Vrida fram miltalet på mc hur?

frikie skrev:
Hej, jag är intresserad av o importera en Mc från tyskland. Har hittat ett fint ex som inte gått 600 mil än. Finns det någon möjlighet att vrida fram miltalet så att det precis passerar 600? Är alltså inte intresserad av o mygla o vrida tillbaka den som det finns folk som gör för o kunna öka andrahandsvärdet, utan här är det tvärt om.

Modellen är en Suzuki SV 1000s -04

Tack på förhand.

//Daniel
Köp en begad eller låna av en polare.Själv fick jag nöta de sista 40 milen på våren innan besiktningen...

går mätaren på bakhjulet så kan du ju lyfta upp den och ägna en dag åt att stå och vråla med hjulet i luften.. Går den på framhjulet blir det jobbigare!! Att snurra den med borrmaskin går säkert men 100 mil är allt några timmar! Jag hade inte vågat köra mätaren fortare än den är byggd för..

skaffa en annan mätare eller riv ner din egen och flytta en siffra!

Klippkort på ringen, sen är det bara att ligga och nöta tills den har gått 600 mil :). Jag tror att det bästa är att försöka låna en mätare. Kolla med nån MC-meck/firma som vill ha några hundringar i kaffekassan.

Slappa skrev:
Du staten tar alldeles för mycket pengar som dom sedan ger bort i bidrag o liknande=staten kan sluta slarva bort våra surt tjänade skattepengar och sänka skatterna lite!

Det kan man tycka, men nu var frågan om det var olagligt eller endas omoraliskt och självklart så är det olagligt med momsbedrägeri.

Är i och för sig förvånad över att folk i så stor utsträckning tycks tycka att det är helt i sin ordning att stoppa momspengarna i den egna fickan, medel som är tänkta till stadskasans gemensamma utgifterna. Lite som att sno pengar från folk i sin omgivning, inte speciellt hedervärt…

Slappa skrev:
Du staten tar alldeles för mycket pengar som dom sedan ger bort i bidrag o liknande=staten kan sluta slarva bort våra surt tjänade skattepengar och sänka skatterna lite!

Är det okej att manipulera mätaren för att slippa moms, ja då är det också okej att jobba svart samtidigt som man går på a-kassa, eller att arbeta samtidigt som du anmäler vab till Försäkringskassan?

Mygel, hyckleri och dubbelmoral är det svenska folket är bäst på. Fy fan.

Slappa skrev:

Du försäkringsbolaget tar alldeles för mycket pengar som dom sedan ger bort i ersättning för kraschade hojar som inte är momsade o liknande=försäkringsbolagen kan sluta slarva bort våra surt tjänade försäkringspengar och sänka premierna lite!

Ser du likheterna? Tycker du det är OK att du får 20% lägre ersättning vid skada eller stöld? Har svårt att tro det.

Sluta hyckla, tänk om, tänk rätt!

Last edited:
mätare

Du behöver inte ha hastighetsmätare på ditt fordon som du besiktar...
H-mätare är endast till för dig som förare att använda som mått är inte något som är måste på fordon...

Om det är som på bla. Bandit 600 så kan man lätt vrida fram mätaren.

På kåpan vid framdrevet sitter en svart givare fastskruvad. Skruva loss denna, sätt i en bult M12 eller större i en borrmaskin och kör så det ryker. Jag monterade fast borrmaskinen på min vänstra fotpinne med ett mindre spännband. Det tog ca 2 timmar att köra fram 60 mil.

Carpe me skrev:
Precis, å snurra sen som en dåre på framhjulet :tomten

Speedo'n går på framdrevet och inte på framhjulet. En depåstøtte och Norrlands guld vil kunne gi deg mange mil. Kombiner med en speedohealer så går riktigt så snabb. Best er nok likevel å kjøre noen ekstra mil i tyskland før import. Fin tur och ingen svindel

frikie skrev:
Hej, jag är intresserad av o importera en Mc från tyskland. Har hittat ett fint ex som inte gått 600 mil än. Finns det någon möjlighet att vrida fram miltalet så att det precis passerar 600? Är alltså inte intresserad av o mygla o vrida tillbaka den som det finns folk som gör för o kunna öka andrahandsvärdet, utan här är det tvärt om.

Tack på förhand.

//Daniel

sätt den på depåstöd o surra på framhjulet är den e igång :hihi

Edit: såg att nån redan föreslagit nåt liknande o inte funkar men om de nu e fram drevet så gazza istället då :tungan

Gottis skrev:
v....tycker hela mil grejen är löjlig du ska betala moms på en hoj som har rullat 595 mil men inte en som har en mätare på 610 mil
...

Jo men det är ju som allt. En kilometer över hastighetsbegränsningen etc. Det måste ju finnas en gräns någonstans.

McB skrev:
Är det okej att manipulera mätaren för att slippa moms, ja då är det också okej att jobba svart samtidigt som man går på a-kassa, eller att arbeta samtidigt som du anmäler vab till Försäkringskassan?

Vad ja menade var att staten redan tar så mycket pengar att det inte skulle göra nåt om han "fuskade" lite med att plocka in sin hoj..

Sen blir givetviss mycket pengar om "alla" skulle göra så men det är en annan grej!
Svartjobb ja varför inte, men inte samtidigt som man går på a-kassa.

Gavazn skrev:
Du behöver inte ha hastighetsmätare på ditt fordon som du besiktar...
H-mätare är endast till för dig som förare att använda som mått är inte något som är måste på fordon...
Helfordonsgodkänd?

frikie skrev:

Tack på förhand.

//Daniel

en pelar borrmaskin bör göra jobbet, funka för mig se upp med att det inte går för fort risken att urverket skär ihop finns

Slappa skrev:
...
Sen blir givetviss mycket pengar om "alla" skulle göra så men det är en annan grej!
...

"Men det är ju bara jag som gör det" blev nog faktiskt dom allra flesta övertalade redan på dagis om att det inte riktigt funkar så :P

skriv i serviceboken att orginalmätaren byttes på garanti efter 110 mil! Borde väl funka?

McB skrev:

Sen har vi bland det högsta skatte trycket i världen.
Vad får vi för det?
Usel sjukvård, pensionärer som svälter till döds på behandlings hem, skyhöga bensin kostnader m.m

Ta o tagga ner istället , mupp!

Åter till frågan
Ställ hojen på depåstöd
Ta loss kedjan från bakjhul, friläge och sätt en borrmaskin på framdrevet.
Är dock lite osäker på om mil talet snurrar vid friläge...?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman