förare att använda som mått är inte något som är måste på fordon...
om jag inte är fel ute så har du fel, du MÅSTE ha hastighetsmätare, men behöver inte kilometermätaren... å på Sv.. sitter dessa ihop.. så på de flesta andra cyklar så det blir svårt att ta bort.. hade kanske gått med en cykeldator..!?

Edit. På Sv650 -03 sitter givaren på framhjulet.. det är bara att ta av den och sätta den i en borrmaskin..så gjorde hmmm hmmm.. nån.. å mätaren stannar på 299.. men du kan köra över de me.. en liten bit.. har du mycket att dra fram?

Last edited:
Hoppas ingen här försvarar moms på beg motorcyklar, eller bilar för den delen. Köper jag en hoj här i Sverige som är begagnad behöver jag fan inte betala någon moms, och enligt Eu:s lagar så är all handel mellan EU länder, moms och tullfria, bordet inte detta gå till Eu domstol?! Sverige och dess jävla lagar :mad: .
Sprit har staten monopol på. Sprit import är inte tillåtet men även det trotsar EU lagar. Vi har en lag som heter hets mot folkgrupp som i sin tur strider mot grundlagen i fråga om yttrande frihet (i dom fall det är frågan om att yttra sen mening och inte trakassera). Om ni trott att Sverige är ett föredömme inom Demokrati har ni helt fel... Demokratin är sedan länge död i detta land. JÄVLA ÖVERFÖRMYNDARSAMHÄLLE!!!!!!!!!!! EIN REICHE, EIN VOLK, EIN GÖRAN PERSSON

frikie skrev:
Hej, jag är intresserad av o importera en Mc från tyskland. Har hittat ett fint ex som inte gått 600 mil än. Finns det någon möjlighet att vrida fram miltalet så att det precis passerar 600? Är alltså inte intresserad av o mygla o vrida tillbaka den som det finns folk som gör för o kunna öka andrahandsvärdet, utan här är det tvärt om.

Modellen är en Suzuki SV 1000s -04

Tack på förhand.

//Daniel

Som jag ser det så har du 2 alternativ :

1. Chansa o åk o regga i alla fall. Jag har flera kompisar som reggat hojar som gått under 600 mil , däremot varit äldre än 6 mån. Jag reggade min 929:a samtidigt som en kompis reggade sin 954...den hade gått 315 mil o det var inget som besiktningsmannen fäste minsta uppmärksamhet på. En annan kompis reggade sin gsxr 1000 -02 med 12,5 mil på mätaren. En enda gång har det varit problem med för få mil.... Kompisen förklarade att hojen varit skadad vid köpet o ska då anses begagnad. Besiktningsmannen ville se foton på den skadade hojen , sen var saken ur världen....

2. Tillfällig registrering ! Nackdelen är att du endast kan trafikförsäkra , men kör med insidan ett tag , så hinner du jobba upp dina 600 mil.....

http://www.vv.se/filer/Blanketter/201018_s.pdf

Fakta 1:
Det är inte olagligt att skruva mätaren, däremot att sälja den utan att informera om detta.

Fakta 2:
Du betalar ingen moms eller tull på ett fordon du privat importerar ifrån ett EU-Land. Momsen betalar du I det EU-land du köper fordonet.

Fakta 3:
Har du en firma vars sysselsättning är handel med fordon, kan du lyfta momsen då du köper den, för att senare betala 25% moms vid tullning. Det ända sättet man kan tjäna BRA pengar på en import är att lyfta momsen i EU-landet, för att sedan INTE betala momsen här hemma. Detta bör dock inte sättas i system, då åtskilliga företag blivit åtalade för detta.

Fakta 4:
I tysklant t.ex. är det 12% moms, medan det är 25% i sverige

Fakta 5:
Inga privatperssoner inom EU är momspliktiga. Köper du en produkt som privatperson, kommer du INTE behöva momsa eller tulla för denna inom EU.

Nu arbetar jag med import av byggvaror ifrån EU-land och inte fordon. Dessutom kommer de ifrån polen och jag köper dem helt momsfritt, för att sedan betala momsen här hemma...

PS. Ni moralkakor som tycker att staten INTE skulle sno åt sig på tok för mycket pengar måste jag tyvärr kalla obildade. Att stå till vänster, har jag ingen åsikt om, men att påstå att kungen och alla hans jättegulliga små barn ska få åka på 12 resor om året ner till sin (inte tillräckligt fina) jacht, betalt av oss, är befängt. Att köpa en Cola för 90:- låter det bra? Räkna på't så kommer ni också fundera över vart alla pengar går.

Sen att sverige är det land som ger bort mest pengar i världen till välgörenhet till mellanöstern, kan ju vara bra, men inte med en växande statsskuld.

Fan, nu har jag gått för långt, men jag blir bara irriterad...

avfartsgatan skrev:
Hoppas ingen här försvarar moms på beg motorcyklar, eller bilar för den delen. Köper jag en hoj här i Sverige som är begagnad behöver jag fan inte betala någon moms, och enligt Eu:s lagar så är all handel mellan EU länder, moms och tullfria, bordet inte detta gå till Eu domstol?! Sverige och dess jävla lagar :mad: .
Sprit har staten monopol på. Sprit import är inte tillåtet men även det trotsar EU lagar. Vi har en lag som heter hets mot folkgrupp som i sin tur strider mot grundlagen i fråga om yttrande frihet (i dom fall det är frågan om att yttra sen mening och inte trakassera). Om ni trott att Sverige är ett föredömme inom Demokrati har ni helt fel... Demokratin är sedan länge död i detta land. JÄVLA ÖVERFÖRMYNDARSAMHÄLLE!!!!!!!!!!! EIN REICHE, EIN VOLK, EIN GÖRAN PERSSON
Köper du den av en momspliktig firma MÅSTE du betala moms... Eller, rättare sagt måste de betala moms, vilket innebär att för att de ska tjäna en futtig liten tusenlapp måste de alltså köpa den begagnade bilen 25% billigare för att ens gå runt om de säljer den med 25% marginal.
Förstår ni då varför man får så dåligt betalt när man säljer en hoj till en firma, och varför de är så dyra när man vill köpa en?!

Folkezx9r skrev:
Som jag ser det så har du 2 alternativ :

1. Chansa o åk o regga i alla fall. Jag har flera kompisar som reggat hojar som gått under 600 mil , däremot varit äldre än 6 mån. Jag reggade min 929:a samtidigt som en kompis reggade sin 954...den hade gått 315 mil o det var inget som besiktningsmannen fäste minsta uppmärksamhet på. En annan kompis reggade sin gsxr 1000 -02 med 12,5 mil på mätaren. En enda gång har det varit problem med för få mil.... Kompisen förklarade att hojen varit skadad vid köpet o ska då anses begagnad. Besiktningsmannen ville se foton på den skadade hojen , sen var saken ur världen....

2. Tillfällig registrering ! Nackdelen är att du endast kan trafikförsäkra , men kör med insidan ett tag , så hinner du jobba upp dina 600 mil.....

http://www.vv.se/filer/Blanketter/201018_s.pdf
Jag vill påvisa att jag inte har nån aning om vad 600-milsregeln säger...

Nope,
4. Tyskland har 16% moms.
Ang handlare, på begagnade varor, tex bilar/MC, betalar man moms på vinstmarginalen.

Ang 2 & 5, fordonet måste vara äldre än 6 mån från första registreringsdag och rullat mer är 600 mil annars klassas det som nytt och ska momsas (igen) i Sverige. Man kan däremot försöka fixa intyg på export och ev få tillbaka den tex tyska momsen.

Last edited:
McB skrev:
Är det okej att manipulera mätaren för att slippa moms, ja då är det också okej att jobba svart samtidigt som man går på a-kassa, eller att arbeta samtidigt som du anmäler vab till Försäkringskassan?

Japp, och pengarna bara strömmar in :tummenupp

Påstående nr 5 i Tottes inlägg stämmer ju inte

"Fakta 5:
Inga privatperssoner inom EU är momspliktiga. Köper du en produkt som privatperson, kommer du INTE behöva momsa eller tulla för denna inom EU."

Läs länken till skatteverket i en av inläggen ovan så ser ni att man i detta undantags fall är skyldig att betala moms... något som jag förvisso anser är ett regelbrott mot EU lagen om moms och tullfriheten mellan EU länder. Så det så Totte :arsele

avfartsgatan skrev:

word :tummenupp

avfartsgatan skrev:
Påstående nr 5 i Tottes inlägg stämmer ju inte

"Fakta 5:
Inga privatperssoner inom EU är momspliktiga. Köper du en produkt som privatperson, kommer du INTE behöva momsa eller tulla för denna inom EU."

Läs länken till skatteverket i en av inläggen ovan så ser ni att man i detta undantags fall är skyldig att betala moms... något som jag förvisso anser är ett regelbrott mot EU lagen om moms och tullfriheten mellan EU länder. Så det så Totte :arsele
Fint att du sätter mig på pottan =)
Fakta + egen kommentar... sån kritik kan jag med lättnad ta...

Mycket god kommentar dessutom =)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...