Volvo V70....

hållundan skrev:
Man märker knappt något att det är en diesel förutom på bränsleräkningen. Mycket trevligt motoralternativ.

Synd bara att man måste köra ca 3000 mil per år för att en Diesel ska löna sig med nuvarande skatt..
 
A-star skrev:
Och har kört mycket med hästtransport och den har vat superbra.



Jo man har sett många hästtransports-ekipage på tävlingarna de senaste åren som har dragits av V70's... :)

verkar lite små poppis! :brinnerup

Jag är liiiiite skeptisk till volvo för jag är knappast dö-kär i min egna -93'as volvo 240....

Därmed inte sagt att de nyare volvo'rna är dåliga,
jag tror de är väldigt bra, utom kanske S-40 som jag har upplevt som något plastig..

Fast plastig är ju iofs bilen som får mig att nästan drömma våta drömmar oxå,
subaru impreza! :kär


Annars så tycker jag mig ha en jäkla tur som får ratta en audi a4 quattro när jag har varit en snäll flicka :brinnerup ,

DEN bilen är jag kär i!

Så jäkla skön att köra, härligt ljud, bra klös å über väghållning.. :banana

Men knappast nåt för att dra nån hästtransport med då det inte ens finns en krok.. :3freak :D
 
korvgubbe skrev:
Synd bara att man måste köra ca 3000 mil per år för att en Diesel ska löna sig med nuvarande skatt..


Nej.

1500mil x 0,47l/m x 8 kr/lit +6000 skatt= 11640

1500mil x 0,8 l/mil x 9kr/lit +1500 skatt = 12300

Detta är ungefär på en golf tdi. -02.

På en XC70-CX90 är skillnaden STOR. Dessutom är dieslar bekvämare i gången än bensinarna, allra helst med automat.
 
juha01 skrev:
Nej.

1500mil x 0,47l/m x 8 kr/lit +6000 skatt= 11640

1500mil x 0,8 l/mil x 9kr/lit +1500 skatt = 12300

Detta är ungefär på en golf tdi. -02.

På en XC70-CX90 är skillnaden STOR. Dessutom är dieslar bekvämare i gången än bensinarna, allra helst med automat.

Jag hörde att skatten var 8000 på en diesel...
 
Dadde skrev:
Det ända som fattas är dragkroken, men det får jag slänga dit en själv. Bara en fråga, hur gör man med elen till draget, finns det något uttag som orginal???

Det skall vara förberett för dragkrok, kablarna skall finnas framdragna. Gå in på bilia och hör med dem. :tummenupp
 
korvgubbe skrev:
Jag hörde att skatten var 8000 på en diesel...

Det beror på bilmodell. Men generellt så blir diesel billigare, men den är iofs dyrare i inköp ny, och värdeminskningen är stor... Begagnat är ett bra alternativ.

Sen är det en vanlig föreställning att diesel väsnas. Ja, på tomgång, men annars så är den snarare tystare tack vare att den arbetar på betydligt lägre varvtal.

Alltid när det ska snackas bensin vs diesel så är en diesel "den jobbiga" som måste löna sig med en massa pengar innan man köper en... En stor merca med en 320 bensin och en 320 diesel så är valet enkelt. Dieseln går mycket bättre, smidigare, starkare. Harmonisk helt enkelt.
 
Ajuste en annan grej jag har märkt angående volvos 2.4 motorer, när man precis startat bilen så hakar gasen upp sig på ca 1700 varv händer i de enda 2 volvo 2.4orna jag kört/åkt med i. Ena Volvo V50 och en volvo v70 automat.

Nån som känner igen detta syndrom?
 
Superbee skrev:
Ajuste en annan grej jag har märkt angående volvos 2.4 motorer, när man precis startat bilen så hakar gasen upp sig på ca 1700 varv händer i de enda 2 volvo 2.4orna jag kört/åkt med i. Ena Volvo V50 och en volvo v70 automat.

Nån som känner igen detta syndrom?

Så är svärföräldrarnas s80 med. siitkrejjerrr..
 
juha01 skrev:
Så är svärföräldrarnas s80 med. siitkrejjerrr..

Ja då rör det ju sig faktist om något som verkar vara lite av ett standarfel. Ena bilen är en 02a (v70) andra är en 04 (V50)
 
Jag har 2 st Volvo V70 -00, en med gamla karossen (140hk) och en med nya (200hk). Kanonbilar bägge två!
Om man inte bryr sig mycket om utseendet så är den gamla karossen mer bil för pengarna skulle jag tro.
 
Nykan skrev:
V70 2.4T: Lättrycksturbo på 200hp
V70 2.5T/T5: 250hp, fulltrycksturbo.
V70R AWD: 265 hp tyrboo!


V70 2.5T har lättrycksturbo på 210 hk, T5 har 250 hk
och V70R 300hk.....någon med 265 hk känner iaf inte jag till.

/Jobba Volvo
 
RWD skrev:
V70 2.5T har lättrycksturbo på 210 hk, T5 har 250 hk
och V70R 300hk.....någon med 265 hk känner iaf inte jag till.

/Jobba Volvo

han kanske förväxlat de med s80 t6ans dubbeltrycks 6a på 272hk?
 
RWD skrev:
V70 2.5T har lättrycksturbo på 210 hk, T5 har 250 hk
och V70R 300hk.....någon med 265 hk känner iaf inte jag till.

/Jobba Volvo
Ok, var inte helt säker på 2.5T modellens hk-antal. Men det finns en V70R AWD med 265hk, det var gamla karossen och den kallades T-blå med tanke på den laserblå färgen.
Skulle inte blandat in den bland nya modellen av V70, trodde också att 2.5T och T-5 var samma men nu har man lärt sig nåt nytt. Ursäkta den felaktiga faktan. :)
850 fanns ju som nämnt med en lättryckare på 193hk och hade fyrhjulsdrift.
 
Last edited:
Jo du och hästen hade vat det fränaste åket på tävlingen,om ni kom med Audi Quattro med transport efter :tummenupp .Om inte hade hästen fåt sig ett riktit åk...Wroooom.Jag tror att det är en "fluga" att ha Volvo V70 och transport efter....eller masspsykos....va vet jag.För övervägande bil är V70 på tävlingarna.....men det är en bra bil.....en som förjer strömen :hej
Lilla_damen skrev:
Jo man har sett många hästtransports-ekipage på tävlingarna de senaste åren som har dragits av V70's... :)

våta drömmar
 
Dadde skrev:
Nackdelen är ju att det bara är 140 hk!!! Jag vill ju inte ha någon sportbil utan en praktiskt bil, men man ska ju inte behöva växla ner och varva skiten ur den vid varje omkörning. Tror ni att 140 hk räcker??? Fan, jag har ju mer hk i hojen :)

V70 2,4 140 hk
Det är 3(med bilfirman) ägare på 8500mil
Det har varit en leasingbil (fördel/nackdel?)
Full servicebok
Affärspaketet.
Blackline (vet inte riktigt vad det innebär)

Det viktigaste är väl att vi känner ägaren väl och vet hur han har skött bilen.

Vad tycker ni?


/Dadde

Det har nog varit en av våra bilar,skicka ett PM med reg-nummer så kan jag
gräva fram ganska mycket fakta om bilen.
 
Nykan skrev:
850 140: 140 hp 2.5L
850 170: 170 hp 2.5L (samma motor som 140 fast "trimmad")

850 Turbo: 225 hp fulltrycksturbo
850 T-5r: 240 hp fulltryckare
850R: 250 hp fulltryck (efterföljaren till T-5r)

V70 140: 140hp
V70 170: 170hp
V70 2.4T: Lättrycksturbo på 200hp
V70 2.5T/T5: 250hp, fulltrycksturbo.
V70R AWD: 265 hp tyrboo!

850-140 10 Ventiler
850-170 (GLT) 20 Ventiler :mattias
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top