Volvo V70....

Jooo... Jag kom på en liten grej som du kan kolla. Jag vet inte om det ska vara så, men när du står stilla i lätt uppförslut med driven i och gasar till, jag då "knirrar" våra taxibilar i framvagnen. Av och påsläpp i obefintlig hastighet så låter bilen som den hade gått 50000mil...

Vad det väller 140 hk. Det räcker. Det finns dom som köper V70R och chippar och har sig, men faktum kvarstår: Den bilen blir ALDRIG rolig. Praktisk säger vissa, säker säger andra, men rolig, ja då ljuger dom.

Skulle vilja rekommendera Mercedes E-klasse, som är en av dom bästa jag kört, men den är alldeles för dyr att ha privat... Audi A6 är ungefär som V70 men med högre komfort och känsla, men det var ju inte frågan.. öhhmmm..

Tackar för alla svar!
Jag skall ut provköra den imorgon, det skall bli spännande :D
Jag tror 140hk räcker för mig, får köra lite hoj när jag vill dra på :D

Nu undrar jag bara, det är ju en automat, men jag vill gärna ha dragkrok, hur tycker ni det går ihop?

Vet ni vad priset ligger på att montera på det?
Man borde väl kunna göra det själv för en billig pennig? Var kan man köpa dragkrok?
Man måste väl ombesiktiga?

Dadde

Last edited:
Dadde skrev:
Tackar för alla svar!
Jag skall ut provköra den imorgon, det skall bli spännande :D
Jag tror 140hk räcker för mig, får köra lite hoj när jag vill dra på :D

Nu undrar jag bara, det är ju en automat, men jag vill gärna ha dragkrok, hur tycker ni det går ihop?

Vet ni vad priset ligger på att montera på det?
Man måste väl ombesiktiga?

Dadde

Reg bes åker du på, men det funkar garanterat!
Tänk på att för 15 år sedan så var 140 hk jäkligt mycket! Det funkade då, varför ska det inte funka idag??? Jag har dragit runt en Kabe 560 (5,6m) med en merca E200 från -84 utan probbs i halva sverige en sommar. Det är ett ekipage på 11-12 meter...
Jag har kört taxi med över 200 dieselhästar i flera år, ja det är klart att 140 hk känns slött, men det funkar alldeles utmärkt, både med och utan dragkrok!

Det är inte hästkrafterna som är problemet enligt mig, utan möjligtvis förbrukningen kontra effekt, men det är samma visa på alla stora bensinbilar.

Edit: Köp ett oavtagbart drag för en billig penning och montera själv. Kolla på andra än volvo och jämför pris.

Vad jag också finner är bra med V70:n är att det är vrid från låga varv.
Du kan ligga i 5:an i 50 utan att det hackar eller tuggar.

Dock är det väl ingen raket men komforten och bensinförbrukningen är det inget fel på :)

Ang. förbrukning.. Vi hade en -00 2,4T taxibil och en 2,5D och en Mercedes E320 cdi. 2,4T (bensin) drog i genomsnitt 1,4 på helgerna när både Volvodieseln och Mercadieseln låg på 0,8... Visst, hård taxiåkning på en liten ort med långa (5-15km) sträckor mellen körningarna, men alla bilar gick lika hårt!

Sen drog jag en 1500 boggiekärra med 600 kg last mellan Skinnskatteberg Göteborg ToR med 0,85 i snittförbrukning och 82kmh i snitt.... Med E320Cdi.....

Edit: Måste jag säga att jag älskar diesel?? Hade en Golf Variant Tdi 90 hk (helt ny) som jag körde en semester (två pers +packning) med 0,42 i snitt.. Inget räcertempo, men hängde med den vanliga trafiken. Jag gillar diesel....

Last edited:
juha01 skrev:
Ang. förbrukning.. Vi hade en -00 2,4T taxibil och en 2,5D och en Mercedes E320 cdi. 2,4T (bensin) drog i genomsnitt 1,4 på helgerna när både Volvodieseln och Mercadieseln låg på 0,8... Visst, hård taxiåkning på en liten ort med långa (5-15km) sträckor mellen körningarna, men alla bilar gick lika hårt!

Sen drog jag en 1500 boggiekärra med 600 kg last mellan Skinnskatteberg Göteborg ToR med 0,85 i snittförbrukning och 82kmh i snitt.... Med E320Cdi.....

Vi har en vanlig 2,4 med 140hk. Drar aldrig mer än 8,4-8,6 i snitt..

juha01 skrev:
Edit: Måste jag säga att jag älskar diesel?? Hade en Golf Variant Tdi 90 hk (helt ny) som jag körde en semester (två pers +packning) med 0,42 i snitt.. Inget räcertempo, men hängde med den vanliga trafiken. Jag gillar diesel....
Diesel e fint... :Bugar
Enda nackdelen är den höga skatten. Men det tar man igen på lägre förbrukning om man kör lite mera än Svensson per år.
V.A.G.s 1.9 liters TDi på 110-130hk (har för mig att 130hk är common rail) är grymt fin och brukar räcka till att man ska få upp bilarna de sitter i till starx över 200kmh (mätarfart). En Audi A4 1.9 TDi av nya modellen med 130hk-motorn gör 0-100 på ca 9,9sek. Den går dessutom att få att dra under 0,4 liter/mil vid riktigt snål körning.
Nya Golf V går att få med en 2.0TDi på 140hk, den är nästa för rolig för körkortet.
Golf IV finns med en 150hk GTI TDi som accelerationsmässigt etc inte ligger långt efter Golf VR6.

För att göra en lång historia lite kortare så föredrar jag dieselbilar framför bensinare. Jag prioriterar vridmoment framför toppeffekt.

Läste; för att ha dragkrok på en automat krävs oljekylare på vissa modeller för att bli godkänd på besiktningen. Vet någon om det finns på V70?

Dadde

Dadde skrev:
Läste; för att ha dragkrok på en automat krävs oljekylare på vissa modeller för att bli godkänd på besiktningen. Vet någon om det finns på V70?

Dadde

Bergis. Nu har jag inte kollat, men alla våra taxibilar har haft krok. Diesel iofs, men det är ju en riktig svenssonbil så visst borde det finnas!

App app nu få jag som är volvo-fanatiker lägga mig i lite! :mattias

140 hkr alternativet skulle jag akta mig för. Jag ska vara ärlig och tamare bil får man leta efter. Jämfört med 850:n så har de dock förändrat vridmomentet och den lite småryckiga gången vilket gör den trevligare. Men har du möjlighet att leta upp en GLT så är den mkt trevligare. GLT:n drar mindre bränsle. Generellt sett kan sägas att 2.5 motorerna tar överlag mera än 2.4 motorerna.

Vill du ha en bil som tar dit till punkt A till punkt B, men inte mera så duger den gott. Kommer det sedan på en släpvagn eller om du har folk i bilen så får du nöja dig med att köra om en bil i sänder. För då kommer du sakna lite extra kusar.

Priser verkar vettigt om du nu inte har tänkt att lägga liter mera och ta en GLT istället.

/KaliZ

Markus skrev:
...som finns i både nya och gamla karossen. :pannkyss

V70N årsmod. -00 tillverkades mellan v. 50 1999 till v.19 2000. Så du hade rätt! Det finns äckliga V70N även med årsmodellen -00. :Bugar

/KaliZ

KaliZ skrev:
V70N årsmod. -00 tillverkades mellan v. 50 1999 till v.19 2000. Så du hade rätt! Det finns äckliga V70N även med årsmodellen -00. :Bugar

/KaliZ

Börjar de tillverka 01:or redan v20? Trodde de höll sig tills efter sommaren.

Oavsett vilket, för att återknyta till ursprungsfrågan, så är 100' riktigt bra pris för en V70 och ett rysligt bra pris för en V70N.

Markus skrev:
Börjar de tillverka 01:or redan v20? Trodde de höll sig tills efter sommaren.

Att du var en sådan Volvo-speciallist. Trodde Volvo var symbolen för sossesverige. :hihi ...man förvånas över något nytt varje dag.

korvgubbe skrev:
Att du var en sådan Volvo-speciallist. Trodde Volvo var symbolen för sossesverige. :hihi ...man förvånas över något nytt varje dag.

Volvo ryckte väl upp sig ordentligt i och med 850, sedan dess blir det bara bättre och bättre. XC90 - kalas :tummenupp

En Volvo 740 med rejäla vinterdäck och präktig plysch är lite sosse, ja.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back