Vrida fram miltalet på mc hur?

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Hej, jag är intresserad av o importera en Mc från tyskland. Har hittat ett fint ex som inte gått 600 mil än. Finns det någon möjlighet att vrida fram miltalet så att det precis passerar 600? Är alltså inte intresserad av o mygla o vrida tillbaka den som det finns folk som gör för o kunna öka andrahandsvärdet, utan här är det tvärt om.

Modellen är en Suzuki SV 1000s -04

Tack på förhand.

//Daniel
 
Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Är jag den enda som förstår att han frågar indirekt hur man skruvar tillbaka mätaren? :rofl
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
R-1000 skrev:
Är jag den enda som förstår att han frågar indirekt hur man skruvar tillbaka mätaren? :rofl

:hihi :hihi alla sätt är bra

SirCastic skrev:
Självklart är det olagligt att manipulera för att undanhålla moms ifrån staten.


så om hojen har gått 500 mil då ska man betala moms på 25 000 kr
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur långt har den gått då? Låter ju konstigt med en -04 som gått mindre än 600mil.

Rent teoretiskt sett borde du väl kunna låna en mätare av en polare som kört längre än 600mil med sin? Bara rena spekulationer och inget som jag vet om det funkar och absolut inget jag tycker att du ska göra.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Esquire skrev:
Hur långt har den gått då? Låter ju konstigt med en -04 som gått mindre än 600mil.

Rent teoretiskt sett borde du väl kunna låna en mätare av en polare som kört längre än 600mil med sin? Bara rena spekulationer och inget som jag vet om det funkar och absolut inget jag tycker att du ska göra.


kan ju va en Demo hoj lr något liknade lr så har dom väl skruva tillbaka mätaren redan :tungan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gottis skrev:
så om hojen har gått 500 mil då ska man betala moms på 25 000 kr
25000kr??? Vart fick du den siffran ifrån? En nu SV kostar inte så mycket och en begagnad kostar mindre. Låt säga att han köper den för 50000kr i Tyskland. Då ska det på 25% svensk moms på det vilket blir 10000kr i svensk moms.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Gottis skrev:
:hihi :hihi alla sätt är bra




så om hojen har gått 500 mil då ska man betala moms på 25 000 kr


Ja, moms tillkommer naturligtvis i sådana fall, men vad du får 25 000kr i från har jag ingen aning om.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Esquire skrev:
25000kr??? Vart fick du den siffran ifrån? En nu SV kostar inte så mycket och en begagnad kostar mindre. Låt säga att han köper den för 50000kr i Tyskland. Då ska det på 25% svensk moms på det vilket blir 10000kr i svensk moms.

va bara en siffra jag kom på så där......

ja ja smaken är ju som baken.....tycker hela mil grejen är löjlig du ska betala moms på en hoj som har rullat 595 mil men inte en som har en mätare på 610 mil

fattar ni galoppen

SirCastic skrev:
Ja, moms tillkommer naturligtvis i sådana fall, men vad du får 25 000kr i från har jag ingen aning om.

jobbar du på skatteverket lr :7peta;)
 
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Esquire skrev:
25000kr??? Vart fick du den siffran ifrån? En nu SV kostar inte så mycket och en begagnad kostar mindre. Låt säga att han köper den för 50000kr i Tyskland. Då ska det på 25% svensk moms på det vilket blir 10000kr i svensk moms.
Hmm, du menar 12500:- :va :7peta
 

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
R-1000 skrev:
Är jag den enda som förstår att han frågar indirekt hur man skruvar tillbaka mätaren? :rofl

Faktiskt så frågar jag inte indirekt hur jag skruvar tillbaka den, även om vissa tolkar det så.

Jag tycker själv att det är en löjlig regel att den inte får ha gått mer än 600mil. Har för mig att det är minst 6-mån gammal den måste vara o det har jag ingenting o säga om.

Men har den gått 500 mil istället för 600 o man ska få betala ca: 10 000kr för det känns fel.

//Daniel
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
frikie skrev:
Faktiskt så frågar jag inte indirekt hur jag skruvar tillbaka den, även om vissa tolkar det så.

Jag tycker själv att det är en löjlig regel att den inte får ha gått mer än 600mil. Har för mig att det är minst 6-mån gammal den måste vara o det har jag ingenting o säga om.

Men har den gått 500 mil istället för 600 o man ska få betala ca: 10 000kr för det känns fel.

//Daniel
Sätt ut en annons här att du betalar tusen spänn till den som lånar ut sin instrumentering till dig ett par dagar. Så hade iaf jag gjort.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
SirCastic skrev:
Självklart är det olagligt att manipulera för att undanhålla moms ifrån staten.

Du staten tar alldeles för mycket pengar som dom sedan ger bort i bidrag o liknande=staten kan sluta slarva bort våra surt tjänade skattepengar och sänka skatterna lite!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gottis skrev:
ja ja smaken är ju som baken.....tycker hela mil grejen är löjlig du ska betala moms på en hoj som har rullat 595 mil men inte en som har en mätare på 610 mil
Hade den gått 595mil skulle nog jag tagit något extra varv runt stan som provtur innan jag tog in den i Sverige. :tummenupp

FUBAR skrev:
Hmm, du menar 12500:- :va :7peta
Oops... My bad... :rodnar
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Det var nån tråd här för ett litet tag sen om en kille som hade samma problem. Han tog en borrmaskin (tror jag det var) och använde den för att åka milen!
Använd sök och du skall finna!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top